LIVE!

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γάλλος, ο Χρήστος Λούλης και ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύουν όλους τους ρόλους στη Μήδεια του Δημήτρη Καραντζά. Φωτό: Μαριλένα Σταφυλίδου

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο

0

Οι παραστάσεις συνδέονται άμεσα με τον θεματικό άξονα του προγράμματος της Επιδαύρου, δηλαδή την «Έλευση του ξένου», και θα αποτελέσουν ένα ενιαίο πρόγραμμα με αυτό του Λυκείου της Επιδαύρου που ξεκινάει φέτος τη λειτουργία του. Με πηγή έμπνευσης το αρχαίο δράμα ή με αφορμή αυτό, σκηνοθέτες που συνεχώς πειραματίζονται με τη θεατρική πράξη παρουσιάζουν τις προσπάθειές τους και ο σημαντικός ηθοποιός, ποιητής, σκηνοθέτης και διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν Ολιβιέ Πυ φέρνει τον Προμηθέα του, μια παράσταση που έκανε πρεμιέρα πέρσι το καλοκαίρι στην Αβινιόν.

Ο Δημήτρης Καραντζάς θα παρουσιάσει μια διαφορετική Μήδεια. Πρόκειται για το έργο του Ευριπίδη, σε μετάφραση Μίνωα Βολανάκη και διασκευή που υπογράφει ο σκηνοθέτης μαζί με τη Θεοδώρα Καπράλου και είναι εμπνευσμένη από κείμενα, συνεντεύξεις και περιγραφικά μέρη του σεναρίου της ομώνυμης ταινίας του Πιερ Πάολο Παζολίνι (στην οποία πρωταγωνιστούσε η Μαρία Κάλλας), η οποία διερευνά το βαθύτερο δράμα της γυναίκας που δολοφόνησε τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον άντρα που την πρόδωσε. Αποσπασμένη σε έναν πολιτισμό διαφορετικό από τον δικό της, η Μήδεια, μια βάρβαρη που δεν ξέρει από δημοκρατία και νόμους, έχοντας χάσει την ταυτότητά της, μόνη και στιγματισμένη με την κατάρα του ξένου σε ξένη γη («σιχαίνομαι τη γη που πατάω» λέει και ξαναλέει), επάνω στην απελπισία επειδή ο άντρας της την παρατάει για μια άλλη γυναίκα και για την εξουσία, εκδικείται. Την ίδια στιγμή ανασύρει τον Ήλιο, σε μια προσπάθεια να επανασυνδεθεί με τον κόσμο της, το πρωτόγονο σύμπαν που άφησε πίσω της. Τελικά, ο Ήλιος θα κάψει τα πάντα. Ο Γιώργος Γάλλος, ο Χρήστος Λούλης και ο Μιχάλης Σαράντης, τρεις ερμηνευτές των οποίων το φύλο δεν έχει τόση σημασία όση η ανθρώπινη φύση τους, ενσαρκώνουν τη Μήδεια, την Τροφό, τον Ιάσονα, τον Κρέοντα, τον Χορό και τον Αγγελιαφόρο, σε μία από τις πιο αναμενόμενες και ενδιαφέρουσες προτάσεις του φετινού καλοκαιριού.

Δημήτρης Καραντζάς, Μήδεια / Ευριπίδη, 30 Ιουνίου & Ι Ιουλίου, 21:30, και μεταμεσονύχτια παράσταση την 1η Ιουλίου, ώρα 23:59

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Μια αφηγηματική παράσταση της ομάδας ΠΥΡ (με συνιδρυτές τον Αργύρη Ξάφη και τη Δέσποινα Κούρτη), βασισμένη στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου

Η Ιώ Βουλγαράκη σκηνοθετεί την παράσταση Άφιξις, στην οποία καταπιάνεται με τη Μνηστηροφονία της ομηρικής Οδύσσειας. Η δική της απόπειρα ερμηνείας ξεκινάει από την παραδοχή ότι το έπος, πέρα από οτιδήποτε άλλο, είναι ένα τραγούδι επιστροφής μια εποχή που τα ταξίδια στη θάλασσα διαρκούσαν χρόνια και μετατρέπονταν σε μύθους και τραγούδια για την απουσία. Όταν ο Οδυσσέας επιστρέφει στην Ιθάκη μετά από 20 χρόνια πολέμου και περιπλάνησης στις θάλασσες του τότε γνωστού κόσμου, εξολοθρεύει 108 νέους άντρες, ξεκληρίζοντας έτσι ολόκληρο νησί. Αυτό το θρυλικό μακελειό ενέπνευσε τη σκηνοθέτιδα, η οποία θέτει μερικά αμείλικτα ερωτήματα: σε τι επιστρέφει ο Οδυσσέας; Ποιος θυμάται τον απόντα βασιλιά και ποιος είναι σήμερα αυτός ο άντρας; Γιατί χρειάζεται να χυθεί τόσο αίμα; Μια παράσταση που αποπειράται να μιλήσει για το ανέφικτο της επιστροφής, που λέει ότι δεν μπορούμε να επιστρέψουμε σε καμία πατρίδα, αφού ο χρόνος κινείται αμείλικτα πάντα προς τα μπρος και τίποτα δεν μένει όπως το έχει διαφυλάξει η μνήμη. Μια αφηγηματική παράσταση της ομάδας ΠΥΡ (με συνιδρυτές τον Αργύρη Ξάφη και τη Δέσποινα Κούρτη), βασισμένη στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη, η οποία επιχειρεί να φωτίσει την ψυχική μας σύνδεση με μία από τις πιο αιματηρές σκηνές στην ιστορία της λογοτεχνίας.

Ιώ Βουλγαράκη - ΠΥΡ, Άφιξις / Με αφετηρία τη Μνηστηροφονία από την Οδύσσεια, 7-8 Ιουλίου, 21:30

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης, σταθερός συνεργάτης του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, σκηνοθετεί τον Κύκλωπα. Ενώ στο δράμα όλοι οι ρόλοι είναι αντρικοί, στη δική του εκδοχή θα τους ενσαρκώνουν αποκλειστικά γυναίκες. Η Στεφανία Γουλιώτη θα είναι ο Κύκλωπας, η Άννα Καλαϊτζίδου ο Οδυσσέας, η Κατερίνα Λυπηρίδου ο Σιληνός και οι Νεφέλη Μαϊστράλη, Μαρία Μοσχούρη, Αμαλία Νίνου, Μυρτώ Πανάγου και Ελένη Τσιμπιρίδου θα είναι Σάτυροι. Μια βαθιά αναζήτηση της βίας, της ωμότητας, της ανθρωποφαγίας και της αλληλοεξόντωσης του αντρικού ψυχισμού, ερμηνευμένη από τη γυναικεία φύση. Ο στόχος της παράστασης είναι να εντοπίσει μια ισορροπία μεταξύ σοβαρού και γελοίου, ανάμεσα στο σλάτερ και την κωμωδία.

Παντελής Δεντάκης, Κύκλωπας / Ευριπίδη, 21-22 Ιουλίου, 21:30

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Ολιβιέ Πυ, Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες

Ο Ολιβιέ Πυ φέρνει την παράσταση Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες, της οποίας υπογράφει το κείμενο, που βασίζεται στις τραγωδίες του Αισχύλου, και τη σκηνοθεσία. Επιχειρώντας μια νέα ανάγνωση των δύο εμβληματικών έργων, επαναπροσδιορίζει το παρόν και τον σύγχρονό μας πολιτικό πολιτισμό. Ο Προμηθέας Δεσμώτης, έργα βαθιά πολιτικό και συγχρόνως μεταφυσικό, είναι ο Τιτάνας που χάρη στη «φιλανθρωπία» του (ένας όρος που καταγράφεται πρώτη φορά στη συγκεκριμένη τραγωδία) συμβολοποιήθηκε διαχρονικά ως ο πρώτος «πολιτικός κρατούμενος», όντας και ο πρώτος που εξέφρασε την ανυπακοή του απέναντι στην απόλυτη εξουσία των θεών. Έτσι τον ερμήνευσε και ο Γάλλος καλλιτέχνης, ως ένα πρόσωπο που μας διδάσκει την έννοια της εξέγερσης. Την ίδια στιγμή, οι Ικέτιδες θέτουν θέματα όπως η δημοκρατία, η δικαιοσύνη, ο νόμος, ο σεβασμός για τον ξένο και τη γυναίκα. Ο Αισχύλος είναι της άποψης ότι ο νόμος δεν μπορεί να είναι η απάντηση σε όλα και αυτό υιοθετεί και ο Πυ στη δική του εκδοχή, στην οποία ακόμα και η έννοια της κάθαρσης επαναπροσδιορίζεται: ο θυμός δεν πρέπει να επικρατήσει. Μια μινιμαλιστική παράσταση με τρεις ερμηνευτές.

Ολιβιέ Πυ - Φεστιβάλ Αβινιόν, Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες / Αισχύλου, 4-5 Αυγούστου, 21:30

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Λυκείου Επιδαύρου, η Μάρθα Φριντζήλα στις 18 Ιουλίου θα παρουσιάσει με τη συνδρομή σπουδαστών του Λυκείου, στο Στάδιο Επιδαύρου, την παράσταση «Βάκχες: Μια λειτουργία», ενώ ο ηθοποιός του Piccolo Teatro του Μιλάνου Ενρίκο Μποναβέρα, επίσης με τη συνδρομή σπουδαστών, την παράσταση «Τα μυστικά του Αρλεκίνου».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

Θέατρο / Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

O διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, λίγο πριν από την έναρξη του πρώτου φεστιβάλ που φέρει πλήρως την υπογραφή του, μιλάει στη LiFO για το στοίχημα που αισιοδοξεί να κερδίσει
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ