Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά» Facebook Twitter
«Έχει τρομερό ενδιαφέρον να παίζεις έναν χαρακτήρα που νομίζεις πως δεν σου μοιάζει καθόλου».
0

Μισή Ελληνίδα από την πλευρά της μητέρας της, η Βαλέρια Γκολίνο εννοείται πως δεν έχει κόψει τους δεσμούς με τη χώρα μας, παρά την έντονη δραστηριότητά της στο εξωτερικό, στην Ιταλία, στη Γαλλία αλλά και στις ΗΠΑ, όπου γύρισε 18 ταινίες κυρίως στα ’90s και πρόσφατα επέστρεψε με το τηλεοπτικό «Morning Show». «Δουλεύω συνεχώς τον τελευταίο καιρό, πραγματικά δεν έχω σταματήσει καθόλου», μου είπε στην πρόσφατή συνάντησή μας σε κεντρικό ξενοδοχείο του Συντάγματος, προσκεκλημένη στο 37ο Πανόραμα του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, με αφορμή το σπονδυλωτής αφηγηματικής δομής δραματικό ντεμπούτο της Τζινέβρα Έλκαν, I told you so, όπου υποδύεται την Πούπα, μια πορνοστάρ που, όπως σπεύδω να της επισημάνω, μοιάζει πολύ με τη διάσημη Τσιτσιολίνα.

«Δεν είναι η Τσιτσιολίνα», διαφωνεί, «αν και σαφώς τής φέρνει στην αισθητική. Κυκλοφορούσα από το πρωί με το μακιγιάζ και την περούκα για κάποιο διάστημα και ξετρελάθηκα με τη μεταμόρφωση, και τον ρόλο. Ξέρεις, με το που βλέπεις το αποτέλεσμα στον καθρέφτη λες “πo πo, τι είναι όλα αυτά”, σε ξενίζει η υπερβολή, αλλά έχει τρομερό ενδιαφέρον να παίζεις έναν χαρακτήρα που νομίζεις πως δεν σου μοιάζει καθόλου. Και μετά λες “τελικά δεν είμαι και τόσο μακριά από αυτό”, γιατί είμαστε απ’ όλα. Και δεν εννοώ μόνο εμείς οι ηθοποιοί που, λόγω επαγγέλματος, έχουμε την ευκαιρία να ερευνούμε άλλους χαρακτήρες αλλά πλέον όλος ο κόσμος, λόγω των social media».

«Αν και μερικές φορές έχω βρεθεί σε καταστάσεις που δεν με βλέπουν γι’ αυτό που είμαι αλλά για κάτι άλλο –άλλωστε κάνω αυτήν τη δουλειά σαράντα χρόνια–, με ενοχλεί το να μην υπάρχει καμιά ματιά, το non gaze, όταν μιλάμε για κακή ή κενή ταινία»

«Με τη διαφορά πως οι περισσότεροι παρουσιάζουν την καλύτερη, πιο φωτογενή και ευτυχισμένη εκδοχή του εαυτού τους». «Γιατί το νομίζεις;» με ρωτά. «Ε, είναι θέμα ετεροπροσδιορισμού». Της φρεσκάρω λίγο τη λέξη και επιδοκιμάζει με την ασφαλή απόσταση του ανθρώπου που δεν μετέχει σε καμία κοινωνική πλατφόρμα! Εγώ δεν είμαι σίγουρος αν μπορούμε πλέον να μιλήσουμε με ορολογίες όπως «πορνοστάρ» και η Βαλέρια καταλαβαίνει, λίγο βαρύθυμα, τι εννοώ, προσθέτοντας πως «αυτό που μας συμβαίνει είναι λίγο… ridicolo».

Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά» Facebook Twitter
Te l'avevo detto (2023)

Πριν από μερικά χρόνια μού είχε πει πως ποτέ δεν έχει θυματοποιηθεί («και εξακολουθώ να μην αισθάνομαι θύμα ούτε σήμερα»), αλλά βλέπει κάποια βελτίωση: «Το gender tension και το man hating δεν έχουν αλλάξει ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, αλλά, τουλάχιστον, μέσα σε αυτή την τρέλα που έχει να κάνει με τη γλώσσα και την επιτήρηση του λόγου και της σκέψης, και τα διχαστικά θέματα με τα οποία δεν συμφωνώ, κάποια πράγματα, οι δουλειές, οι αμοιβές, κοινωνικά κινούνται σε μια λίγο πιο σωστή κατεύθυνση, εκεί που παλιότερα δεν τολμούσαμε να φανταστούμε καν».

Συμπτωματικά, κάνουμε τη συνέντευξη στη σουίτα «Μαρία Κάλλας», την αδελφή της οποίας υποδύεται στη Maria του Πάμπλο Λαραΐν. Έψαξε λίγο το background της Υακίνθης, γνωστής και ως Τζάκι, αλλά δεν βρήκε και πολλές πληροφορίες ή σχετικά αρχειακά αποσπάσματα. Είπε πως υπάρχει μια σύγχυση όσον αφορά το αν ήταν όντως η υποστηρικτική αδελφή μιας γυναίκας που την είχε ανάγκη ή μια σκοτεινή φυσιογνωμία που την προμήθευε με ψυχοφάρμακα, και κανείς δεν είναι σίγουρος αν τη βοήθησε ή όχι.

«Μάλλον ήταν δυο τραυματισμένες ψυχές από μικρές, και η Τζάκι δεν ήταν τόσο προστατευτική όσο φαινόταν», ίσως γι’ αυτό την υποδύθηκε με υπόγεια ανησυχία και αδιόρατη αμφιβολία. Η Αντζελίνα Τζολί μου είπε πρόσφατα πως η Βαλέρια τη βοήθησε πολύ στην κοινή σκηνή που είχαν με τα ελληνικά της, ειδικά με τη λέξη ψευδαισθήσεις.

Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά» Facebook Twitter
Η Βαλέρια Γκολίνο στην προβολή του «I told you so» στο Τριανόν, στο πλαίσιο του 37ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Φωτ.: Bonelli Arte

«Παραισθήσεις νομίζω πως είπα», αλλά δεν έχει δει ακόμη την ταινία. Σημείωσε, δε, πως πριν από τον δυνατό τους διάλογο υπήρχε μια έντονη σκηνή καβγά που κόπηκε από το τελικό μοντάζ, όπως και άλλες δυο-τρεις, «γιατί ο σκηνοθέτης αποφασίζει πώς προχωρά η ταινία και ποιες σκηνές ταιριάζουν, και ο Πάμπλο είναι πολύ ενδιαφέρων δημιουργός». 

Δίπλα μας, ένας παλιός δίσκος με ηχογραφήσεις της Κάλλας αναπαύεται σε ένα σύγχρονο μικρό πικάπ και ακριβώς έξω από την πόρτα δεσπόζει μια εγχάρακτη επιγραφή με τα λόγια της Κάλλας: «Το μεγαλύτερο όπλο που διαθέτουμε είναι πως είμαστε γυναίκες». «Όντως είναι φοβερό όπλο αυτό», γελάει η Γκολίνο, «και το συνειδητοποιώ ακόμα πιο έντονα όσο μεγαλώνω».

Μετά το Μέλι και την Ευφορία, η Βαλέρια σκηνοθετεί για τρίτη φορά τη μίνι σειρά 6 επεισοδίων «Η τέχνη της χαράς» για την τηλεόραση, αν και στην Ιταλία έχει προβληθεί ήδη σε φεστιβάλ και στις αίθουσες. Είναι βασισμένη στο σκανδαλώδες ομότιτλο μυθιστόρημα της Σιτσιλιάνας Γκολιάρντα Σαπιέντσε. «Το βιβλίο L’ arte della gioia που ολοκληρώθηκε το 1976 είχε απαγορευθεί για είκοσι χρόνια λόγω του ερωτισμού του και κυρίως επειδή η ηρωίδα ήταν πολύ διαφορετική από οποιαδήποτε άλλη στην παγκόσμια λογοτεχνία.

Συνήθως τέτοιοι χαρακτήρες ήταν άνδρες, γραμμένοι από άνδρες. Αναφερθήκαμε στη θυματοποίηση νωρίτερα και εδώ η πρωταγωνίστρια, η Μοντέστα, που γεννήθηκε την πρώτη μέρα του 20ού αιώνα, αρνείται να γίνει θύμα και πορεύεται κατά κάποιον τρόπο ως ανάξιος ήρωας, δίχως τύψεις, όπως ο Μπάρι Λίντον, χωρίς καμία συγγένεια με το αρχέτυπο της femme fatale».

Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά» Facebook Twitter
Η Βαλέρια Γκολίνο στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης/NDP

Ο λόγος για το ανδρικό βλέμμα, το διαβόητο και στοχοποιημένο male gaze στο σινεμά και το αν και κατά πόσο την ενοχλεί. «Καθόλου», δηλώνει απερίφραστα. «Αν και μερικές φορές έχω βρεθεί σε καταστάσεις που δεν με βλέπουν γι’ αυτό που είμαι αλλά για κάτι άλλο –άλλωστε κάνω αυτήν τη δουλειά σαράντα χρόνια–, με ενοχλεί το να μην υπάρχει καμιά ματιά, το non gaze, όταν μιλάμε για κακή ή κενή ταινία».

Ως σκηνοθέτις και η ίδια, εδώ και μια δεκαετία ξέρει ακριβώς τι σημαίνει να έχεις άποψη πίσω από την κάμερα και κάτι ουσιώδες να πεις, αν και δεν έχει πάψει να αγαπά την υποκριτική που της έχει χαρίσει υπέροχες στιγμές, και μάλιστα δυο βραβεία ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας. «Ξέρεις ποιες είναι οι άλλες τρεις που το έχουν καταφέρει;» της κάνω ένα επιτόπιο κουίζ και αμέσως μου απαντά: «Η Σίρλεϊ Μακλέιν και η Ιζαμπέλ Ιπέρ. Ποια είναι η τρίτη;».

Η Κέιτ Μπλάνσετ, που μετά το I’m not there, το ξαναπήρε για το Tar. «Α την άτιμη, είναι φοβερή. Μου αρέσουν εξίσου και οι τρεις, είναι φοβερές ηθοποιοί, αλλά, σε παρακαλώ, γράψε πως εγώ είμαι η μοναδική με δύο βραβεία στη Βενετία που δεν είμαι κοκκινομάλλα!». Κι επειδή ξέρει γιατί την κοιτάζω απορημένος, με προλαβαίνει: «Και η Μπλάνσετ έχει φυσικά κόκκινα μαλλιά, μη βλέπεις που κυκλοφορεί ως ξανθιά!».

Το «Te l’avevo detto» της Τζινέβρα Έλκαν με τη Βαλέρια Γκολίνο, τη Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι και την Άλμπα Ρορβάκερ προβλήθηκε στο 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Κωστής Χαραμουντάνης είναι η νέα μεγάλη ελπίδα του ελληνικού σινεμά ή Ο Κωστής Χαραμουντάνης κάνει σινεμά τις αναμνήσεις του ή Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ