Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε»

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
0
Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Μάνος Χατζιδάκις στη Νέα Υόρκη

Το καλοκαίρι του 2009, στην αναβίωση των Μουσικών Γιορτών του Μάνου Χατζιδάκι στα Ανώγεια της Κρήτης, η χήρα του Μίνου Αργυράκη, συγγραφέας Άμι Μιμς, παρουσίασε ένα σπάνιο ηχητικό ντοκουμέντο: ένα γράμμα του Χατζιδάκι προς τον φίλο του και σύντροφό της από τη Νέα Υόρκη το μακρινό 1971. Γράμμα όμως ηχογραφημένο, αφού, ως γνωστόν, ο Χατζιδάκις, όποτε δεν έγραφε επιστολές, έγραφε την ίδια του τη φωνή στο μαγνητόφωνο κι ύστερα έστελνε τις μπομπίνες στους παραλήπτες τους.


Σε εκείνη την μπομπίνα, λοιπόν, που η Μιμς φύλαξε στο αρχείο της, ο Χατζιδάκις μιλούσε για έναν άλλο φίλο του, τον Ελύτη, που βρισκόταν το ίδιο διάστημα στο Παρίσι. Για τον Τεξανό διανοούμενο Mayo Thompson του πειραματικού συγκροτήματος Red Krayola, που απολάμβανε την παρέα του. Κυρίως μιλούσε για το φιλόδοξο σχέδιό του που περιλάμβανε μια όπερα στα πρότυπα του χίπικου μιούζικαλ «Hair», το λιμπρέτο της οποίας θα έγραφε στα αγγλικά η Μιμς και τα εικαστικά θα σχεδίαζε ο Μίνως Αργυράκης. Μάλιστα, εμβόλιμα στο «γράμμα» του είχε βάλει και δύο αγγλόφωνα τραγούδια με τη Φλέρυ Νταντωνάκη! «Αυτή είναι καταπληκτική, θα κάνει μεγάλα πράγματα» ακουγόταν να λέει ο Χατζιδάκις στον Αργυράκη για την Νταντωνάκη. Κι είχε δίκιο, αν υποτεθεί πως η Φλέρυ μπορεί να μην έκανε τη μεγάλη καριέρα της τραγουδίστριας, αλλά μεγάλα πράγματα άφησε πίσω της.

Το θέμα μας, ωστόσο, είναι ένας άλλος, ολότελα άγνωστος Αμερικανός τροβαδούρος εκείνου του καιρού, που ο Χατζιδάκις προόριζε για συμπρωταγωνιστή της Φλέρυς στην «Όπερα για Πέντε». Λεγόταν Emmit Rhodes και τότε, το 1971, ήταν μόλις 21 ετών. Έναν χρόνο πριν, το 1970, είχε κυκλοφορήσει τον δεύτερο δίσκο του, ένα άλμπουμ baroque pop με τίτλο το όνομά του. Ο Rhodes ο ίδιος ήθελε να ονομάσει το άλμπουμ «Homecooking», μια και ηχογραφήθηκε εξ ολοκλήρου στο σπίτι του, αλλά η εταιρεία προτίμησε να χρησιμοποιήσει το όνομά του ως τίτλο.

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σε νεαρή ηλικία


Ακούγοντας κανείς σήμερα το εν λόγω άλμπουμ του Rhodes, συνειδητοποιεί πόσο επηρεασμένος ήταν από τους Beatles και ειδικά τον Paul McCartney. Ένας μουσικός πολυ-οργανίστας, με το εξής παράδοξο στη δική του περίπτωση: ενώ την περίοδο της νιότης του χάθηκε κυριολεκτικά ανάμεσα σε συναδέλφους του που άγγιξαν την κορυφή (είναι αναρίθμητα τα ονόματα), απέκτησε την αναγνωρισιμότητα που του άξιζε τα τελευταία χρόνια. Το 2009 συγκεκριμένα τον έκανε ντοκιμαντέρ ο Ιταλός σκηνοθέτης Cosimo Messeri με τίτλο «The One Man Beatles», που έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ρώμης. Λίγα χρόνια πίσω, επίσης, ο Αμερικανός σκηνοθέτης Wes Anderson είχε εντάξει το τραγούδι του «Lullabye» (από το άλμπουμ «Emmit Rhodes») στην ταινία του, «The Royal Tenenbaums» του 2001.


Το «Lullabye» ήταν και το κομμάτι του Rhodes που ο Χατζιδάκις ενέταξε επίσης στο ηχογραφημένο γράμμα του στον Μίνωα Αργυράκη. Μια πανέμορφη, ακουστική μπαλάντα διάρκειας μόλις 1 λεπτού και 15 δευτερολέπτων, την οποία κάλλιστα θα μπορούσαν να είχαν ηχογραφήσει οι Simon & Garfunkel. Να πώς παρουσίαζε ο Χατζιδάκις τον Emmit Rhodes στους φίλους του στην Αθήνα:
«Λέγεται Emmit Rhodes. Είναι και στον χαρακτήρα και στη φυσιογνωμία και στη φωνή, νομίζω, πάρα πολύ ταιριαχτός για τον ρόλο του Ντον. Νομίζω ότι θα έχω την ίδια τύχη, παρόλο που δεν θα καταλάβατε απ' αυτό το δείγμα που σας έβαλα, από τον Emmit Rhodes για τον ρόλο του Ντον, νομίζω ότι θα είναι το ίδιο εντυπωσιακός με τη Φλέρυ ως Αμάνθα...».

Ενδιαφέρον έχει όμως και πώς ο Χατζιδάκις έφτασε στον Emmit Rhodes,ξεχωρίζοντάς τον ανάμεσα στους αναρίθμητους συναδέλφους του που λέγαμε παραπάνω. Στις 9 Φεβρουαρίου του '71, ο Rhodes είχε δώσει συναυλία στο κλαμπ Trobadour. Ήταν και η μέρα που ένας ισχυρός σεισμός θα χτύπαγε το Λος Άντζελες. Ο Χατζιδάκις είχε πάει σ' εκείνο το λάιβ, όπως γενικά του άρεσε να παρακολουθεί συναυλίες νέων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων των '60s. Δεν είχε απλώς εντυπωσιαστεί από τον Rhodes αλλά είχε βρει εξαιρετικά πνευματώδες κι ένα διθυραμβικό δημοσίευμα της επόμενης μέρας: «Δεν ήταν σεισμός, ήταν ο Emitt Rhodes που άνοιξε στο Trobadour!».

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σήμερα


Από κει και πέρα, βάσει της ηχογραφημένης μαρτυρίας του Χατζιδάκι για τον Emitt Rhodes, πίστευα πως οι δυο τους θα είχαν γνωριστεί, ενδεχομένως να είχαν «κλείσει» και τη συνεργασία τους στην «Όπερα για Πέντε». Κάτι τέτοιο, ως φαίνεται, δεν συνέβη ποτέ. Πρόσφατα ανακάλυψα τον 66χρονο Emitt Rhodes μέσω της ιστοσελίδας του στο Facebook. Μίλησα με τον διαχειριστή, που δεν ήταν ο ίδιος, και μου ζήτησε να στείλω τις ερωτήσεις μου. Το έκανα. Λίγες μέρες αργότερα η απάντηση ήρθε από τον ίδιο τον τροβαδούρο − δυο λόγια ευγενικά μόνο: «Σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον, αλλά δεν έχω ιδέα για ποιον και τι μου μιλάτε. Ποτέ δεν συνάντησα τον Έλληνα συνθέτη που αναφέρετε». Τον ευχαρίστησα κι έκλεισε εκεί το θέμα.


Έτσι, αυτό που εισπράττουμε ως τελική πληροφορία είναι η μόνιμη τάση του Μάνου Χατζιδάκι, τα χρόνια εκείνα, για πολλά και μάλλον ιδιαιτέρως φιλόδοξα σχέδια, η αγάπη του προς καθετί νεανικό και, βέβαια, τα γούστα του στη μουσική που σχετίζονταν άμεσα με την ποπ-ροκ σκηνή των ΗΠΑ. Η «Όπερα για Πέντε» δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, πέραν των δύο διασωθέντων τραγουδιών με τη Φλέρυ Νταντωνάκη, η γνωριμία και η φιλία με την Grace Slick επίσης δεν οδήγησε κάπου και ο Emitt Rhodes ήταν απλώς ένα όνειρό του, όπως ήταν λίγα χρόνια πριν και ο αινιγματικός Κύριος Νολλ στο «Χαμόγελο της Τζοκόντας» του. Έναν χρόνο μετά, άλλωστε, το 1972, ο Χατζιδάκις γυρίζει οριστικά στην Ελλάδα και καταθέτει τον «Μεγάλο Ερωτικό» του.

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις προόριζε τον Emmit Rhodes για ερμηνευτή της ανολοκλήρωτης «Όπερας για Πέντε» Facebook Twitter
Ο Emmit Rhodes σε νεαρή ηλικία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Khirki παντρεύουν το metal με τα ποραδοσιακά, σείοντας τις Συμπληγάδες 

Μουσική / Οι Khirki παντρεύουν το metal με παραδοσιακά στοιχεία και pop ευαισθησίες

Η νέα μπάντα του ελληνικού underground, που έχει ήδη ξεχωρίσει, ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη δεύτερη ευρωπαϊκή της περιοδεία, περιμένοντας το κοινό από κάτω να φωνάζει «the Greek song, the Greek song».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ