Δυο έργα του Αισχύλου και ένα μουσικό γεγονός στην Ελευσίνα

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η παράσταση Πέρσες είναι μια περφόρμανς - ταξίδι το οποίο θα ξεκινάει με πλοίο από το λιμάνι του Περάματος Μεγαρίδας.
0

Τo Αισχύλου Project πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2023 και θα διερευνήσει σκηνικά ζητήματα παράστασης του αρχαίου δράματος μέσα από προσεγγίσεις έργων του μεγάλου τραγικού ποιητή Αισχύλου ‒ του οποίου γενέτειρα είναι η Ελευσίνα.

Πρόκειται για δύο μεγάλης κλίμακας θεατρικές παραγωγές –μία ελληνική και μία διεθνή– σημαντικών καλλιτεχνών που έχουν επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον για το μοναδικό αυτό σκηνικό είδος, μέσα από τις οποίες θα προκύψει ένας άτυπος διάλογος για τα ζητήματα που θέτει το αρχαίο δράμα μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις. Οι παραστάσεις θα πλαισιωθούν από ένα θεωρητικό συμπόσιο για τον Αισχύλο και τις έννοιες που διέπουν το αρχαίο δράμα, όπως επίσης από ένα σημαντικό μουσικό γεγονό-συναυλία. Μια δράση παρακαταθήκης για την Ελευσίνα και τις επόμενες γενιές.

Η πρώτη παράσταση έχει τον τίτλο Ευμενίδες και βασίζεται στο ομώνυμο τρίτο μέρος της τριλογίας του Αισχύλου, της Ορέστειας, όπου ο Ορέστης περνάει από δίκη, την πρώτη, όπως θεωρείται, νομική δίκη στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η σκηνοθέτιδα Άντζελα Μπρούσκου θα παρουσιάσει τη δική της εκδοχή, όπου ένα φανταστικό δικαστήριο θα συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα. Κοινότητες, συλλογικότητες και κάτοικοι της Ελευσίνας θα προσκληθούν να συμμετάσχουν ενεργά σε μια θεατροποιημένη φανταστική δίκη, παίρνοντας τη θέση του αθηναϊκού δικαστηρίου.

Οι παραστάσεις θα πλαισιωθούν από ένα θεωρητικό συμπόσιο για τον Αισχύλο και τις έννοιες που διέπουν το αρχαίο δράμα, όπως επίσης από ένα σημαντικό μουσικό γεγονό-συναυλία.

Έτσι, ο αρχαίος λόγος του Αισχύλου θα δώσει ερέθισμα για την ανάπτυξη δημόσιου διαλόγου και το κοινό θα μπορέσει να αλληλεπιδράσει, ενεργώντας ως συμπληρωματικός ερμηνευτής ή ως ένας παράγοντας που συμβάλλει στην εξέλιξη της δράσης. Ως εκ τούτου, μέσω του αρχαίου δράματος θα αναδειχθεί το μεγάλο ζητούμενο της δημοκρατίας, δηλαδή η συνοχή των πολιτών μιας κοινωνίας και η στάση τους απέναντι στα κοινά. Μια ουτοπική συνθήκη, σε ένα ουτοπικό δικαστήριο.

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η πρώτη παράσταση έχει τον τίτλο Ευμενίδες και βασίζεται στο ομώνυμο τρίτο μέρος της τριλογίας του Αισχύλου, της Ορέστειας. Φωτ.: Άρτεμις Σκουλίκα

Η δεύτερη παράσταση-μουσικό γεγονός συνδέεται με τον Ιάννη Ξενάκη, έναν από τους στυλοβάτες της διεθνούς μουσικής πρωτοπορίας κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Ο ανυπέρβλητος Έλληνας της γαλλικής αβανγκάρντ εμπνεύστηκε από την αρχαϊκή μεγαλοπρέπεια, την τελετουργική στιβαρότητα και τη διονυσιακή έκσταση του Αισχύλου και συνέθεσε την περίοδο 1965-66 τη δική του «Ορέστεια».

Πρόκειται για ένα έργο που συμπυκνώνει την πλοκή και την ουσία της αισχύλειας τριλογίας, εμπεριέχοντας στοιχεία όπερας, ορατόριου και μυσταγωγικού χοροδράματος. Στην παρουσίασή του ως συναυλίας από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη θα συμμετέχουν μεικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχηστρικό σύνολο, ενώ θα συμπράξουν ο βαρύτονος Holger Falk, ως σολίστ, και ο Αλέξανδρος Γιοβάνος, στα κρουστά. Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με το έργο του Ξενάκη «La Déesse Athéna» για βαρύτονο και 12 έγχορδα.

Τέλος, η παράσταση Πέρσες - Το ταξίδι στο πεδίο των ψυχών, μια συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου της Σερβίας και του Novi Sad 2022-European Capital of Culture, σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, είναι μια περφόρμανς, ένα ταξίδι, το οποίο θα ξεκινάει με πλοίο από το λιμάνι του Περάματος Μεγαρίδας, με τη δύση του ήλιου, θα συνεχίζεται ως τη Σαλαμίνα και θα καταλήγει σε μια έρημη και σκοτεινή περιοχή του νησιού με θέα στον χώρο όπου έγινε η περίφημη ναυμαχία.

Κατά τη διάρκειά του το κοινό θα παρακολουθήσει μέρη των Περσών του Αισχύλου, ερμηνευμένα από τον Ξέρξη, τον Χορό, την Άτοσσα και τον Δαρείο. Η συνθήκη είναι η εξής: ο Ξέρξης συνειδητοποιεί ότι δεν έχει γυρίσει στο σπίτι του, αλλά ότι βρίσκεται στον χώρο του εγκλήματος και γύρω του ζωντανεύουν οι χαμένες ψυχές όλων εκείνων που έσυρε ως εδώ και ζουν σε μια συνεχή αγωνία. Συνειδητοποιεί ότι η μοναξιά είναι η σκληρή μοίρα του ηττημένου.

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η χορωδία της ΕΡΤ.

Ιάννης Ξενάκης: Ορέστεια
23/7, Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, έργο για βαρύτονο, μεικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχηστρικό σύνολο
Σολίστ: Holger Falk, βαρύτονος / Κρουστά: Αλέξανδρος Γιοβάνος
Συμμετέχουν: Χορωδία της ΕΡΤ, Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, Παιδική Χορωδία του Ωδείου Kodaly
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης

Πέρσες - Το ταξίδι στο πεδίο των ψυχών
29-30/7

Σκηνοθεσία Nikita Milivojević
Παίζουν: Δημήτρης Ήμελλος, Μαρία Ζορμπά, Θοδωρής Αντωνιάδης, Γιώργος Μπινιάρης, Μυρτώ Αλικάκη, Γιώργος Ζυγούρης, Νίκος Ιατρού, Δημήτρης Καραμάνος, Εμμανουήλ Κοντός, Νικόλας Μακρής, Νικόλας Ντούρος, Θανάσης Ραφτόπουλος

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Ευμενίδες» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ