• Η ταινία έναρξης του φεστιβάλ, το «Πυροβόλησαν τον πιανίστα» του Φερνάντο Τρουέμπα, είναι μια συναρπαστική μείξη animation, μουσικού docudrama και πολιτικού θρίλερ. Επιπλέον, στην τελετή έναρξης θα παρευρεθεί ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης, ο οποίος θα παραλάβει τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο από το φεστιβάλ. Στο πλαίσιο spotlight στον σπουδαίο Ισπανό σκηνοθέτη θα προβληθούν, εκτός από το «Πυροβόλησαν τον πιανίστα», και άλλες δύο ταινίες του: το αγαπημένο «Τσίκο & Ρίτα» και το «Calle54».
• Στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος «Citizen Queer» θα προβληθεί το θρυλικό ντοκιμαντέρ του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη Ντ. Α. Πένεμπεϊκερ, «Ziggy Stardust and the Spiders from Mars» (1979). Λονδίνο, 3 Ιουλίου 1973. Οι θεατές της συναυλίας του Ντέιβιντ Μπόουι στο Hammersmith Odeon δεν είναι σε καμία περίπτωση προετοιμασμένοι για το σοκ μιας διφορούμενης δήλωσης αποχαιρετισμού. Ο Ziggy Stardust, η σπουδαιότερη περσόνα που επινόησε ο Ντέιβιντ Μπόουι, επιστρέφει στον ουρανό ως αστερόσκονη, αποχαιρετώντας τα πλήθη των πιστών. Μαγεμένος από τη θυελλώδη σκηνική παρουσία του στην πρόβα τζενεράλε, ο Πένεμπεϊκερ καταφέρνει να συλλάβει στο ντοκιμαντέρ του τη φρενίτιδα, την έξαψη και τη λατρεία του κοινού, καθώς μας βυθίζει σε μια μυσταγωγική ατμόσφαιρα και έναν παραισθησιογόνο ρυθμό. Πάνω απ’ όλα, παραδίδεται ολοκληρωτικά στο θεϊκό χάρισμα και στην εξωγήινη ανδρόγυνη γοητεία ενός ροκ σταρ που κατέφθασε από μακρινούς κόσμους, σαν ένα εφήμερο και πολύτιμο δώρο, αιχμαλωτίζοντας τις ανεκτίμητες εκείνες στιγμές όπου γράφτηκε (μουσική και όχι μόνο) ιστορία.
• Το επίκαιρο ντοκιμαντέρ «Δάσος» (Διεθνές Διαγωνιστικό) της Λίντια Ντούντα, ένα σκοτεινό παραμύθι για τους ταραγμένους καιρούς που ζούμε, πραγματοποιεί την παγκόσμια πρεμιέρα του στη Θεσσαλονίκη και μας υπενθυμίζει πως η αλληλεγγύη και η ανεκτικότητα είναι μονόδρομος και αυτοσκοπός. Η Άσα και ο Μάρεκ έχουν μετακομίσει στις παρυφές ενός από τα αρχαιότερα δάση της Ευρώπης, στα ανατολικά σύνορα της Πολωνίας. Καθώς το προσφυγικό ρίχνει τη βαριά σκιά του σε όλη την Ευρώπη και τα σύνορα της Πολωνίας γίνονται μια από τις κεντρικές σκηνές αυτού του δράματος, οι ήσυχες μέρες της οικογένειας δείχνουν μετρημένες.
• Το γεμάτο εκπλήξεις «Johatsu - Αυτοί που έγιναν καπνός» (Διεθνές Διαγωνιστικό) των Αντρέας Χάρτμαν και Άρατα Μόρι, μας ξεναγεί στα άδυτα της «βιομηχανίας των εξαφανίσεων» στην Ιαπωνία, στην οποία προστρέχουν όσοι επιθυμούν να αρχίσουν μια νέα ζωή. Το ντοκιμαντέρ πραγματοποιεί την παγκόσμια πρεμιέρα του στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
• To τρυφερό ντοκιμαντέρ «Δράκοι εναντίον δαιμόνων» (Διαγωνιστικό Newcomers) της Καμίλα Μάγκιντ, μια τρυφερή παρηγοριά για τα τραύματα και τις πληγές όλων μας, καταρρίπτει τη δογματική και καταπιεστική έννοια της «κανονικότητας». Τρία κορίτσια στο μεταίχμιο παιδικότητας και εφηβείας φοιτούν στο οικοτροφείο Έστερκοφ, ένα από τα πιο ιδιαίτερα σχολεία στον κόσμο: εδώ το μάθημα γίνεται μέσω παιχνιδιών RPG (role playing games) και οι μαθήτριες μαθαίνουν μέσω της μεταμφίεσης και της μεταμόρφωσης να συμφιλιώνονται με το τραύμα και τον ρευστό εαυτό τους. Παγκόσμια πρεμιέρα στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
• Η διαδραστική καλλιτεχνική εγκατάσταση «Το βλέμμα του εγώ» («The Eye and I»), στο πλαίσιο του διαγωνιστικού τμήματος Immersive: All Around Cinema, θα είναι διαθέσιμη για το κοινό σε όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ, στο Glass House. O θρύλος της ηλεκτρονικής μουσικής Ζαν-Μισέλ Ζαρ και ο Σιν-Τσιεν Χουάνγκ μάς εγκλωβίζουν σε μια ψηφιακή φυλακή, αμφισβητώντας τα όρια της ελεύθερης (μας) βούλησης.
• Η video εγκατάσταση «Inside» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, μαζί με την κινηματογραφική αποτύπωση των παρασκηνίων του «Inside», με τίτλο «Backside», φιλοξενούνται στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών: ένας από τους πιο πολυσχιδείς καλλιτέχνες της χώρας ξεδιπλώνει το όραμά του μέσα από έναν δωδεκάωρο διαλογισμό που συνδυάζεται με την κινηματογραφική απεικόνιση των μυστικών μηχανισμών του έργου.
• Οι οκτώ ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στα τρία διαγωνιστικά τμήματα αποδεικνύουν για πολλοστή φορά το υψηλότατο επίπεδο του ελληνικού ντοκιμαντέρ. Στο Διεθνές Διαγωνιστικό συμμετέχουν οι ταινίες: «Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, «Αζήτητοι» της Μαριάννας Οικονόμου και «Unclickable» του Μπάμπη Μακρίδη. Στο Newcomers βρίσκουμε τις ταινίες: «Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου, «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα και «Tack» της Βάνια Τέρνερ, ενώ στο τμήμα >>Film Forward συμμετέχουν οι ταινίες: «Avant-Drag!» του Φιλ Ιερόπουλου και «Πρωτόγαλα» του Παναγιώτη Παπαφράγκου.
• Το «Συγκρατώντας την παλίρροια» (Διαγωνιστικό >>Film Forward) της Έμιλι Πάκερ είναι ένα queer κινηματογραφικό ποίημα για την ομορφιά του έρωτα, τη δύναμη της φύσης και τη ρευστότητα της ζωής. Συνθέτοντας γεγονότα και στοιχεία με προσωπικές εμπειρίες, αρχειακό υλικό με κινηματογραφικά ταμπλό βιβάν, το ντοκιμαντέρ αλλάζει σχήμα και κατεύθυνση με τον ίδιο τρόπο που τα στρείδια αλλάζουν φύλο κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Διεθνής πρεμιέρα στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
• Το ντοκιμαντέρ «Τα αδέρφια Άντερσον» (Ανοιχτοί Ορίζοντες) της Γιοχάνα Μπέρναντσον είναι ένα συγκινητικό πορτρέτο οικογενειακής ρήξης ανάμεσα σε τέσσερα αδέρφια, εκ των οποίων και ο παγκοσμίου φήμης Σουηδός σκηνοθέτης, Ρόι Άντερσον. Ο Ρόι μπορεί να έγινε διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης, αλλά ο Ρόνι κατέληξε άστεγος. Ο Σιέλ έγινε ντοκιμαντερίστας, ενώ ο Λάιφ ζει με την αναπηρική του σύνταξη. Η κόρη του τελευταίου κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο της με μια ιστορία για το πόσο διαφορετικά μπορεί να οδηγήσει η ζωή ανθρώπους που μεγάλωσαν σε παρόμοιες συνθήκες.
• Το αποκαλυπτικό «Sorry/Not Sorry» (Top Docs) των Κάρολαϊν Σου και Κάρα Μόνες, μια γενναία σπουδή στο δίπολο φύλο-εξουσία, ξεδιπλώνει μια ιστορία ανόδου, πτώσης και επανόδου (;) που μαρτυρά τις διαχρονικές παθογένειες της κοινωνίας μας. Η ταινία εξερευνά μία από τις πιο γνωστές ιστορίες του κινήματος #MeToo στο Χόλιγουντ. Το 2017, οι «New York Times» δημοσίευσαν ένα άρθρο με καταγγελίες πέντε γυναικών για σεξουαλική παρενόχληση κατά του διάσημου κωμικού Λούις Σι Κέι. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει την αγωνία των θαρραλέων αυτών γυναικών να μοιραστούν με το κοινό το τραυματικό βίωμά τους, την ίδια ώρα που ο Λούις Σι Κέι συνέχιζε την καριέρα του, μη διστάζοντας, μάλιστα, να χρησιμοποιήσει τις καταγγελίες ως μέρος του σόου του.
• Το συναρπαστικό «Ο παράγοντας της ευτυχίας» (Ειδικές Προβολές) των Αρούν Μπαταράι και Ντορότια Ζούρμπο, διερωτάται, ταξιδεύοντας στο μακρινό βασίλειο του Μπουτάν που καθιέρωσε τον ευφάνταστο δείκτη της Εθνικής Ακαθόριστης Ευτυχίας, πόσο απλή ή πολύπλοκη υπόθεση είναι το να ξετρυπώσουμε την ευτυχία. Η ταινία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ του Σάντανς και πραγματοποιεί την ευρωπαϊκή της πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.
• To θρυλικό –και σχεδόν απαγορευμένο– ντοκιμαντέρ «Ο αιώνας της ομοφυλοφιλίας» των Λιονέλ Σουκάζ και Γκι Οκενγκέμ ιχνηλατεί την απεικόνιση της ομοφυλοφιλίας στον 20ό αιώνα, σπάζοντας τα ταμπού της λογοκρισίας και της σεμνοτυφίας. Η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος «Citizen Queer».
• Μια σημαντική προσωπικότητα της μουσικής τιμά το φεστιβάλ στη λήξη του. Ταινία λήξης της 26ης διοργάνωσης είναι το ντοκιμαντέρ «Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα» του Άρη Δόριζα, που πραγματοποιεί ένα ταξίδι στην τεράστια πορεία του σπουδαίου συνθέτη, από το παιδικό σπίτι στο Κιάτο ως τις μεγάλες συνεργασίες στο Παρίσι και την επιτυχία στην Ελλάδα, με σπάνια ντοκουμέντα και συνεντεύξεις. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει ένα ξεχωριστό πάρτι με τους Μωζάικ.
• Η εκρηκτική βιογραφία μιας larger than life περσόνας στο «Φωτιά: Η ιστορία της Ανίτα Πάλενμπεργκ» (Ανοιχτοί Ορίζοντες), μια παλλόμενη ιστορία πάθους και μουσικής, που αποδίδει στην εντέλεια μια ξέφρενη εποχή.