Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γάλλος, ο Χρήστος Λούλης και ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύουν όλους τους ρόλους στη Μήδεια του Δημήτρη Καραντζά. Φωτό: Μαριλένα Σταφυλίδου

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο

0

Οι παραστάσεις συνδέονται άμεσα με τον θεματικό άξονα του προγράμματος της Επιδαύρου, δηλαδή την «Έλευση του ξένου», και θα αποτελέσουν ένα ενιαίο πρόγραμμα με αυτό του Λυκείου της Επιδαύρου που ξεκινάει φέτος τη λειτουργία του. Με πηγή έμπνευσης το αρχαίο δράμα ή με αφορμή αυτό, σκηνοθέτες που συνεχώς πειραματίζονται με τη θεατρική πράξη παρουσιάζουν τις προσπάθειές τους και ο σημαντικός ηθοποιός, ποιητής, σκηνοθέτης και διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν Ολιβιέ Πυ φέρνει τον Προμηθέα του, μια παράσταση που έκανε πρεμιέρα πέρσι το καλοκαίρι στην Αβινιόν.

Ο Δημήτρης Καραντζάς θα παρουσιάσει μια διαφορετική Μήδεια. Πρόκειται για το έργο του Ευριπίδη, σε μετάφραση Μίνωα Βολανάκη και διασκευή που υπογράφει ο σκηνοθέτης μαζί με τη Θεοδώρα Καπράλου και είναι εμπνευσμένη από κείμενα, συνεντεύξεις και περιγραφικά μέρη του σεναρίου της ομώνυμης ταινίας του Πιερ Πάολο Παζολίνι (στην οποία πρωταγωνιστούσε η Μαρία Κάλλας), η οποία διερευνά το βαθύτερο δράμα της γυναίκας που δολοφόνησε τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον άντρα που την πρόδωσε. Αποσπασμένη σε έναν πολιτισμό διαφορετικό από τον δικό της, η Μήδεια, μια βάρβαρη που δεν ξέρει από δημοκρατία και νόμους, έχοντας χάσει την ταυτότητά της, μόνη και στιγματισμένη με την κατάρα του ξένου σε ξένη γη («σιχαίνομαι τη γη που πατάω» λέει και ξαναλέει), επάνω στην απελπισία επειδή ο άντρας της την παρατάει για μια άλλη γυναίκα και για την εξουσία, εκδικείται. Την ίδια στιγμή ανασύρει τον Ήλιο, σε μια προσπάθεια να επανασυνδεθεί με τον κόσμο της, το πρωτόγονο σύμπαν που άφησε πίσω της. Τελικά, ο Ήλιος θα κάψει τα πάντα. Ο Γιώργος Γάλλος, ο Χρήστος Λούλης και ο Μιχάλης Σαράντης, τρεις ερμηνευτές των οποίων το φύλο δεν έχει τόση σημασία όση η ανθρώπινη φύση τους, ενσαρκώνουν τη Μήδεια, την Τροφό, τον Ιάσονα, τον Κρέοντα, τον Χορό και τον Αγγελιαφόρο, σε μία από τις πιο αναμενόμενες και ενδιαφέρουσες προτάσεις του φετινού καλοκαιριού.

Δημήτρης Καραντζάς, Μήδεια / Ευριπίδη, 30 Ιουνίου & Ι Ιουλίου, 21:30, και μεταμεσονύχτια παράσταση την 1η Ιουλίου, ώρα 23:59

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Μια αφηγηματική παράσταση της ομάδας ΠΥΡ (με συνιδρυτές τον Αργύρη Ξάφη και τη Δέσποινα Κούρτη), βασισμένη στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου

Η Ιώ Βουλγαράκη σκηνοθετεί την παράσταση Άφιξις, στην οποία καταπιάνεται με τη Μνηστηροφονία της ομηρικής Οδύσσειας. Η δική της απόπειρα ερμηνείας ξεκινάει από την παραδοχή ότι το έπος, πέρα από οτιδήποτε άλλο, είναι ένα τραγούδι επιστροφής μια εποχή που τα ταξίδια στη θάλασσα διαρκούσαν χρόνια και μετατρέπονταν σε μύθους και τραγούδια για την απουσία. Όταν ο Οδυσσέας επιστρέφει στην Ιθάκη μετά από 20 χρόνια πολέμου και περιπλάνησης στις θάλασσες του τότε γνωστού κόσμου, εξολοθρεύει 108 νέους άντρες, ξεκληρίζοντας έτσι ολόκληρο νησί. Αυτό το θρυλικό μακελειό ενέπνευσε τη σκηνοθέτιδα, η οποία θέτει μερικά αμείλικτα ερωτήματα: σε τι επιστρέφει ο Οδυσσέας; Ποιος θυμάται τον απόντα βασιλιά και ποιος είναι σήμερα αυτός ο άντρας; Γιατί χρειάζεται να χυθεί τόσο αίμα; Μια παράσταση που αποπειράται να μιλήσει για το ανέφικτο της επιστροφής, που λέει ότι δεν μπορούμε να επιστρέψουμε σε καμία πατρίδα, αφού ο χρόνος κινείται αμείλικτα πάντα προς τα μπρος και τίποτα δεν μένει όπως το έχει διαφυλάξει η μνήμη. Μια αφηγηματική παράσταση της ομάδας ΠΥΡ (με συνιδρυτές τον Αργύρη Ξάφη και τη Δέσποινα Κούρτη), βασισμένη στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη, η οποία επιχειρεί να φωτίσει την ψυχική μας σύνδεση με μία από τις πιο αιματηρές σκηνές στην ιστορία της λογοτεχνίας.

Ιώ Βουλγαράκη - ΠΥΡ, Άφιξις / Με αφετηρία τη Μνηστηροφονία από την Οδύσσεια, 7-8 Ιουλίου, 21:30

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης, σταθερός συνεργάτης του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, σκηνοθετεί τον Κύκλωπα. Ενώ στο δράμα όλοι οι ρόλοι είναι αντρικοί, στη δική του εκδοχή θα τους ενσαρκώνουν αποκλειστικά γυναίκες. Η Στεφανία Γουλιώτη θα είναι ο Κύκλωπας, η Άννα Καλαϊτζίδου ο Οδυσσέας, η Κατερίνα Λυπηρίδου ο Σιληνός και οι Νεφέλη Μαϊστράλη, Μαρία Μοσχούρη, Αμαλία Νίνου, Μυρτώ Πανάγου και Ελένη Τσιμπιρίδου θα είναι Σάτυροι. Μια βαθιά αναζήτηση της βίας, της ωμότητας, της ανθρωποφαγίας και της αλληλοεξόντωσης του αντρικού ψυχισμού, ερμηνευμένη από τη γυναικεία φύση. Ο στόχος της παράστασης είναι να εντοπίσει μια ισορροπία μεταξύ σοβαρού και γελοίου, ανάμεσα στο σλάτερ και την κωμωδία.

Παντελής Δεντάκης, Κύκλωπας / Ευριπίδη, 21-22 Ιουλίου, 21:30

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Ολιβιέ Πυ, Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες

Ο Ολιβιέ Πυ φέρνει την παράσταση Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες, της οποίας υπογράφει το κείμενο, που βασίζεται στις τραγωδίες του Αισχύλου, και τη σκηνοθεσία. Επιχειρώντας μια νέα ανάγνωση των δύο εμβληματικών έργων, επαναπροσδιορίζει το παρόν και τον σύγχρονό μας πολιτικό πολιτισμό. Ο Προμηθέας Δεσμώτης, έργα βαθιά πολιτικό και συγχρόνως μεταφυσικό, είναι ο Τιτάνας που χάρη στη «φιλανθρωπία» του (ένας όρος που καταγράφεται πρώτη φορά στη συγκεκριμένη τραγωδία) συμβολοποιήθηκε διαχρονικά ως ο πρώτος «πολιτικός κρατούμενος», όντας και ο πρώτος που εξέφρασε την ανυπακοή του απέναντι στην απόλυτη εξουσία των θεών. Έτσι τον ερμήνευσε και ο Γάλλος καλλιτέχνης, ως ένα πρόσωπο που μας διδάσκει την έννοια της εξέγερσης. Την ίδια στιγμή, οι Ικέτιδες θέτουν θέματα όπως η δημοκρατία, η δικαιοσύνη, ο νόμος, ο σεβασμός για τον ξένο και τη γυναίκα. Ο Αισχύλος είναι της άποψης ότι ο νόμος δεν μπορεί να είναι η απάντηση σε όλα και αυτό υιοθετεί και ο Πυ στη δική του εκδοχή, στην οποία ακόμα και η έννοια της κάθαρσης επαναπροσδιορίζεται: ο θυμός δεν πρέπει να επικρατήσει. Μια μινιμαλιστική παράσταση με τρεις ερμηνευτές.

Ολιβιέ Πυ - Φεστιβάλ Αβινιόν, Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες / Αισχύλου, 4-5 Αυγούστου, 21:30

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Λυκείου Επιδαύρου, η Μάρθα Φριντζήλα στις 18 Ιουλίου θα παρουσιάσει με τη συνδρομή σπουδαστών του Λυκείου, στο Στάδιο Επιδαύρου, την παράσταση «Βάκχες: Μια λειτουργία», ενώ ο ηθοποιός του Piccolo Teatro του Μιλάνου Ενρίκο Μποναβέρα, επίσης με τη συνδρομή σπουδαστών, την παράσταση «Τα μυστικά του Αρλεκίνου».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

Θέατρο / Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

O διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, λίγο πριν από την έναρξη του πρώτου φεστιβάλ που φέρει πλήρως την υπογραφή του, μιλάει στη LiFO για το στοίχημα που αισιοδοξεί να κερδίσει
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ