«Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο»: Εκατό χρόνια μετά, ο πόλεμος άλλαξε παραμένοντας ίδιος

«Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο»: Εκατό χρόνια μετά, ο πόλεμος άλλαξε παραμένοντας ίδιος Facebook Twitter
Ο 17χρονος νεοσύλλεκτος ονόματι Πολ Μπάουμερ είναι ο (τραγικός) πρωταγωνιστής της ταινίας.
0

Υπήρχε κάποτε το ευρύτατα διαδεδομένο –ειδικά μετά τον Β’ Παγκόσμιο και τις αφηγήσεις που πρόσφερε στη μεταπολεμική μυθοπλασία– είδος της πολεμικής ταινίας. Οι λεγόμενες αντιπολεμικές ταινίες στις οποίες ο ζόφος, η ματαιότητα και ο τρόμος υπερτερούσαν της θεαματικής δράσης και των ηρωισμών, αποτελούσαν μια εκλεκτική μειοψηφία.

Ανάμεσά τους και η πρώτη κινηματογραφική εκδοχή του «Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο» που δεν γυρίστηκε στην πατρίδα του συγγραφέα του, τη Γερμανία, όπου το βιβλίο θα απαγορευόταν εξαιτίας ακριβώς της βαθιά αντιπολεμικής στάσης του, αλλά το 1930 (δύο μόλις χρόνια μετά την πρώτη του έκδοση) στο Χόλιγουντ, σε σκηνοθεσία του Λούις Μάιλστοουν. 

Από ένα σημείο και μετά όμως, και ειδικά τις τελευταίες δεκαετίες, όλες σχεδόν οι ταινίες που διεξάγονται λιγότερο ή περισσότερο στο πεδίο της μάχης, ασχέτως του διαφορετικού ύφους και των διαφορετικών τους προθέσεων, χαρακτηρίζονται ως «αντιπολεμικές». Ασχέτως αν η έλξη που ασκούν στον θεατή έχει συχνά να κάνει με τις όλο και πιο εντυπωσιακές και ρεαλιστικές σκηνές δράσης παρά με την αντιπολεμική τους ρητορική.

Υπ’ αυτή την έννοια, η πολεμική ταινία ζει και βασιλεύει (και εξελίσσεται με όλο και πιο θεαματικούς τρόπους με την βοήθεια της τεχνολογίας) απλά δεν την αποκαλούμε έτσι. 

Κανένα πλάνο, όσο εμπνευσμένο κι αν είναι, δεν μπορεί να εξορκίσει την τραγωδία που εκτυλίσσεται στην οθόνη και να ξεσφίξει τον κόμπο στο στομάχι του θεατή. 

Όπως όμως κι αν ορίσουμε διεξοδικά αυτό το κινηματογραφικό είδος (με ή χωρίς το πρόθεμα αντι-), η εξελικτική του πορεία από το «Σταυροί στο μέτωπο» του Κιούμπρικ και το «Η νύχτα και η ομίχλη» του Ρενέ μέχρι τη «Διάσωση του στρατιώτη Ράιαν» και το πρόσφατο «1917» μοιάζει αισθητικά να έχει επηρεάσει ποικιλοτρόπως αυτήν τη νέα εκδοχή του κλασικού βιβλίου του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ που προσγειώθηκε πριν από λίγες μέρες στο Netflix. 

«Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο»: Εκατό χρόνια μετά, ο πόλεμος άλλαξε παραμένοντας ίδιος Facebook Twitter
Από αριστερά, Moritz Klaus, Aaron Hilmer, Adrian Grünewald και Felix Kammerer.

Σε μια από τις πιο εντυπωσιακές εναρκτήριες σεκάνς που έχουμε δει εσχάτως, η ταινία του Έντουαρντ Μπέργκερ ξεκινά παρακολουθώντας έναν τρομοκρατημένο νεαρό Γερμανό στρατιώτη καθώς προσπαθεί να επιβιώσει στην κόλαση των χαρακωμάτων του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου διεξάγεται ένα διαρκές σφαγείο με μοναδικό διακύβευμα να κερδηθούν κάθε τόσο μερικά μέτρα λάσπης.

Το όνομά του είναι Χάινριχ Γκέρμπερ, όπως βλέπουμε να γράφει στο αμπέχονό του, αλλά δεν είναι αυτός ο πρωταγωνιστής της ιστορίας.

Σημασία δεν έχει τόσο ο ίδιος όσο η διαδρομή της στολής του μετά τον θάνατό του στο δυτικό μέτωπο: οι νεκροί μεταφέρονται σε λόφους πτωμάτων, τα ρούχα τους καθαρίζονται και επιδιορθώνονται για να ντύσουν την επόμενη φουρνιά φαντάρων με προορισμό τα χαρακώματα, ο «κύκλος πλυσίματος» του θανάτου ξεκινά από την αρχή.  

Το αμπέχονο του Χάινριχ καταλήγει στα χέρια ενός 17χρονου νεοσύλλεκτου ονόματι Πολ Μπάουμερ. Αυτός είναι ο (τραγικός) πρωταγωνιστής της ταινίας, όπως φυσικά και του διάσημου ομώνυμου βιβλίου που έγραψε πριν από έναν αιώνα σχεδόν ο Ρεμάρκ, επιχειρώντας να αποστάξει στις σελίδες του τον εφιάλτη που είχε γνωρίσει ο ίδιος στο μέτωπο.

Εντελώς ανυποψίαστος ακόμα για το είδος της ανείπωτης φρίκης και του παραλυτικού τρόμου που πρόκειται σύντομα να γνωρίσει, ο μικρός παρατηρεί την ετικέτα με το όνομα του Χάινριχ Γκέρμπερ που παρέμεινε ραμμένη στο κολάρο και ρωτά αν έχει γίνει λάθος και η στολή προοριζόταν για κάποιον άλλον.

«Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο»: Εκατό χρόνια μετά, ο πόλεμος άλλαξε παραμένοντας ίδιος Facebook Twitter
Ο Matthias Erzberger (τον οποίο υποδύεται ο Daniel Brühl στην ταινία) επικρίθηκε έντονα στη Γερμανία μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

«Ναι, αλλά του ήταν μικρή», του απαντά χαλαρά ο αρμόδιος υπαξιωματικός. «Συμβαίνουν αυτά».  

Τα υπόλοιπα είναι μια ατέλειωτη κάθοδος στην κόλαση με τη χρωματική παλέτα να κινείται ανάμεσα στις αποχρώσεις της στάχτης και του πηλού και μόνο το κόκκινο του αίματος και το πορτοκαλί της φωτιάς να διαλύουν με κρότο και λάμψη τη μουντή και πένθιμη φωτογραφία της ταινίας, που με την ενίσχυση του λειτουργικά «μοντέρνου» soundtrack (γεμάτο απειλητικά synth) του Volker Bertelmann προσφέρει στον θεατή μια σειρά από ταμπλό εξαιρετικής αισθητικής και υψηλού λυρισμού.

Κανένα πλάνο όμως, όσο εμπνευσμένο κι αν είναι, δεν μπορεί να εξορκίσει την τραγωδία που εκτυλίσσεται στην οθόνη και να ξεσφίξει τον κόμπο στο στομάχι του θεατή. 

«Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο»: Εκατό χρόνια μετά, ο πόλεμος άλλαξε παραμένοντας ίδιος Facebook Twitter
Η ταινία δείχνει πώς, μέχρι το φθινόπωρο του 1918, περισσότεροι από 40.000 Γερμανοί σκοτώνονταν στο μέτωπο κάθε δύο εβδομάδες.
Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου στο Netflix

Daily / Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου στο Netflix

Άνιση, αλλά εντυπωσιακή κατά τόπους αυτή η ανθολογία μυστηρίου, φαντασίας και υπερφυσικού τρόμου με την υπογραφή του επιφανούς Μεξικανού σκηνοθέτη που ξετυλίγεται αυτή την εβδομάδα στο Netflix με δύο επεισόδια κάθε μέρα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ