Το ναυάγιο στην Πύλο και τα ερωτήματα για τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν

Το ναυάγιο στην Πύλο και τα ερωτήματα για τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν Facebook Twitter
«Επειδή πολλοί είχαν χάσει τα τηλέφωνά τους, φροντίσαμε να έχουν άμεση πρόσβαση σε υπολογιστές και Wi-Fi, ώστε να βρουν τα προφίλ που θέλουν από το διαδίκτυο και να ειδοποιήσουν τους δικούς τους». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



ΤO ΥΠΕΡΦΟΡΤΩΜΕΝΟ ΑΛΙΕΥΤΙΚΟ
 του παράνομου κυκλώματος διακίνησης που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Πύλου, σε ένα από τα βαθύτερα σημεία της Μεσογείου, πήρε τη ζωή εκατοντάδων μεταναστών και προσφύγων, ανάμεσά τους γυναίκες και παιδιά, ενώ επέζησαν μόνο 104 άνδρες. Πέρα από τα αίτια του συνολικότερου προβλήματος, το ερώτημα είναι: μπορούσε η Ελλάδα να σώσει περισσότερους ή να τους σώσει όλους; Η έρευνα για τα αίτια του ναυαγίου, όσο και για τυχόν λάθη και παραλείψεις, είναι σε εξέλιξη και παρότι ο επικεφαλής της Frontex, Χανς Λάιτενς, δήλωσε ότι οι Έλληνες συνάδελφοί του έκαναν ό,τι περισσότερο μπορούσαν για να σώσουν ζωές, δεν λείπει ο προβληματισμός αλλά και η δριμεία κριτική. Πέρα από τις πολιτικές σκοπιμότητες, αναδεικνύονται μερικά πολύ εύλογα ερωτήματα για αρκετές ασάφειες γύρω από τις εξηγήσεις που έδωσε τις πρώτες ώρες το Λιμενικό, τα οποία η έρευνα οφείλει να απαντήσει το επόμενο διάστημα. 

Η επιτυχία μιας επιχείρησης διάσωσης κρίνεται από το αποτέλεσμα και από τη στιγμή που έχουν διασωθεί μόλις 104 άνθρωποι και οι νεκροί και οι αγνοούμενοι είναι εκατοντάδες, δεν μπορεί να μιλά κανείς για επιτυχία ή να δηλώνει ικανοποιημένος. Το ελληνικό Λιμενικό δεν τα κατάφερε αυτήν τη φορά να διασώσει όλους τους μετανάστες και τους πρόσφυγες που ναυάγησαν και αυτό είναι ένα αντικειμενικό γεγονός. Επιπλέον, οι ανακοινώσεις του Λιμενικού είχαν αρκετά κενά από την πρώτη μέρα και δεν έδιναν ικανοποιητικές απαντήσεις σχετικά με τα πραγματικά περιστατικά. Ερωτήματα όπως γιατί δεν υπήρξε βιντεοσκόπηση από την επιχείρηση του Λιμενικού, γιατί δεν τους δόθηκαν σωσίβια πριν ναυαγήσουν, γιατί δεν έγινε κάποια άλλη επιχείρηση νωρίτερα, δεν απαντώνται ή δεν απαντώνται επαρκώς, ώστε να αποκλείουν κάθε αμφισβήτηση για την ορθότητα των χειρισμών που έγιναν.  

«Δεν υπάρχει περίπτωση να μην υπάρχει βίντεο που να δείχνει όλη την επιχείρηση» εκτιμά στέλεχος της δημόσιας διοίκησης που έχει εμπειρία από το μεταναστευτικό. Το Λιμενικό όμως αυτό το αρνήθηκε, αν και όχι τόσο κατηγορηματικά, και η Frontex, στην οποία απευθυνθήκαμε, δεν θέλησε να απαντήσει για το αν υπάρχει ή όχι βίντεο.

Εχθές ρεπορτάζ στο σάιτ του BBC αμφισβήτησε την αναφορά του Λιμενικού για τη σταθερή πορεία του αλιευτικού σκάφους που ναυάγησε, επικαλούμενο το MarineTraffic και ανάλυση της κίνησης άλλων πλοίων στην περιοχή, που, όπως λέει, δείχνουν πολύωρη παρουσία του στην περιοχή, τουλάχιστον επτά ώρες πριν ανατραπεί.

Το Λιμενικό σήμερα απάντησε διαψεύδοντας το δημοσίευμα του BBC και υποστηρίζοντας ότι το σκάφος που βυθίστηκε ήταν σταματημένο όταν γινόταν η παροχή εφοδίων από τα δύο δεξαμενόπλοια, διαδικασία που διήρκεσε συνολικά περισσότερο από τέσσερις ώρες και τριάντα λεπτά, και ότι αργότερα εντοπίστηκε να κινείται αυτοδύναμα, με χαμηλή ταχύτητα. «Συνολικά το συγκεκριμένο αλιευτικό σκάφος, από την ώρα του εντοπισμού του μέχρι τη βύθισή του, διήνυσε περί τα 30 ν.μ.» αναφέρει η απάντηση του Λιμενικού.

Το ναυάγιο στην Πύλο και τα ερωτήματα για τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν Facebook Twitter
Περισσότεροι από 70 μετανάστες έχασαν τη ζωή τους και οι αρχές διέσωσαν 104 άτομα. Σχεδόν 500 αγνοούνται, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Ερωτήματα για την ύπαρξη βίντεο

«Δεν υπάρχει περίπτωση να μην υπάρχει βίντεο που να δείχνει όλη την επιχείρηση» εκτιμά στέλεχος της δημόσιας διοίκησης που έχει εμπειρία από το μεταναστευτικό. Το Λιμενικό όμως αυτό το αρνήθηκε, αν και όχι τόσο κατηγορηματικά, και η Frontex, στην οποία απευθυνθήκαμε, δεν θέλησε να απαντήσει για το αν υπάρχει ή όχι βίντεο. Επιπλέον, οι πληροφορίες από το δικαστικό ρεπορτάζ αναφέρουν ότι ο κυβερνήτης του λιμενικού σκάφους παρέδωσε αμέσως στην Εισαγγελία οπτικοακουστικό υλικό από τις κάμερες του σκάφους.

«Από την άλλη πλευρά, υπήρξε μια προσπάθεια, προφανώς από την ομάδα των διακινητών, να παρουσιαστεί ότι ο επικεφαλής της ομάδας του κυκλώματος που τους συνόδευε το έσκασε ή πέθανε. Όλοι αυτοί προσπαθούν κάθε φορά να πείσουν ότι ο καπετάνιος δεν υπάρχει, γιατί η ποινή του θα είναι τεράστια. Αυτή είναι η συνήθης πρακτική», αναφέρει. Όπως εξηγεί, ο αρχηγός του κυκλώματος τόσο μεγάλων επιχειρήσεων συνήθως δεν ανεβαίνει στα σκάφη, αλλά πάντα υπάρχουν κάποια άλλα μέλη του κυκλώματος στα πλοία αυτά για να γίνει η δουλειά. 

Η ανάκριση έχει προχωρήσει ήδη αρκετά και υπάρχουν μαρτυρίες για τον ρόλο των 9 που έχουν αναγνωριστεί από διασωθέντες, οι οποίοι τους κατηγορούν για συμμετοχή στο κύκλωμα διακίνησης. Όλες οι κατηγορίες και οι καταγγελίες που ακούγονται όμως, προς κάθε πλευρά, πρέπει να τεκμηριωθούν για να είναι βάσιμες. 

Αμφιβολίες και ενστάσεις 

Ορισμένοι αμφισβητούν την επίκληση στους κανονισμούς εκ μέρους του Λιμενικού, προκειμένου να υποστηρίξει ότι δεν μπορούσε να τους σώσει χωρίς τη συναίνεσή τους, καθώς ο καπετάνιος-διακινητής του αλιευτικού, με τον οποίο φέρεται να μιλούσε, αρνούνταν κάθε βοήθεια. Μήπως όμως οι επιβαίνοντες ή κάποιοι από αυτούς ήθελαν; «Όλα μπορούν να ισχύουν. Αν το Λιμενικό έκανε ντου και κατάφερνε να τους σώσει, ποιος θα το κατηγορούσε; Οι κανονισμοί αυτοί υπάρχουν για να μην εμποδίζεται το εμπόριο» υποστηρίζει το έμπειρο στέλεχος της δημόσιας διοίκησης. «Να μη σταματάνε δηλαδή τα εμπορικά πλοία κάποια περίεργα καθεστώτα για να τα εμποδίσουν με το πρόσχημα της διάσωσής τους, χωρίς να υπάρχει πραγματικός λόγος. Όταν όμως υπάρχει πραγματικός κίνδυνος βύθισης, όπως υπήρξε εδώ, οφείλει το Λιμενικό μιας χώρας να επέμβει για να την αποτρέψει» υποστηρίζει, εξηγώντας βέβαια ότι η απόφαση κάθε φορά είναι στη διακριτική ευχέρεια του κυβερνήτη του πλοίου που σπεύδει, αλλά και του συντονιστικού που κρίνει σε συνεργασία με τη Frontex. 

Ο συνήθης τρόπος διάσωσης είναι η ρυμούλκηση του σκάφους ή η εκκένωσή του, λαμβάνοντας όμως πάντα υπ' όψιν τους κινδύνους, τις δυνατότητες και τις συνθήκες. Αν όλα αυτά δηλαδή το επιτρέπουν, χωρίς η προσπάθεια διάσωσης να δημιουργήσει μεγαλύτερο ρίσκο.

«Η αντιμετώπιση των περιστατικών αυτών δεν αποφασίζεται από τον εκάστοτε κυβερνήτη αλλά από το Συντονιστικό του Λιμενικού Σώματος».

Ακτιβιστές Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, που δραστηριοποιούνται στο προσφυγικό-μεταναστευτικό, κάποια γερμανικά ΜΜΕ, στελέχη του κόμματος Ερντογάν, ο τουρκικός Τύπος και κάποιοι πολιτικοί της αντιπολίτευσης είναι αυτοί που επικρίνουν πιο έντονα τις ελληνικές αρχές ότι δεν έδρασαν νωρίτερα για τη διάσωση των μεταναστών, μερικοί αφήνοντας ακόμα και αιχμές για πρόκληση του ναυαγίου από το ελληνικό Λιμενικό. 

Το ναυάγιο στην Πύλο και τα ερωτήματα για τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν Facebook Twitter

«Η ελληνική ακτοφυλακή προσπαθούσε να σπρώξει βάρκα μεταναστών με 600 άτομα στα τουρκικά χωρικά ύδατα. Θα πρέπει να υπάρξει διεθνής έρευνα και παρατήρηση» δήλωσε ο Ομέρ Τσελίκ του AKP. «Οι βάρκες βουλιάζονται και οι μετανάστες πεθαίνουν. Οι ενέργειες της ελληνικής ακτοφυλακής θα πρέπει να εξεταστούν ως εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Πρόκειται για μια προσπάθεια να σκοτωθούν άνθρωποι. Η ελληνική ακτοφυλακή μετατρέπει τη Μεσόγειο σε νεκροταφείο μεταναστών μπροστά στα μάτια όλων μας. Οι υπεύθυνοι πρέπει να τιμωρηθούν».

Τι λέει η Frontex

«Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι κάποια στιγμή άλλαξε το κέντρο βάρους. Όμως όλα αυτά θα τα δείξει η έρευνα, η οποία είναι σε πρωτόλειο επίπεδο» μας είπε στέλεχος της Frontex, το οποίο ρωτήσαμε αν έχουν εικόνα για τα αίτια. «Υπό το πρίσμα αυτό, δεν μπορούμε για την ώρα να βγάλουμε κάποιο ασφαλές συμπέρασμα. Από την εικόνα που έχουμε προκύπτει ότι το σκάφος ήταν υπερφορτωμένο και από τις κινήσεις που έκαναν άλλαξε το κέντρο βάρος του πλοίου. Άλλα στοιχεία εμείς δεν έχουμε. Διεξάγεται έρευνα και θα βγει και πόρισμα».

Διευκρινίζοντας τον ρόλο της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής υπηρεσίας, εξηγεί ότι ο λόγος ύπαρξης της Frontex, όπως αναφέρεται και στο καταστατικό, είναι να υποστηρίζει όλα τα κράτη-μέλη για οποιαδήποτε βοήθεια χρειαστούν. «Εμείς ειδοποιήσαμε τις ελληνικές αρχές με το αεροσκάφος μας που έκανε περιπολία και εντόπισε το πλοίο. Είναι ένα αεροσκάφος που βρίσκεται στο Τυμπάκι και από εκεί κάνει τα κοντρόλς. Ο λόγος ύπαρξης της Frontex, που είναι κομμάτι της Ε.Ε., στην οποία ανήκει και η Ελλάδα, είναι να παρέχει συνδρομή στα κράτη-μέλη». 

Ο εκτελεστικός διευθυντής της Frontex ήρθε στην Ελλάδα αμέσως μόλις πληροφορήθηκε το ναυάγιο, δηλώνοντας ότι το ελληνικό Λιμενικό έκανε ό,τι μπορούσε. Η επίσημη ανακοίνωση της Frontex ανέφερε ότι «οι διακινητές ανθρώπων έπαιξαν για άλλη μια φορά με ανθρώπινες ζωές, αναγκάζοντας αρκετές εκατοντάδες μετανάστες να επιβιβαστούν σε ένα αλιευτικό σκάφος που δεν είχε σχεδιαστεί για να χωρέσει τόσο μεγάλο αριθμό ανθρώπων».

Την Τρίτη 13 Ιουνίου, πριν από το μεσημέρι, ένα αεροπλάνο της Frontex, εξήγησε, εντόπισε το «βαριά υπερπλήρες» αλιευτικό σκάφος «σε διεθνή ύδατα, αλλά εντός της ελληνικής περιοχής έρευνας και διάσωσης, που έπλεε με αργή ταχύτητα (6 κόμβοι)».

Η Frontex ενημέρωσε αμέσως τις ελληνικές και ιταλικές αρχές, παρέχοντάς τους πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του σκάφους, την ταχύτητά του και φωτογραφίες. Το αεροπλάνο της Frontex συνέχισε να παρακολουθεί το σκάφος, παρέχοντας συνεχώς ενημερώσεις, μέχρι που έμεινε από καύσιμα και αναγκάστηκε να επιστρέψει στη βάση, όπως αναφέρουν. Καθώς ένα drone της Frontex επρόκειτο να περιπολεί στο Αιγαίο την ίδια ημέρα, ο οργανισμός προσφέρθηκε να παρέχει πρόσθετη βοήθεια και οι ελληνικές αρχές ζήτησαν να στείλει το drone σε ένα άλλο περιστατικό έρευνας και διάσωσης, νότια της Κρήτης, με 80 άτομα που κινδύνευαν εκεί. «Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος, αφού επιλήφθηκε του περιστατικού νότια της Κρήτης, πέταξε στην τελευταία γνωστή θέση του αλιευτικού σκάφους». Το drone έφτασε στο σημείο τέσσερις ώρες αργότερα, στις 04:05 τα ξημερώματα, όταν βρισκόταν πια σε εξέλιξη η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης από τις ελληνικές αρχές. Την ώρα της βύθισης κανένα αεροπλάνο ή σκάφος της Frontex δεν ήταν εκεί. 

Το ναυάγιο στην Πύλο και τα ερωτήματα για τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν Facebook Twitter
«Μέχρι να ταυτοποιηθούν, δεν έχουν ταυτότητα για να δώσουν μαρτυρία. Επίσης μέρος της διαδικασίας είναι να τους παίρνουν τα δακτυλικά αποτυπώματα για να διαπιστωθεί ότι δεν καταζητούνται και δεν είναι ύποπτοι για εγκλήματα τρομοκρατίας. Αυτό χρειάζεται χρόνο». Φωτ.: Eurokinissi

Η κατάθεση του κυβερνήτη του λιμενικού σκάφους 

Ο κυβερνήτης του λιμενικού σκάφους, σύμφωνα με την κατάθεσή του, ενημερώθηκε κατά τις 15:00 από το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης και έφτασε κοντά στο σκάφος κατά τις 23:00, σε απόσταση περίπου έξι ναυτικών μιλίων. Στις 23:40 το προσέγγισε σε απόσταση 200 μέτρων και ενημέρωσε ότι έχουν έρθει για να τους δώσουν όποια βοήθεια χρειάζονται, χωρίς –όπως υποστηρίζει– να λάβουν καμία απάντηση, και έτσι συνέχισαν να το ακολουθούν από ασφαλή απόσταση. Λίγα λεπτά μετά, στις 23:45, διαπίστωσε ότι το σκάφος σταμάτησε να κινείται και το προσέγγισε για να κάνει οπτικό έλεγχο και να ρωτήσει αν χρειάζονται βοήθεια. Στις 23:50 προσέγγισαν το αλιευτικό για να δουν τι χρειάζονται και μετά την πρόσδεση με την πλώρη του, άκουσαν κάποιους να τους λένε «nο help» και  «go Italy» και λίγα λεπτά μετά, στις 23:57, έλυσαν τον κάβο που τους είχαν δώσει, έβαλαν ξανά μπροστά τη μηχανή του σκάφους και κινήθηκαν δυτικά με χαμηλή ταχύτητα. Ενημέρωσε το ΕΣΚΕΔ και συνέχισε την  επιτήρηση, όπως κατέθεσε, από απόσταση σχεδόν 200 μέτρων. Στις 1:40 ενημερώθηκε από το ΕΣΚΕΔ ότι το αλιευτικό σκάφος σταμάτησε πάλι να κινείται και τους δόθηκε εντολή να ελέγξουν πάλι την κατάστασή του. Για τον λόγο αυτό, το προσέγγισε, όπως λέει στην κατάθεσή του, με χαμηλή ταχύτητα για τυχόν παροχή συνδρομής. Όταν βρέθηκε σε απόσταση 70 μέτρων από το σκάφος, αντιλήφθηκε ότι το σκάφος αυτό είχε αρχίσει να παίρνει μεγάλη κλίση, ενώ επικρατούσε αναστάτωση μεταξύ των επιβαινόντων. «Σε λιγότερο από ένα λεπτό το σκάφος ανατράπηκε».

Τι λένε οι ελληνικές αρχές και η υπηρεσιακή κυβέρνηση

Στελέχη των αρμόδιων ελληνικών αρχών αναφέρουν ότι το Λιμενικό δεν είχε τη νομική υποχρέωση να σταματήσει το υπερφορτωμένο αλιευτικό των διακινητών που βρισκόταν σε διεθνή ύδατα αν είχε σημαία (κάτι που δεν γνωρίζουμε), αλλά ήταν στη διακριτική του ευχέρεια να αξιολογήσει την κατάσταση και να σταθμίσει τους κινδύνους. 

Είναι προφανές ωστόσο ότι υπήρξε ένας όχι επιτυχής συντονισμός, ο οποίος φάνηκε στην επικοινωνία. Για ποιον λόγο ο εκπρόσωπος του Λιμενικού δεν αναφέρθηκε στο σκοινί που τους έριξαν; «Εννοούσε και είπε ότι δεν έριξαν σκοινί για να τους ρυμουλκήσουν» είναι η απάντηση. «Το σχοινί ρυμούλκησης και το σχοινί προσέγγισης είναι διαφορετικά», λένε. «Όταν ο εκπρόσωπος του Λιμενικού είπε “δεν ρίξαμε σχοινί”, εννοούσε το ρυμούλκησης». Παραδέχονται, ωστόσο, ανεπισήμως, πως ήταν παράλειψη ότι δεν το είχαν αναφέρει στο timeline που έδωσαν, κάτι που αποδίδουν στην έλλειψη συντονισμού και ενημέρωσης, είτε στην ευθυνοφοβία, όπως λένε. 

Στην ερώτηση γιατί δεν έριξαν σωσίβια στους μετανάστες και πρόσφυγες που βρίσκονταν στο επικίνδυνο πλοίο, η εξήγηση που δίνουν είναι ότι «τα σωσίβια δεν τα ρίχνεις σαν κομφετί σε ένα τόσο υπερφορτωμένο πλοίο, γιατί μπορεί να προκληθεί πανικός και να γίνει αυτό που προσπαθείς να αποφύγεις. Ακόμα και η ρίψη εφοδίων μπορούσε να προκαλέσει μετατόπιση ανθρώπων και να γίνει το κακό». 

Ο νόμος δίνει τη δυνατότητα στον κυβερνήτη να εκτιμήσει αν η επέμβασή του θα προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά από το πρόβλημα που πάει να λύσει, αναφέρουν. «Όταν έχεις ένα πλοίο με πρόβλημα υπερφόρτωσης και μεταξύ των επιβαινόντων δεν υπάρχει συντονισμός και συνεργασία, αλλά αναταραχή και συγκρούσεις, κάθε παρέμβαση μπορεί να αυξήσει το ρίσκο. Αυτό δεν το αγνοείς». 

Πληροφορίες από την κυβέρνηση αναφέρουν και κάτι που έχουν πει και διασωθέντες πρόσφυγες από τη Συρία, οι οποίοι ήταν στο πλοίο και φέρονται να ήρθαν σε σύγκρουση με τους Αιγύπτιους και τους Πακιστανούς. «Στο πλοίο υπήρχε μία έντονη διαμάχη. Στη μία πλευρά ήταν οι Σύροι, που ήξεραν ότι στην Ελλάδα θα πάρουν γρήγορα άσυλο και θα μπορέσουν να συνεχίσουν, και στην άλλη πλευρά οι Αιγύπτιοι, οι οποίοι επιστρέφονται άμεσα στη χώρα τους, λόγω των καλών σχέσεων της Ελλάδας με την Αίγυπτο, και οι Πακιστανοί που επίσης επιστρέφονται, αν και με μεγαλύτερη δυσκολία. Αιγύπτιοι και Πακιστανοί πρωτοστατούσαν στην άρνηση να διασωθούν από την Ελλάδα, για να μην επιστραφούν μετά, σε αντίθεση με τους Σύρους που είχαν άλλη στάση. Υπήρχε μία πολύ συγκρουσιακή κατάσταση στο πλοίο και κάθε κίνηση έπρεπε να είναι πολύ προσεκτική για να μην επιδεινώσει την κατάσταση».

Οι οδηγίες της υπηρεσιακής κυβέρνησης ήταν, όπως αναφέρουν, να τηρούνται ευλαβικά οι κανονισμοί και οι νόμοι. Κάποιοι φέρονται να εξεπλάγησαν όταν είδαν πολιτικό της αντιπολίτευσης να μπαίνει στον χώρο που κρατούνταν οι διασωθέντες πριν γίνει η ταυτοποίησή τους, καθώς οι 9 από αυτούς, όπως προέκυψε, υποδείχθηκαν ως διακινητές. Ο λόγος που τις πρώτες ώρες κρατούνται είναι αφενός για να γίνει η ταυτοποίηση και αφετέρου για να μην επιχειρήσουν οι διακινητές να απειλήσουν τους υπόλοιπους να μην τους υποδείξουν ή να μην έρθουν σε συνεννόηση με το κύκλωμα της διακίνησης για το τι θα πουν. «Στους 9 από τους 104 απαγγέλθηκαν κατηγορίες και είναι ύποπτοι για παράνομη διακίνηση μεταναστών. Όποιος έμπαινε να τους μιλήσει ή να τους αγκαλιάσει πριν δεν θα ήξερε αν μιλάει με τα θύματα ή τους θύτες». 

Κυβερνητική πηγή αναφέρει επίσης τη σχετικότητα της «μαρτυρίας» των ναυαγών πριν από την ταυτοποίησή τους. «Μέχρι να ταυτοποιηθούν, δεν έχουν ταυτότητα για να δώσουν μαρτυρία. Επίσης μέρος της διαδικασίας είναι να τους παίρνουν τα δακτυλικά αποτυπώματα για να διαπιστωθεί ότι δεν καταζητούνται και δεν είναι ύποπτοι για εγκλήματα τρομοκρατίας. Αυτό χρειάζεται χρόνο» λέει. 

«Επειδή πολλοί είχαν χάσει τα τηλέφωνά τους, φροντίσαμε να έχουν άμεση πρόσβαση σε υπολογιστές και Wi-Fi, ώστε να βρουν τα προφίλ που θέλουν από το διαδίκτυο και να ειδοποιήσουν τους δικούς τους». 

Ο πρωθυπουργός, Ιωάννης Σαρμάς, με βάση την ενημέρωση που έχει ως τώρα, δεν διαπιστώνει κάποια παραβίαση των κανονισμών και του νόμου, που παρέχει στον διασώστη τη διακριτική ευχέρεια να αποφασίσει και να σταθμίσει αν με την επέμβασή του μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερο κακό και να καταστρατηγήσει την αρχή της αναλογικότητας. Η παράλειψη αναφοράς στους μικρούς κάβους, επειδή αυτοί που εκαναν το briefing δεν γνώριζαν, δεν είναι έκνομη, αξιολογεί το Μαξίμου, καθώς η αναφορά δεν ήταν εξαντλητική, αναφέρουν οι κυβερνητικές πληροφορίες. «Δεν υπάρχει ένδειξη ότι έγινε κάτι έκνομο, αλλά σε κάθε περίπτωση αυτό το έχει αναλάβει η Δικαιοσύνη. Τώρα γίνεται έρευνα και όλα θα διερευνηθούν. Θα διαπιστωθεί αν υπήρχαν τυχόν λάθη, παραλείψεις ή υπερβολές». 

Από το αποτέλεσμα αλλά και τις ασάφειες που υπάρχουν, προκύπτει ξεκάθαρα η ανάγκη σημαντικών βελτιώσεων της επιχειρησιακής δυνατότητας του Λιμενικού και των φορέων συντονισμού, ώστε μέχρι (και αν) να επιλυθεί το προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα, η χώρα μας να συμβάλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην προστασία της ζωής των ανθρώπων που εκμεταλλεύονται τα αδίστακτα και πολυπλόκαμα κυκλώματα διακίνησης. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το ναυάγιο της Πύλου και το πρόσωπο του τέρατος

Οπτική Γωνία / Το ναυάγιο της Πύλου και το πρόσωπο του τέρατος

Οι αντιδράσεις ουκ ολίγων συμπολιτών μας στο τραγικό συμβάν με τους εκατοντάδες πνιγμένους μετανάστες στο Ιόνιο, συμβάν για το οποίο υπάρχουν ακόμα πολλά ερωτηματικά, αποκαλύπτει μια κοινωνία σε προχωρημένη σήψη. Παρελκυστική φαντάζει όμως και η απόδοση όλων των ευθυνών στους διακινητές, λες κι αυτοί είναι που δημιουργούν την προσφυγιά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Tech & Science / Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, η προέλευση του φιλιού ανάγεται σε μια πρακτική περιποίησης των μεγάλων πιθήκων που χτενίζουν το τρίχωμα των οικείων τους με τα δάχτυλά τους και χρησιμοποιούν τα χείλη τους για να απομακρύνουν τα υπολείμματα.
LIFO NEWSROOM
Ο δεύτερος θάνατος των θυμάτων της χούντας 

Οπτική Γωνία / Ο δεύτερος θάνατος των θυμάτων της χούντας 

Το νόημα της επετείου του Πολυτεχνείου δεν είναι η απλή τίμηση των θυμάτων. Είναι μνήμη κι αγώνας ενάντια σε κάθε μορφή κρατικού αυταρχισμού και βίας, σε μηχανισμούς που λειτουργούν αθόρυβα μες στο εδώ και τώρα.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Αντώνης Σαμαράς: Ο διχαστικός influencer της πολιτικής που απέτυχε

Οπτική Γωνία / Αντώνης Σαμαράς: Ο διχαστικός influencer της πολιτικής που απέτυχε

Πόσες φορές να προσπεράσεις τον τοξικό του λόγο; Πόσες φορές να μην ενοχληθείς με τα υπερπατριωτικά τσιτάτα του; Πόσες φορές να μην απαντήσεις σε έναν πολιτικό που διαρκώς εκτοξεύει μισαλλόδοξες απόψεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ