Γιάννης Παλαμίδας

Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
0
  • Τεσσάρων ετών ήρθαμε με τους γονείς μου και τον αδερφό μου στο Νέο Ηράκλειο, όπου και μεγάλωσα. Ο πατέρας μου ήταν οδηγός στα λεωφορεία και η μητέρα μου υφάντρια σε εργοστάσιο. Στα 14 μου αγόρασα το «Aladdin Sane» του Ντέιβιντ Μπόουι, όταν είχε πρωτοβγεί. Αποτέλεσε πολιτισμικό σοκ μετά τον Καζαντζίδη και τους Νοστράδαμος που ακούγαμε.
  • Το πρώτο μου γκρουπ λεγόταν Velvet Opera και παίζαμε μπλουζ. Εγώ ήμουν έφηβος τότε. Σε μια συνοικιακή συναυλία γνωριστήκαμε με τον Βασίλη Δερτιλή και σύντομα φτιάξαμε το γκρουπ Apocalypsis. Ο Δερτιλής με είχε δει εκεί, σε εκείνη τη συναυλία, να κάνω σόου, να βγαίνω μέσα από ένα φέρετρο όρθιο, φτιαγμένο από νοβοπάν ή να τραγουδάω με μια τηλεόραση περασμένη στο κεφάλι μου. Βγάλαμε δύο δίσκους ως Apocalypsis – τραγούδησα μόνο στον πρώτο και κάναμε πολλές συναυλίες σε όλη την Ελλάδα. Είχαμε εμφανιστεί και στο Κύτταρο, όλα τα μέλη του γκρουπ ντυμένα γαμπροί κι εγώ νύφη. Θυμάμαι από κάτω τους Socrates να γελάνε, ενώ τον Δημήτρη Πουλικάκο να μας έχει πάρει στα σοβαρά!

Το 2008 έμαθα ότι η Λένα ξανακάνει δίσκο, της τηλεφώνησα και της είπα: «Έρχομαι τώρα να πω κομμάτι σου». Είχαμε σχεδόν μια δεκαετία να μιλήσουμε, γιατί ο καθένας έκανε τα δικά του.

  • Όλη η φάση με τους Apocalypsis βασίστηκε στη σκηνική τους ακρότητα αλλά και στη μουσική, αφού, ενώ όλοι έπαιζαν τότε κλασικό ροκ και new wave, εμείς προτείναμε το techno-rock, σύμφωνα με τους Emerson, Lake & Palmer, τους Genesis και τα άλλα μεγάλα συγκροτήματα του είδους. Κι έτσι, μπορεί να βγήκαν δύο δίσκοι, η δισκογραφία και οι κριτικοί όμως στάθηκαν αμήχανοι γενικά, μη γνωρίζοντας αν κάναμε πλάκα ή αν αντιγράφαμε τον Screamin' Jay Hawkins και τον Alice Cooper στο ξεκίνημά του!
Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
Είχαμε εμφανιστεί και στο Κύτταρο, όλα τα μέλη του γκρουπ ντυμένα γαμπροί κι εγώ νύφη. Θυμάμαι από κάτω τους Socrates να γελάνε, ενώ τον Δημήτρη Πουλικάκο να μας έχει πάρει στα σοβαρά!... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO
  • Με τη Λένα Πλάτωνος με έφερε σε επαφή η Σαβίνα Γιαννάτου. Παίζαμε στο θέατρο Μινώα με τους Apocalypsis και σαπόρτ τη Σαβίνα σε μπαλάντες της Τζόαν Μπαέζ και του Λέοναρντ Κοέν. Ένα βράδυ η Λένα, που έψαχνε ανδρική φωνή για το «Σαμποτάζ», ήρθε να μας ακούσει και επί τόπου μού πρότεινε συνεργασία. Την επόμενη μέρα έγινε ο μεγάλος σεισμός της Αθήνας του 1981! Έναν μήνα μετά την επισκέφθηκα και πρωτάκουσα τα τραγούδια του «Σαμποτάζ». Καταλάβαινα ότι υπήρχαν στοιχεία κοινά με το progressive rock κίνημα, αλλά ούτε που φανταζόμουν την ιστορικότητα που θα αποκτούσε το συγκεκριμένο έργο.
  • Τον Αλέκο Πατσιφά τον συνάντησα μια-δυο φορές σε πρόβες που κάναμε, και μάλιστα στο σπίτι της Λένας. Τότε ήμουνα χαϊβανάκι – πού να καταλάβαινα από Πατσιφάδες και κουλτουριάρηδες γενικά. Το μόνο που μου άρεσε να λέω ήταν ότι παίζαμε techno-rock με τους Apocalypsis.
  • Τον Χατζιδάκι ποτέ δεν τον γνώρισα, δεν έτυχε. Το 2011, όμως, έκανα βουτιά στα βαθιά, ερμηνεύοντας μαζί με τη Μάρθα Φριντζήλα και την Ηρώ Σαΐα τον «Μεγάλο Ερωτικό» του υπό τη διεύθυνση και ενορχήστρωση του Σταύρου Ξαρχάκου. Πολύ σημαντική στιγμή για μένα αυτή! Θεωρώ εξίσου σημαντικό το Τρίτο Πρόγραμμα που κληροδότησε ο Χατζιδάκις. Πέρασα κι εγώ από κει, και συγκεκριμένα από τα Πειραματικά Εργαστήρια του Τρίτου υπό την εποπτεία του Μιχάλη Γρηγορίου, ενός πρωτοποριακού συνθέτη, τον οποίο εκτιμώ πολύ.
  • Τέλη του 1980 κάναμε με τον Δημήτρη Μαραγκόπουλο και τη Σαβίνα το άλμπουμ «Μαρία Ντολόρες Παρελθόν» κι ακολούθησαν συνεργασίες μου με τον κιθαριστή Παναγιώτη Μάργαρη και τον Διονύση Τσακνή. Το '98 φτιάχτηκαν οι ΝΕ, που διήρκησαν όσο γραφόταν το άλμπουμ μας. Και το 2000 τραγούδησα το πανέμορφο «Τυχερό Αστέρι» του Κ. Βήτα που έγινε μεγάλη επιτυχία και με ακολουθεί μέχρι σήμερα.
Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
Όταν πρωτάκουσα τα τραγούδια του «Σαμποτάζ» καταλάβαινα ότι υπήρχαν στοιχεία κοινά με το progressive rock κίνημα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO
 
  • Το 1994 συνεργάστηκα σε συναυλίες με την Ελευθερία Αρβανιτάκη και τον Δημήτρη Ζερβουδάκη. Έλεγα, βέβαια, το «Κοπερτί», αλλά στο β' μέρος ακολουθούσαν η «Τρελή κι αδέσποτη», ένα του Καζαντζίδη και οι «Αμφιβολίες» του Μυτιληναίου. Με φαντάζεστε να λέω τις «Αμφιβολίες»; Ποιον να έπειθα;
  • Νοσταλγώ τη συνεργασία μου με τον Τζίμη Πανούση για δύο σεζόν. Κάναμε ένα νούμερο με τον Τζίμη, εγώ ως Κοντολάζος κι εκείνος ως Άγγελος Διονυσίου. Στο τέλος, όμως, του α' μέρους έβγαινα εγώ ως Mαντόνα με την αμφίεση Who's that girl, ξανθιά δηλαδή με μαύρα φρύδια. Μάλιστα, είχαμε πάει με τη μηχανή του Πανούση στο Remember και αγοράσαμε μποτίνια λουστρίνι, ένα μαύρο μπουφάν βινυλίου και κίτρινη, μίνι φούστα και δικτυωτό καλσόν. Τη δεύτερη σεζόν, πάντα με τον Πανούση, έβγαινα ως Αλέξια με το «Τα κορίτσια ξενυχτάνε».
  • Εν μέσω όλων αυτών των δραστηριοτήτων, δεν διένυα και την πιο ρόδινη περίοδο της ζωής μου. Απομόνωση, εσωστρέφεια, με μόνη διέξοδο να φτιάχνω τις δικές μου μουσικές και τους δικούς μου κόσμους. Κυκλοφόρησα νωρίς σχετικά τα «Σινερομάτζα» για να φτάσω στο 2008 με τον «Δωρητή Σώματος», τελευταίο προσωπικό μου δίσκο. Με εξαίρεση τη Λένα, δεν είμαι από τους ανθρώπους που κρατάνε φιλίες από τα παλιά, όχι πάντα κατ' επιλογή. Γι' αυτό μέχρι σήμερα έχω λίγους και καλούς φίλους.
Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
Με εξαίρεση τη Λένα, δεν είμαι από τους ανθρώπους που κρατάνε φιλίες από τα παλιά, όχι πάντα κατ' επιλογή. Γι' αυτό μέχρι σήμερα έχω λίγους και καλούς φίλους... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO
  • Το 2008 έμαθα ότι η Λένα ξανακάνει δίσκο, της τηλεφώνησα και της είπα: «Έρχομαι τώρα να πω κομμάτι σου». Είχαμε σχεδόν μια δεκαετία να μιλήσουμε, γιατί ο καθένας έκανε τα δικά του. Εγώ, ας πούμε, βιοποριζόμουν για πολλά χρόνια ως εκφωνητής σε τηλεοπτικές διαφημίσεις και σε μεταγλωττίσεις ταινιών animation της Disney. Σήμερα κι αυτός ο κλάδος περνάει κρίση.
  • Μια φορά μου είπε η Μαρίζα Κωχ: «Ποιος, παιδάκι μου, θα σου γράψει τραγούδια εσένα μετά την Πλάτωνος;». Άμα στα 21 σου έχεις τραγουδήσει «Σαμποτάζ» και «Κοπερτί», μετά τι άλλο πια να κάνεις; Δεν έχω παράπονο, θεωρώ ότι μαζί με τη Λένα κάτι αφήσαμε στην ελληνική μουσική και, συν τοις άλλοις, κάνω και τα δικά μου.
  • Μου αρέσει ως ερμηνευτής ο Σωκράτης Μάλαμας, ασχέτως αν το «ύφος» μας διαφέρει. Εξακολουθεί να μου αρέσει η Σαβίνα Γιαννάτου και τη θεωρώ τη μεγαλύτερη ever Ελληνίδα τραγουδίστρια. Εκτιμώ ακόμη για τις φωνητικές της ικανότητες την Ηρώ Σαΐα. Από τα νέα παιδιά εκτιμώ τον Λόλεκ, με την υπέροχη μελοποίησή του στα «Κεριά» του Καβάφη, τους Electric Litany, την Etten και το συγκρότημα Χείλια Λουλούδια, με τους οποίους συνεργαστήκαμε κιόλας. Τελευταία ερμήνευσα έξι τραγούδια για το επερχόμενο άλμπουμ των Magic de Spell. Με το ιστορικό αυτό ροκ συγκρότημα μάς συνδέουν η νεότητά μας, πάνω απ' όλα, και η κοινή μας αισθητική κι αισθάνομαι τυχερός για τη συνεργασία.
Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
Νοσταλγώ τη συνεργασία μου με τον Τζίμη Πανούση για δύο σεζόν... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO
 

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO τον Ιούνιο του 2014

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT