Οι λεβάντες της Αθήνας ανθίζουν ακόμα

Οι λεβάντες της Αθήνας ανθίζουν ακόμα Facebook Twitter
«Κι ας μη νικήσουμε ποτέ, θα πολεμάμε πάντα» τραγουδάει το Δαιμόνιο... Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΑΠΦΩΣ
 και τις γυναίκες με τις βιολετί τιάρες μέχρι τους πίνακες με τα υπόγεια βιολετί μηνύματα λεσβιακής επιθυμίας, το εργασιακό πογκρόμ εναντίον των γκέι ανδρών και των λεσβιών, γνωστό ως «lavender scare» στις ΗΠΑ το 1953, αλλά και τη συμβολική επανοικειοποίηση του λιλά χρώματος στην πορεία έναν μήνα μετά την εξέγερση του Stonewall το 1969, μπορούμε να συμπεράνουμε πως οι λεβάντες είναι ένα διαχρονικό σύμβολο queer ενδυνάμωσης.

Ο Μ. Ευαγγελάτος, η Ε. Χατζή και ο Σ. Δάγκας έκαναν δύο χρόνια γυρίσματα και έναν χρόνο μοντάζ, και οι Λεβάντες της Αθήνας τελικά άνθισαν. Έλαβα το αρχείο με την ετικέτα «On Lavender - Εμπιστευτικό» στα dm του Ιnstagram και πάτησα το play. Όσο έστριβα ένα τσιγάρο διάβαζα τα δεκαέξι ονόματα των ατόμων που συμμετέχουν. Με αρκετά από αυτά γνωριζόμαστε από συνελεύσεις, πάρτι και queer trans παρέες. Είναι όλα queer, trans binary/non binary, millennials zoomers καλλιτέχν@ και κατοικούν στην Αθήνα. Το Άλκη στην εισαγωγή προοικονομεί πως ό,τι ακολουθήσει «απέχει 20 χρόνια από τη mainstream αφήγηση της τηλεόρασης». Ανυπομονώ για τη συνέχεια…

Καθώς οι ιστορίες και τα πρόσωπα εναλλάσσονται στην οθόνη, οι αφηγήσεις εστιάζουν στο πώς, πότε και με ποια εργαλεία και εμπόδια ανακάλυψαν/αποκάλυψαν και συγκρότησαν το φύλο και τη σεξουαλικότητά τους έξω από τα ετεροκανονικά δίπολα άντρας - γυναίκα και straight - gay.

Η trans millennials έχουμε επηρεαστεί από τον εξευγενισμό, τα gender studies, τις ΛΟΑΤΚΙ+ καμπάνιες, τα μη πολιτικά pride, το pink washing και το χάσμα γενεών. Και το πόσο μας απασχολεί η ταυτότητά μας σε σχέση με το πόσο μας απασχολεί η επιβίωση είναι άκρως πολιτικό ζήτημα. Ειδικά όταν, εκτός από queer και trans, είμαστε εργατική τάξη.

Οι ταμπέλες, ωστόσο, επανέρχονται στους προβληματισμούς ως εργαλεία, ως επικοινωνία, ως αυτοπροσδιορισμός.

«I am just doing me», λέει παιχνιδιάρικα η Dolly Vara.

Με το βλέμμα στην οθόνη και τη Σουσού στην αγκαλιά μου αναπολώ τις τρανς της προηγούμενης γενιάς να μου λένε «δεν είσαι δικιά μας γιατί δεν είσαι ντάνα». Τότε τρανς γυναίκα και σεξεργασία ήταν μια ταυτότητα κι εγώ ήμουν «ξένη» για την κοινότητα. Αντιλαμβάνομαι πως αυτή η προσέγγιση είναι μια απόφαση των δημιουργών να γυρίσουν σελίδα στην queer trans γενεαλογία και στα αρχεία των ντοκιμαντέρ τέσσερα χρόνια μετά τις εμβληματικές Πικροδάφνες της Π. Ρεβενιώτη. Περιμένω τις αφηγήσεις για τη σκληρή βιοπάλη, τα ακριβά ενοίκια, την queer συγκατοίκηση, την ανεργία, τη σεξεργασία, το κόστος της ζωής και της φυλομετάβασης.

Το reality check έρχεται από την πλευρά του Ίαν που αναφέρεται στις δυσκολίες της φυλομετάβασης αλλά και της Φένιας που δηλώνει πως όσο κι αν είναι συντηρητική η ελληνική κοινωνία, «στο κρεβάτι γίνεται το έλα να δεις». Ο Χρήστος αφηγείται το πώς η κοινωνία τον θεωρεί ασεξουαλικό λόγω της αναπηρίας του. Η Βάσω το ότι έπρεπε πρώτα να διαχειριστεί τη χοντρότητα και έπειτα το φύλο της. Η ταυτότητα φύλου, η σεξουαλικότητα, η επιτέλεση και η δυσφορία φύλου μπαίνουν στο μίξερ με τη ρευστότητα του φύλου και της σεξουαλικότητας, να μην είσαι κανένα φύλο και να είσαι όλα τα φύλα. Το αποτέλεσμα είναι μια μετα-τρανς ταυτότητα που για πρώτη φορά γίνεται τόσο ορατή ως κατάσταση αλλά και ως ανάγκη.

Το animation των Μ. Αλεξιάδη και Δ. Αρμενάκη με βοήθησε να τριπάρω όσο χρειαζόμουν για να επεξεργαστώ όλες τις πληροφορίες καθώς άκουγα σε λούπα την ατάκα: «Θέλω να είμαι ένα κουρδιστό πορτοκάλι». Ένα κοκτέιλ αντίστασης ως αντίδοτο στην καταπίεση της πατριαρχίας, του καπιταλισμού και της ετεροκανονικότητας. «Antibinarism»: το περιγράφει με μια λέξη η Αρτεμισία, η οποία είναι και η casting director του πρότζεκτ. Ομολογώ ότι δεν είχα καταλάβει πως τα non binary άτομα βιώνουν τόσο επιθετικό binarism που χρειάζεται ο όρος antibinary για να συνεννοηθούμε, αλλά ίσως αυτό είναι ένα μέρος του binary προνομίου μου. Κάτι τέτοιες στιγμές μου λείπουν οι συνελεύσεις της ομάδας queer trans, που μαζευόμασταν και τα κουβεντιάζαμε όλα αυτά από κοντά.

Σε ανύποπτο χρόνο η Λουίζα, μία από τις «ψυχοκόρες» της προηγούμενης δεκαετίας και make-up artist του πρότζεκτ, αφηγείται την πρώτη μας γνωριμία ένα βράδυ στα Εξάρχεια. Κι εγώ άρχισα να θυμάμαι όλα αυτά τα βράδια στη Θεμιστοκλέους, στην Ερεσού και στην Τσαμαδού. Οι trans millennials έχουμε επηρεαστεί από τον εξευγενισμό, τα gender studies, τις ΛΟΑΤΚΙ+ καμπάνιες, τα μη πολιτικά pride, το pink washing και το χάσμα γενεών. Και το πόσο μας απασχολεί η ταυτότητά μας σε σχέση με το πόσο μας απασχολεί η επιβίωση είναι άκρως πολιτικό ζήτημα. Ειδικά όταν, εκτός από queer και trans, είμαστε εργατική τάξη.

«Κι ας μη νικήσουμε ποτέ, θα πολεμάμε πάντα» τραγουδάει το Δαιμόνιο κι εγώ θυμάμαι μια φιλενάδα μου boomer που με συμβούλευε: «Μωρή, πρώτα η επιβίωση και μετά η πολιτική».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Ρίζου: «Η δυαδική αντίληψη του φύλου ισχύει μόνο όταν μιλάμε με καθαρά γενετικούς όρους»

Lgbtqi+ / Η πολιτική των «δύο μόνο φύλων» και η αντιπαράθεση με τη Βιολογία

Μια χρήσιμη συζήτηση με την εργαστηριακή γενετίστρια και αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, Ελένη Ρίζου, για την επιστημονική διάσταση του φύλου και τις πολυπλοκότητες του, από τον βιολογικό του καθορισμό έως τις σύγχρονες κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ