Οι τηλεοπτικές σειρές θυμίζουν όλο και περισσότερο τη μεγάλη κλασική λογοτεχνία

Σειρές του 21ου αιώνα και κλασική λογοτεχνία Facebook Twitter
H αρχή έγινε με το αμερικανικό «The Sopranos» που ξεκίνησε να προβάλλεται από το 1999 και συνέχισε μέχρι το 2007 και μετά από έξι σεζόν είχε θέσει τα θεμέλια για την ολική αναβάθμιση του είδους.
0

ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΙΣΟ του 19ου αιώνα γνώρισαν μεγάλη άνθηση τα μυθιστορήματα σε συνέχειες, δηλαδή τα αναγνώσματα που δημοσιεύονταν σε διαδοχικά μέρη σε περιοδικές εκδόσεις της εποχής. Πολλά γνωστά μυθιστορήματα δημοσιεύτηκαν αρχικά με αυτόν τον τρόπο, όπως το «Έγκλημα και Τιμωρία», η «Άννα Καρένινα», η «Μαντάμ Μποβαρί» και οι «20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα». Από τον Ντοστογιέφσκι μέχρι τον Μπαλζάκ και από τον Ιούλιο Βερν μέχρι τον Φλομπέρ, αρκετά κλασικά έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας συνάντησαν τους πρώτους αναγνώστες τους στις σελίδες κάποιας εφημερίδας ή περιοδικού.

Σχεδόν ενάμιση αιώνα αργότερα, οι τηλεοπτικές σειρές θεωρούνται τα νέα μυθιστορήματα σε συνέχειες (serial novels στα αγγλικά), καθώς θυμίζουν πλέον όλο και περισσότερο τη μεγάλη κλασική λογοτεχνία. Η επέλαση του ίντερνετ, η ψηφιοποίηση, η ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης και η παγκοσμιοποίηση στο τηλεοπτικό τοπίο δημιούργησαν νέες ανάγκες και έκαναν τις σειρές να μοιάζουν με κινηματογραφικές παραγωγές, τα σενάρια να έχουν βάθος και τους χαρακτήρες να είναι ολοκληρωμένοι, χωρίς να στερούνται διόλου τραγικότητας ή πολυπλοκότητας.

Το σημερινό binge watching, βέβαια, δεν μπορεί να συγκριθεί με την αδημονία κάποτε των συνδρομητών του περιοδικού «Αγγελιοφόρος της Ρωσίας» μέχρι να διαβάσουν το νέο κεφάλαιο από το «Έγκλημα και τιμωρία» στο τεύχος του επόμενου μήνα ή την αγωνία των θεατών του NBC μέχρι δουν το επόμενο επεισόδιο από τα αγαπημένα τους «Φιλαράκια» τη δεκαετία του ’90, αλλά αυτή είναι μία από τις πολλές παράπλευρες απώλειες της τεχνολογίας.

Αν η μεγάλη μυθοπλασία και οι αρχετυπικοί ήρωες της λογοτεχνίας αναζητούσαν ένα νέο πεδίο για να εκφραστούν, πιο ποπ και πιο ευρείας κατανάλωσης αλλά και πολύ επιδραστικό, το βρήκαν στις τηλεοπτικές σειρές που έγραψαν ιστορία μετά την έλευση της νέας χιλιετίας.

Ωστόσο, υπάρχει ένα αόρατο νήμα που συνδέει τις σύγχρονες σειρές με τις μεγάλες αφηγήσεις και τους κλασικούς συγγραφείς του παρελθόντος, κάτι που έγινε εμφανές και στην πρόσφατη σειρά του Νέτφλιξ Η πτώση του Οίκου των Άσερ, εμπνευσμένη από το ομότιτλο διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε, έστω και αν απεδείχθη τελικά κατώτερη των προσδοκιών και όχι αντάξια του προπάτορα των ιστοριών τρόμου.

Σειρές του 21ου αιώνα και κλασική λογοτεχνία Facebook Twitter
H πρόσφατη σειρά του Netflix «Η πτώση του Οίκου των Άσερ», εμπνευσμένη από το ομότιτλο διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε.

Αν η μεγάλη μυθοπλασία και οι αρχετυπικοί ήρωες της λογοτεχνίας αναζητούσαν ένα νέο πεδίο για να εκφραστούν, πιο ποπ και πιο ευρείας κατανάλωσης αλλά και πολύ επιδραστικό, το βρήκαν στις τηλεοπτικές σειρές που έγραψαν ιστορία μετά την έλευση της νέας χιλιετίας.

H αρχή έγινε με το αμερικανικό The Sopranos που ξεκίνησε να προβάλλεται από το 1999 και συνέχισε μέχρι το 2007 και μετά από έξι σεζόν είχε θέσει τα θεμέλια για την ολική αναβάθμιση του είδους – αν και δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και την κομβική στιγμή όταν το 1990 ο David Lynch αποφάσισε να αλλάξει εντελώς την εικόνα που είχαμε για την τηλεόραση μέχρι τότε και να προκαλέσει ένα πολιτισμικό σοκ με το φαινόμενο που λεγόταν Twin Peaks.

Από το ξεκίνημα των ’00ς είχαμε την τύχη να δούμε εξαιρετικά επιμελημένα σενάρια και καλογραμμένους διαλόγους, πολυπρόσωπους χαρακτήρες με πολλές πλευρές και ψυχολογικές διακυμάνσεις, πέρα από προσχηματικά «καλούς» ή «κακούς» ήρωες, εύστοχα κοινωνικά σχόλια και αναφορές, ευφυείς αλληγορίες, πανέξυπνες κωμωδίες, ρεαλιστικές τοιχογραφίες, εντυπωσιακότατες παραγωγές, και φυσικά αξέχαστες, οσκαρικού επιπέδου ερμηνείες.

Εκτός από το The Sopranos, μερικές μόνο από τις πιο αριστουργηματικές ή εμβληματικές σειρές ήταν οι εξής: The Wire (2002-2008), Six Feet Under (2002-2005), Lost (2004-2010), The Office (US) (2005-2013), Mad Men (2007-2015), Breaking Bad (2008-2013), Community (2009-2015), Borgen (2010-2022), Homeland (2011-2020), The Killing (2011-2014), Game of Thrones (2011-2019), Black Mirror (2011-), House of Cards (2013-2018), The Leftovers (2014-2017), BoJack Horseman (2014-2020), True Detective (2014-), Fargo (2014-), Narcos (2015-2017), Better Call Saul (2015-2022), Fleabag (2016-2019), Stranger Things (2016-), The Crown (2016-2023), The Handmaid’s Tale (2017-), Big Little Lies (2017-), Succession (2018-2023), Normal People (2020), Ethos (2020), Ted Lasso (2020-2023), The White Lotus (2021-).

Σειρές του 21ου αιώνα και κλασική λογοτεχνία Facebook Twitter
Τον δρόμο έδειξε η σειρά «The Wire» όταν υπήρξε η βάση για μαθήματα σε πανεπιστήμια όπως το Harvard, το Berkeley και το Brown.

Το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο και η ειδοποιός διαφορά σε όλες αυτές τις σειρές, μέχρι τη στιγμή που μιλάμε, καθώς διανύουμε ήδη την τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα, και που ενισχύει το επιχείρημα περί μυθοπλασίας η οποία μπορεί να συναγωνιστεί την κλασική λογοτεχνία είναι πως αρκετές από αυτές τις σειρές θα μπορούσαν άνετα να γίνουν αντικείμενο ακαδημαϊκής μελέτης και κοινωνιολογικής παρατήρησης για πολλά από τα θέματα που θίγουν και τις πτυχές της πραγματικότητας που απεικονίζουν.

Τον δρόμο έδειξε η σειρά The Wire όταν υπήρξε η βάση για μαθήματα σε πανεπιστήμια όπως το Harvard, το Berkeley και το Brown. Στο τελευταίο μάλιστα αποτέλεσε αντικείμενο ενδιαφέροντος στο τμήμα Συγκριτικής Λογοτεχνίας.

Κι αν το The Wire έχει όλες τις προϋποθέσεις για να γίνει αντικείμενο ακαδημαϊκής μελέτης, καθώς καταπιάνεται με θέματα όπως τα ναρκωτικά, η βία και το οργανωμένο έγκλημα στις σύγχρονες κοινωνίες, η διαπλοκή και η διαφθορά της εξουσίας σε όλα τα επίπεδα, οι κοινωνικές ανισότητες και το πώς γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης, μπορεί άνετα κανείς να καταλήξει σε εις βάθος παρατηρήσεις και να εξαγάγει συμπεράσματα για μια πανσπερμία θεμάτων και σε άλλες σειρές· την πολυπλοκότητα του ανθρώπινου ψυχισμού, τα ηθικά διλήμματα και την τραγικότητα της ανθρώπινης φύσης στο The Sopranos· τη ματαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, τη νοηματοδότηση του θανάτου, την πολυπλοκότητα των ανθρωπίνων σχέσεων και την τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια στο Six Feet Under· τους άγνωστους κινδύνους που προδιαγράφονται εξαιτίας της τεχνολογικής εξέλιξης στο Black Mirror· την οπισθοδρόμηση των κοινωνιών και την προσπάθεια αστυνόμευσης του γυναικείου σώματος στο The Handmaid’s Tale· το πώς το ταξικό ζήτημα επιδρά στις ερωτικές σχέσεις στο Normal People· την αποικιοκρατική αντίληψη του δυτικού κόσμου απέναντι στις αναπτυσσόμενες χώρες και τα ολέθρια εγκληματικά λάθη της Αμερικής στη Μέση Ανατολή κατά την προσπάθεια πάταξης της τρομοκρατίας στο Homeland· το ναρκοπέδιο της οικογένειας, τη νοοτροπία και τον τρόπο ζωής των ελίτ τάξεων στο Succession. H λίστα δεν έχει τελειωμό.

Η επικράτηση της οθόνης στη ζωή μας και η ζήτηση για όλο και καλύτερες παραγωγές έχουν αλλάξει άρδην και την τηλεοπτική μυθοπλασία. Ωστόσο, η συγκίνηση που προκαλούν μια αφήγηση, η οποία μοιάζει να πηγάζει από τις απαρχές της μυθοπλασίας, και ένας ήρωας, το βάθος του οποίου μπορεί να αγγίζει τα μύχια της ανθρώπινης ψυχής, παραμένει ίδια.

Ο γκαφατζής, απατεώνας και αξιολάτρευτος, παρά τα πολλά ασυγχώρητα εγκλήματά του δικηγόρος Saul Goodman στο Better Call Saul είναι απλώς ένας εξίσου παρορμητικός και κατεργάρης Τομ Τζόουνς, όπως ο κλασικός ήρωας του Χένρι Φίλντινγκ που αναζητά τη δική του Σοφία-Κιμ και τα βάζει με όλη την κοινωνία.

Η «περηφάνια και προκατάληψη» δεν ταλανίζει λιγότερο το ζευγάρι των πρωταγωνιστών στο Normal People όπως εκείνο στην «Τζέιν Έιρ», o πατριάρχης της οικογένειας και ιδρυτής της οικονομικής αυτοκρατορίας στο Succession Logan Roy είναι ένας σύγχρονος βασιλιάς Λιρ, ενώ οι δυστοπικοί εφιάλτες του Black Mirror δεν υπολείπονται διόλου εκείνων του Aldous Huxley. Ο «θαυμαστός καινούργιος κόσμος» των σειρών του 21ου αιώνα είναι ήδη εδώ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ