Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής αλλαγής

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Η παράσταση λαμβάνει χώρα σε έναν μελλοντικό χώρο και χρόνο, όχι όμως και τόσο μακρινό, οπότε η κλιματική αλλαγή έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας.
0

«Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΧΩΡΑ σε έναν μελλοντικό χώρο και χρόνο, όχι όμως και τόσο μακρινό, οπότε η κλιματική αλλαγή έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας – ο παρατεταμένος καύσωνας αυτών των ημερών και οι νέες καταστροφικές πυρκαγιές δίνουν νομίζω ήδη μια γεύση ενός προβλήματος που είναι βέβαια παγκόσμιο και οφείλουμε κάτι να κάνουμε γι' αυτό, τόσο για μας όσο και για τις επόμενες γενιές», μου λέει στο ξεκίνημα της τηλεφωνικής μας κουβέντας ο Ευά Παπαδάκης, δίνοντας ένα στίγμα της τελευταίας του δουλειάς «Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής» η οποία συνδυάζει περφόρμανς, μουσική, τραγούδι, ποίηση και εικαστικά με υπαρξιακούς όσο και πολιτικούς προβληματισμούς.

Είναι συνεπαρμένος με αυτή την παράσταση, η οποία γίνεται στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», αλλά και ενθουσιασμένος με τον χώρο όπου θα παιχθεί, το υποβλητικό αρχαίο θέατρο της Αιγείρας στην Αχαΐα που «βλέπει» τον Κορινθιακό από έναν τεχνητό λόφο ύψους 350 μ., υπόσχεται δε ότι θα προσπαθήσει να την ανεβάσει από Σεπτέμβριο και στην Αθήνα.

Ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλο μπορεί να βρει εφαρμογή και στη σχέση μας με το περιβάλλον.

— Ο τίτλος της παράστασης είναι «τραβηχτικός», πώς όμως σχετίζεται ο έρωτας με την κλιματική αλλαγή;
Ως συναισθηματικά όντα προσπαθούμε να ερωτευθούμε όχι απαραίτητα για να πολλαπλασιαστούμε αλλά για να νιώσουμε ζωντανοί, να επικοινωνήσουμε, να επιβιώσουμε – ο έρωτας είναι νομίζω κατ' αρχάς ζήτημα επιβίωσης. Ένα τέτοιο ζήτημα είναι και το γεγονός ότι ο πλανήτης που μας φιλοξενεί αργοπεθαίνει – ήδη υπάρχουν ολόκληρες περιοχές που πλήττονται από τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που τη συνοδεύουν, ήδη έχουμε κλιματικούς πρόσφυγες.

Ο έρωτας βέβαια γεννιέται και στις πιο αντίξοες συνθήκες: αυτό τον καιρό, για παράδειγμα, «τρέχει» στο ΕΜΣΤ η έκθεση Modern Love την οποία επισκέφθηκα και μου έκανε μεγάλη εντύπωση μια φωτογραφία μιας σκηνής από ένα προσφυγικό καμπ όπου μέσα από μια σχισμή βλέπεις ένα φιλί και μια πολύ τρυφερή αγκαλιά ενός ζευγαριού.

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Ο Ευά Παπαδάκης.

Ο έρωτας είναι το βασικό φάρμακο, το βασικό αναλγητικό και ευφορικό μας, μάλιστα στο σκηνικό υπάρχει ένας σταυρός φαρμακείου το οποίο θα «συνταγογραφεί» φάρμακα και φαρμάκια ταυτόχρονα ώστε να φανεί η αντιξοότητα και το παράδοξο, όμως κι αυτός δεν είναι άτρωτος. Το ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πια να συσχετιστεί ερωτικά περισσότερο από παλιά δεν σχετίζεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωμά της: η στρεβλή ανάπτυξη, η μόλυνση, η περιβαλλοντική υποβάθμιση τείνουν να συνδυάζονται με έναν τρόπο ζωής όλο και πιο πιεσμένο, όλο και πιο αγχωτικό και ένας έξτρα αγώνας για την καθημερινή επιβίωση σημαίνει έξτρα άμυνες, έξτρα στρες, έξτρα εμπόδια.

— Αλλά ακόμα και στα πιο αποπνικτικά περιβάλλοντα οι άνθρωποι δεν παύουν να ερωτεύονται, σωστά;
Ισχύει, οι μεγάλες ζέστες και οι καύσωνες μπορεί να εξαντλούν το σώμα αλλά ενισχύουν την επιθυμία, την καύλα αν θες! Ενώ δυσκολεύεσαι να πας από το ένα δωμάτιο στο άλλο, το σώμα ψάχνει την καλύτερη διέξοδο που ξέρει για να νιώσει και να χαλαρώσει.

— Ένα από τα δημοφιλέστερα συνθήματα της δεκαετίας του ’60 ήταν «κάντε έρωτα, όχι πόλεμο». Θα μπορούσε να ειπωθεί κάτι αντίστοιχο προσαρμοσμένο στην κλιματική αλλαγή;
Πιστεύω πως ναι, θα μπορούσε π.χ. σήμερα να ειπωθεί «κάντε έρωτα κι ανακυκλώνετε» ή «γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλο μπορεί να βρει εφαρμογή και στη σχέση μας με το περιβάλλον.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο της παράστασης μέσα σε όλη αυτή τη συνθήκη είναι ότι ο ένας ξεναγός είναι Κινέζος, ο οποίος δεν μιλά ελληνικά, σε μια αντιστροφή των ρόλων, καθώς τους Κινέζους τους έχουμε συνηθίσει ως τουρίστες. Για την ακρίβεια, όλοι οι ρόλοι εδώ είναι αντεστραμμένοι και θα έχει ενδιαφέρον η αντίδραση του κόσμου σε αυτό το εύρημα.

Κάποια άλλα στοιχεία προέκυψαν ενόσω δουλεύαμε την παράσταση, ψάχναμε π.χ. ένα βίντεο με χρυσόψαρα από το Facebook και ανακαλύψαμε τη Βάσω, μια συμπαθέστατη Βιετναμέζα που δουλεύει στο Pet Center της Καλλιθέας και έχει κάνει βίντεο όπου, μεταξύ άλλων, εξηγεί πώς ξεχωρίζεις το φύλο σε αυτά τα ψάρια. Μας ενδιαφέρουν οι ανατροπές, μας ενδιαφέρει επίσης η ανάδειξη καταστάσεων και πραγμάτων.

Ήμουν, ας πούμε, πριν από λίγο καιρό στην Ανάφη, ένα νησί που φημίζεται για τον εναλλακτικό, ελευθεριακό του χαρακτήρα, όπου ζευγάρια όλων των φύλων μπορούν να χαίρονται γυμνά τον έρωτά τους στις παραλίες. Είπα λοιπόν να πάω έναν περίπατο στη δυτική πλευρά που είναι η πιο «παρθένα» για να ανακαλύψω ότι εκεί είναι η χωματερή του νησιού, μια χωματερή «χύμα», χωρίς καμία περίφραξη, με συνέπεια να παίρνει τα σκουπίδια ο αέρας και να τα σκορπίζει τριγύρω, χώρια οι μυρωδιές και το τι καταλήγει στη θάλασσα, καθώς δεν υπάρχει καμία μονάδα επεξεργασίας όλων αυτών των απορριμμάτων. Σοκαρίστηκα. Πόσοι άραγε από τους λάτρεις την Ανάφης γνωρίζουν αυτή την απαράδεκτη κατάσταση, πόσα από τα ενθουσιώδη αφιερώματα στο νησί την αναδεικνύουν;

Ευά Παπαδάκης: «Γαμάτε αλλήλους, όχι τον πλανήτη»! Facebook Twitter
Το ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πια να συσχετιστεί ερωτικά περισσότερο από παλιά δεν σχετίζεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή αλλά μπορεί να είναι και σύμπτωμά της.

— Το κείμενο της παράστασης είναι δικό σου;
Ναι και όχι – το βρήκα αρχικά στο Ίντερνετ και στη συνέχεια το «πείραξα» ώστε να το προσαρμόσω στις ανάγκες αυτής της δουλειάς. Η παράσταση ξεκινά όντως με μια κανονική ξενάγηση η οποία σταδιακά αποδομείται. Το ίδιο το αρχαίο θέατρο διαθέτει μια τρομερή θέα την οποία οι θεατές καλούνται να απολαύσουν καθισμένοι σε πλαστικές καρέκλες που βρίσκονται στην άκρη του γκρεμού, δημιουργώντας έτσι έναν πολλαπλό συμβολισμό. Δίπλα σε αυτές βρίσκονται δύο εραστές ντυμένοι με αδιάβροχα, κρατώντας ένα μεγάλο κομμάτι πάγου που λιώνει σιγά-σιγά, εμποδίζοντας και την προσπάθειά τους να έρθουν σε επαφή.

Θα υπάρχουν δηλαδή πολλοί διαφορετικοί βαθμοί στην παράσταση, που περιλαμβάνει επίσης αυτοσχεδιαστική ζωγραφική, ποίηση, μουσική και τραγούδι, με την Ερήνη να ερμηνεύει ριζίτικα και δημοτικά σε πιο σύγχρονες, τζαζ διασκευές. Όλα αυτά τα στοιχεία εμπλέκονται και αναπτύσσουν μια διάδραση μεταξύ τους δημιουργώντας εντέλει μια χαοτική, οργιαστική ατμόσφαιρα, με έναν μη αναμενόμενο ωστόσο τρόπο.

Η θεατρική παράσταση «Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής» θα πραγματοποιηθεί στις 22 και 23 Ιουλίου στο αρχαίο θέατρο Αιγείρας στην Αχαΐα. Ώρα έναρξης: 20:30.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ