Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Τα γεγονότα της ζωής Facebook Twitter
Η παρουσία της Ρόμι Σνάιντερ στην ταινία «Τα γεγονότα της ζωής» κάνει το φιλμ ακόμα πιο ξεχωριστό.
0



ΤΟ ΜΑΚΡΟΒΙΟΤΕΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ
 φεστιβάλ της πρωτεύουσας, που στο παρελθόν είχε καλεσμένους ονόματα όπως ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο Κρίστοφερ Λι και ο Κεν Λόουτς, επιστρέφει και φέτος, με ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει, πέρα από το σύνηθες διαγωνιστικό ευρωπαϊκών ταινιών, αφιερώματα στον Κλοντ Σοτέ, στον Τζον Κασσαβέτη, στον Ρότζερ Κόρμαν, στην Μπέτυ Λιβανού, στον Στέλιο Χαραλαμπόπουλο, στον Κάφκα και σε ταινίες σχετικές με την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών. Θα έχει, επίσης, τη Βαλέρια Γκολίνο ως επίσημη προσκεκλημένη (σ.σ. στην προβολή της ταινίας «Εγώ σου το ‘χα πει» στις 23/11), masterclass από τον διευθυντή φωτογραφίας Γιώργο Αρβανίτη και πολλές ακόμα παράλληλες εκδηλώσεις. Ταινία έναρξης είναι το «Quiet Life» του Αλέξανδρου Αβρανά, ταινία λήξης το «Sarah Bernhardt: La Divine» του Γκιγιόμ Νικλού.

Το φεστιβάλ διεξάγεται από 21 ως 27 Νοεμβρίου στις αίθουσες Τριανόν, Newman και Studio. Εμείς, αντί αναπαραγωγής του δελτίου Τύπου, επιλέξαμε δέκα προβολές που πιστεύουμε ότι αξίζει να παρακολουθήσετε.

The Fall of the House of Usher

Πιθανότατα το διαμάντι του στέμματος από τον κύκλο κινηματογραφικών μεταφορών έργων του Έντγκαρ Άλαν Πόε υπό την επίβλεψη του θρυλικού Ρότζερ Κόρμαν, με τις ρωγμές στο σπίτι να συμβολίζουν εκείνες στην οικογενειακή σχέση των οικοδεσποτών του, με σκηνογραφία καμωμένη με επιμέλεια δυσεύρετη στις μέρες μας, ενδεχομένως και σε εκείνες τις μέρες, με οικονομία ζηλευτή, αλλά και με την αξιοζήλευτη αρετή των καλύτερων b-movies, όπου αν ξύσεις το κάδρο, βρίσκεις από κάτω ολόκληρο σημειολογικό θησαυρό. 

The Killers

Αν και στη σκιά της ταινίας του Ρόμπερτ Σιόντμακ, το ριμέικ του Ντον Σίγκελ εισάγει ένα στυλιζάρισμα κι ένα αμοραλιστικό πρότυπο που θα μεσουρανούσε στο σινεμά των ‘70s και θα υιοθετούσαν ο Ταραντίνο και οι επίγονοί του στο μέλλον. Ταυτόχρονα αποτελεί ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον δείγμα της παράλληλης φιλμογραφίας του Τζον Κασσαβέτη, εκείνης όπου πρόσφερε το υποκριτικό ταλέντο του σε άλλους δημιουργούς – εδώ η ερωτική εμμονή του χαρακτήρα μεταφράζεται σε μεταβολή της κινησιολογίας, σε ένα σκέβρωμα και μια σταδιακή απώλεια της σιγουριάς και της άνεσης.

Le Choses de la Vie

Στο συναρπαστικό μελόδραμα του Κλοντ Σοτέ, που έχει ευλογηθεί με το συγκινητικότερο μουσικό θέμα του Φιλίπ Σαρντ, ένας άνδρας έχει αυτοκινητιστικό ατύχημα. Στα τελευταία του λεπτά περνά μπροστά από τα μάτια του όχι ακριβώς όλη του η ζωή, μα εκείνα που επέλεξε να κρατήσει σαν φυλαχτό και σαν κατάρα. «Les choses de la vie», όπως λέει κι ο τίτλος. Η ιδιαίτερη αφηγηματική δομή –επιστρέφουμε διαρκώς στο ατύχημα– και η παρουσία της Ρόμι Σνάιντερ κάνουν το φιλμ ακόμα πιο ξεχωριστό.

A Woman Under the Influence

Yπάρχουν ερμηνείες και, έπειτα, υπάρχει κι αυτό που κάνει και η Τζίνα Ρόουλαντς στο «Μια γυναίκα εξομολογείται», που ξεπερνά τα όρια της υποκριτικής και σε κάνει να αναρωτιέσαι αν μπόρεσε να είναι ποτέ ξανά η ίδια μετά από κάτι τέτοιο. Θα πιάσεις αρκετές φορές τον εαυτό σου να ζητά βοήθεια κατά τη διάρκεια αυτού του κασσαβετικού φιλμικού άθλου, που μοιάζει να μη χωρά σε είδη, να αψηφά φιλμικές ταυτότητες, όπως ακριβώς η ηρωίδα του ασφυκτιά εντός των ρόλων που καλείται να υποδυθεί σε καθημερινή βάση. 

After Hours

Αρμοστά τοποθετημένο στο καφκικό αφιέρωμα του φεστιβάλ, κοενικό πριν τους Κοέν και με διαφορά η πιο παιχνιδιάρικη ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, το «After Hours» είναι επηρεασμένο από την αισθητική της εποχής και εκτυλίσσεται σε μια Νέα Υόρκη που μοιάζει με λαβύρινθο, υποσχόμενο δώρα στο τέλος – αν καταφέρεις να βγεις από αυτόν. Θα μπορούσε να ιδωθεί ως ο δικός του «Μάγος του Οζ» αλλά και σαν προσπάθεια του ίδιου να αποφύγει τις εκτός σινεμά εξαρτήσεις του, που ειρωνικά μοιάζουν να αποτελούν πηγή έμπνευσης όσων συμβαίνουν στη μεγαλύτερη διάρκεια.

After Hours Facebook Twitter
Η πιο παιχνιδιάρικη ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, το «After Hours» είναι επηρεασμένο από την αισθητική της εποχής και εκτυλίσσεται σε μια Νέα Υόρκη που μοιάζει με λαβύρινθο.

Mανία

Ίσως ο «Ξαφνικός Ερωτας» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου να είναι η προφανής (και η πιο must) επιλογή από το αφιέρωμα στην Μπέτυ Λιβανού, ωστόσο η «Μανία» του Γιώργου Πανουσόπουλου προβάλλεται σπάνια. Υπό τους μεθυστικούς ήχους του Νίκου Ξυδάκη, τα σώματα γίνονται ένα με το φυσικό τοπίο και ο Έλληνας δημιουργός προσθέτει ακόμα μια ψηφίδα σε ένα έργο που ανέδειξε επιτυχημένα τον ερωτισμό ως αναπόσπαστο στοιχείο της φύσης (μας). 

Λαϊκοί Βάρδοι – Στιγμές από τη ζωή τους και τη ζωή μας

Nτοκιμαντέρ αφιερωμένο στον Πάνο Γεραμάνη αλλά και στο ελληνικό λαϊκό τραγούδι. Γνωστές και άγνωστες ιστορίες του πενταγράμμου, όπως προέκυψαν από τις συνομιλίες του με τους εργάτες και τους πρωτοπόρους του είδους, μέσα από την ιστορική εκπομπή του «Λαϊκοί Βάρδοι». Ένα συγκινητικό ντοκουμέντο το οποίο δικαιούται λαϊκό προσκύνημα.

Africa Star

Eλάχιστοι Κύπριοι δημιουργοί επιλέγουν να γυρίσουν ταινία στην κυπριακή διάλεκτο, ακόμα λιγότεροι είναι εκείνοι που δεν δραστηριοποιούνται στο αμιγώς λαϊκό θέαμα. Το ασπρόμαυρα φωτογραφημένο και αφηγηματικά φιλόδοξο «Africa Star» ακολουθεί τρεις γενιές Κύπριων γυναικών και μας έρχεται με θετικά σχόλια από τα (λιγοστά) μέρη που προβλήθηκε μέχρι στιγμής. 

Close your Eyes

Πέρα από εκείνη του Χαγιάο Μιγιαζάκι, υπήρξε ακόμα μία μεγάλη επιστροφή μέσα στο 2023, αυτή του Βίκτορ Ερίθε, δημιουργού μιας από τις καλύτερες ταινίες που κοίταξαν τον κόσμο μέσα από το παιδικό βλέμμα, του «Πνεύματος του Μελισσιού», και του «El Sur». Δυστυχώς, οι καιροί είναι αδίστακτοι απέναντι σε δημιουργούς μη σοσιαλμιντιακά φιλικούς, ευτυχώς οι ταινίες μένουν και περιμένουν να ανακαλυφθούν – κι αυτή εδώ μόνο στη σκοτεινή αίθουσα μπορεί να βιωθεί σωστά και απερίσπαστα.

Το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διεξάγεται 21-27/11 στις αίθουσες Τριανόν, Νewman και Studio. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τη σελίδα του φεστιβάλ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ