Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Οι συνθετικές αρχές για την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής μονάδας του Λανιτείου Γυμνασίου ακολουθούν τις γενικές αρχές της χωροταξικής επίλυσης όλου του συγκροτήματος ως ενός αστικού πάρκου που λειτουργεί σαν πνεύμονας πρασίνου για την πόλη. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Armeftis Partners: Projects που «αφηγούνται» μια ιστορία

0

ΛΑΝΙΤΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΝΕΑ ΚΤΙΡΙΑ/ Λεμεσός

Ανέγερση:11/2018

Οι συνθετικές αρχές για την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής μονάδας του Λανιτείου Γυμνασίου ακολουθούν τις γενικές αρχές της χωροταξικής επίλυσης όλου του συγκροτήματος ως ενός αστικού πάρκου που λειτουργεί σαν πνεύμονας πρασίνου για την πόλη. Κύριος στόχος είναι η δημιουργία ενός λειτουργικού συνόλου ενταγμένου στον ευρύτερο χώρο, που όμως να χαρακτηρίζεται από μια λειτουργική αυτονομία.

Ως προς τις αρχιτεκτονικές επεμβάσεις, προτάθηκε η απομάκρυνση όλων των νέων προσθηκών και η διατήρηση αποκλειστικά της αρχικής πτέρυγας του πρώην Λανιτείου Λυκείου Β’, στην οποία εντάσσονται οι χώροι διοίκησης και οι αίθουσες γενικής διδασκαλίας. Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες (εργαστήρια, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων) εντάσσονται σε νέα κτιριακή μονάδα στη νότια πλευρά. Ο σχεδιασμός της μονάδας αυτής ακολουθεί τη στρατηγική της βύθισης στο έδαφος με τρόπο που η οροφή της –η οποία προτείνεται να είναι φυτεμένη– αποτελεί οπτική συνέχεια του υφιστάμενου εδάφους.

Πέραν της λειτουργικής επίλυσης, έμφαση έχει δοθεί στη δημιουργία διαφορετικών χωρικών εμπειριών τόσο στους εσωτερικούς χώρους όσο και στους εξωτερικούς.

Με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται ο όγκος του κτιρίου και αναδεικνύεται η υφιστάμενη πτέρυγα ως η ψηλότερη οικοδομή. Επίσης, με τη βύθιση αυτή προκύπτει η κύρια αυλή του γυμνασίου σε χαμηλότερο επίπεδο, δημιουργώντας ένα ασφαλές εσωτερικό περιβάλλον. Οι κερκίδες που προκύπτουν στη βόρεια πλευρά της αυλής λειτουργούν τόσο ως καθίσματα όσο και ως ένα οπτικό βάθρο, στο οποίο επικάθεται η ιστορική πτέρυγα, με τρόπο που να αναδεικνύεται η η μνημειακότητά της.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Ο τρόπος χωροθέτησης της νέας πτέρυγας δημιουργεί έναν διάλογο μεταξύ του παλιού και του σύγχρονου, ενώ η εμπειρία μεταξύ των δύο αυτών κτισμάτων εμπλουτίζεται μέσω αυτής της διαλεκτικής σχέσης. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Πέραν της λειτουργικής επίλυσης, έμφαση έχει δοθεί στη δημιουργία διαφορετικών χωρικών εμπειριών τόσο στους εσωτερικούς χώρους όσο και στους εξωτερικούς. Οι καινούργιες πτέρυγες τοποθετούνται έτσι ώστε να δημιουργείται μια δεύτερη, μικρότερη εσωτερική αυλή, δίνοντας μια άλλη χωρική ποιότητα στον εξωτερικό χώρο.

Επιπρόσθετα, ο τρόπος χωροθέτησης της νέας πτέρυγας δημιουργεί έναν διάλογο μεταξύ του παλιού και του σύγχρονου, ενώ η εμπειρία μεταξύ των δύο αυτών κτισμάτων εμπλουτίζεται μέσω αυτής της διαλεκτικής σχέσης. Η γέφυρα με την οποία οι δύο πτέρυγες συνδέονται εμπλουτίζει περαιτέρω την εμπειρία, εισάγοντας ένα υπερυψωμένο επίπεδο. Τέλος, η πράσινη οροφή του νέου κτίσματος, η οποία είναι ορατή από τον δρόμο και από την αυλή του σχολείου, γίνεται μέρος της καθημερινότητας και συντείνει στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών.

Όλες οι κτιριακές μονάδες σχεδιάζονται με βάση τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού. Όπως στην υφιστάμενη πτέρυγα, η καινούργια προσθήκη εξασφαλίζει ανοίγματα προς τον Νότο με την απαραίτητη ηλιοπροστασία, καθώς και βόρεια ανοίγματα για σταθερό φωτισμό των αιθουσών. Έτσι εξασφαλίζεται και ο διαμπερής φυσικός αερισμός τους. Επιπλέον, η στρατηγική της βύθισης στο έδαφος σε συνδυασμό με τη φύτευση του νέου δώματος και την εξωτερική θερμομόνωση όλου του κτιρίου συντελεί στην καλύτερη θερμική συμπεριφορά των χώρων και στην ελαχιστοποίηση των ενεργειακών απωλειών. Στο κτίριο, η παραγωγή ζεστού νερού γίνεται με ηλιακά πλαίσια, ενώ υπάρχουν οι συνθήκες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πανέλων σε όλη την οροφή της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων.

Η επιλογή των υλικών, επίσης, ακολουθεί μια περιβαλλοντική προσέγγιση με την επιλογή απλών υλικών χωρίς μεγάλη επεξεργασία. Όσον αφορά τις δαπεδοστρώσεις, δίνεται έμφαση στη δημιουργία όσο το δυνατόν περισσότερων ανθώνων φύτευσης για ελαχιστοποίηση των απαραίτητων σκληρών επιφανειών (σχολεία και πλατεία), για τις οποίες επιλέγεται το μπετόν ως μια εύκολη και οικονομική επιλογή. Για τα κτίσματα επιλέγεται κυρίως το οπλισμένο σκυρόδεμα ως φέρων οργανισμός. Στις αίθουσες με μεγάλα ανοίγματα (αίθουσες πολλαπλών χρήσεων) χρησιμοποιείται μεταλλικός φορέας για επίτευξη χώρου ελεύθερου από υποστυλώματα. Για όλα τα υαλοστάσια χρησιμοποιείται διπλό θερμομονωτικό γυαλί.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Ο σχεδιασμός του κτιρίου έγινε όχι μόνο για να ικανοποιηθούν οι λειτουργικές ανάγκες των χρηστών αλλά και για να δημιουργηθούν όμορφα συναισθήματα, ενέργεια και συγκινήσεις, βιώνοντας χωρικές εμπειρίες, ποιότητα χώρων και φωτός και ιδιωτικότητα. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

GRANVISTA/ Λεμεσός

Ανέγερση:2022

Η ιδέα βασίζεται στην προσαρμογή των κτιριακών όγκων σε ένα επικλινές τεμάχιο με υψομετρικές διάφορες από 12 έως 15 μέτρα. Το κτίριο προκύπτει από το άθροισμα ενός διώροφου όγκου στα υπόσκαφα επίπεδα που λειτουργεί ως βάση και προεξέχει τμηματικά το κλιμακοστάσιο με τα τοιχία του αιθρίου για να υποβαστάζει έναν πιο ελαφρύ όγκο που αιωρείται πάνω από το επίπεδο του δρόμου.

Η βάση είναι κατασκευασμένη συνολικά από εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα με αποτύπωμα σανιδιού σε οριζόντια διάταξη, ενώ ο όγκος που υπερίπταται περιβάλλεται ως επιδερμίδα από σύστημα μετακινούμενων πανέλων σε κάθετη κίνηση για έλεγχο ηλιασμού και προστασία από τους δυνατούς δυτικούς ανέμους. Οι χώροι οργανώνονται γραμμικά, παράλληλα με την κλίση του εδάφους και τα όρια του τεμαχίου, εκτός από τον χώρο του σαλονιού που προβάλλει δυναμικά προς τον Νότο και τη θάλασσα, υποβασταζόμενο σε γραμμικά μεταλλικά στοιχεία.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Η παρουσία του αιθρίου αλλά και του διώροφου κενού στο σαλόνι εξασφαλίζει την ομοιόμορφη κατανομή φυσικού φωτός καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Η παρουσία του αιθρίου αλλά και του διώροφου κενού στο σαλόνι εξασφαλίζει την ομοιόμορφη κατανομή φυσικού φωτός καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας. Ο σχεδιασμός του κτιρίου έγινε όχι μόνο για να ικανοποιηθούν οι λειτουργικές ανάγκες των χρηστών αλλά και για να δημιουργηθούν όμορφα συναισθήματα, ενέργεια και συγκινήσεις, βιώνοντας χωρικές εμπειρίες, ποιότητα χώρων και φωτός και ιδιωτικότητα.

Τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου είναι ρευστά και ασαφή, όπως η προέκταση των ημιυπαίθριων χώρων στο υπόγειο Β2 στον χώρο της καλυμμένης βεράντας της πισίνας και του αιθρίου, στην τραπεζαρία και στον χώρο του BBQ στο επίπεδο B1, στην είσοδο όπου προβάλλει η φυτεμένη οροφή στο επίπεδο ισογείου G και στη βεράντα του κυρίως υπνοδωματίου, στο επίπεδο ορόφου 1. Όλα αυτά έγιναν πάντα σε σχέση με τον ενεργειακό σχεδιασμό του κτιρίου με στρατηγικές ελέγχου του ηλιασμού και δροσισμού παρά τις δυσκολίες του δυτικού προσανατολισμού του οικοπέδου.

Armeftis Partners: Projects that tell a story Facebook Twitter
Τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου είναι ρευστά και ασαφή. Φωτ.: Μαριάνα Μπίστη

Βοήθησαν οι μεγάλοι πρόβολοι, τα κινητά πανέλα, οι φυτεμένες οροφές, τα φωτοβολταϊκά, οι ενεργειακοί υαλοπίνακες, ο διαμπερής και κατακόρυφος αερισμός, η κλειστή βόρεια όψη, το σύστημα εσωτερικής θερμομόνωσης, η υποδαπέδια θέρμανση με αντλίες θέρμανσης, οι φωτισμοί LED, τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης και ελέγχου φωτισμού αλλά και η φύτευση και η διαμόρφωση των εξωτερικών χώρων που είχαν ως συνεπακόλουθο τη μείωση των ενεργειακών αναγκών και του κόστους συντήρησης.

Architecture Design Map 5: The Green Issue

Η συλλεκτική έκδοση της LiFO σε συνεργασία με το Archisearch.gr και την Design Ambassador.

 
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM 2023 - THE GREEN ISSUE

ADM5/23: THE GREEN ISSUE

Το δεύτερο «Green Issue» της σειράς ADM, της συνεργασίας της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador, καταπιάνεται ξανά με το σημαντικό ζήτημα της βιωσιμότητας, μας συστήνει κορυφαίους εκπροσώπους της αρχιτεκτονικής σκηνής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ανακαλύπτει νέα υλικά, εξερευνά πράσινους πύργους, νέα μουσεία και οικείους αστικούς πνεύμονες, προβληματίζεται γύρω από το ενεργειακό ζήτημα και παρουσιάζει τις καλές πρακτικές της ελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Design / Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Συνδυάζοντας τον τρόπο που διακοσμούσαν τα αρχαία ελληνικά αγγεία με τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις κινεζικές πορσελάνες και φέρνοντάς τα όλα αυτά στο σήμερα, η βραβευμένη Κύπρια εικονογράφος δημιουργεί κεραμικά έργα που δεν μοιάζουν με άλλα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ