Σον Πεν - Βολοντίμιρ Ζελένσκι: Μεταξύ ηθοποιών... «Superpower»

zelenski penn Facebook Twitter
Στο προσχηματικό του ντοκιμαντέρ, ως ηθοποιός απέναντι σε ισότιμο συνάδελφο, σε μια εντυπωσιακή αλλαγή ρόλων, ο πρωταγωνιστής του «Mystic River» και του «Milk» κοιτάζει τον πρωταγωνιστή του «I am Sam» στα μάτια και βγάζει το συμπέρασμα πως οι πράξεις του κινούνται αποκλειστικά με γνώμονα την αγάπη. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

«ΤΡΕΜΕ ΚΟΣΜΕ», ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ χαριτολογώντας on camera τους εχθρούς στον μακρινό ορίζοντα ο Σον Πεν από μια, όπως φαίνεται, ήρεμη και προστατευμένη ζώνη πυρός, υψώνοντας τις γυμνασμένες γροθιές του, ως άλλος ντούκι Ποπάι, με τα μαλλιά του ως συνήθως ακατάστατα και τη μαζεμένη κούραση να ξεχειλίζει από τα γλαρά του μάτια: αυτή είναι ίσως η μοναδική εύθυμη στάση στο ζοφερό, αγέλαστο οδοιπορικό του δις οσκαρούχου ηθοποιού στην Ουκρανία, που ξεκίνησε ως απόπειρα πορτρέτου του Ζελένσκι, στο στυλ για να δούμε πόσο αξιοπερίεργο φαινόμενο είναι η αναρρίχηση ενός δημοφιλούς τηλεοπτικού διασκεδαστή στην πρωτοκαθεδρία της χώρας, και η τύχη και η κακιά στιγμή τα έφεραν έτσι ώστε να εγκλωβιστεί με το συνεργείο, τον παραγωγό και τον συν-σκηνοθέτη του σε μια μακρινή ξένη χώρα από την πρώτη ημέρα μιας κανονικότατης στρατιωτικής επέμβασης, που όμοιά της η Ευρώπη είχε να δει από το τέλος του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου – να ζήλεψε άραγε ο Όλιβερ Στόουν ή παραείναι «δεξιά» η φάση για τα πολιτικά του γούστα;

Από τις πρώτες τους κουβέντες, ο Πεν μέλωσε από την ανθρώπινα ηρωική ρητορική του κουρασμένου, ζορισμένου και, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, αιφνιδιασμένου Προέδρου, ο οποίος, αν και στην καρδιά των γεγονότων, δεν παύει να χρησιμοποιεί ιδεαλισμούς και ουμανιστική ορολογία, διαχρονική και αόριστη.

Στο ντοκιμαντέρ «Superpower», η πρεμιέρα του οποίου κυριάρχησε στα διεθνή media τις πρώτες μέρες της 73ης Berlinale, ο Πεν παίρνει τη θέση του Ντενζέλ Γουόσινγκτον στο «Philadelphia» και ζητάει απ' όποιον βρίσκει μπροστά του να του εξηγήσει τι έχει συμβεί και η Ρωσία με την Ουκρανία ενεπλάκησαν σοβαρά και αμετάκλητα, σαν να το εξηγούσε σε πεντάχρονο.

sean penn zelenski Facebook Twitter
Ο Σον Πεν έδωσε στον Βολοντίμιρ Ζελένσκι ένα από τα Όσκαρ του. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Δεν είναι σχήμα λόγου: στους σύντομους μονολόγους του ομολογεί πως στην υπόθεση αυτή μοιάζει με την αφελή Πολυάννα της εποχής του, τόσο άσχετος είναι με τη ρίζα του προβλήματος.

Έτσι, με το καλημέρα ταυτίζεται με τον μέσο Αμερικανό, ακόμη και όταν υποδέχεται υψηλούς καλεσμένους στο ευάερο σαλόνι του στη Σάντα Μόνικα, εννοείται καπνίζοντας αμετανόητα. Liberal είναι και φαίνεται, και δεν το έκρυψε ποτέ. Αν θυμάστε, είχε κάνει ολόκληρο θέμα με τον Μπους τον νεότερο και τα τάχα πυρηνικά των αντιπάλων αμέσως μετά το 9/11, την ύπαρξη των οποίων αμφισβήτησε ανοιχτά στον πόλεμο στο Ιράκ, διαφημίζοντας δεόντως τη λάσπη που δέχτηκε ως αντίποινα για τη φερόμενη αντιπατριωτική του στάση.

Εδώ δεν είναι καν σκεπτικιστής, αν και αρχικά δηλώνει άσχετος με το ζήτημα και πρόθυμος να μάθει και να προωθήσει με τη φήμη και την παρουσία του την ιδέα ενός Χόλιγουντ στην υπηρεσία της δημοκρατίας, in a way.

Η διαδικασία χρησιμεύει ως σεναριακή μέθοδος. Η πιο συχνή του πόζα στην ταινία είναι να ακούει καθιστός, καπνίζων και πίνων, άναυδος προφανώς λόγω της ιστορικής συγκυρίας που βρέθηκε στο διάβα του. Ακολουθεί τη στρατηγική του Μάικλ Μουρ. Αν και συνειδητοποιημένος, υιοθετεί τη στάση του ανύποπτου που η σκέψη του αναπτύσσεται σταδιακά και όχι του μυημένου που καθοδηγεί με απλά βήματα και πολλές ρητορικές ερωτήσεις τους μάρτυρες, δηλαδή τους θεατές.

Η εικόνα του να φεύγει πεζός από τη χώρα μέσω Πολωνίας, στο πρώτο στάδιο των επισκέψεών του στην Ουκρανία, μπορεί να μην είναι αξιομνημόνευτη κινηματογραφικά, αλλά κάνει μια χαρά τη δουλειά του ειδησεογραφικά.

Συγκινημένος με τις πληροφορίες που μαθαίνει από τους εκεί αναλυτές και γνώστες της αντιπαράθεσης από διαφορετικά πόστα, τελικά συναντά τον Ζελένσκι λίγες στιγμές μετά την κήρυξη του πολέμου, κάτω από μέτρα ασφαλείας, που στην περίπτωση του Πεν χαλάρωσαν λίγο.

Από τις πρώτες τους κουβέντες, ο Πεν μέλωσε από την ανθρώπινα ηρωική ρητορική του κουρασμένου, ζορισμένου και, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, αιφνιδιασμένου Προέδρου, ο οποίος, αν και στην καρδιά των γεγονότων, δεν παύει να χρησιμοποιεί ιδεαλισμούς και ουμανιστική ορολογία, διαχρονική και αόριστη.

Εκτός από ελάχιστες νύξεις, δεν μαθαίνουμε ποτέ τις θέσεις της άλλης πλευράς: όταν ο Πεν ρωτήθηκε στη συνέντευξη Τύπου γιατί δεν έγιναν συνεντεύξεις ή αναλύσεις για τη ρωσική επιχειρηματολογία, σαν να το περίμενε, απάντησε πως αρκετά έχουν πει και δεν υπάρχει λόγος να τους δοθεί βήμα.

Σύμφωνα με την ταινία, ο Πούτιν ισούται με έναν Ρασπούτιν, είναι απλώς το Κακό, το αναίτιο evil, ο τυπικός villain που, για να αποφύγουμε τις δαιδαλώδεις εμβαθύνσεις στη γεωπολιτική, βασικά μισεί τους Ουκρανούς και θέλει να τους εξαφανίσει από προσώπου γης. Μπορεί. Μόνο που την αλήθεια ή, τουλάχιστον, μια απόπειρα διεξοδικότερης έρευνας για την εξισορρόπηση των απόψεων εκατέρωθεν δεν θα τη βρούμε στο «Superpower».

Ο Πεν πήρε την υπόθεση πολύ σοβαρά. Δεν σταμάτησε να ασχολείται και να υπονοεί πως τίποτε δεν τελείωσε, πήρε σβάρνα τα κανάλια δίνοντας προσεκτικές συνεντεύξεις (ακόμη και στο «δαιμονικό» Fox News πήγε), πριν επιστρέψει στην Ουκρανία για μία ακόμη συνέντευξη με τον Πρόεδρο, το νέο του είδωλο, «τη σπουδαιότερη στιγμή της ζωής του, μαζί με τη γέννηση των παιδιών του», όπως ο ίδιος ομολογεί!

Αν το καλοσκεφτούμε, βγάζει νόημα. Ο Πεν ανέκαθεν κρατούσε μια διακριτικά μπλαζέ στάση απέναντι στο επάγγελμα και στο σινάφι του, ίσως ντρεπόταν και λίγο για το τσίρκο του Χόλιγουντ. Το να βρει έναν υψηλότερο σκοπό, και μάλιστα τόσο αναπάντεχα, ήταν μάλλον ένα δώρο για ένα τυπικό παράδειγμα ηθοποιού που δεν συμφιλιώθηκε ποτέ εντελώς με την κρίση μέσης ηλικίας και δεν έχει και κάτι άλλο να αποδείξει, μετά τις εναλλακτικές σκηνοθετικές του αποδράσεις από την υποκριτική.

Έναν χρόνο μετά την ώρα μηδέν μιας κρίσης που μοιάζει όσο καμία άλλη με έναν τρίτο παγκόσμιο πόλεμο, και την απρογραμμάτιστη, αχαρτογράφητων συνεπειών επίσκεψη του Τζο Μπάιντεν στα ματωμένα χώματα του ουκρανικού λαού, ο Σον Πεν έβαλε σκοπό, τουλάχιστον σε αυτήν τη φάση της ζωής του, να μην ξεχαστεί η αντίσταση σε έναν πόλεμο που πολλοί θεώρησαν άνισο και τελειωμένο από την αρχή, προσωποποιώντας ένα έθνος στην αεικίνητη φιγούρα του Ζελένσκι, του underdog που αψήφησε την εσωτερική γκρίνια αμέσως μετά την εκλογή του, δεν τσίμπησε στην προσφορά των Αμερικανών να φυγαδευτεί αμέσως μετά τις πρώτες βόμβες, όπως έχει ιστορικά αποδειχτεί πως κάμποσοι στο πόστο του έχουν κάνει, επιλέγοντας να μείνει και να ηγηθεί, ως Δαβίδ, της κατάστασης, επικαλούμενος την ευαισθησία της Δύσης και επιμένοντας σε καλά επιλεγμένες στα Όσκαρ και σε όλα τα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ και fora εκκλήσεις για ειρήνη, και επικλήσεις στο παγκόσμιο δημοκρατικό συναίσθημα.

Στο προσχηματικό του ντοκιμαντέρ, ως ηθοποιός απέναντι σε ισότιμο συνάδελφο, σε μια εντυπωσιακή αλλαγή ρόλων, ο πρωταγωνιστής του «Mystic River» και του «Milk» κοιτάζει τον πρωταγωνιστή του «Υπηρέτη του λαού» στα μάτια και βγάζει το συμπέρασμα πως οι πράξεις του έχουν αποκλειστικό γνώμονα την αγάπη και πως ο προικισμένος με το λαϊκό χάρισμα Βολοντίμιρ είναι οπλισμένος με την υπερδύναμη της άδολης καρδιάς που μόνο τα παιδιά διαθέτουν, σαν κομμάτι της ταινίας «I am Sam».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ