Χρυσή και Κατερίνα Καρύδη

Χρυσή και Κατερίνα Καρύδη Facebook Twitter
0
  • Ο Ίκαρος είναι γέννημα μιας παρέας θεότρελων μέσα στην Κατοχή: του πατέρας μας, ποιητή Νίκου Καρύδη, του Αλέκου Πατσιφά και του Μάριου Πλωρίτη. Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, το 1943 ήταν εποχή μεγάλης πνευματικότητας. Έναν χρόνο πριν είχε δημιουργηθεί το Θέατρο Τέχνης αλλά και άλλοι εκδοτικοί οίκοι. Ίσως να επηρέασαν η συσκότιση και οι κατ' οίκον περιορισμοί, πάντως υπήρχε πάρα πολλή δημιουργική ζωή. Από το τέλος του πολέμου μέχρι το '67, με την αρχή της δικτατορίας, υπήρχε μεγάλη καλλιτεχνική άνθιση. Βιβλία, εφημερίδες, Φεστιβάλ Αθηνών, θέατρο, συναυλίες.

Όταν ο Ίκαρος έβγαλε Εγγονόπουλο μέσα στην Κατοχή, ρίσκαρε. Οι εκδότες πάντα ρισκάρουν. Η διαφορά είναι ότι τότε υπήρχε χρόνος. Έβγαζες ένα βιβλίο που το πίστευες και μπορεί να μη γινόταν επιτυχία αμέσως, αλλά περίμενες. Σήμερα πια, αν δεν γίνει μπεστ σέλερ μέσα σε έξι μήνες, ξεχνιέται.

  • Μεγαλώσαμε σε ένα σπίτι χαρούμενο, με γιαγιάδες και παππούδες Μικρασιάτες. Ένα αστικό σπίτι όπως όλα εκείνης της εποχής, με τη διαφορά ότι στους τοίχους κρέμονταν πίνακες του Χατζηκυριάκου-Γκίκα, του Μόραλη, του Εγγονόπουλου. Ήταν όλοι φίλοι του πατέρα μας. Κάθε Σάββατο, άλλωστε, μας πήγαινε σε μία έκθεση ζωγραφικής και από κει στου Ζόναρς για σνίτσελ. Στις γιορτές κατεβαίναμε κι εμείς στον Ίκαρο και πουλούσαμε βιβλία. Την Καθαρά Δευτέρα την περνούσαμε πάντα στου Σπύρου Βασιλείου ,όπου μαζευόταν όλη η καλλιτεχνική και κοσμική Αθήνα. Μεγάλη Παρασκευή περνούσαν από τον Ίκαρο ο Κατσίμπαλης με τη Σπατς, ο Σεφέρης με τη Μαρώ, ο Νίκος Πολίτης με την Άννα, κι όλοι μαζί, και με τον πατέρα μας, καταλήγαμε στο Μετόχι του Πανάγιου Τάφου για την περιφορά του Επιταφίου. Μετά συνεχίζαμε στην ταβέρνα «Πλάτανος» για τα σαρακοστιανά. Στους τοίχους του ακόμα υπάρχει το όνομα του μπαμπά.
  • Όταν ο Ίκαρος έβγαλε Εγγονόπουλο μέσα στην Κατοχή, ρίσκαρε. Οι εκδότες πάντα ρισκάρουν. Η διαφορά είναι ότι τότε υπήρχε χρόνος. Έβγαζες ένα βιβλίο που το πίστευες και μπορεί να μη γινόταν επιτυχία αμέσως, αλλά περίμενες. Σήμερα πια, αν δεν γίνει μπεστ σέλερ μέσα σε έξι μήνες, ξεχνιέται. Είναι πολύ κρίμα, αλλά η εποχή μας είναι πολύ γρήγορη. Ο μπαμπάς έβγαζε πολλά βιβλία που ήξερε ότι δεν θα είχαν επιτυχία, αλλά θεωρούσε ότι όφειλε να το κάνει γιατί ανήκαν στην ελληνική βιβλιογραφία. Αυτή ήταν και η προσφορά του. Αυτό κάνουμε κι εμείς ακόμα.
  • Το 1949 ο Ίκαρος έβγαλε την πρώτη συγκεντρωτική έκδοση ποιημάτων του Καβάφη στην Ελλάδα. Είχε προηγηθεί εκείνη της Αλεξάνδρειας. Αργότερα ο Σαββίδης, το 1963, εξέδωσε την πρώτη «λαϊκή» έκδοση, έναν κανόνα 154 ποιημάτων με σημειώσεις του. Ο Ελύτης ήρθε στον Ίκαρο το 1959. Όταν το 1963 ο Σεφέρης πήρε το Νόμπελ, στο σπίτι έγινε γιορτή. Αυτά δεν τα ζήσαμε, ήμασταν πολύ μικρές ακόμα. Ο μπαμπάς είχε γεμίσει τη βιτρίνα με όλα τα βιβλία του Σεφέρη κι ο κόσμος περνούσε απ' έξω κι έλεγε «Αυτός δεν είναι ο στιχουργός του Θεοδωράκη;». Το 1979 είχε τυπώσει κρυφά από τον Ελύτη μια κορδέλα που έλεγε «Βραβείο Νόμπελ». Δεν του την έδειξε παρά μόνο τη μέρα που ανακοινώθηκε. Με τον Ελύτη, η αντιμετώπιση του κόσμου λόγω της τηλεόρασης ήταν άλλη. Πέρασε όλη η Αθήνα από τη Βουλής, να συγχαρεί. Ο πατέρας το γλέντησε σαν να το είχε πάρει ο ίδιος.
Χρυσή και Κατερίνα Καρύδη Facebook Twitter
Την εποχή των παχιών αγελάδων δεν συμμετείχαμε στο πάρτι κι αυτό μας βγήκε σε καλό. Μπορούσες εύκολα να πάρεις δάνεια, να αποκτήσεις τριώροφο κτίριο, αυτοκίνητα, πωλητές να τρέχουν σ' όλη την Ελλάδα. Να εκδίδουμε 300 τίτλους κάθε λογής τον χρόνο, έναν κάθε μέρα. Δεν μας πήγαινε αυτό και προτιμήσαμε να διασφαλίσουμε την ταυτότητά μας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
 
  • Οι προμετωπίδες ζωγράφων σε ποιητικές συλλογές είναι καινοτομία του Ίκαρου, αποτέλεσμα της ζύμωσης της εποχής. Μια συνομιλία ποιητών και ζωγράφων. Ο Μόραλης έκανε όλα τα βιβλία του Σεφέρη, ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας την πρώτη Αμοργό του Γκάτσου και τον Καβάφη, του Ελύτη πολλοί και διάφοροι. Από το πατάρι του Ίκαρου περνούσε όλη η καλλιτεχνική Αθήνα. Ο Χατζιδάκις, ο Χορν, μέχρι και η Βουγιουκλάκη η οποία ζούσε τότε τον μεγάλο της έρωτα με τον Πλωρίτη και την αγαπούσε ιδιαίτερα ο πατέρας μας. Σε μας έβγαλε και το πρώτο της βιβλίο, Εδώ Αλίκη.
  • Όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν είχαν καμιά σοβαροφάνεια, ποτέ δεν χρησιμοποιούσαν για τον εαυτό τους τη λέξη «διανοούμενος». Ήταν φυσιολογικοί και γλυκύτατοι. Ο Ελύτης που γνωρίσαμε καλύτερα όταν μεγαλώσαμε ήταν η τέλεια παρέα, με εκπληκτικό χιούμορ. Μπορούσες να μιλήσεις για τα πάντα μαζί του και να σου λύσει τα αισθηματικά σου προβλήματα.
  • Η χούντα ήταν μία πάρα πολύ σκοτεινή περίοδος. Πολλοί αρνιόντουσαν να βγάλουν βιβλία, φίλοι του πατέρα μας μπαινόβγαιναν στη φυλακή, όπως ο Παύλος Ζάννας και Ο Αναστάσιος Πεπονής, η Ρηνιώ Παπανικόλα που δούλευε σε μας είχε φάει ξύλο, ο Σεφέρης είχε κάνει την περίφημη δήλωση εναντίον του καθεστώτος. Με τη Μεταπολίτευση υπήρξε μεγάλη ανάταση. Ο πατέρας έγινε μέλος του συμβουλίου του Εθνικού επί Μινωτή, ο Χορν διευθυντής ραδιοφωνίας, ο Χατζιδάκις στο Τρίτο, η Μελίνα επέστρεψε από το εξωτερικό – επίσης πολύ καλή φίλη του μπαμπά, με τους ίδιους κοινούς φίλους. Μεγάλη προσωπικότητα κι ας μην ήταν πνευματικός άνθρωπος, όπως εκείνοι.
  • Θα λέγαμε ότι ο πατέρας μας καθόρισε όλες τις επιλογές της ζωής μας. Είμαστε απολύτως υπερήφανες γι' αυτό αλλά και ευγνώμονες για τον θησαυρό που μας άφησε. Όταν πέθανε ήταν τόσο αναπάντεχο, που πέσαμε αμέσως με τα μούτρα στη δουλειά για να μπορέσουμε να το κρατήσουμε. Και ζούσαν ακόμα άνθρωποι που ήταν πολύ αυστηροί μαζί μας. Παρ' όλα αυτά, μας στήριξαν όλοι τους πάρα πολύ, η Μαρώ Σεφέρη, η Λένα Εγγονοπούλου, αλλά ιδιαίτερα ο Οδυσσέας Ελύτης. Πριν κλείσει χρόνος από τον θάνατο του πατέρα, μας έφερε τον Μικρό Ναυτίλο, δηλώνοντας έτσι την εμπιστοσύνη του σε μας. Επί των ημερών μας προστέθηκαν ο Χρήστος Γιανναράς και η Κική Δημουλά, ο Νίκος Καρούζος, ο Δημήτρης Νόλλας, ο Απόστολος Δοξιάδης και πολλοί ακόμα.
  • Ήταν τέτοια η αγάπη και η στήριξη απ' όλους, που όχι απλώς δεν νιώσαμε πίεση, αλλά νιώσαμε ευθύνη. Την ευθύνη ότι έπρεπε να φανούμε αντάξιες αυτής της στήριξης. Γιατί δεν ήταν καθόλου εύκολες εποχές και περάσαμε πολλές νύχτες αγωνίας. Τα πράγματα δεν ήταν στρωμένα με ρόδα. Έχουμε σφουγγαρίσει τη βιτρίνα μόνες μας, επανειλημμένως.
Χρυσή και Κατερίνα Καρύδη Facebook Twitter
Θα λέγαμε ότι ο πατέρας μας καθόρισε όλες τις επιλογές της ζωής μας. Είμαστε απολύτως υπερήφανες γι' αυτό αλλά και ευγνώμονες για τον θησαυρό που μας άφησε. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
 
  • Συνεχίσαμε ως μικρή οικογενειακή επιχείρηση, με σχετικά μικρό αριθμό εκδόσεων κάθε χρόνο. Θέλουμε να μπορούμε να παρακολουθούμε την πορεία ενός βιβλίου. Βγάζουμε μικρό αριθμό βιβλίων, ακριβώς για να έχουμε προσωπική σχέση μαζί τους. Και εξακολουθούμε, στην παράδοση του Ίκαρου, να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στη διόρθωση και στην επιμέλεια, όπως και στο χαρτί και στην αισθητική. Αυτή είναι η ταυτότητά μας. Ένας μικρός εκδοτικός οίκος με μεγάλο όνομα, ιδιαίτερα στην ποίηση. Ο οίκος των δύο ελληνικών Νόμπελ. Πρέπει να πούμε ότι σημαντικό ρόλο έπαιξε η πολύ αγαπημένη σχέση μεταξύ μας, που έχει να κάνει με το πώς μεγαλώσαμε. Δεν είχαμε ποτέ εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις για κάτι. Τα παιδιά μας, που πια έχουν πάρει τα ηνία, επίσης μεγάλωσαν σαν αδέλφια.
  • Την εποχή των παχιών αγελάδων δεν συμμετείχαμε στο πάρτι κι αυτό μας βγήκε σε καλό. Μπορούσες εύκολα να πάρεις δάνεια, να αποκτήσεις τριώροφο κτίριο, αυτοκίνητα, πωλητές να τρέχουν σ' όλη την Ελλάδα. Να εκδίδουμε 300 τίτλους κάθε λογής τον χρόνο, έναν κάθε μέρα. Δεν μας πήγαινε αυτό και προτιμήσαμε να διασφαλίσουμε την ταυτότητά μας. Όταν ήρθε αυτή η άνευ προηγουμένου καταιγίδα που ζούμε τώρα, μας βρήκε υγιείς. Συνεχίσαμε να κάνουμε αυτό που ξέραμε να κάνουμε καλά. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εκτιμάμε συναδέλφους που επέλεξαν να επεκταθούν.
  • Τον Ίκαρο τον συνεχίζουν τα δύο μεγαλύτερα παιδιά μας. Ήταν καθαρά δική τους επιλογή, καθώς μπορούσαν, πριν από δέκα χρόνια που ξεκίνησαν, να ακολουθήσουν πιο προσοδοφόρες καριέρες. Έχουν ανανεώσει τον κατάλογο με την παιδική σειρά και τους ξένους συνεργάτες. Προστέθηκαν τα social media και τα e-books. Όχι, δεν κινδυνεύει το παραδοσιακό βιβλίο, κι ας είναι μεγάλο εργαλείο το e-book. Όπως δεν χάθηκε ο κινηματογράφος, εξαιτίας της εμφάνισης του βίντεο.
  • Η Βουλής υπήρξε κάποτε ένας ζωντανός δρόμος. Έχει πια υποβαθμιστεί, ενώ δίπλα μας, γωνία με Κολοκοτρώνη, ένα από τα ωραιότερα κτίρια κρύβεται από το 1999 από σκαλωσιές. Ο Ίκαρος έχει χαρακτηριστεί διατηρητέος χώρος χάρη στη συμβολή του στα ελληνικά γράμματα. Χαιρόμαστε όταν περνάνε άνθρωποι που λείπουν καιρό από την Αθήνα και μας λένε πως έχουν αναμνήσεις από το βιβλιοπωλείο. Η Αθήνα έχει ανάγκη από σημεία αναφοράς, όπως συμβαίνει σε όλες τις μεγάλες πόλεις του κόσμου.

H συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO τον Φεβρουάριο του 2014

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT