Μετά την κατακραυγή που δέχθηκε πέρυσι ο εκλέκτορας του Φεστιβάλ Καννών, Τιερί Φρεμό, για τον αδικαιολόγητο αποκλεισμό των γυναικών σκηνοθετών από το επίσημο διαγωνιστικό, όσο κι αν προσπάθησε να τα μαζέψει ισχυριζόμενος πως στα υπόλοιπα τμήματα υπήρξε αξιοπρεπής εκπροσώπηση, φέτος υπερέβαλλε εαυτόν, υποκλινόμενος στην παγκόσμια επιρροή που έχουν οι γυναίκες στον κινηματογράφο, κι από καταραμένος μισογύνης πλέον χρίζεται όψιμος ουλτραφεμινιστής. Η αλήθεια σίγουρα βρίσκεται κάπου στη μέση αλλά έχει ούτως ή άλλως ενδιαφέρον να δούμε ποιές είναι οι -πολλές- θηλυκές παρουσίες που θα μας απασχολήσουν φέτος στις Κάννες, στο φεστιβάλ που επίσης κατακλύζεται από έντονα γαλλικό άγγιγμα στις παραγωγές που διαγωνίζονται όλα τα τμήματα.
ΙΝΓΚΡΙΝΤ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ
Η θρυλική Σουηδή ηθοποιός είναι το πόστερ του φετινού φεστιβάλ, με το χαμόγελό της να ακτινοβολεί γήινη, υγιή αισιοδοξία- αυτή ήταν η πρόθεση στην επιλογή του συγκεκριμένου ενσταντανέ, που ομολογουμένως δεν είναι τίποτε παραπάνω από ένα ωραίο πορτρέτο. Η αφορμή είναι τα 100 χρόνια από τη γέννηση της ηθοποιού και ένα ντοκιμαντέρ για τη τη ζωή και την καριέρα της, με αφήγηση της Αλίσια Βικάντερ, που θα προβληθεί στα πλαίσια του φεστιβάλ, εγκαινιάζει ένα γενικευμένο tribute που θα περιοδεύσει και σε άλλες πόλεις μετά τις Κάννες, και θα το επιμεληθεί η κόρη της, Ιζαμπέλα Ροσελίνι.
ΙΖΑΜΠΕΛ ΜΠΕΡΚΟ
Για δεύτερη φορά στην ιστορία του φεστιβάλ, μετά το Woman in Love της Ντιάν Κυρίς το 1987, μια ταινία σκηνοθετημένη από γυναίκα ανοίγει την αυλαία, έστω κι εκτός συναγωνισμού. To Haut la Tete είναι ένα δυνατό, καλογραμμένο και καλοπαιγμένο, λίγο μελό και άνισο δράμα, με ήρωα έναν αταίριαστο, οργισμένο έφηβο, που υπογράφει η Εμανυέλ Μπερκό, σε μια απόπειρα να εξετάσει κριτικά και ανθρώπινα το σύστημα πρόνοιας της Γαλλίας. Η Μπερκό δήλωσε πως καταλαβαίνει πως οι γυναίκες- σκηνοθέτες έχουν πρόβλημα σε όλον τον κόσμο, εκτός από τη Γαλλία, όπου η ίδια δεν αισθάνεται καθόλου μειονότητα. Ο νεαρός πρωταγωνιστής Ροντ Παραντό κλέβει τα βλέμματα με την φυσική, ανυπότακτη προσέγγιση του στο ρόλο.
ΜΑΪΟΥΕΝ
Για δεύτερη φορά με το Polisse, η ηθοποιός και σκηνοθέτης Μαϊουέν διεκδικεί το Χρυσό Φοίνικα, έχοντας μάλιστα την προαναφερθείσα Εμανυέλ Μπερκό σε έναν από τους κύριους ρόλους της ταινίας της.
ΒΑΛΕΡΙ ΝΤΟΝΖΕΛΙ
Με μια ιστορία αιμομιξίας, η Βαλερί Ντονζελί βρίσκει μια θέση στο επίσημο διαγωνιστικό και θα προκαλέσει, έχοντας τη Αναΐς Ντεμουστιέ και τον Ζερεμί Ελκαΐμ. Με το Polisse απέσπασε το βραβείο της επιτροπής, με τούτο εδώ θέλει να σοκάρει.
KERING
"Ένας Γάλλος δισεκατομμυριούχος χρηματοδοτεί γενναία και προωθεί εγκάρδια τα γυναικεία ζητήματα", θα μπορούσε να είναι η αρχή ενός καλού ανεκδότου, ωστόσο είναι αλήθεια: ο Φρανσουά Ανρί Πινό εισέβαλε πανηγυρικά (βάζοντας το χέρι στην τσέπη, βεβαίως)στο φεστιβάλ με την εταιρική του ομπρέλα "Kering Group", με την δημιουργία του τμήματος Women in Motion και με μια σειρά καθημερινών πάνελ-συζητήσεων που θα διεξάγονται στο ξενοδοχείο Majestic και θα γιορτάζουν την συνεισφορά των γυναικών στο σινεμά, επιδιώκοντας την βελτίωση των συνθηκών που τις περιβάλλουν. Η κυρία Σάλμα Χάγιεκ-Πινό πρέπει να αισθάνεται υπερήφανη για τον άνδρα της.
ΤΖΟΥΛΙΑΝ ΜΟΥΡ
Με βραβείο στις Κάννες και το Όσκαρ που της έλειπε τόσα χρόνια, η Τζουλιάν Μουρ διανύει τη χρονιά της βασίλισσας του σινεμά και χαίρεται και της φαίνεται και μπράβο της και γι' αυτό έκοψε την κορδέλα στην πρεμιέρα, κομψή και μαυροφορεμένη.
ΚΑΤΡΙΝ ΝΤΕΝΕΒ
Μπορεί να ακούγεται λίγο ξινή και κουρασμένη, λόγω πολυετούς εμπειρίας και ολίγον από "τα έχω δει όλα, τι να μου πείτε εσείς τώρα, παλιά ήταν όλα πιο glam, σιχαίνομαι τις selfies...", αλλά έχει εξελιχθεί πλέον σαν την άτυπη νονά του φεστιβάλ, με σχεδόν ετήσια παρουσία, ενεργή σε ταινίες νέων ή καταξιωμένων, αντικαθιστώντας κατά κάποιον τρόπο την Ζαν Μορό που έχει πλέον αποσυρθεί. Η Ντενέβ παίζει τη δικαστή στο Haut la Tete και φαντάζομαι πως δνε θα σταματήσει να κατεβαίνει στην αρένα του διαγωνιστικού τμήματος αν δεν πάρει επιτέλους το βραβείο ερμηνείας στο φεστιβάλ που τόσο έχει τιμήσει.
ΑΝΙΕΣ ΒΑΡΝΤΑ
Η Βαρντά, συνοδοιπόρος του Ζακ Ντεμί και συνδημιουργός του γαλλικού νέου κύματος, γίνεται η πρώτη γυναίκα που βραβεύεται με τον Τιμητικό Χρυσό Φοίνικα, ξεχωριστή τιμή που επιφυλάσσει το φεστιβάλ σε καταξιωμένους δημιουργούς, όπως ο Μπερτολούτσι, ο Άλεν ή ο Ίστγουντ, που δεν έχουν αποσπάσει τον "κανονικό". Μια από τις γλυκύτερες filmmakers, με εξαιρετικά ευαίσθητο έργο.
ΑΝΤΕΛ ΕΞΑΡΧΟΠΟΥΛΟΣ
Η νεότερη βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα (διότι έτσι το ήθελε και το διατύπωσε ο Στίβεν Σπίλμπεργκ όταν ανακοίνωνε τα χαρμόσυνα νέα για τη Ζωή της Αντέλ) επανέρχεται στις Κάννες με το φιλμ Anarchistes που εγκαινιάζει τη φετινή Εβδομάδα Κριτικής.
ΚΕΪΤ ΜΠΛΑΝΣΕΤ
Η δήλωση της Μπλάνσετ πως είχε λεσβιακές σχέσεις στο παρελθόν έβαλε φωτιές στους κουτσομπόληδες αλλά δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα πολιτικό σχόλιο που προστίθεται στο σύγχρονο ψηφιδωτό της αποκαλυπτικής, συνεπώς και βοηθητικής, αποκάλυψης της σεξουαλικότητας. Το ενδιαφέρον είναι πως όταν ρωτήθηκε από το Variety αν αυτό βοήθησε στην ανάπτυξη του ρόλου της στο φιλμ Carol του Τοντ Χέϊνς, την ιστορία μιας γυναίκας που ερωτεύεται μια νεότερη της, εργαζόμενη σε πολυκατάστημα, και που διαγωνίζεται στις Κάννες, απάντησε: "δεν το σκέφτηκα ποτέ!".
ΣΑΡΛΙΖ ΘΕΡΟΝ
Η πρωταγωνίστρια του Μαντ Μαξ είναι μια ανάπηρη πολεμίστρια που οδηγεί ένα ασταμάτητο φορτηγό και "επιτέλους, καιρός ήταν να αναλάβει γυναίκα τα ηνία", δήλωσε ο Τομ Χάρντι, κατ' όνομα πρωταγωνιστής στο Mad Max, Fury Road, στην ταινία που αποτελεί την επιστροφή του Τζορτζ Μίλερ στο σινεσίριαλ που τον έκανε διάσημο, τη πιό θεαματική ταινία στις Κάννες, και την αφορμή για μια ακόμη εντυπωσιακή εμφάνιση της αναμφισβήτητης πρωταγωνίστριας του φιλμ, της "Φουριόζας" Σαρλίζ Θερόν.
ΝΑΤΑΛΙ ΠΟΡΤΜΑΝ
Εξώφυλλο στον Monde και στο εναρκτήριο Hollywood Reporter, η Νάταλι Πόρτμαν βρίσκεται στις Κάννες εκτός διαγωνιστικού προγράμματος, με το φιλμ A Tale of Love and Darkness, βασισμένο στην αυτοβιογραφία του Άμος Οζ, και το οποίο σκηνοθέτησε στα εβραϊκά, μετά από 8ετή προσπάθεια ανεύρεσης πόρων, και στο οποίο υποδύεται τη μητέρα του συγγραφέα, Φάνια Όζ, που αυτοκτόνησε στα 38 της χρόνια.
σχόλια