«Η Βαλκυρία σχετίζεται με τους κόσμους του Τόλκιν και της Ρόουλινγκ»: Ο Τζων Φούλτζεϊμς επιστρέφει στη Λυρική

Ο Τζων Φούλτζεϊμς επιστρέφει με Βάγκνερ Facebook Twitter
Κατά κάποιον τρόπο, η Βαλκυρία προέρχεται όχι μόνο από την παράδοση του μυθικού αλλά και του φανταστικού θεάτρου ή της φανταστικής λογοτεχνίας. Φωτ.: Camilla Winther
0

Γνωρίσαμε τη δουλειά του μέσα από έναν τολμηρό Ντον Τζιοβάνι. Τώρα ο Τζων Φούλτζεϊμς έρχεται να σκηνοθετήσει την απαιτητική Βαλκυρία, το δεύτερο μέρος της επικής τετραλογίας Το δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν του Ρίχαρντ Βάγκνερ που ανεβαίνει για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Στο μεταξύ έχει αναλάβει τη διεύθυνση του Προγράμματος Πολιτισμού και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Παρακάτω εξηγεί ποιοι είναι οι στόχοι του ως καλλιτέχνη σε ένα πανεπιστημιακό περιβάλλον.

— Παίρνω αφορμή από τον Ντον Τζιοβάνι και αναρωτιέμαι τι είδους σύγχρονες αναφορές θα κάνετε στη Βαλκυρία.
Καταρχάς, σχετικά με το Δαχτυλίδι και τον μύθο του οφείλω να πω ότι είναι τόσο μεγάλο και περίπλοκο ώστε μπορεί άνετα να τοποθετηθεί σε οποιαδήποτε εποχή και οποιονδήποτε τόπο και να έχει απήχηση. Σήμερα, πλέον, βλέπουμε τις συνέπειες της ανθρωπόκαινου εποχής και της περιβαλλοντικής καταστροφής. Όλοι παραδεχόμαστε ότι πρέπει να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο ζούμε. Αυτά είναι το θέμα που βρίσκεται στον πυρήνα της Βαλκυρίας και εν πολλοίς έχει να κάνει με τον Βόταν και το γεγονός ότι το σχέδιό του έχει αποτύχει. Οφείλει να οργανώσει ένα νέο, στο οποίο θα εμπλέκεται και εκείνος, έτσι όμως θα έρθει αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον θάνατο. Βέβαια, δεν πρόκειται μόνο για τον δικό του θάνατό του αλλά και ενός ολόκληρου κόσμου, που στη συνέχεια θα αναγεννηθεί.  

— Ωστόσο συνδέεται τόσο πολύ με τη βορειοευρωπαϊκή μυθολογία που έχω μεγάλη περιέργεια να δω πώς θα το παρουσιάσετε και πώς θα ανταποκριθεί το ελληνικό κοινό. 
Όταν σου δίνεται η ευκαιρία να σκηνοθετήσεις έναν μύθο, θέλεις να βρίσκει απήχηση και στο σήμερα. Βέβαια, δεν θέλεις να προσγειώνεται εντελώς στην πραγματικότητα αλλά να εκτείνεται και στη μη πραγματικότητα. Κατά κάποιον τρόπο, η Βαλκυρία προέρχεται όχι μόνο από την παράδοση του μυθικού αλλά και του φανταστικού θεάτρου ή της φανταστικής λογοτεχνίας. Σχετίζεται με τον κόσμο του J.R.R. Tolkien ή ακόμα και της J.K. Rowling, συγγραφέων που δημιουργούν σύμπαντα βγαλμένα από τη φαντασία, γειωμένα όμως σε σύγχρονες πραγματικότητες. Νομίζω ότι σε αυτήν την παραγωγή επιλέξαμε να δημιουργήσουμε έναν πολύ αναγνωρίσιμο κόσμο, που να μοιάζει με τον δικό μας, μόνο που οι κανόνες του είναι μυθικοί. 

Όταν σου δίνεται η ευκαιρία να σκηνοθετήσεις έναν μύθο, θέλεις να βρίσκει απήχηση και στο σήμερα. Βέβαια, δεν θέλεις να προσγειώνεται εντελώς στην πραγματικότητα αλλά να εκτείνεται και στη μη πραγματικότητα. 

— Πώς θα γίνει αναγνωρίσιμο λοιπόν; 
Θεωρώ ότι ένα από τα ζητήματα που θέτει ο Κύκλος του Δαχτυλιδιού αφορά τη σχέση μεταξύ θεών και θνητών. Όσο περισσότερο το σκέφτομαι τόσο περισσότερο αντιλαμβάνομαι την ακραία πόλωση της σύγχρονης εποχής λόγω της κυριαρχίας ελάχιστων, αλλά συνεργαζόμενων μεταξύ τους παγκόσμιων ελίτ, κάτι που νομίζω ότι με τα χρόνια γίνεται όλο και πιο ακραίο. Τον 20ό αιώνα, στον Κύκλο του Δαχτυλιδιού ο Βόταν εμφανιζόταν συνήθως ως ένας βιομήχανος ή δισεκατομμυριούχος πετρελαιοπαραγωγός, ως ένας Ροκφέλερ. Νομίζω ότι τώρα πια πρέπει να θυμίζει τον Ζάκερμπεργκ ή τον Μέρντοχ, κάποιον που η επιχειρηματική του δραστηριότητα έχει να κάνει με την πληροφορία, που η δύναμή του προέρχεται από τον έλεγχο που ασκεί μέσα από την πληροφορία. Βέβαια, ο Βόταν είναι πιο δημιουργικός από έναν μεγαλοεπιχειρηματία. Είναι κάποιος που αποπειράθηκε δυναμικά να ταρακουνήσει τον κόσμο, ένας ονειροπόλος. Με αυτή την έννοια, πρόκειται για κάποιον που οι αποφάσεις που παίρνει από ένα γραφείο έχουν αντίκτυπο στην άλλη πλευρά του κόσμου. 

Ο Τζων Φούλτζεϊμς επιστρέφει με Βάγκνερ Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

— Έχει ξεπεράσει το διαδίκτυο το χρήμα σε υπεροχή; 
Η πρόσβαση στην πληροφορία σήμερα είναι μεγάλης σημασίας. Το πλεονέκτημα που σου δίνει το διαδίκτυο σε αυτή την περίπτωση αποτελεί το ουσιαστικότερο εφόδιο, αν θέλεις να πετύχεις κοινωνικά. Ωστόσο σημαντικό μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού δεν έχει πρόσβαση στην ψηφιακή πληροφορία, γι’ αυτό η δύναμη συγκεντρώνεται στα χέρια των λίγων. Επάνω σε αυτό μπορούμε να δούμε από τη μια τους θνητούς, Ζίγκμουντ, Ζιγκλίντ και Χούντινγκ, έναν απελπισμένο και κατεστραμμένο κόσμο, και από την άλλη τον κόσμο των αθανάτων, ένα εντελώς άλλο σύμπαν που οι Βαλκυρίες ελέγχουν. 

— Ο κόσμος της Βαλκυρίας διαφαίνεται πιο σκληρός από αυτόν των ελληνικών μύθων με τη μεσογειακή ελαφράδα, αλλά η βασική του πηγή είναι ένα έπος.
Ακριβώς. Υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία. Για παράδειγμα, στην ελληνική μυθολογία υπάρχει ο βασιλιάς Μίδας που συνειδητοποιεί ότι το άγγιγμά του επηρεάζει τα πάντα, ότι η επέμβασή του δεν μπορεί παρά να διαφθείρει τα πράγματα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτή είναι η διαδρομή του Βόταν που συνειδητοποιεί ότι δεν μπορεί να επηρεάσει τις καταστάσεις, ότι δεν μπορεί να είναι ένας ανεξάρτητος ήρωας με καθοριστική επίδραση στον κόσμο γύρω του, δεν μπορεί να τους ελέγχει όλους. 

— Κι έτσι γίνεται όλο και πιο πολιτικό το έργο. 
Ένας τρόπος να το δεις είναι ο πολιτικός, κι ένας άλλος ο καθημερινός, ως μια παράθεση οικογενειακών συζητήσεων ενός αδελφού και μιας αδελφής, ενός άντρα και της γυναίκας του, των οποίων η σχέση διαλύεται λόγω της αγάπης του πατέρα για την κόρη του. Όλοι νομίζουν ότι οι συνθέσεις του Βάγκνερ είναι μεγάλες, αλλά στην πραγματικότητα η Βαλκυρία είναι ένα έργο γεμάτο κουβεντολόι μεταξύ συγγενών σε ένα οικείο περιβάλλον. Αυτή ακριβώς η οικειότητα αυτών των σχέσεων είναι που ζωντανεύει το έργο. 

— Ας μιλήσουμε λίγο και για το Πρόγραμμα Ανθρωπιστικών Σπουδών που αναλάβατε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. 
Ναι, έχω το προνόμιο να ξεκινάω ένα νέο πολιτιστικό πρόγραμμα που συνδέεται με την ανέγερση ενός νέου κτιρίου το οποίο θα είναι έτοιμο τον Αύγουστο του 2025 και θα ονομάζεται Stephen A. Schwarzman Center for the Humanities. Δημιουργήθηκε ώστε να προωθήσει ένα δημόσιο πρόγραμμα πολιτισμού που θα προωθήσει την έρευνα στις ανθρωπιστικές σπουδές. Η αλήθεια είναι ότι το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης έχει μακρά ιστορία στη συνεργασία με ακαδημαϊκούς από ολόκληρο τον κόσμο, που διερευνούν ένα ευρύ γνωστικό πεδίο. Πολλές φορές, μάλιστα, συνδέονται με τον ελληνικό πολιτισμό και μας βοηθάνε να καταλάβουμε καλύτερα ποιοι είμαστε, τι σημαίνει να βιώνεις τον σύγχρονο περίπλοκο κόσμο των μεγάλων προκλήσεων. Ο στόχος του προγράμματος είναι, μέσα από την τέχνη και τον πολιτισμό, να προωθήσουμε την έρευνα που σχετίζεται με την κοινωνία. 

Ο Τζων Φούλτζεϊμς επιστρέφει με Βάγκνερ Facebook Twitter
Φωτ.: Camilla Winther

— Γιατί τώρα; 
Νομίζω ότι το πρόγραμμα ξεκινάει τώρα γιατί τώρα δόθηκε η ευκαιρία ενασχόλησης με έναν πιο πειθαρχημένο τρόπο με θέματα που προέκυψαν, καθώς οι παλιοί τρόποι δεν βοηθούν καθόλου στο να απαντηθούν επείγοντα ζητήματα που μας αφορούν σήμερα. Είναι μεγάλο κέρδος που φέρνουμε στο πρόγραμμα επιστήμονες και καλλιτέχνες από διαφορετικούς χώρους. Ένα πολιτιστικό πρόγραμμα που συνδέεται με τη μουσική, το θέατρο και τον κινηματογράφο και ασχολείται με θέματα που έχουν προσεγγιστεί από πολλές διαφορετικές σκοπιές δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες σχετικά με την απήχηση που θα έχει.  

— Καλούν συχνά ενεργούς καλλιτέχνες όπως εσάς;  
Ναι. Καλούν καλλιτέχνες-επισκέπτες και, φυσικά, πολλοί καλλιτέχνες ανήκουν στο διδακτικό προσωπικό του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που παντρεύονται διαφορετικές καλλιτεχνικές φόρμες σε ένα πρόγραμμα πολιτισμού. Φέτος, ο Gregory Doran, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής της Royal Shakespeare Company, σκηνοθετεί τους Δύο άρχοντες από τη Βερόνα του Σαίξπηρ.

— Εσείς θα σκηνοθετήσετε όπερα; 
Όχι, θα επικεντρωθώ στη διεύθυνση και το curating του προγράμματος. 

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

 
Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ