«Οι Radiohead άλλαξαν ριζικά την ιδέα μας για τη σύγχρονη μουσική και για τον τρόπο προώθησης και διανομής της»

«Οι Radiohead άλλαξαν ριζικά την ιδέα μας για τη σύγχρονη μουσική και για τον τρόπο προώθησης και διανομής της» Facebook Twitter
"Θυμάμαι την έκπληξη μου αλλά και το πόσο είχα κολακευτεί όταν οι Radiohead δήλωσαν ότι πήραν το όνομά τους από ένα τραγούδι που είχα γράψει"
0

O David Byrne μίλησε κατά την χθεσινή 34η ετήσια τελετή του Rock & Roll Hall of Fame για  τους Radiohead. Aυτό είναι ολόκληρο το κείμενο της πολυσήμαντης ομιλίας του:

«Θυμάμαι την έκπληξη μου αλλά και το πόσο είχα κολακευτεί όταν οι Radiohead δήλωσαν ότι πήραν το όνομά τους από ένα τραγούδι που είχα γράψει. Αναρωτήθηκα τότε, 'γιατί το συγκεκριμένο τραγούδι;' Ακόμα δεν ξέρω, και κατά κάποιον τρόπο, δεν θέλω να ξέρω.

Ευτυχώς, είμαι φανατικός οπαδός του γκρουπ. Τους αξίζει απολύτως αυτή η τιμή απόψε εδώ για δύο λόγους: για την ποιότητα και την διαρκή πρωτοπορία της μουσικής βεβαίως, αλλά εξίσου και για τις καινοτομίες που εισήγαν στον τρόπο που προωθούν και διανέμουν τη δουλειά τους στο κοινό – καινοτομίες που άλλαξαν ολόκληρη τη μουσική βιομηχανία. Είναι δημιουργικοί και ευφυείς και στους δύο τομείς, ένας σπάνιος συνδυασμός για καλλιτέχνες – και τώρα και πάντα.

Mε το άλμπουμ In Rainbows, η μουσική που πριν λίγα χρόνια έμοιαζε αιχμηρά ριζοσπαστική, φαινόταν πλέον εντελώς «φυσική». Και σ΄ εκείνο ακριβώς το χρονικό σημείο, έκαναν το μεγάλο και ριψοκίνδυνο άλμα, πουλώντας οι ίδιοι διαδικτυακά το άλμπουμ με αντίτιμο το "pay what you wish" (πληρώστε ό,τι επιθυμείτε).

Μια μικρή υπενθύμιση: Το Radio 1 του BBC στη Βρετανία είχε αρνηθεί να παίξει το "Creep" επειδή το κομμάτι είχε θεωρηθεί υπερβολικά καταθλιπτικό...

Μια ακόμα μικρή υπενθύμιση και απολογούμαι προκαταβολικά αν υπάρχει κάποιος εδώ μέσα που τον αφορά ευθέως: Η εταιρεία Capitol Records είχε χαρακτηρίσει το OK Computer, το άλμπουμ που πολλοί θεωρούν το αριστούργημά τους, «αυτοκτονία καριέρας», προσαρμόζοντας αναλόγως την κυκλοφορία και την προώθηση του. Παρ' όλ' αυτά, πήγε κατευθείαν στο Νο.1 στο Ηνωμένο Βασίλειο και το πρώτο single του άλμπουμ, "Paranoid Android" θεωρήθηκε το νέο "Bohemian Rhapsody", ό,τι κι αν μπορεί να σημαίνει αυτό. Περιμένω με ανυπομονησία την αντίστοιχη κινηματογραφική βιογραφία, και αναρωτιέμαι ποιος θα υποδυθεί τον Thom.

Η στιγμή του απόλυτου προσηλυτισμού για μένα όμως ήταν το άλμπουμ που ακολούθησε, το Kid A. Μου πήρε το μυαλό ο τρόπος που συνδύασαν αφηρημένες ηλεκτρονικές φόρμες με δομημένα τραγούδια. Δεν είχα ξανακούσει κάτι τέτοιο. Υπήρχαν στοιχεία και επιρροές από τους Can και την ηλεκτρική περίοδο του Miles Davis, αλλά αυτό ήταν κάτι άλλο.

Αυτό που ήταν συγχρόνως παράξενο και ενθαρρυντικό ήταν ότι εκτός από πρωτοποριακό ήταν και δημοφιλές. Ήταν επιτυχία! Για μένα ήταν η απόδειξη ότι το καλλιτεχνικό ρίσκο ανταμείβεται και ότι το κοινό μερικές φορές δεν είναι ηλίθιο. Μπορεί να το επικυρώσουν αυτό και οι εκπρόσωποι της μουσικής βιομηχανίας που παρίστανται εδώ απόψε. Παρότι πειραματικό, το Kid A έφτασε στο Νο.1 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Παράλληλα, πρωτοπορούσαν ήδη στο επιχειρηματικό κομμάτι της μουσικής παραγωγής. Το 2000 είχαν κυκλοφορήσει ήδη μια εφαρμογή με την οποία μπορούσες να έχεις πρόσβαση στη μουσική τους μέσω streaming.

Αργότερα, με το άλμπουμ In Rainbows, η μουσική που πριν λίγα χρόνια έμοιαζε αιχμηρά ριζοσπαστική, φαινόταν πλέον εντελώς «φυσική». Και σ΄ εκείνο ακριβώς το χρονικό σημείο, έκαναν το μεγάλο και ριψοκίνδυνο άλμα, πουλώντας οι ίδιοι διαδικτυακά το άλμπουμ με αντίτιμο το "pay what you wish" (πληρώστε ό,τι επιθυμείτε).

Μπορούσες να πληρώσεις ένα σεντ ή και κανένα. Μπορούσες επίσης να πληρώσεις το ποσό που κατά μέσο όρο πουλιόταν ένα αντίτυπο στην αγορά εκείνη την εποχή. Όπως αποδείχτηκε, οι περισσότεροι πλήρωσαν ένα τέτοιο ποσό και κάποιοι μάλιστα πλήρωσαν παραπάνω. Το είχα βρει εκπληκτικό και αξιοθαύμαστο. Έδειξαν εμπιστοσύνη στο κοινό. Εμπιστεύτηκαν στον κόσμο τη μουσική τους καλώντας τον να την αξιολογήσει. Και το κοινό ανταποκρίθηκε.

Ήταν ένα υπέροχο κοινωνικό πείραμα, όχι απλά ένα πείραμα στο πλαίσιο της μουσικής βιομηχανίας.

Οι καινοτομίες δεν σταμάτησαν εκεί. Αργότερα διένειμαν το "Spectre", το κομμάτι τους που ήταν προορισμένο για θέμα σε ταινία Τζέιμς Μποντ, κατευθείαν στο SoundCloud. Και μουσικά, συνέχισαν να ανανεώνονται. Ο τελευταίος τους δίσκος, το A Moon Shaped Pool, ακουγόταν τόσο κινηματογραφικός, ήταν σα να παίζεται ταινία στο μυαλό σου.

Άλλαξαν τόσο την ιδέα μας σχετικά με το τι μπορεί να αποτελεί δημοφιλή μουσική όσο και για το πώς μπορεί να προωθείται και να φτάνει σε μας. Για όλα αυτά, αποτελεί τιμή μου να είμαι εγώ αυτός που εισάγει τους Radiohead στο Rock & Roll Hall of Fame».

 
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ