«ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ»: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς

«ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ»: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Μια παράσταση πυκνή, γυμνή από σκηνοθετικές φλυαρίες, που επιχειρεί να βάλει τα γεγονότα σε μια σειρά, να συμπληρώσει το παζλ της αμνησίας.
0

ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΧΟΥΝ περάσει από το Πολυτεχνείο και ο νεαρός κόσμος που φτάνει στο Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου για να παρακολουθήσει την παράσταση της ομάδας Ματαρόα ξέρει ότι αυτό το χρονικό που γιορτάζεται στα σχολεία κάθε χρόνο δεν έχει ειπωθεί στο θέατρο.

Αυτή είναι η μοναδική παράσταση φέτος που ασχολείται με αυτό το θέμα και με όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973 και μας πηγαίνει πίσω στη σιωπή και τη λογοκρισία που ασκούσε το δικτατορικό καθεστώς αλλά και στην καρδιά μιας μαζικής εξέγερσης που έφερε την Ελλάδα στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσοχής.

«Το Πολυτεχνείο αποτελεί την κορυφαία στιγμή μιας κοινωνίας που σπάει τη σιωπή της και μέσα από το φοιτητικό κίνημα διεκδικεί ανοικτά για πρώτη φορά την ανατροπή του καθεστώτος. Μέσα από τις μαρτυρίες του βιβλίου του Ιάσονα Χανδρινού "Όλη Νύχτα Εδώ" και αρχειακό υλικό δομήσαμε μια αφήγηση πλήθους, εξερευνώντας τις συνθήκες που οδήγησαν φοιτητές, οικοδόμους και πολίτες να συγκεντρωθούν στο Πολυτεχνείο, να παρακάμψουν κομματικές και ιδεολογικές ταυτότητες και να ενωθούν για να διεκδικήσουν υψηλότερα ιδανικά. Κι όμως αυτή η κορυφαία και ανεπανάληπτη στιγμή της ελληνικής ιστορίας δεν αφορούσε το σύνολο της κοινωνίας.

Οι αριθμοί συγκλονιστικοί. Σε τέσσερις ημέρες, 324.000 σφαίρες, 1.103 τραυματίες και 24 επιβεβαιωμένοι νεκροί, που εκτείνονται από τους Αγίους Αναργύρους μέχρι του Ζωγράφου και τον Νέο Κόσμο.

Πολλοί συνέχιζαν, κυριευμένοι από τον φόβο, να σιωπούν ή ακόμα χειρότερα ανέβηκαν στις ταράτσες των απέναντι κτιρίων και πυροβολούσαν με μανία όποιον τολμούσε να προσεγγίσει το Πολυτεχνείο. Οι αριθμοί συγκλονιστικοί. Σε τέσσερις ημέρες, 324.000 σφαίρες, 1.103 τραυματίες και 24 επιβεβαιωμένοι νεκροί, που εκτείνονται από τους Αγίους Αναργύρους μέχρι του Ζωγράφου και τον Νέο Κόσμο.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Τι θυμόμαστε και τι ξεχνάμε; Τι επιλέγουμε ως εφόδιο για να προχωρήσουμε και με ποιο θέμα δεν ασχολούμαστε ποτέ; Φωτ.: Φώτης Σκουρλέτης

Οι δύο ερωτήσεις που επανέρχονται διαρκώς στην παράσταση, "Εσύ θυμάσαι που ήσουν 17.11.73;" και "Παππού, τι έκανες στη Χούντα;", μας φέρνουν διαρκώς αντιμέτωπους με το κεντρικό ερώτημα της παράστασης, αν η προσωπική πολιτική στάση είναι και ο μόνος δρόμος αντίστασης. Ή η ακροτελεύτια διάταξη του Συντάγματος είναι καθαρά εθιμοτυπική;» λέει ο Μάνος Βαβαδάκης για την παράσταση.

Το «ΤΑΝΚ/Όλη Νύχτα Εδώ» ήρθε ως φυσικό επακόλουθο μετά τους «Ανθρωποφύλακες» του Περικλή Κοροβέση για να καλύψει τα ερωτήματα σχετικά με την αντίσταση αυτού του λαού στην επτάχρονη σκληρή δικτατορία.

Η αφήγηση της παράστασης κυλά σαν νερό. Ο Μάνος Βαβαδάκης ασχολείται με αυτό το πεδίο στις θεατρικές του αναζητήσεις, την ιστορία, βάζοντας το κοινό σε μια διαδικασία αναζήτησης της κρίσιμης λεπτομέρειας, της αλήθειας που συχνά καλύπτεται από τις βιαστικές επίσημες αφηγήσεις.

Η σκηνική ανασύνθεση ώρα με την ώρα εκείνων των τεσσάρων ημερών επιχειρεί να εξερευνήσει την ιστορική αλήθεια και οι ηθοποιοί της ομάδας, Μάνος Βαβαδάκης, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη γίνονται μέσα από μια απλή και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνική πράξη οι μάρτυρες και οδηγοί σε ένα μονοπάτι της ιστορίας πολύ κοντινό και πολύ ανεξερεύνητο.

Η «Δοκιμή» του Ζιλ Ντασέν, το βιβλίο του Ιάσονα Χανδρινού με 84 μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν από κοντά τα γεγονότα εκείνων των ημερών, εφημερίδες, λευκώματα, αρχειακό υλικό, συγγράμματα όπως «Τα παιδιά της Δικτατορίας» του Κωστή Κορνέτη και η πολύ σημαντική έρευνα του Λεωνίδα Καλλιβρετάκη για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου γίνονται τα εργαλεία της έρευνας που φτάνει στη σκηνή του θεάτρου για να νοηματοδοτήσει εκ νέου ένα γεγονός που, συνδεδεμένο σήμερα με μια σχολική αργία, κοντεύει να χάσει την ουσία του. Και για να θυμίσει σε όλους μας ότι η αξία της πάλης, η διεκδίκηση συχνά αυτονόητων αξιών και δικαιωμάτων, έχει δύναμη και δυναμική και συνέχεια μέχρι σήμερα.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Η θεατρική εμπειρία γίνεται θεατρική «προίκα», η αρχή ίσως για πολλούς μιας ανάμνησης και μιας νέας αναζήτησης.
ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Η μοναδική παράσταση φέτος που ασχολείται με αυτό το θέμα και με όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973 και μας πηγαίνει πίσω στη σιωπή και τη λογοκρισία που ασκούσε το δικτατορικό καθεστώς.

Είναι μια παράσταση πυκνή, γυμνή από σκηνοθετικές φλυαρίες, που επιχειρεί να βάλει τα γεγονότα σε μια σειρά, να συμπληρώσει το παζλ της αμνησίας, μια παράσταση πολιτική αλλά και πολύ προσωπική, που μας θυμίζει έναν νεότερο εαυτό που είχε τον πόθο να παλέψει για το δίκαιο και το καλύτερο, να μην παραιτηθεί και να μάθει να μη σιωπά.

Αυτή η λιτή και πολύ ουσιαστική αφήγηση έχει αξία στο θέατρο και φτάνει εδώ χωρίς σοβαροφάνεια, αλλά μόνο με σεβασμό απέναντι σε γεγονότα που κινούν και πυροδοτούν ερωτήματα του σήμερα, φτιάχνοντας μια γέφυρα με την ανάμνηση του παρελθόντος, οδηγώντας μας σε ιστορικά μονοπάτια, κάνοντας κοινό κτήμα και συλλογική εμπειρία μια στιγμή που καθόρισε τα κινήματα της εποχής της και εξακολουθεί να επηρεάζει την προβληματική του σήμερα.

Τι θυμόμαστε και τι ξεχνάμε; Τι επιλέγουμε ως εφόδιο για να προχωρήσουμε και με ποιο θέμα δεν ασχολούμαστε ποτέ; Υπάρχουν αξεδιάλυτοι μύθοι από εκείνες τις ημέρες; Ως θεατής δεν μπορεί παρά να αρχίσεις να αναρωτιέσαι. Η θεατρική εμπειρία γίνεται θεατρική «προίκα», η αρχή ίσως για πολλούς μιας ανάμνησης και μιας νέας αναζήτησης. Είναι η στιγμή που το θέατρο ξεπερνά το όριο των προσωπικών και υπαρξιακών παθών και λειτουργεί σαν οδηγός μας στο παραμελημένο μονοπάτι της ιστορίας, κάνοντάς το εύκολα προσβάσιμο και από άλλη σκοπιά ενδιαφέρον.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
«Το Πολυτεχνείο αποτελεί την κορυφαία στιγμή μιας κοινωνίας που σπάει τη σιωπή της και μέσα από το φοιτητικό κίνημα διεκδικεί ανοικτά για πρώτη φορά την ανατροπή του καθεστώτος».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ