Η αφύπνιση της μνήμης

Η αφύπνιση της μνήμης Facebook Twitter
0

Η Ρενάτε Τζετ ανήκει σ' ένα είδος ηθοποιών που στην Ελλάδα δεν είναι συνηθισμένο. Eδώ ο ηθοποιός και «χωρικά» και γλωσσικά είναι απομονωμένος στην άκρη της Ευρώπης και δεν αποφασίζει εύκολα να δοκιμαστεί εκτός των ορίων της χώρας του. Αντιθέτως η Ρενάτε γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αυστρία, έχει δουλέψει σε πολλά θέατρα της Ευρώπης, για την ώρα μένει στην Ελβετία, αλλά για μερικούς μήνες θα βρίσκεται στην Ελλάδα - αφού μετά το Κουαρτέτο θα σκηνοθετήσει στο Πορεία τις Βάκχες του Ευριπίδη.

«Σπούδασα χρυσοχόος, αυτό ήταν το πρώτο μου επάγγελμα. Αλλά από μικρή ήθελα να γίνω ηθοποιός, και κάποια στιγμή, μεγάλη πια, αποφάσισα ότι έπρεπε να ακολουθήσω το όνειρό μου. Πήγα στην Αμερική και έπειτα από μια πορεία που δεν ήταν αυτό που θα λέγαμε συνηθισμένη, με πολλές εκπλήξεις, βρέθηκα στο Κρατικό Θέατρο της Στουτγκάρδης, ένα μεγάλο θέατρο με πολλούς ηθοποιούς και καλές παραστάσεις. Αυτός ήταν ο πρώτος μεγάλος σταθμός στο έως τώρα ιστορικό μου: έμεινα για 7 χρόνια δουλεύοντας ως ηθοποιός και διδάσκοντας στη Δραματική Σχολή του θεάτρου. Τον τελευταίο χρόνο μου εκεί συνέβη να σκηνοθετήσω μια παράσταση. Έτσι άνοιξε ένα καινούργιο πεδίο, αυτό της σκηνοθεσίας. Στη Στουτγκάρδη γνώρισα και δούλεψα για πρώτη φορά και με τον Κριστόφ Βαρλικόφσκι, έναν άνθρωπο που έδωσε νέο ενδιαφέρον στη σχέση μου με το θέατρο. Είχε έρθει να σκηνοθέτησει την Τρικυμία του Σαίξπηρ».

Εκείνη την εποχή, το 2000, η Ρενάτε Τζετ συνειδητοποίησε ότι θα μπορούσε να κάνει την ίδια ζωή για τα επόμενα 30 χρόνια. Και διαπιστώνοντας ότι είχε ήδη πάρει ό,τι ήταν να πάρει, αναζήτησε νέες διεξόδους στη μουσική - γιατί είναι και εκπληκτική τραγουδίστρια. Τότε ο Kριστόφ Βερλικόφκσι της ζήτησε να παίξει στοCleansed (2001) της Σάρα Κέιν κι ένα ακόμη κεφάλαιο άρχισε στη ζωή της.

«Με τον Κριστόφ ένιωσα αυτό που είχα νιώσει παλαιότερα, την περίοδο 1987-1991, όταν δούλευα στη Βιέννη με τον Ταμπόρι. Ο Βερλικόφσκι καταλαβαίνει την ανθρώπινη φύση και την αποδέχεται. Δεν ηθικολογεί, κι αυτό είναι ένα χάρισμα που έχουν λίγοι δημιουργοί στο θέατρο. Μου αποκάλυψε τη βαθιά σχέση που ενώνει τη ζωή με το θέατρο, τη δυνατότητα να μιλήσω γι' αυτή μέσω των θεατρικών κειμένων. Μου ενέπνευσε αμέσως εμπιστοσύνη γι' αυτό και -παρ' ότι τότε δεν ήταν ακόμη πολύ γνωστός στην Ευρώπη- αποφάσισα να δουλέψω κοντά του, με όλες τις δυσκολίες που αυτό συνεπάγεται, όταν δεν γνωρίζεις τη χώρα, τους ανθρώπους της, τη γλώσσα».

Έκτοτε η Ρενάτε έπαιξε σε πολλές παραστάσεις του Βερλικόφσκι τόσο στην Πολωνία όσο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες - τελευταία μάλιστα συμμετείχε σε δύο παραστάσεις όπερας που σκηνοθέτησε ο Πολωνός σκηνοθέτης (βραβευμένος την περασμένη άνοιξη στη Θεσσαλονίκη με το ευρωπαϊκό βραβείο «Νέες Θεατρικές Πραγματικότητες») στο Παρίσι.

Τη ρωτώ πώς εξηγεί το φαινόμενο της στροφής σημαντικών σκηνοθετών του θεάτρου στην όπερα, παρ' ότι συχνά οι σκηνοθεσίες τους ξενίζουν το παραδοσιακό κοινό της όπερας. Μου λέει: «Ένα είδος σύγκρουσης βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ της παραδοσιακής αντιμετώπισης του είδους και της έκδηλης ανάγκης το λυρικό θέατρο να έρθει πιο κοντά στο σύγχρονο βίωμα. Νομίζω ότι γι' αυτό συχνά πια στις μέρες ζητούν από σκηνοθέτες του θεάτρου να σκηνοθετήσουν παραστάσεις όπερας - γιατί είναι κοντύτερα στη ζωή, και μπορούν ν' ανοίξουν τον κλειστό κόσμο της όπερας στη ζωή».

Τέσσερα χρόνια πριν, στο Βίλνιους της Λιθουανίας, όπου παρουσιάστηκε το Cleansedτου Βερλικόφσκι, η Ρενάτε γνώρισε τον Δημήτρη Τάρλοου. Της πρότεινε να έρθει στην Αθήνα είτε για να σκηνοθέτησει είτε για να παίξει είτε για να τραγουδήσει. «Του είπα ότι προτιμώ να σκηνοθετήσω. Έτσι έγινε και βρέθηκα στην Αθήνα να σκηνοθετώ το The Μan Who».

Για την παράσταση που ετοιμάζει για το Φεστιβάλ Αθηνών δεν θέλει να πει πολλά. «Είναι μια διαδικασία που δεν ορίζεται ούτε και περιγράφεται. Καλύτερα από μένα θα μιλήσει για την παράσταση η ίδια η παράσταση. Είναι όπως στη ζωή, άλλο να τη ζεις κι άλλο να την περιγράφεις. Πάντως δεν έρχομαι στην Αθήνα για να πω στους ηθοποιούς εσύ θα κάνεις αυτό, εσύ εκείνο. Προσπαθώ μέσα από τις πρόβες να καταλάβω τι άνθρωποι είναι, και πώς μπορούν με το σώμα τους και το λόγο να εκφράσουν τα πολλαπλά νοήματα του έργου. Οι κινήσεις του σώματος, ο τρόπος που εκφράζεται, έχουν να κάνουν σε μεγάλο βαθμό με υποσυνείδητες δυνάμεις, με μνήμες που φέρουμε, κι αυτές επιδιώκω να αφυπνίσω. Σκέφτομαι την ερμηνεία σαν ένα μοχλό που ανακινεί τα βαθιά, σκοτεινά νερά της μνήμης» λέει.

Στην Αθήνα μένει στην οδό Επικούρου στου Ψυρρή και ναι, της αρέσει πολύ η ζωή της πόλης: «Μένω στο κέντρο, κοντά σ' ένα steak house που είναι ανοιχτό συνέχεια και όπου καταναλώνονται τόνοι κρέατος. Δεν ήρθα για να μείνω κάπου όπου οι ιστορίες των ανθρώπων δεν μπορούν να με φτάσουν. Κόσμος πάει κι έρχεται, φτωχοί μαύροι και πρεζάκια γυρνούν από δω κι από κει ακόμη και το πρωί. Βλέπεις τους Τσιγγάνους να κυκλοφορούν τον κόσμο τους πάνω στα αυτοκίνητα, ένα ξεχωριστό κόσμο. Μ' αρέσει που μπορώ να δω αυτό που συμβαίνει στην πόλη. Στις χώρες που συνήθως ζω τα πράγματα καλύπτονται. Ξέρω ότι δεν είναι πολλά χρόνια που έχουν έρθει τόσοι μετανάστες στην Αθήνα και είναι φυσικό κάποιοι να ενοχλούνται απ' αυτήν την "ξένη" πραγματικότητα, αλλά έχω την αίσθηση ότι για τους ξένους εδώ τα πράγματα είναι αρκετά καλά, υπάρχει μία συνθήκη αποδοχής. Ξέρετε και πού αλλού βλέπω ότι ζείτε με μεγαλύτερη ελευθερία και με περισσότερη ανθρωπιά; Στα αδέσποτα σκυλιά. Βλέπω ότι έχουν χώρο να επιβιώσουν, κανείς δεν τα βασανίζει, ούτε τα χτυπάει - μπορεί να συμβεί κι αυτό, υποθέτω, αλλά δεν είναι ο κανόνας. Υποθέτω ότι όσοι μένουν μόνιμα έχουν να αντιμετωπίσουν πολλά προβλήματα στην καθημερινότητά τους, αλλά προτιμώ την ακαταστασία της Αθήνας από την πραγματικότητα των χωρών που έχω ζήσει, όπου όλα φαινομενικά είναι καθαρά και τακτοποιημένα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ