Marc Newson: Επιπλα με χρώματα και μοτίβα της Ελλάδας στην γκαλερί Gagosian

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Lounge, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
0

Στην πρώτη ατομική έκθεση του Marc Newson στην γκαλερί Gagosian στην Αθήνα παρουσιάζονται σε περιορισμένη έκδοση τα νέα του έπιπλα που είναι εμπνευσμένα από τα παραδοσιακά χρώματα της Ελλάδας, το γαλάζιο και το λευκό, και από κομμάτια φτιαγμένα από μάρμαρο που συνδυάζουν τα κλασικά υλικά με την προηγμένη τεχνολογία.

Ο γεννημένος στο Σίδνεϊ καλλιτέχνης, που ζει και εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, λέει: «Πάντα ένιωθα κοντά στην Ελλάδα και στην ελληνική κουλτούρα και είναι τιμή μου που παρουσιάζονται τα έργα αυτά στην Αθήνα».

Στο προσκήνιο του σύγχρονου ντιζάιν επί τέσσερις δεκαετίες, ο Newson έγινε για πρώτη φορά γνωστός το 1988, όταν σχεδίασε ένα ανάκλιντρο από φύλλα αλουμινίου καρφωμένα το ένα πάνω στο άλλο και το ονόμασε Lockheed Lounge. Από τότε εξακολουθεί να σχεδιάζει αντικείμενα για μαζική κατανάλωση αλλά και ειδικές παραγγελίες, ενώ είναι διάσημος για την καινοτόμο προσέγγισή του και συνεργάζεται με ορισμένες από τις καλύτερες εταιρείες του κόσμου σε διάφορους τομείς.

Στην έκθεση στην Αθήνα παρουσιάζονται δύο έργα του 2022, μια νέα κλουαζονέ καρέκλα και ένα ανάκλιντρο. Το χάλκινο σώμα τους είναι διακοσμημένο σε όλη τους την επιφάνεια με κύκλους σε περίτεχνη διάταξη και μοριακά μοτίβα «οργόνης». Ο Newson χρησιμοποιεί το κλουαζονέ, μια αρχαία τεχνική περίκλειστης σμάλτωσης που παραδοσιακά εφαρμόζεται σε μικρά διακοσμητικά αντικείμενα, επιστρατεύοντας τις γνώσεις του ως κοσμηματοποιού και αργυροχόου.

Ο Newson χρησιμοποιεί το κλουαζονέ, μια αρχαία τεχνική περίκλειστης σμάλτωσης που παραδοσιακά εφαρμόζεται σε μικρά διακοσμητικά αντικείμενα, επιστρατεύοντας τις γνώσεις του ως κοσμηματοποιού και αργυροχόου.

Η απόφασή του να εντάξει το σμάλτο σε έπιπλα μεγάλης κλίμακας γέννησε την ανάγκη ανάπτυξης νέων μορφών παραγωγής. Τεχνίτες στο Πεκίνο προσαρμόζουν τα cloisons, τα διαχωριστικά από χάλκινο σύρμα, στη φόρμα του επίπλου, ενθέτουν το σμάλτο στους σαφώς περιγεγραμμένους χώρους που δημιουργούνται και στη συνέχεια ψήνουν τα κομμάτια μέχρι και δώδεκα φορές σε τεράστιους, ειδικά διαμορφωμένους κλιβάνους. Σε αντίστοιχο πλαίσιο αναζήτησης των ορίων των υλικών κινούνται και τα έργα του Newson από χυτό γυαλί και μουράνο.

Η τεχνική αυτή μας έδωσε το Blue Glass Coffee Table (2022) και το Blue Glass Chair (2017), φόρμες από συμπαγές γυαλί σε λαμπερά χρώματα, με το κάτω τμήμα που τις στηρίζει να είναι φτιαγμένο από γυαλί χωρίς χρώμα. Όσον αφορά τα κλουαζονέ, ο Newson προσαρμόζει την τεχνική αυτή των μικρών αντικειμένων σε μια κλίμακα πρωτοφανή με το Murrina White and Blue Table (2022).

Παράλληλα, σε μια σύγχρονη προσαρμογή της παραδοσιακής τεχνικής μουράνο, η οποία έχει τις απαρχές της στη Μεσόγειο των αρχαίων χρόνων και τελειοποιήθηκε στη Βενετία του δέκατου έκτου αιώνα, ράβδοι από πολύχρωμο γυαλί κόβονται και στη συνέχεια συγκολλώνται για να αποκαλύψουν διατομές με πυκνή διακόσμηση. Τα μικρά αυτά κομμάτια τοποθετούνται σε καλούπια και ξαναψήνονται για να πάρουν το τελικό τους σχήμα.

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Blue Glass Coffee Table, 2022. Edition of 3 + 2 AP. © Marc Newson Φωτο: Jaroslav Kviz. Courtesy Gagosian

Καθένα από τα extruded (τραβηγμένα), όπως τα ονομάζει, τραπέζια, καρέκλες και κονσόλες του Newson είναι σκαλισμένο σε ένα ενιαίο κομμάτι λευκό μάρμαρο Καρράρας ή γκρίζο μάρμαρο Μπαρντίλιο (2006).

Η αρχική σύλληψη αφορά δισδιάστατες καμπυλόγραμμες φόρμες που στη συνέχεια προεκτείνονται στην τρίτη διάσταση, δημιουργώντας δυναμικά και συνεχή σχήματα. Τα συμπληρώνουν μαρμάρινα τραπέζια που έχει διαμορφώσει η περιστρεφόμενη κεφαλή κοπής από ένα ενιαίο κομμάτι μαρμάρου. Προέκταση αυτών των έργων είναι το Extruded Ribbon Console (2022), μια νέα φόρμα κατασκευασμένη από πέτρα Αθούλ Μακάουμπας με τους ιδιαίτερους μπλε τόνους της.

Η έκθεση στην Αθήνα περιλαμβάνει και σανίδες κυματοδρομίας σε μπλε (2015-16) και σε μη επιχρωματισμένο αλουμίνιο (2017), με high tech ντιζάιν, που ξεκίνησαν ως πρωτότυπα για τον σέρφερ Garrett McNamara. Αυτήν τη συνδιαλλαγή μεταξύ της ιστορίας και της καινοτομίας έρχεται να συμπληρώσει, δένοντας την έκθεση, η γλυπτική κλεψύδρα Blue Hourglass (2022) που έχει κατασκευαστεί στη Βασιλεία. Χειροποίητη, φυσητή από ένα μόνο κομμάτι βοριοπυριτικό γυαλί, περιέχει εκατομμύρια νανοσφαιρίδια από μπλε ατσάλι που έχουν κατασκευαστεί με μεγάλη ακρίβεια μέσω ειδικής θερμικής επεξεργασίας σε συνεργασία με τον Ελβετό ωρολογοποιό De Bethune. Κομψά και τολμηρά, τα σχέδια του Newson απηχούν τόσο το παρελθόν όσο και το παρόν, δημιουργώντας αντικείμενα που είναι ταυτόχρονα σύγχρονα και άχρονα.

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Lounge, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Lounge, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Lounge, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian

Έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του και με την υποτροφία από το Australian Crafts Council, διοργάνωσε την πρώτη του ατομική έκθεση, «Seating for Six», στο Roslyn Oxley9 στο Σίδνεϊ, όταν ήταν μόλις είκοσι τριών ετών. Μέχρι την ηλικία των είκοσι πέντε είχε κατασκευάσει το χειροποίητο Lockheed Lounge, μια πολυθρόνα που πήρε το όνομά της από την ομοιότητα των καρφωμένων πάνελ αλουμινίου της με τα αεροσκάφη που κατασκευάζει η Lockheed Martin.

Αφού έζησε και εργάστηκε στο Σίδνεϊ, στο Τόκιο και στο Παρίσι, μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου η εταιρεία του, η Marc Newson Limited, εδρεύει από το 1997. Παράλληλα, ο Newson έχει αναλάβει υψηλόβαθμες θέσεις σε εταιρείες και ήταν δημιουργικός διευθυντής της Qantas Airways από το 2005 έως το 2015, ενώ από το 2014 είναι σχεδιαστής ειδικών έργων στην Apple. Το 2019, ο Marc και ο sir Jonathan Ive ίδρυσαν τη δημιουργική κολεκτίβα LoveFrom.

Ο Newson συνεχίζει να ερευνά, να επανεξετάζει και να ανακατασκευάζει αντικείμενα που ταυτίζονται με μια μεγάλη ποικιλία πολιτιστικών πλαισίων. Μετά την παραγωγή μιας σανίδας από νικέλιο για τον Αμερικανό σέρφερ Garrett McNamara, η οποία παρουσιάστηκε στο Gagosian της Νέας Υόρκης το 2007, παρήγαγε μια σειρά τέτοιων σανίδων. Επίσης, έχει εκθέσει ένα σπαθί Aikuchi που κατασκεύασε ο ξιφομάχος Saburo Nobufusa Hokke, ένας εν ζωή εθνικός θησαυρός στην Ιαπωνία. Ανάγοντας αυτά τα αντικείμενα στη σφαίρα των καλών τεχνών, ο Newson υπογραμμίζει την ευρύτερη σημασία τους, δείχνοντας ότι η αξία της τεχνικής ακρίβειας αποτελεί λειτουργικό και αισθητικό μέλημα.

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Extruded Ribbon Console, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian

Εκτός από το γεγονός ότι το έργο του βρίσκεται σε πολλές σημαντικές μουσειακές και ιδιωτικές συλλογές τέχνης και σχεδιασμού και ότι εκθέτει διεθνώς, έχει συμπεριληφθεί στη λίστα του περιοδικού «Time» με τους 100 πιο επιδραστικούς ανθρώπους και έχει λάβει πολλά βραβεία και διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων τιμητικών διδακτορικών τίτλων από το Royal College of Art του Λονδίνου και το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ. Έγινε Βασιλικός Σχεδιαστής για τη Βιομηχανία (RDI) από τη Βασιλική Εταιρεία Τεχνών το 2006 και διορίστηκε διοικητής του Εξαιρετικού Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας (CBE) το 2012 από την Αυτής Μεγαλειότητα Βασίλισσα Ελισάβετ Β'.

Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Μουσείου V&A στο Λονδίνο, στο Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι, στο Angewandte στη Φρανκφούρτη, στο Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο και στην Εθνική Πινακοθήκης της Βικτόρια στη Μελβούρνη.

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Chair, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Chair, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Chair, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian

Marc Newson
Gagosian, Αναπήρων Πολέμου 25, Αθήνα
Έως 7 Ιανουαρίου 2023

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

39’ λεπτά με το δίδυμο του Myran

Design / Myran: Το δίδυμο που σύστησε το σκανδιναβικό design στην Αθήνα

Ο Σουηδός Martin Olofsson εγκαταστάθηκε στην Αθήνα όταν η πόλη αναγνώριζε μόνο το ιταλικό design. Μαζί με την Αγγελική Παπαβασιλείου είδαν μέσα στα χρόνια της πανδημίας τους Αθηναίους να ανακαλύπτουν μερικά από τα πιο εμβληματικά αντικείμενα του σκανδιναβικού design και να ανανεώνουν τους καναπέδες τους μαζικά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η Αθήνα αγαπά το design

Design / Η Αθήνα αγαπά το design

Σε μερικούς από τους νέους χώρους που επισκεπτόμαστε καθημερινά στην Αθήνα, οι υφές, τα φώτα, το πάτωμα, τα υλικά, η χρωματική παλέτα, κάθε στοιχείο του σχεδιασμού επιλέχθηκε με προσοχή. Από έναν φούρνο μέχρι ένα νυχάδικο, ο σύγχρονος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός καλείται να αφηγηθεί ιστορίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Vera Lutter - Η διάσημη καλλιτέχνις επιστρέφει στην Αθήνα με μια δουλειά για την Αθήνα

Εικαστικά / Vera Lutter: Η διάσημη καλλιτέχνις επιστρέφει με μια δουλειά για την Αθήνα

Όλες οι φωτογραφίες που δημιούργησε πέρσι για τους «New York Times» μαζί με πρόσφατα έργα της σε μια έκθεση που προσφέρει μια ευπρόσδεκτη, μεστή εποπτεία του καλλιτεχνικού της αντικειμένου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ