Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Έργο του Αλέξανδρου Ψυχούλη, ο οποίος το 1997 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 47η Μπιενάλε της Βενετίας και απέσπασε το βραβείο BENESSE με το έργο του «Black Box», ενώ εκτός των άλλων έχει διακριθεί και με το βραβείο «Art Athina 2 ΕΜΣΤ» με το έργο «Καταρράκτης»
0

1837: Ο Γκέοργκ Μπύχνερ πεθαίνει αφήνοντας τέσσερα δυσανάγνωστα χειρόγραφα που κανείς δεν γνωρίζει την ύπαρξή τους για πάνω από 40 χρόνια.
1879: Τα χειρόγραφα υποβάλλονται σε χημική επεξεργασία, «συγκολλούνται» αυθαίρετα και εκδίδονται για πρώτη φορά.
1913: Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο. Από τότε και μέχρι σήμερα πλήθος σημαντικών καλλιτεχνών (Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Βέρνερ Χέρτζογκ, Ρ. Φόρμαν, Ρόμπερτ Γουίλσον, Ουίλλιαμ Κέντριτζ, Νιλ ΛαΜπιουτ) προσπαθούν να λύσουν τον γρίφο του «Βόυτσεκ». 

 

Το έργο-σταθμός του γερμανικού θεάτρου που, αν και γράφτηκε το 1836, επηρέασε το θεατρικό τοπίο του εικοστού αιώνα όσο λίγα, ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ σε νέα μετάφραση του Αντώνη Γαλέου, σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη, σκηνικά-κοστούμια του εικαστικού Αλέξανδρου Ψυχούλη, μουσική του Μίνου Μάτσα και δραματολογία της Λουίζας Αρκουμανέα.

Αυτή είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που παρουσιάζεται σε ενιαία παράσταση ολόκληρο το αυθεντικό κείμενο του «Βόυτσεκ», δηλαδή και τα τέσσερα χειρόγραφα σχεδιάσματα του Μπύχνερ.

Μιλήσαμε με τον Αλέξανδρο Ψυχούλη για τα σκηνικά και τα διαδραστικά flash animation που δημιούργησε ειδικά για τον Βόυτσεκ, για την σύγχρονη τέχνη αλλά και για την ομορφιά... 

  

-Αλήθεια, ποια θα λέγατε πως είναι η βασική διαφορά στο πώς προσεγγίζετε μια εικαστική και μια θεατρική εγκατάσταση;

Η βασικότερη διαφορά είναι πως στο θέατρο όλα εκτυλίσσονται σε έναν δεδομένο χρόνο και χώρο και βιώνονται ταυτόχρονα από ένα σύνολο θεατών που συνήθως βρίσκονται σε απόσταση από το υλικό. Για να το πω πιο απλά μια «θεατρική εγκατάσταση» που χρησιμοποιείται από τους ηθοποιούς για να αφηγηθούν κάτι, θα βιωθεί από τον θεατή συλλογικά και μοναχικά ταυτόχρονα, από μια και μόνο οπτική γωνία και σε καθιστή θέση. Αυτό είναι ήδη αρκετό για να αλλάξω εντελώς τον τρόπο για τις εγκαταστάσεις που συνήθως κάνω σ' ένα μουσείο ή μια γκαλερί.

-Μιλήστε μου λίγο για τη δημιουργία των σκηνικών της παράστασης. Τι σας ενέπνευσε;

Το υλικό μέρος του σκηνικού είναι μια απλή λειτουργική μηχανή, φτιαγμένη για να φιλοξενήσει διαδραστικές προβολές ενώ ταυτόχρονα συγκαλύπτει μέρη της σκηνής αποκαλύπτοντας άλλα σε πολύ γρήγορο χρόνο. Είναι ένας εντελώς ουδέτερος χώρος που λειτουργεί σαν μεγεθυντής των αισθήσεων που γεννιούνται από τις ερμηνείες των ηθοποιών. Τα σκηνικά λοιπόν είναι φτιαγμένα για να φιλοξενούν διαδραστικά flash animation, που άλλοτε παίζουν τον ρόλο του φωτισμού κι άλλοτε δημιουργούν ήρωες που αλληλεπιδρούν με τον ηθοποιό.

-Και τα κοστούμια;

Τα κοστούμια φτιάχνουν χαρακτήρες που δεν μπορείς εύκολα να τους εντάξεις κάπου συγκεκριμένα χρονικά. Για παράδειγμα υπάρχουν κοστούμια που έχουν βασιστεί σε στολές του πρωσικού στρατού ταυτόχρονα μ' ένα μεσαιωνικό φόρεμα που σχεδίασε η δωδεκάχρονη κόρη μου μετά από συζητήσεις που κάναμε για το έργο.

  

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Εικόνα απ' τις δοκιμές του έργου

-Πώς βιώνετε εσείς το έργο και την παράσταση;

Ο Βόυτσεκ του Μπύχνερ, είναι ένα δύσκολο κείμενο, ή καλύτερα ένα άθροισμα ημιτελών αποσπασμάτων που χρειάζονται αποκρυπτογράφηση. Η μεγάλη του γοητεία ωστόσο είναι αυτή η αποσπασματικότητά του, τα κενά του, τα σκοτάδια του κειμένου και των χαρακτήρων που σε προκαλούν να τα συμπληρώσεις ερμηνευτικά. Συχνά έχω την αίσθηση πως αυτό το κείμενο είναι «κλειστές πόρτες σε έναν γιγάντιο συμπαγή τοίχο». Ανοίγεις μια πόρτα και συναντάς ένα απόσπασμα ζωής τόσο πειστικό που σε κάνει αυτόματα να φαντάζεσαι το πριν και το μετά. Αυτό είναι χαρακτηριστικό των καλών συγγραφέων. Η οξυδέρκεια της παρατήρησης που κατορθώνει να σε τραβάει μέσα σε μια κατάσταση για την οποία πριν δεν γνώριζες τίποτα, ή απλώς νόμιζες ότι γνώριζες κάτι.

-Έχετε αγωνία πριν από μια θεατρική πρεμιέρα για το πώς θα εισπράξει ο κόσμος το έργο σας; Και πώς διαφέρουν τα συναισθήματά σας με αυτά που έχετε πριν τα εγκαίνια μιας έκθεσης;

Γενικώς δεν έχω τέτοιου είδους αγωνίες. Στις θεατρικές παραστάσεις όμως υπάρχει το άγχος της προετοιμασίας και της οργανικής συνεργασίας των όσων κάνεις με αυτά των υπολοίπων συντελεστών της παράστασης. Είναι μια συλλογική δουλειά που απαιτεί να παραμερίζεις τους εγωισμούς σου και να σκοτώνεις την βεβαιότητα της αυτάρκειά σου. Σε αντίθεση με το ό,τι είναι απαραίτητο σε ένα εικαστικό έργο, στο θέατρο κανένα συνθετικό του κομμάτι δεν πρέπει να είναι αυτάρκες.

Δεν είμαι περήφανος για κανένα έργο μου. Δεν νομίζω πως έχω κάνει ποτέ κάτι που έχει τελειώσει. Όλα βρίσκονται σε μια διαρκή εξέλιξη.

-Ποια είναι η γνώμη σας για την ελληνική σύγχρονη τέχνη και τη σχέση της με όσα ζούμε αυτήν την περίοδο;

Γίνονται πράγματα σπουδαία ή ασήμαντα όπως κάθε άλλη περίοδο. Η διαφορά σήμερα είναι πως η διεθνής σκηνή ρίχνει λοξά βλέμματα προς εμάς λόγω της δημοσιότητας που έχει πάρει η Ελληνική κρίση κι αυτή η ματιά αποκαλύπτει ένα χρόνιο πρόβλημα: η ελληνική εικαστική σκηνή είναι κατά κανόνα απογοητευτικά εσωστρεφής ή υπερβολικά μιμητική. Φαντάζομαι ότι πάντα επιπλέουν οι εξαιρέσεις.

-Απ' όλα τα έργα τέχνης που έχετε κάνει, για ποιο θα λέγατε πως είστε πιο περήφανος;

Δεν είμαι περήφανος για κανένα έργο μου. Δεν νομίζω πως έχω κάνει ποτέ κάτι που έχει τελειώσει. Όλα βρίσκονται σε μια διαρκή εξέλιξη.

-Τι είναι για σας η ομορφιά;

Τελευταία, όλο και πιο συχνά, όταν συναναστρέφομαι ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους, νομίζω πως βρίσκω επάνω τους την απάντηση σ' αυτή την ερώτηση.

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Αλέξανδρος Ψυχούλης, “Meristematrix”, 2011, στυλό διαρκείας σε χαρτί, 100 Χ 146 εκ., παραχώρηση a.antonopoulou.art
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ