Ποιον αφορά η πολιτική ορθότητα στην Ελλάδα του 2023;

«Όποιον και να πιστέψετε θα κάνετε λάθος» Facebook Twitter
Εχουμε πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας για να φτάσει η Ελλάδα «να υπερβάλλει» στην πολιτική ορθότητα. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

Η «ΟΛΕΑΝΝΑ» ΤΟΥ Ντέιβιντ Μάμετ έκανε πρεμιέρα στην Αμερική το 1992, έναν μόλις χρόνο μετά την πρώτη πολύκροτη δίκη για σεξουαλική παρενόχληση στις ΗΠΑ. Μια φοιτήτρια κατηγορεί τον καθηγητή της για σεξουαλική παρενόχληση, στερώντας του έτσι τη μόνιμη θέση που έχει αιτηθεί στο πανεπιστήμιο.

Το έργο, μια σπουδή στα παιχνίδια εξουσίας, παίχτηκε το 1994 στο Απλό Θέατρο σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα, με τη Μαριάνθη Σοντάκη στον ομώνυμο ρόλο και τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση στον ρόλο του καθηγητή. Ήμουν 14 χρονών και η μητέρα μου με πήρε μαζί της να δούμε την παράσταση. Θυμάμαι ότι δεν κατάλαβα τίποτα. 

Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές αλλά απηχούσαν την τότε αντίληψη για την πολιτική ορθότητα, ως μια ελαφρώς παράλογη αμερικάνικη τάση. «Ξέρουμε, από τις πληροφορίες των μίντια σε πόσο επικίνδυνο βαθμό έχει φτάσει το θέμα της πολιτικής ορθότητας  στην Αμερική και τα αδιέξοδα στα οποία αυτή έχει οδηγήσει», έγραψε ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης στην κριτική του για την «Ολεάννα», στην Ελευθεροτυπία. «Μόνο από την Αμερική θα ερχόταν αυτό το έργο-γροθιά{…}. Μόνο εκεί οι δομές του συστήματος έχουν γίνει πλέον εκχυμωτές ψυχών» ξεκινούσε το κείμενο του ο Κώστας Γεωργουσόπουλος στα Νέα.

Η πολιτική ορθότητα της δεκαετίας του ‘90 ήταν στην Ελλάδα κάτι σαν μια ξενόφερτη μόδα που αφορούσε τους φοιτητές κοινωνιολογίας και τους διανοούμενους. 

Το #metoo και το νέο κύμα φεμινισμού, η νέα αντίληψη για τη σεξουαλικότητα και τον αυτοπροσδιορισμό είναι όλα θέματα που αφορούν ως επί το πλείστον τους κάτω των τριάντα. Ο νέος πόλεμος της πολιτικής ορθότητας και του cancel culture είναι πάνω απ’ όλα ένας πόλεμος γενιών.

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά ζούμε τη δεύτερη άνοιξη της «πολιτικής ορθότητας». Μόνο που τώρα αφορά αυτούς που μετράνε – τους νέους Έλληνες. Ο κόσμος μας είναι πολύ πιο συνδεδεμένος, πολύ πιο άνισος. Το #metoo και το νέο κύμα φεμινισμού, η νέα αντίληψη για τη σεξουαλικότητα και τον αυτοπροσδιορισμό είναι όλα θέματα που αφορούν ως επί το πλείστον τους κάτω των τριάντα. Ο νέος πόλεμος της πολιτικής ορθότητας και του cancel culture είναι πάνω απ’ όλα ένας πόλεμος γενιών.

Διαβάζοντας κανείς πρόσφατα ελληνικά κείμενα καταλαβαίνει την αντιπάθεια της παραδοσιακής δεξιάς για «τις χιονονιφάδες που προσβάλλονται με το παραμικρό» και «τις υστερικές φεμινίστριες που δεν έχουν χιούμορ». Αντιλαμβάνεται όμως και την επιφύλαξη της αριστεράς για «την υπερβολή της αμερικαναρίας» («Λογοκρίνουν τα βιβλία», «Ο νέος μακαρθισμός είναι εδώ»). Και τέλος καταλαβαίνει την ηλικία του γράφοντα.

Η εποχή έχει αλλάξει ραγδαία. Πολλά πράγματα που γράφαμε αυθόρμητα κάποτε, πλέον δεν γράφονται ούτε ως αστεία. Είναι αυτό απαραίτητα κακό; Μας λείπουν τόσο πολύ οι συνεχείς αναφορές στην εξωτερική εμφάνιση των άλλων και ο υφέρπων σεξισμός που βρισκόταν παντού, από τα παραπολιτικά δημοσιεύματα μέχρι τις κριτικές δίσκων; 

Όσο για αυτούς που λένε πως «δεν μπορείς να κάνεις πια αστεία», ναι η πολιτική ορθότητα δεν ευνοεί τον σαρκασμό ούτε τους πνευματώδεις υπαινιγμούς. Όλα είναι αυτό που φαίνονται και ερμηνεύονται υπό το πρίσμα της κυριολεξίας. 

Αντιλαμβάνομαι ότι η ατμόσφαιρα είναι ασφυκτική. Ναι, τα social media είναι τοξικά – ένας αγριεμένος όχλος που διψά για το αίμα οποιουδήποτε πει το λάθος πράγμα. Ναι, οι αντιδράσεις είναι συχνά δυσανάλογες και άδικες.

Ευτυχώς ή δυστυχώς, βέβαια, στην Ελλάδα όλα ξεχνιούνται γρήγορα: Το κράξιμο στα σόσιαλ μίντια, ευτυχώς ή δυστυχώς, σπάνια σηματοδοτεί κάποια σημαντική αλλαγή. Σε δύο μήνες κανείς δεν θυμάται καν τι και ποιον αφορούσαν όλα αυτά τα παθιασμένα tweets και stories.

Επίσης, σαφώς όλοι προσβάλλονται πολύ εύκολα πια, σε κωμικό βαθμό. Στη διάρκεια της πανδημίας είχα κάνει μια αναφορά σε ένα Facebook γκρουπ αφιερωμένο στο ψωμί με προζύμι. Κάπου στο τέλος του κειμένου έκανα το λάθος να πω πως με κούρασε η πανδημία και δεν θέλω να ξαναφτιάξω ψωμί με προζύμι. Η άρνηση μου να ξαναφουρνίσω ξεσήκωσε μια θύελλα διαμαρτυριών που θύμιζε κακή κωμωδία. Άρχισα να λαμβάνω αλλόκοτα υβριστικά μηνύματα «Δεν σας άξιζε το προζύμι, δεν το καταλαβαίνετε, δεν σας διάλεξε», «Ξεπουλημένα αρδάκια, θα πουλάγατε και το τομάρι σας για λίγη δημοσιότητα», «Μια γυνεκα σε ειλικία γάμου που δεν ξέρει να φτιαχνηι ψωμί!!!!1!!!!Πόσο θληβερει ιστε». 

Κάποιοι αναρωτιούνται μήπως η πολιτική ορθότητα ή η κουλτούρα της ακύρωσης έχει ξεφύγει. Μιλούν για την Ελλάδα; Σε περίπτωση που ανησυχεί κανείς για την πολιτική ορθότητα, μπορεί απλώς να ανοίξει την τηλεόραση του και να δει μια εκπομπή «ψυχαγωγίας» ή τις ειδήσεις. Ζούμε στη χώρα που τα πολυκαταστήματα πουλάνε στολές «ράσταμαν» και «Κινέζας», στις Απόκριες. Το Σάββατο βράδυ βλέπουμε τον Μαρκο Σεφερλή σε επανάληψη να κάνει αστεία για ξανθιές και πούστηδες. Η δε περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι αυτή μιας χώρας κατά βάσει συντηρητικής, με δυσπιστία για όλους τους θεσμούς εκτός από την ιερή οικογένεια, με τρομερό σεξισμό και ανισότητα. Ας γυρίσουν πλευρό – έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας για να φτάσει η Ελλάδα «να υπερβάλλει» στην πολιτική ορθότητα.

Εκτός από την πολιτική ορθότητα ξαναγύρισε κι η «Ολεάννα». Ξαναπαίζεται και πάλι στην Αθήνα δυο χρόνια τώρα με μεγάλη επιτυχία. Η περιγραφή της παράστασης τελειώνει με την ατάκα που στόλιζε το πόστερ της ταινίας (που γυρίστηκε το 1994): «Εκείνος λέει ότι ήταν απλώς ένα μάθημα. Εκείνη, σεξουαλική παρενόχληση. Όποιον και να πιστέψετε, θα κάνετε λάθος».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Ολεάννα» εδώ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα μεγαλύτερα θύματα της ελληνικής cancel culture

Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / Τα μεγάλα θύματα της ελληνικής cancel culture

Ο Άρης Δημοκίδης, η Βασιλική Σιούτη και ο Μ.Hulot συζητούν με τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο για τα μεγάλα cancel του ελληνικού κόσμου. Επίσης: γιατί κανείς δεν κανσελάρει ποτέ τους τράπερς, ακόμα κι όταν το τερματίζουν σε σεξισμό και ομοφοβία;
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
«Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης

Δημήτρης Πολιτάκης / «Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο Ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης

Όταν ο όχλος στα social media είναι τόσο διαβρωμένος από τους μηχανισμούς των μέσων ώστε φτάνει να εγκαλεί τον όχλο «εκεί έξω», όπως συνέβη με τη φριχτή υπόθεση της Πάτρας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λέτε κάποιον «βλάχο» ή «σακάτη»; Δυο Έλληνες γλωσσολόγοι μιλούν περί Πολιτικής Ορθότητας.

Ιδέες / Λέτε κάποιον «βλάχο» ή «σακάτη»; Δυο Έλληνες γλωσσολόγοι μιλούν περί Πολιτικής Ορθότητας.

Μια συζήτηση με την Ελένη Καραντζόλα, καθηγήτρια γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και τον Βαγγέλη Ιντζίδη ΕΔΙΠ στον τομέα γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ