Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
0

 

Το 4ο Syros International Film Festival ξεκινά στις 28 Ιουλίου με την υπόσχεση πως θα παραμείνει πιστό στην επιλογή να μην πλεύσει στα ασφαλή νερά της κινηματογραφικής μας διανομής αλλά να αναζητήσει δύσβατα μονοπάτια που προσφέρουν εκπλήξεις. Και κάπως έτσι πρέπει να το αντιμετωπίσει και το κοινό που θα το επισκεφθεί τις 5 ημέρες που διαρκεί: όντας έτοιμο να δεχτεί τις προκλήσεις στις οθόνες που θα στηθούν ειδικά για το event σε μερικά από τα ωραιότερα σημεία του νησιού. Μιλώντας με τους δημιουργούς του φεστιβάλ, Jacob Moe, Cassandra Celestin και Aaron Khandros μαθαίνουμε για το ξεκίνημα αυτής της ιδέας αλλά και για τα στοιχεία που καθορίζουν τη φετινή διοργάνωση.


—Πώς γεννήθηκε η ιδέα της οργάνωσης ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ στη Σύρο το 2013;

Ήταν σχεδόν τυχαίο. Κάποια χρόνια πριν επισκεφθήκαμε την Αρκαδία για την ειδική προβολή της ταινίας Ενιαίος του Γκρέγκορι Μαρκόπουλος και μείναμε έκθαμβοι από την έντονη, σχεδόν παραισθητική εμπειρία. Κάτι αντίστοιχο σκεφτήκαμε για τη Σύρο. Η πρόσφατη ιστορία της έχει επηρεάσει αρκετά το τοπίο του νησιού, που, όπως έχει διαμορφωθεί, εμπνέει για προβολή ταινιών. Το SIFF ξεκίνησε ως πείραμα, καθώς σχεδιάσαμε την προβολή 20 ταινιών περίπου σε τοποθεσίες γύρω από την Ερμούπολη. Με τη βοήθεια των τοπικών Αρχών αλλά και διεθνών συνεργασιών έχει εξαπλωθεί πλέον σε όλο το νησί.

Οι ανοιχτοί χώροι μετατρέπουν σε πιο απλή και καθημερινή την εμπειρία τού να βλέπεις φιλμ, άρα λιγότερο αποστασιοποιημένη. Επίσης, επιδρούν και στα ίδια τα φιλμ, δίνοντάς τους μια νέα ζωή, μακριά από τους πιο επίσημους χώρους.


—Στο πρόγραμμα βλέπουμε ταινίες και είδη που δύσκολα θα βλέπαμε στην Ελλάδα. Θεωρείτε το φεστιβάλ ένα βήμα για να δείξουν τη δουλειά τους πρωτοποριακοί καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο;

Πολλές από τις ταινίες του προγράμματος δεν έχουν παιχτεί ποτέ στην Ελλάδα. Πιστεύουμε πως το φεστιβάλ είναι μια ευκαιρία να προβληθούν ταινίες που λόγω διανομής είναι πολύ δύσκολο να προβληθούν σε χώρους άλλους πέρα από συγκεκριμένες αίθουσες ή μουσεία. Παίρνουμε πολύ σοβαρά τη λέξη international που έχουμε στον τίτλο μας, όχι με διαγωνιστικά προγράμματα ή κόκκινα χαλιά αλλά με το να δείχνουμε σπουδαία φιλμ από όλο τον κόσμο, από κάθε είδος και χρονική περίοδο.

Το ίδιο και με το ελληνικό σινεμά: παίζουμε ταινίες που δεν βρίσκουν εύκολα χώρο για προβολή. Για παράδειγμα, το Μινόρε του Γιώργου Ναλπαντίδη παίζεται για πρώτη φορά σε ελληνικό φεστιβάλ, ενώ χαιρόμαστε πολύ και για την προβολή του Chevalier της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη που δεν είδαν πολλοί στην Ελλάδα.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Jacob Moe και Cassandra Celestin. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


—Οι τοποθεσίες προβολής σε συνδυασμό με το νησί και την εποχή κάνουν το κοινό πιο ανοιχτό και πρόθυμο στην επαφή του με αβανγκάρντ ταινίες;

Σίγουρα. Οι αβανγκάρντ ταινίες προβάλλονται συχνά σε εξειδικευμένο ή ακαδημαϊκό περιβάλλον και έτσι δημιουργείται ένα τείχος προς τους θεατές που δεν έχουν επαφή με το είδος. Δείχνοντας τέτοιες δουλειές σε ανοιχτούς χώρους που δεν χρησιμοποιούνται κανονικά για προβολές προσπαθούμε να σπάσουμε αυτό το τείχος και να προσφέρουμε, σε όποιον θέλει, την ευκαιρία να απολαύσει πειραματικά φιλμ. Οι ανοιχτοί χώροι μετατρέπουν σε πιο απλή και καθημερινή την εμπειρία τού να βλέπεις φιλμ, άρα λιγότερο αποστασιοποιημένη. Επίσης, επιδρούν και στα ίδια τα φιλμ, δίνοντάς τους μια νέα ζωή, μακριά από τους πιο επίσημους χώρους που ανέφερα πριν. Ένα φιλμ, άλλωστε, δεν επιδρά μόνο στο κοινό του, ζει και αυτό ξανά και ξανά λόγω των διαφορετικών συνθηκών θέασης. Βέβαια, θα δείξουμε και κάποιες ταινίες σε κλειστή αίθουσα, που με το σκοτάδι του χώρου της παραμένει και αυτή μια ξεχωριστή εμπειρία. Θέλουμε να προσφέρουμε και τα δύο είδη εμπειρίας στους θεατές μας.

—Πέρα από τις προβολές, υπάρχει και το κινηματογραφικό workshop Cinemascope που απευθύνεται σε νέα παιδιά για να τους μάθει τα μυστικά του κινηματογράφου.

Ναι, είμαστε τυχεροί που συνεργαζόμαστε με τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση τα τελευταία δύο χρόνια σε αυτό το workshop που οργάνωσε η Μυρτώ Λάβδα, σε συνεργασία με τους σκηνοθέτες Κωνσταντίνο Αντωνόπουλο και Oliwia Twardowska. Φέτος, έχοντας ως κεντρικό θέμα στο φεστιβάλ την αναθεώρηση, ζητήσαμε από παιδιά του νησιού να πάρουν συνεντεύξεις από τις οικογένειές τους και να μεταφέρουν τις ιστορίες τους στην οθόνη. Το φεστιβάλ στηρίζει πολλά στο εκπαιδευτικό κομμάτι, κάτι πολύ σημαντικό για ένα μέρος χωρίς ιδιαίτερη πρόσβαση στην κινηματογραφική γνώση. Εξίσου καλή δουλειά σε αυτό τον τομέα κάνουν και οι φίλοι μας στο φεστιβάλ Animasyros.


—Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια για το SIFF;

Ποιος ξέρει; Θέλουμε να συνεχίσουμε να δείχνουμε σπουδαία φιλμ σε απρόβλεπτους χώρους. Να δείξουμε περισσότερο σινεμά από περιθωριοποιημένες κινηματογραφικές κοινότητες και να βρούμε χώρους για ζωντανές κινηματογραφικές περφόρμνας. Βασικά, ό,τι έλθει στο μυαλό μας κάτω από τον ήλιο του Αιγαίου.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Chevallier, Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη

10 λόγοι για να επισκεφθείτε το φετινό φεστιβάλ


1. Η περφόρμανς των Metamkine στην τελετή έναρξης, ένα τρίο που θα δημιουργήσει ένα φιλμ ζωντανά για το κοινό, χρησιμοποιώντας προβολείς, φιλμ 16mm, λούπες από κασέτες και μια ποικιλία από άλλα απίθανα εργαλεία.


2. Το αφιέρωμα στη σχέση μεταξύ επιστημονικής φαντασίας και αβανγκάρντ που επιμελήθηκε ο Ούγγρος σκηνοθέτης Πίτερ Λίκτε, στο πλαίσιο του οποίου θα προβληθεί και το 2001: A Space Odyssey σε drive-in.


3. Το Water and Power του Pat O'Neill, ένα από τα λιγότερο προβεβλημένα αριστουργήματα στην ιστορία της τέχνης, σύμφωνα με τα παιδιά του φεστιβάλ, που θα προβληθεί σε φιλμ 35mm.


4. Η παρουσίαση από την Αθηνά Τσαγγάρη της τελευταίας ταινίας της, Chevalier.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter


5. Το αφιέρωμα σε έναν από τους σημαντικότερους πειραματιστές του κινηματογράφου και της μουσικής, τον Tony Conrad.


6. Το πρόγραμμα «Χαμένες εικόνες - Μια εικόνα για τη μνήμη», στο οποίο, μεταξύ άλλων, θα προβληθεί και η Αναπαράσταση του Θόδωρου Αγγελόπουλου.


7. Η σπάνια προβολή (σε κόπια 16mm) της μικρού μήκους ταινίας Καλημέρα, νύχτα που έκανε ο Γιάννης Οικονομίδης το 1990.


8. Το πρόγραμμα «Ταξίδι στο Φεγγάρι» που παρουσιάζει διαφορετικές εκδοχές του ουράνιου αυτού αντικειμένου.


9. Το σεμινάριο αλλά και ένα πρόγραμμα ταινιών του σκηνοθέτη Pip Chodorov.


10. Η προβολή της ταινίας In search of the Ultra-Sex, μια συρραφή ερωτικών ταινιών, παρουσιασμένη έτσι ώστε να μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Ανεξέλεγκτες καταστάσεις, 1980


Το 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου διεξάγεται σε διάφορες τοποθεσίες του νησιού από τις 28 Ιουλίου ως την 1η Αυγούστου.

Πληροφορίες για το πλήρες πρόγραμμα στο www.syrosfilmfestival.org

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ