Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας: Μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια στην Ελευσίνα

Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Η Ελευθερία Ντεκώ μάς βάζει σε ένα παιχνίδι αναζήτησης του φωτός μέσα στο σκοτάδι, με τα φωτεινά δαχτυλίδια που η Ίριδα αφήνει στο διάβα της να λειτουργούν σαν σήματα που γιορτάζουν την έλευση της Κόρης και την επανένωσή της με τη μητέρα της. Φωτ.: John Kouskoutis
0

Έχει βραδιάσει στην Ελευσίνα και με την Ελευθερία Ντεκώ περπατάμε στην πόλη στην οποία η Ίριδα άφησε τα ίχνη της. Σύμφωνα με τον μύθο, όταν ο Άδης έκρυψε την Κόρη-Περσεφόνη στην αγκαλιά του, η Ίριδα έχασε τα χρώματά της. 

«Και όταν η Περσεφόνη ξεγλιστρήσει από τα χέρια του για να ξανανταμώσει τη μητέρα Γη, η Ίριδα φωτίζει το καλωσόρισμά της με 6 χρώματα, όσα και οι μήνες της παραμονής της στον πάνω κόσμο» μου λέει η πολυβραβευμένη σχεδιάστρια φωτισμών, που αυτήν τη φορά δεν φωτίζει μόνο σημεία της πόλης αλλά παρουσιάζει και ένα έργο καλλιτεχνικό, το «Elefsina by Night» ή Μυστήριο 89 σε δύο μέρη, που λειτουργούν αυτοτελώς αλλά και συνδεδεμένα μεταξύ τους. Το δεύτερο αφορά μια site-specific performance στο υποβλητικό νυχτερινό τοπίο της Βλύχας, μια χορευτική παράσταση όπου η Κόρη-Περσεφόνη μάς ξανασυστήνεται για να ξετυλίξει όλες της τις όψεις πριν καταδυθεί στο βασίλειο των νεκρών πλοίων, πριν ταξιδέψει στις άμορφες θάλασσες του ασυνειδήτου και αναγεννηθεί στη μητέρα Γη, χαρίζοντάς μας τη σοφία της, τη γνώση της και την αρμονία της.

Για την Ελευθερία Ντεκώ η όραση σχετίζεται απόλυτα με τη δουλειά της με το φως, με τη φιλοσοφία του, με τη θεραπεία μας μέσω του φωτός.

Η Ελευθερία Ντεκώ μάς βάζει σε ένα παιχνίδι αναζήτησης του φωτός μέσα στο σκοτάδι, με τα φωτεινά δαχτυλίδια που η Ίριδα αφήνει στο διάβα της να λειτουργούν σαν σήματα που γιορτάζουν την έλευση της Κόρης και την επανένωσή της με τη μητέρα της.

portrait
Ελευθερία Ντεκώ

«Συμβολίζουν την ένωση, την εσωτερική πληρότητα και το όλον» λέει. Έχουμε φτάσει στο εργοστάσιο IRIS. Εδώ έχει ανάψει το πρώτο δαχτυλίδι, το κόκκινο, το χρώμα του ζωντανού αίματος και της φωτιάς, το χρώμα των παλλόμενων αισθήσεων. Στην πλατεία Κιουρί έχει ανάψει ένας κύκλος πορτοκαλί, ενώ στο εγκαταλελειμμένο βιομηχανικό κτίριο της Ελαιουργικής η Ίριδα έχει αφήσει το κίτρινο δαχτυλίδι της, σαν να υμνεί τον ήλιο, το φως, τη διάδοση της γνώσης και της ελπίδας. Στην πλατεία Ηρώων τέσσερα πράσινα δαχτυλίδια φωτός αγκαλιάζουν ένα δέντρο και μας θυμίζουν τη βλάστηση αλλά και την ωχρότητα του επικείμενου θανάτου, την ένωση της ζωής με τον θάνατο. Έξω από το παλιό Ελαιουργείο, ένας κυανός κύκλος φωτίζει τους περιπατητές και θυμίζει σε εμάς το ταξίδι της Ίριδας στη φουρτουνιασμένη θάλασσα κάτω από τον ουράνιο θόλο.

Έχουμε μπει στον χώρο που μας οδηγεί στη Βλύχα. Ερημιά, βιομηχανικά κατάλοιπα, απόκοσμη ησυχία μέσα σε κουφάρια πλοίων, τοπίο υποβλητικό. Ακούγεται ξαφνικά και παρηγορητικά η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου που μας συντροφεύει σε αυτήν τη διαδρομή, ενώ από μακριά αχνοφαίνονται οι σιλουέτες των περφόρμερ μπροστά στο κουφάρι του εγκαταλελειμμένου δεξαμενόπλοιου «Slops», που βρίσκεται καθισμένο στον όρμο της Βλύχας εδώ και χρόνια. Το πλοίο-φάντασμα, ξεχασμένο εκεί, φωτίζεται αλλόκοσμα, με νερά που τρεμοπαίζουν και αστερισμούς. Ζωντανεύει απόψε και παίρνει άλλη μορφή, γίνεται μέρος ενός μύθου και είναι το εντυπωσιακό σκηνικό της χορευτικής performance του Pearson Widrig Dance Theater.

Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Oι σιλουέτες των περφόρμερ μπροστά στο κουφάρι του εγκαταλελειμμένου δεξαμενόπλοιου «Slops», που βρίσκεται καθισμένο στον όρμο της Βλύχας εδώ και χρόνια. Φωτ.: Αργυρώ Μποζώνη/ LIFO

«Η καλλιτεχνική παρέμβαση εμπνέεται από τον μύθο της Περσεφόνης που σχετίζεται με τη βύθιση στον "κάτω κόσμο", τη σύνδεση με το παρελθόν, την ενδοσκόπηση αλλά και την ώθηση για μια καινούργια αρχή. Σε αυτήν τη βύθιση, το υγρό στοιχείο είναι κυρίαρχο. Έτσι προέκυψε η Βλύχα» λέει η Ελευθερία. «Και εδώ θα ανάψει στις μέρες των περφόρμανς ένας κύκλος με ιώδες χρώμα δίπλα στη θάλασσα, που συμβολίζει την πνευματική ανάταση. Το ιώδες δαχτυλίδι θα βυθιστεί στη θάλασσα, με τα 6 χρώματα της Ίριδας, που περήφανα συνόδεψαν την Κόρη αυτούς τους έξι μήνες στο επίγειο ταξίδι της, να σιωπούν».

Για την Ελευθερία Ντεκώ η όραση σχετίζεται απόλυτα με τη δουλειά της με το φως, με τη φιλοσοφία του, με τη θεραπεία μας μέσω του φωτός. Με αυτές τις ιδέες της τροφής που μας παρέχει το φως φυσικά και μεταφυσικά εργάζεται φωτίζοντας μνημεία και καλλιτεχνικά γεγονότα. Σε αυτή την εργασία απόλαυσε όλο το διάστημα της έρευνας.

«Στην έρευνα για τον μύθο της Περσεφόνης και τις διάφορες εκδοχές του, διαπίστωσα πως η Περσεφόνη ονομάζεται και Κόρη. Η λέξη με πήγε συνειρμικά στο ανθρώπινο μάτι και αναπόφευκτα στην Ίριδα. Δύο θεές οι οποίες συναντώνται στο ανθρώπινο μάτι. Το βρήκα συναρπαστικό. Με προκάλεσε η επιλογή των αρχαίων προγόνων μας να ονομάσουν ίριδα και κόρη τα δύο τμήματα του ματιού: κόρη τον σκοτεινό κύκλο που απορροφά το φως στον βυθό του και ίριδα αυτόν που ανακλά σε τόσο όμορφα χρώματα το φως.

Έψαξα στη μυθολογία να βρω αν συνδέονται με κάποιον μύθο ή περιστατικό οι δύο θεές. Δεν βρήκα τίποτα ακόμα, αλλά θα επιμείνω. Ωστόσο, αποφάσισα να τις συνδέσω. Στο Μυστήριο 89, οι φωτεινές εγκαταστάσεις έχουν σχήμα κυκλικό όπως η ίριδα και χρώματα όπως αυτά του ουράνιου τόξου. Ο κύκλος ωστόσο δεν λειτουργεί περιγραφικά αλλά συμβολικά. Έχει την έννοια της ένωσης, του όλου, των κύκλων της ζωής, της προστασίας αλλά και ενός παραθύρου προς τα "μέσα" ή προς τα "έξω"», λέει.  

Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Με το 6ο δαχτυλίδι–installation και το σημείο όπου η Κόρη-Περσεφόνη φεύγει για το ταξίδι της στον κάτω κόσμο, κλείνοντας έναν ακόμη κύκλο, οι χορευτές φεύγουν με τα καϊκάκια, την "Ειρήνη" και τον "Κωστάκη", και χάνονται από τα μάτια μας στη νυχτερινή θάλασσα και στη δική τους περιπέτεια. Φωτ.: John Kouskoutis

Στη Βλύχα η πρόβα έχει ξεκινήσει. Έντεκα χορευτές-περφόρμερ αυτοσχεδιάζουν και χορογραφούνται με αφετηρία τον μύθο. H Melody Gardot ακούγεται να τραγουδά το «Your Heart Is As Black As Night». Οι ίδιοι οι χορευτές αλλά και φοιτητές του College Park εργάστηκαν πάνω στον μύθο, στην προσωπικότητα αυτής της μυστηριώδους θεάς και της περίπλοκης ιστορίας της και τώρα εδώ, στη σκηνή, γίνονται τα πρόσωπα που αναλαμβάνουν να επαναπροσδιορίσουν τη μοίρα τους, σαν τη δική της, μέσα από τους αυτοσχεδιασμούς τους, ένα ποίημα, μια σύγχρονη χορογραφία στην οποία τους καθοδηγούν η Sara Pearson και ο Patrik Widrig.

Το ζευγάρι των ιστορικών Νεοϋορκέζων χορογράφων που ίδρυσαν το χοροθέατρο PearsonWidrig το 1987 στη Νέα Υόρκη έγινε διάσημο με παραστάσεις που συνδέουν χορό, κείμενο και βίντεο για να εξερευνήσουν ιδέες που κυμαίνονται από το κοινωνικοπολιτικό έως το μυστικιστικό. Έχουν ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο με παραστάσεις που συνδέονται με διαφορετικά θέματα και πολιτισμούς. Δέχτηκαν την πρόσκληση της Ελευθερίας Ντεκώ και μοιράζονται αυτό το τελευταίο κομμάτι της περιπλάνησης στον μύθο, στη Βλύχα, ενώ από το 2009 εντάχθηκαν στη σχολή χορού του University of Maryland, College Park, όπου διδάσκουν χορογραφία και performance.

Με το 6ο δαχτυλίδι-installation και το σημείο όπου η Κόρη-Περσεφόνη φεύγει για το ταξίδι της στον κάτω κόσμο, κλείνοντας έναν ακόμη κύκλο, οι χορευτές φεύγουν με τα καϊκάκια, την «Ειρήνη» και τον «Κωστάκη», και χάνονται από τα μάτια μας στη νυχτερινή θάλασσα και στη δική τους περιπέτεια. Όμως η ιστορία δεν σταματά εκεί. Αμέσως μετά τη χορευτική performance, ένα ολιγόλεπτο light show σηματοδοτεί τη νέα «έλευση». Είναι ο κύκλος της ζωής, που συνδέει την αρχή με το τέλος, τον θάνατο με τη ζωή, την ενδοσκόπηση και την κατάβαση στον ίδιο τον εαυτό με την προσωπική μας αναγέννηση.

Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Στη Βλύχα η πρόβα έχει ξεκινήσει. Έντεκα χορευτές-περφόρμερ αυτοσχεδιάζουν και χορογραφούνται με αφετηρία τον μύθο. Φωτ.: Αργυρώ Μποζώνη/ LIFO
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ