Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο

Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο Facebook Twitter
0

Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο Facebook Twitter
Μια σουρεαλιστική πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο (!) ανοίγει την αυλαία στο Θέατρο του Νέου Κόσμου... Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

ΕΦΟΡΟΣ
Ξύπνιες κυρίες είσαστε, την ξέρω τη φυλή σας
µόλις εµένα µυριστεί ξεχνάει την οφειλή σας
στο δύστυχο τον κορβανά παρά όλα τα µέτρα
κανείς δε νοιάζεται να δει πόσο µεγάλη πέτρα
έχουµε για να κουβαλούν γενιές ως και χιλιάδες
όλη για τα δισέγγονα τη σπρώχνετε, κυράδες.


Μια σουρεαλιστική πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο (!)
ανοίγει την αυλαία στο Θέατρο του Νέου Κόσμου την 1η Οκτωβρίου. Μιά  σύγχρονη κωμωδία για την κρίση και την επίδραση της στους απλούς ανθρώπους. Ένας φοροεισπράκτορας με αποστολή να συλλέξει την παραμικρή σταγόνα ΦΠΑ που θα βρεθεί στο δρόμο του, εξοπλισμένος με όλο το κουράγιο που του δίνει το αξίωμα και οι σπουδές του, συναντά δυο αδερφές άνεργες,  με ένα αδήλωτο στην εφορία μωρό, που καταφέρνουν μετά από περιπέτειες να επιζήσουν στη φύση. Μια συνάντηση που ανατρέπει κάθε δεδομένο. 

 

Η λογοτεχνική αξία του δεκαπεντασύλλαβου είναι αξεπέραστη. Και νομίζω πολύ οικία για όλους μας. Εμπεριέχει την μουσικότητα της γλώσσας μας και πατάει γερά στην παράδοσή μας.

Το έργο έχει γράψει η Μαρία Τρανού, θεατρική συγγραφέας και ποιήτρια. Έργα της έχουν παρουσιαστεί στο Λονδίνο , τη Βαρκελώνη και την Ελλάδα, ενώ το 2006 απέσπασε το 1ο Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Έργου για παιδιά. Το σκηνοθετεί η  Κλεώνη Φλέσσα, σκηνοθέτης του κινηματογράφου και του θεάτρου με διεθνείς και ελληνικές βραβεύσεις και διακρίσεις για το έργο της.

  

Εµάς λες δε νοιαζόµαστε εµάς καλά στολίζεις
τις πέτρες χρέη µια χαρά σ' εµάς τα υπολογίζεις
τι πλούτη εµείς είχαµε τι προκοπή τι προίκα
ζόρι είχαµε µεις πάντοτε, τη βγάζαµε µε σύκα
και µε ραπάνια και ζωχούς άντε καµιά πατάτα
σεις είστε που από τα παλιά τα κάνατε σαλάτα.
Ποιος ξέρει που τι τάξατε τι µπίζνες µε πατέντα
και µεις να υποφέρουµε αλλά ποτέ κουβέντα.

 

Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

 

Την συναντήσαμε για να μας μιλήσει για το έργο που σκηνοθετεί

 

Τι πραγματεύεται η παράσταση ;

«O έφορος και οι Κόρες» είναι μια έμμετρη σουρεαλιστική πολύ σύγχρονη κωμωδία για την κρίση και την επίδραση της στους απλούς ανθρώπους. Ένας φοροεισπράκτορας με αποστολή να συλλέξει την παραμικρή σταγόνα ΦΠΑ που θα βρεθεί στο δρόμο του, εξοπλισμένος με όλο το κουράγιο που του δίνει το αξίωμα και οι σπουδές του, συναντά δυο άνεργες αδερφές με ένα αδήλωτο στην εφορία μωρό, που καταφέρνουν μετά από περιπέτειες να επιζήσουν στη φύση. Μια συνάντηση που ανατρέπει κάθε δεδομένο, με διαλόγους γεμάτους χιούμορ.Το κυνήγι των μαγισσών αρχίζει. Ο έφορος μέσα από απίθανους μακιαβελικούς συλλογισμούς  ασκεί την εξουσία του στις κόρες.  Αλλά όλα είναι πιθανόν να συμβούν στο δάσος. Και όλα ανατρέπονται όταν η αναμέτρηση του έφορου με τις κόρες κορυφώνεται στις ολόφωτες ράχες της ελληνικής φύσης όπου τα ζώα ανενόχλητα βιώνουν το δικό τους κόσμο επηρεάζοντας άθελα τους την ζωή των ηρώων..    

   

Γιατί να ανέβει αυτό το έργο σήμερα;

Γιατί είναι ένα έργο σύγχρονο, πολύ έξυπνο, ανατρεπτικό και σουρεαλιστικό ταυτόχρονα. Ο Έφορος και οι κόρες  είναι μια κωμωδία που αναδεικνύει πολύ εύστοχα το παιχνίδι της εξουσίας  απέναντι σε κάθε πολίτη, μιας εξουσίας που πιστεύει ότι εκ προοιμίου είσαι ένοχος.  Ότι εσύ φταις για όλα τα δεινά σου. Γιατί σήμερα ζούμε τον παραλογισμό της εξουσίας, ενός κράτους που καταστρέφει κάθε κοινωνικό θεσμό και συμπεριφέρεται με αυταρχισμό και απροκάλυπτο θράσος.

 

Μια έμμετρη πολιτική σάτιρα σε δεκαπεντασύλλαβο στο θέατρο Facebook Twitter
Ο Έφορος και οι κόρες είναι μια κωμωδία που αναδεικνύει πολύ εύστοχα το παιχνίδι της εξουσίας απέναντι σε κάθε πολίτη, μιας εξουσίας που πιστεύει ότι εκ προοιμίου είσαι ένοχος. Φωτο: Πάνος Μιχαήλ

Ποια είναι η αξία του Δεκαπεντασυλλάβου σήμερα;

Η λογοτεχνική αξία του δεκαπεντασύλλαβου είναι αξεπέραστη. Και νομίζω πολύ οικία για όλους μας. Εμπεριέχει την μουσικότητα της γλώσσας μας και πατάει γερά στην παράδοσή μας. Το ότι η Μαρία Τρανού έγραψε αυτό το τόσο σύγχρονο έργο σε Δεκαπεντασύλλαβο με εξέπληξε κατ’ αρχάς και ταυτόχρονα με γοήτευσε. Μου θύμισε τον Μπόστ. Όλα μπορούν να είναι σύγχρονα όταν η ματιά σου είναι φρέσκια και εμπεριέχει τον παλμό της εποχής. Όπως  σε κάθε τέχνη δεν υπάρχουν όρια. Τίποτα δεν είναι ξεπερασμένο και στην τέχνη της λογοτεχνίας

Πως είναι να στήνεις μια παράσταση εξ ολοκλήρου σ’ αυτόν το ρυθμό

Η γοητεία ενός κειμένου που οι λέξεις ξεπηδούσαν σαν χείμαρρος μπρος μου με έκανε να θέλω να αναμετρηθώ μαζί του. Αυτό που καθόρησε τον τρόπο προσέγγισης μου ήταν το σουρεαλιστικό στοιχείο που αναδεικνύεται από το κείμενο. Στην πορεία αναλύοντας με τους ηθοποιούς μου και τους συνεργάτες, τον Θοδωρή Οικονόμου μουσικό, Σεσίλ Μικρούτσικου χορογράφο και Άρτεμη Φλέσσα σκηνογράφο το κείμενο και ανακαλύπτοντας τις αρετές του, βρέθηκε ο εσωτερικός ρυθμός της παράστασης. 

 


 

 

Ιnfo: 

Ο έφορος και οι Κόρες

Σκηνοθεσία: Κλεώνη Φλέσσα 

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου

Σκηνικά - κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα

Φωτισμούς: Περικλής Μαθιέλης

Εικαστικός: Θοδωρής Κωβαίος

Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ

Ηθοποιοί: Κυριαζή Ιζαμπέλα,  Μανώλη Σοφία,  Σιλβέστρος Κώστας,  Τσιγκριστάρης Βασίλης

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ