«Τίρζα»: Για την αρρώστια της λευκής μεσαίας τάξης

«Τίρζα»: Για την αρρώστια της λευκής μεσαίας τάξης Facebook Twitter
2

Ο Γιέργκεν Χοφμέιστερ είναι σε μία κρίσιμη φάση της ζωής του. Λίγο πριν από τη σύνταξη, ο διευθυντής του εκδοτικού οίκου όπου δουλεύει ως επιμελητής του ανακοινώνει ότι δεν τον χρειάζεται πια, ότι τα κριτήρια με τα οποία επιλέγει βιβλία προς έκδοση είναι ξεπερασμένα. «Οι άνθρωποι τώρα δεν έχουν πλέον χρόνο. Ούτε για εφημερίδα, ούτε καν για τηλεόραση. Αυτό πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας. Πρέπει να φτιάξουμε βιβλία για ανθρώπους που δεν έχουν χρόνο για να διαβάσουν. Χρειαζόμαστε best-sellers. Ο πελάτης είναι βασιλιάς, Γιέργκεν. Άδειασε το γραφείο σου και βούτηξε στην ελευθερία» του λέει.

Σε ποια «ελευθερία», όμως; Ο Χοφμέιστερ είναι ένας τυπικός εκπρόσωπος της ευκατάστατης μεσαίας τάξης. Ζει σ' ένα όμορφο σπίτι στην καλύτερη γειτονιά του Άμστερνταμ κι έχει και ένα εκατομμύριο σε τράπεζα της Ζυρίχης, στέλεχος της οποίας τον συμβουλεύει να επενδύσει σε hedge fund. Δεν ξέρει περί τίνος πρόκειται ακριβώς, αλλά δελεάζεται από την υπόσχεση θεαματικών αποδόσεων. Συναινεί – και τα χάνει όλα.

Η γυναίκα του τον εγκατάλειψε πριν από τρία χρόνια, η μεγάλη κόρη του έχει τραβήξει τον δρόμο της. Οk, κάνει μαθήματα για σούσι και σασίμι και ασχολείται με την Τίρζα, την πολυαγαπημένη μικρή του κόρη – στον ρόλο του πατέρα βρήκε το νόημα που του έλειπε. Όμως η Τίρζα μεγάλωσε, μόλις τελείωσε το λύκειο και το πρώτο που θέλει να κάνει, λέει, είναι να ταξιδέψει στην Αφρική με τον φίλο της, τον Σούκρι, έναν νεαρό μουσουλμάνο μουσικό.

Είναι ένας ευγενικός και διακριτικός άνθρωπος ο Χοφμέιστερ. Αναγνωρίζει στους άλλους το δικαίωμά τους να επιδιώξουν την «αυτοεκπλήρωσή» τους, ακόμα κι αν ο ίδιος δεν συμφωνεί με τις επιλογές τους. Θέλει να ζει ήσυχα, πιστεύει ότι αν οι άνθρωποι συνεργαστούν μπορούν να ζήσουν ευτυχισμένοι. Αγαπάει τον Τολστόι και τον Ντοστογιέφσκι και πιστεύει αυτό που διατύπωσε ο Σπινόζα, ότι δεν μπορείς να είσαι ευτυχισμένος, αν η δική σου ευτυχία κάνει δυστυχισμένους τους άλλους. Δηλώνει αγνωστικιστής, άρα αντίθετος σε κάθε είδους θρησκευτική μισαλλοδοξία.

Μα, τότε, γιατί ταυτίζει τον φίλο της κόρης του με τους τρομοκράτες που έριξαν τους Δίδυμους Πύργους; Στο πρόσωπο του νεαρού μουσουλμάνου θα συναντηθούν όλες οι αιτίες της προσωπικής του αποτυχίας, του κενού που νιώθει, της εγκατάλειψής του απ' όλα τα πρόσωπα που θεωρούσε δικά του. «Ο πόνος είναι το μέρος όπου κατοικεί το θηρίο» λέει. Ο μορφωμένος, πολιτισμένος, ανεκτικός, φιλήσυχος δυτικός άνθρωπος θα αφεθεί στο φονικό ένστικτο του πρωτόγονου. Η βιτρίνα καταρρέει με πάταγο.

Οι 445 σελίδες του μυθιστορήματος του Γκρούνμπεργκ (Τίρζα, η βασίλισσα του ήλιου, εκδ. Καστανιώτη, 2010) συμπυκνώθηκαν, προκειμένου να ανεβούν στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου της Χάγης σε δύο πράξεις και 23, μικρής έκτασης σκηνές. Αυτήν τη διασκευή, στην οποία αποτυπώνονται το πλήθος από μικρές και μεγαλύτερες μαύρες τρύπες του δυτικού μοντέλου ζωής, όλες οι αντιφάσεις και η υποκρισία, όλη η σαθρότητα των αξιών της εν γένει αξιοζήλευτης λευκής μεσαίας τάξης, σκηνοθέτησε υποδειγματικά ο Κώστας Φιλίππογλου. Έχοντας στη διάθεσή του ένα εύπλαστο ερμηνευτικό σχήμα, δύο εξαιρετικούς, έμπειρους ηθοποιούς, την Άννα Μάσχα και τον Στέλιο Μάινα, και τέσσερις της νεότερης γενιάς (Ηλιάνα Μαυρομάτη,  Ίριδα Μάρα, Γιωργής Τσαμπουράκης, Τάσος Δημητρόπουλος) ενίσχυσε τη γρήγορη ροή της ιστορίας με μια υποκριτική όπου το σώμα κινείται και «μιλάει». Από την πρώτη σκηνή, όταν οι ηθοποιοί περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους με τις καρέκλες στα χέρια, έως την τελευταία, της μοναχικής κατάρρευσης του κεντρικού ήρωα, καθένας από τους ηθοποιούς και όλοι μαζί (δεν εγκαταλείπουν, άλλωστε, ούτε στιγμή τη σκηνή) κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον για την εξέλιξη της ιστορίας. Το στενόμακρο τραπέζι που εύκολα γύριζε γύρω από ένα κεντρικό «πόδι», που εξίσου εύκολα μίκραινε και μεγάλωνε, σε συνδυασμό με τους μελετημένους φωτισμούς της Μελίνας Μάσχα, αποτελεί παράδειγμα λειτουργικής, μικρού προϋπολογισμού σκηνογραφίας. Η μουσική των Lost Bodies δεν συνεισφέρουν απλώς σε ατμόσφαιρες, αποτελούν βασικό στοιχείο δόμησης της σκηνικής πράξης.

Εκτός από τις σκηνικές αρετές της, όμως, η παράσταση της Τίρζα προσφέρει το κατάλληλο πλαίσιο για να εξετάσουμε κάποια κρίσιμα ζητήματα που έχουμε καθυστερήσει να αντιμετωπίσουμε. Ας πούμε, τι απαντάς σε έναν άνθρωπο σαν τον Χοφμέιστερ που λέει: «Εγώ βιώνω τη συμπόνια σαν προσωπική προσβολή. Με προσβάλλει η συμπόνια, με εξοργίζει». Βέβαια, ένας άνθρωπος που έχει γαλουχηθεί με τα ευρωπαϊκά ιδεώδη του τρίπτυχου «ελευθερία - ισότητα - αδελφότητα» δεν μπορεί παρά να απορρίπτει τη συμπόνια, γιατί προϋποθέτει την ανισότητα: κάποιος είναι καλά και από πάνω συμπονά τον δυστυχή και αδύναμο. Αλλά η ανισότητα είναι συστατικό του κόσμου και της ύπαρξης και η συμπόνια είναι απόδειξη ανθρωπιάς. Όσο για τις αξίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού, τι να πει κανείς; Η συνεχιζόμενη αποικιοκρατία στην Αφρική, σε συνδυασμό με τις πολιτικές για τη «λαθρομετανάστευση», τις έχει προ πολλού αδειάσει. Πόση υποκρισία πια, πόση πόζα μπορείς ν' ανεχθείς;

Θέατρο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Θα ήθελα επίσης να συμπληρώσω πως κατά τη γνώμη μου πάντα,το πολύ μεγάλο πρόβλημα του μέσου δυτικού ανθρώπου είναι η έλλειψη,ευελιξίας(;)σοφίας(;) να αποδεχτεί ανατροπές καταστάσεων που δεν μπορούσε να φανταστεί πως θα συνέβαιναν. Η δυσκολία αποδοχής επίσης πως δεν είναι σε θέση να έχει τον έλεγχο των όσων συμβαίνουν γύρω του και κυρίως στη ζωή του.Η έλλειψη πνευματικότητας επίσης.
Φαίνεται πράγματι ενδιαφέρον έργο.Θα ήθελα να πω πάντως πως ναι, ο δυτικός πολιτισμός έχει και κενά και μαύρες τρύπες αλλά δεν είναι προς ολοκληρωτική κατεδάφιση.Συνεισέφερε κατά πολύ στην εξέλιξη της ανθρωπότητας.Να εξελιχθεί πρέπει ,όχι να κατεδαφισθεί κατά την γνώμη μου.Κοιτάχτε ας πούμε έναν άλλο πολιτισμό αυτόν της σαρίας,και θα καταλάβετε ίσως τι εννοώ.