Ο Βασίλης Καραφωτιάς μπήκε στον χώρο του επίπλου σε μια εποχή εθνικής ανάτασης, το 2004. Στην πορεία, μολονότι αντιμετώπισε την οικονομική κρίση και την πανδημία, κατάφερε όχι μόνο να σταθεί στα πόδια του αλλά και να αναπτυχθεί, κάνοντας το μότο «the only way is up» πραγματικότητα στον χώρο του ελληνικού επίπλου. Η επιβράβευση της προσπάθειάς του ήρθε από τα ξενοδοχεία που τον επέλεξαν, από το Grand Hyatt Athens μέχρι το Radisson Blu Ζaffron Resort και από το Cavo Tagoo μέχρι το Myconian Villa Collection. Επίσης, από εμβληματικά σημεία της F&B Ελλάδας, όπως το ΝΑΤU και το Giacomo, ενώ αξίζει να σημειώσουμε και την επίπλωση του ZUMA στη Μύκονο, που ανοίγει φέτος τις πόρτες του. Στόχος της Furniture Gallery ήταν πάντα η εξωστρέφεια, γι’ αυτό άλλωστε έχουν υλοποιήσει αρκετά έργα στο εξωτερικό, όπως ιδιωτικές κατοικίες στην Ελβετία και στο Ηνωμένο Βασίλειο (σε συνεργασία με το OPSIS Design του Λονδίνου) αλλά και χώρους εστίασης όπως το The Mill at Sonning, σχεδιασμένο από το MERAKI Design. Επιπλέον, αξίζει να επισημανθεί η συμμετοχή της εταιρείας στα εστιατόρια FILIOS στη Γερμανία και SALT στη Σαουδική Αραβία, σχεδιασμένα και τα δύο από τους Elastic Architects. Σημαντική ήταν επίσης η συμβολή της Furniture Gallery στην επίπλωση εμβληματικών ξενοδοχείων όπως τα Sofia Hotel Balkan και Maison Sofia MGallery στη Βουλγαρία, και τα δύο έργα των MKV. Τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, λοιπόν, τα customised έπιπλα της Furniture Gallery αποδεικνύονται συνώνυμα της πολυτέλειας.
Σε συνεργασία με τον Βασίλη Μπαρτζώκα της Design Ambassador προσπαθήσαμε να συγκεντρώσουμε είκοσι από τα μεγαλύτερα αρχιτεκτονικά γραφεία της Ελλάδας, από τα οποία ζητήσαμε να σχεδιάσουν ένα έπιπλο που η εταιρεία μας θα κατασκευάσει. Λόγω της πανδημίας όμως το πρότζεκτ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα.
— Πώς συνδυάζεται το χειροποίητο με την υψηλή τεχνολογία;
Κάποια πράγματα πρέπει να γίνονται με τα χέρια. Δεν μπορεί να αντικατασταθεί σε πλήρη βαθμό η ανθρώπινη παρέμβαση στο έπιπλο. Η τεχνολογία φυσικά βοηθάει, το εξελίσσει, αλλά σίγουρα ο άνθρωπος παίζει καθοριστικό ρόλο, αυτός είναι που θα το σχεδιάσει και θα το ολοκληρώσει. Η μοναδική πινελιά κάθε τεχνίτη ολοκληρώνει το προϊόν. Δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε τον άνθρωπο, ειδικά στις custom κατασκευές.
— Ποια κομμάτια της δουλειάς σας επιμένετε να παραμένουν χειροποίητα;
Το μεγαλύτερο τμήμα της παραγωγικής διαδικασίας είναι χειροποίητο. Από αυτό εξαιρείται η διαδικασία του αυτόματου κοψίματος του υφάσματος που γίνεται με μηχανές, επειδή ασχολούμαστε και με το επενδυμένο, το «ντυτό», όπως το λέμε, αλλά και με το ξύλινο έπιπλο. Σε αυτή την περίπτωση περνάμε τα πατρόν και τα μεγέθη των υφασμάτων με κωδικοποίηση στη μηχανή, η οποία τελικά κόβει το ύφασμα σύμφωνα με τις ρυθμίσεις που της έχουμε περάσει. Από κει και πέρα, όλα γίνονται από ανθρώπους. Το άσπρισμα, δηλαδή το να παίρνουμε τον σκελετό και να κάνουμε τα αφρώδη, ή το «ντύσιμο» του επίπλου είναι χειροποίητα. Η μηχανή παρεμβαίνει σε αυτό που αποκαλούμε «ταπετσαρία», δηλαδή στο κόψιμο του υφάσματος και του ξύλου που συνθέτουν το έπιπλο. Εν συνεχεία η μηχανή CNC του κάνει ανάγλυφα, κάποιες τρύπες. Αλλά ο παράγοντας «άνθρωπος» καλύπτει το 70% της διαδικασίας δημιουργίας του επίπλου.
— Ποια υλικά είναι της μόδας αυτή την εποχή;
Είναι πολύ στη μόδα το μασίφ. Παράλληλα, έχουμε περάσει από μια περίοδο κατά την οποία κυριάρχησαν το boho και το ακατέργαστο μασίφ. Τώρα, όμως, οδεύουμε προς την εκτεταμένη χρήση μασίφ, αλλά με πολλή έμφαση στη λεπτομέρεια. Το μασίφ έχει δυσκολίες στην επεξεργασία του, απαιτεί ικανούς τεχνίτες με μεράκι που δεν βρίσκεις εύκολα.
— Πού υστερούν οι ελληνικές επιχειρήσεις επίπλου σε σχέση με τις ξένες ανταγωνίστριες τους όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό;
Υστερούμε στο κομμάτι του design προς το παρόν. Έχουμε ικανούς ανθρώπους, θεωρώ πως είμαστε πιο ικανοί στο custom έπιπλο, οι ξένες εταιρείες υπερτερούν στο κομμάτι της μαζικής παραγωγής επίπλων. Πλέον οι ελληνικές εταιρείες δίνουν περισσότερη σημασία στο design, δημιουργούν τμήματα design και μελέτης, που δεν υπήρχαν τόσα χρόνια. Για παράδειγμα, εμείς έχουμε οκτώ αρχιτέκτονες στην εταιρεία που σχεδιάζουν τα έπιπλα που πρόκειται να κατασκευαστούν. Θεωρώ πως σε λίγο καιρό το «made in Greece» στο ελληνικό έπιπλο θα αποκτήσει θετικό πρόσημο.
— Δηλαδή είναι καλό όχημα τα έπιπλά σας για την ανάδειξη του ελληνικού design;
Eμείς κάνουμε εφαρμογή αυτών που μας έρχονται από τα αρχιτεκτονικά γραφεία και παράλληλα βοηθάμε να υλοποιηθούν όσα έχουν σχεδιάσει, γιατί από τον σχεδιασμό μέχρι την εφαρμογή υπάρχει απόσταση. Αποτελούμε τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του αρχιτέκτονα που θα το σχεδιάσει και του επιχειρηματία-πελάτη που θα αποφασίσει την αγορά άρα και την παραγωγή του. Αυτό είναι το δύσκολο σημείο. Ωστόσο, οφείλω να ομολογήσω ότι η εμπιστοσύνη που μας δείχνουν μέχρι στιγμής τα μεγαλύτερα αρχιτεκτονικά γραφεία αποτελεί και τη μεγαλύτερη αναγνώριση της δουλειάς μας.
— Τι προσόντα απαιτεί ο σχεδιασμός ενός καλού επίπλου;
Θα πρέπει να γνωρίζεις κάποιες αρχές του design και της κατασκευής. Στη θεωρία μπορεί να φαίνεται πολύ εύκολο, αλλά θέλει φαντασία, ευρηματικότητα, υπομονή και καλούς μαστόρους. Αυτός είναι ο αγώνας μας, να μεταλαμπαδεύσουμε τη γνώση στους νεότερους τεχνίτες.
— Τι είναι αυτό που κάνει τα πιο πολυτελή ξενοδοχεία να σας επιλέγουν;
Το 50% είναι η ποιότητα της δουλειάς μας και το άλλο 50% η συνέπεια, που για χρόνια έλειπε από την Ελλάδα. Είναι ένα προϊόν value for money που παραδίδεται με σεβασμό στα deadlines του πελάτη.
— Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες των επίπλων αυτού του τομέα και ποιες οι καινούργιες τάσεις;
Αυτό έχει να κάνει κυρίως με την αρχιτεκτονική και τη μελέτη. Τα υλικά που χρησιμοποιούμε είναι μασίφ ξύλο, διάφορα ιδιαίτερου τύπου υφάσματα και πανιά για τους καναπέδες. Η καινούργια τάση που έχω παρατηρήσει είναι οι περισσότερες καμπύλες στα έπιπλα. Επίσης, δεν είναι τόσο βαρύ το έπιπλο τώρα σε σύγκριση με το παρελθόν, είναι πιο μοντέρνο, πιο μίνιμαλ. Εξαρτάται πάντα από το κοινό στο οποίο απευθύνεται το εκάστοτε ξενοδοχείο και από την τοποθεσία στην οποία βρίσκεται.