Το φάντασμα του λαού

Το φάντασμα του λαού Facebook Twitter
Το μόνο βέβαιο είναι πως η λαϊκότητα δεν ανήκει σε κανέναν και κυρίως δεν είναι ιδιοκτησία εκείνων που την επιδεικνύουν αυτόν τον καιρό ως τρόπαιο και προνόμιο.
0


ΣΤΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΚΡΑΤΙΔΙΟ
Θουριγγία της Γερμανίας οι κάλπες έφεραν την ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία στην πρώτη θέση. Από τον χώρο της αριστεράς, η μοναδική εκδοχή που παρουσιάζει δυναμική είναι το νέο κόμμα της εθνικο-κομμουνίστριας Σάρα Βάγκενεχτ με ένα μείγμα ιδεών που συνδυάζει αυστηρό έλεγχο της μετανάστευσης, απόρριψη της φιλο-ουκρανικής εξωτερικής πολιτικής και αντινεοφιλελεύθερα μέτρα.

Οι «μοντέρνοι» φαίνεται να χάνουν, εκείνοι ιδίως οι πολιτικοί που συνδέονται με τα σχέδια της πράσινης μετάβασης και έχουν περισσότερα ερείσματα στα μορφωμένα μεσοαστικά στρώματα. Ένα μπανάλ σχόλιο ήδη λέει ότι ξεθυμαίνει o woke προοδευτισμός που δεν ελκύει και τρομάζει τα λαϊκά στρώματα. Ο λαός φαίνεται να μοιράζεται ανάμεσα σε συνθήματα μιας πιο σκληροτράχηλης δεξιάς ή σε πρόσωπα μιας αριστεράς που επιστρέφει σε εθνικά συναισθήματα και πιο παραδοσιακές αξίες. Η αποδοκιμασία των φιλομεταναστευτικών και περιβαλλοντικών ευαισθησιών εκφράζεται με διαφορετικούς τρόπους, φανερώνει, ωστόσο, μια ψυχοπολιτική μετατόπιση αισθητή και σε άλλες χώρες. Η μεγάλη πτώση των Πράσινων σε μια χρονική συγκυρία όπου όλοι μιλάμε για την οικο-κλιματική κρίση δείχνει ότι για μεγάλα τμήματα του πληθυσμού οι προτεραιότητες είναι διαφορετικές: πάνω απ’ όλα η προστασία από πραγματικές ή φαντασιακές πηγές ανασφάλειας και η συσπείρωση στα εδάφη του οικείου ή του παλαιότερου βιώματος. Αρρενωπός εργατισμός, ανησυχίες για τις εθνικές αξίες, αναζήτηση μιας πιο σταθερής ταυτότητας, είναι σημασίες που ανακατεύονται και επιστρέφουν σε απρόβλεπτους συνδυασμούς.

Φυσικά, κανένας δεν πρέπει να γενικεύει τα πολιτικά παραδείγματα γιατί κάθε χώρα και κάθε περίσταση έχει άλλη συμπτωματολογία. Τονίζεται, για παράδειγμα, η «ανατολικογερμανική» ιδιαιτερότητα που έχει περισσότερες ομοιότητες με στάσεις των λαών της ανατολικής Ευρώπης παρά με την κουλτούρα των δυτικογερμανών. Παρ’ όλα αυτά, ένα αίνιγμα λαϊκότητας προβάλλει σε όλες σχεδόν τις φιλελεύθερες δημοκρατίες που βραχυκυκλώνονται ανάμεσα σε εύθραυστες ρουτίνες και επίφοβες αναστατώσεις.  

Είναι άραγε ο πολακισμός ή η βελοπούλεια φαιδρότητα οι μόνες εφικτές εκδοχές για λαϊκή πολιτική έκφραση; Πέρα από τον χώρο της αστικής κεντροδεξιάς και των συμμάχων της, μοναδική δυνατότητα για μια λαϊκή συναισθηματική αφύπνιση είναι εν τέλει ένας τραμπισμός που μπορεί να έχει δεξιόστροφο ή αριστερόστροφο ηχόχρωμα;

Ο τεμπέλικος σχολιασμός επιμένει, πάντως, να περιγράφει τη νέα βασική αντίθεση ως πόλεμο του woke με το αντι-woke πνεύμα σαν να πρόκειται για μονομαχία αρχαϊσμού και εξωτισμού ή, για άλλους, για διαμάχη της «κανονικότητας» και των νέων «εξτρεμισμών». Από τη μία μια μπούμερ ή λούμπεν λαϊκότητα και από την άλλη τα παράξενα άνθη μιας νέας μητροπολιτικής τάξης. Στην πιο απλοϊκή του μορφή, το σχήμα φέρνει κάπως στη μνήμη τη μαρξιστική διάκριση μεταξύ της «βάσης» και του «εποικοδομήματος». Λέγεται πια ότι ο αληθινός «λαός» νοιάζεται για τον μισθό και την ασφάλεια, όχι για δικαιώματα, ανθεκτικότητες οικοσυστημάτων ή για την ευαλωτότητα των τρανς. Συχνά διαβάζει κανείς σκέψεις όπου ένα απατηλά απλό υλικό αισθημάτων κονταροχτυπιέται με διάφορες λοξές επιθυμίες που προέρχονται, τάχα, μόνο από τους «χορτάτους» της ζωής. 

Είναι μονόδρομος αυτή η εξέλιξη με τα παραπροϊόντα της; Δεν υπάρχει, πια, άλλη λαϊκότητα από αυτήν μιας σοβινιστικής/ρατσιστικής δεξιάς ή, έστω, μιας «μάτσο», αντι-οικολογικής και ψευδο-προλεταριακής αριστεράς; Δεν έχουμε περιθώρια για μια πιο γενναιόδωρη συναισθηματική και ορθολογική συμπόρευση χωρίς εγωισμούς, αποκλειστικότητες και χειρονομίες αμοιβαίας περιφρόνησης; Υπάρχουν κάποια παραδείγματα που στηρίζουν ελπίδες (και στη δική μας χώρα), αλλά, κατά κανόνα, αδύναμα και δίχως διάρκεια.

Για να το φέρουμε στα δικά μας: είναι άραγε ο πολακισμός ή η βελοπούλεια φαιδρότητα οι μόνες εφικτές εκδοχές για λαϊκή πολιτική έκφραση; Πέρα από τον χώρο της αστικής κεντροδεξιάς και των συμμάχων της, μοναδική δυνατότητα για μια λαϊκή συναισθηματική αφύπνιση είναι εν τέλει ένας τραμπισμός που μπορεί να έχει δεξιόστροφο ή αριστερόστροφο ηχόχρωμα;

Εδώ αντιμετωπίζουμε ένα μεγάλο πνευματικό και πολιτικό στοίχημα· να διαψεύσουμε αυτήν τη χαιρέκακη βεβαιότητα που βλέπει ως λαϊκότητα την ωμότητα, την περιφρόνηση για την απόχρωση και την αλήτικη ξιπασιά. Ποιο είναι ακριβώς το στοίχημα; Να μην παραχωρήσουμε τη λαϊκότητα στην κραυγαλέα ευκολία και στα καφενειακά αυτονόητα που κατασκευάζουν πάντα μια σκηνή υπηκόων και ακολούθων, μια «πλατεία» μνησίκακων θεατών της ίδιας τους της κατάντιας.

Ενδεχομένως, το μέσο για να φτάσουμε σε μια πιο χειραφετημένη λαϊκότητα είναι η τρυφερότητα και η πειθώ. Για να γίνει επιτέλους ορατό στους πολλούς το πόσο ορισμένα «εξωτικά» για μας δικαιώματα είναι απαραίτητα για όλους (και γι’ αυτούς που δεν τους αφορούν στενά και προσωπικά). Το πόσο, επίσης, ένα ρημαγμένο οικοσύστημα φέρνει μια συνολική απώλεια ζωής και νοητού μέλλοντος. Και το γιατί επίσης είναι αδύνατη απ’ όλες τις απόψεις μια Ευρώπη δίχως μετανάστες και μια εθνική ταυτότητα δίχως αναθεωρήσεις και γόνιμες ρήξεις.

Όμως, όλα αυτά είναι, όπως είπαμε, δίπτυχα στοιχήματα, πολιτικά και πνευματικά. Σε μια γλώσσα που έχει πια μισοξεχαστεί μιλάμε στην ουσία για μεταρρύθμιση του κοινού νου και αλλαγή των όρων της δημόσιας συζήτησης.

Το μόνο βέβαιο είναι πως η λαϊκότητα δεν ανήκει σε κανέναν και κυρίως δεν είναι ιδιοκτησία εκείνων που την επιδεικνύουν αυτόν τον καιρό ως τρόπαιο και προνόμιο.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καμένα τζαμιά, καμένες βιβλιοθήκες: Οι ταραχές στην Αγγλία

Οπτική Γωνία / Καμένα τζαμιά, καμένες βιβλιοθήκες: Οι ταραχές στην Αγγλία

Απ’ όλες τις εξελίξεις του φετινού Αυγούστου, αυτή που συζητήθηκε λιγότερο στα εγχώρια ΜΜΕ και που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι οι αντιμεταναστευτικές ταραχές στην Αγγλία.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ