Τίποτα περιττό, μόνο αγάπη

Τίποτα περιττό, μόνο αγάπη Facebook Twitter
0

#quote#Ο πυρήνας της ομάδας ΑΣΙΠΚΑ -που στα ρωσικά σημαίνει λάθος- αποτελείται από δύο νέους ανθρώπους, την ηθοποιό Ειρήνη Δράκου και τον ηθοποιό-σκηνοθέτη Δημήτρη Μπίτο. Έχοντας στο ενεργητικό τους ήδη μια σειρά παραστάσεων στις οποίες έχουν ουσιαστικά καταργήσει όλους τους «αποδεκτούς» κανόνες της θεατρικής σύμβασης, προχωρούν την έρευνά τους και στη θεατρική πράξη, επινοώντας συνεχώς νέους κανόνες. Εν προκειμένω, μέρος της προετοιμασίας για την Αντιγόνη που θα παρουσιάσουν στη Μικρή Επίδαυρο στις 20 και 21 Ιουλίου ήταν η παραμονή τους στη Νίσυρο. Η Δράκου, που θα ερμηνεύσει τον ομώνυμο ρόλο, εξηγεί: «Αφήνουμε πολύ χώρο στη δουλειά μας στο λάθος - άλλωστε, γι’ αυτό ονομάσαμε την ομάδα μας έτσι. Αυτό που νοείται ως αλήθεια σε καθημερινό αλλά και σε φιλοσοφικό επίπεδο πάντα προηγείται κι εμείς επόμαστε. Είναι συστατικό της εμπειρίας και της διαδικασίας της θεατρικής πράξης, διαφορετικά δεν μαθαίνεις, δεν υπάρχει εξελικτική διαδικασία. Στις πρόβες, στο νησί, υπήρχε ένας πρωταρχικός κανόνας κι αυτός ήταν η σιωπή. Ένα είδος αφαίρεσης απ’ οτιδήποτε περιττό». Για τις ανάγκες της Αντιγόνης έχει συγκεντρωθεί μια ενδιαφέρουσα ομάδα που απαρτίζεται από ιδιοσυγκρασιακούς ηθοποιούς, όπως ο Τάκης Μόσχος και ο Γιώργος Συμεωνίδης, αλλά και από τη Ρηνιώ Κυριαζή, τον Αντώνη Τσίλλερ, τον Χρήστο Σουγάρη και τον Αλέξανδρο Τούντα. Ο Μπίτος προσθέτει: «Υπάρχουν, καταρχάς, η ανάγκη για επαφή και οι προθέσεις μιας συνάντησης να αναπαράξουν κάτι καινούργιο και όχι το αναμενόμενο.

 

Η δουλειά που κάνω στο θέατρο αφορά το εδώ και το τώρα, χωρίς να είναι τίποτα προκαθορισμένο και φτιαγμένο, πράγμα πολύ επικίνδυνο. Ίσως αυτό που κάνω, με την έννοια του ρυθμού και του φτιαξίματος, να μην είναι καν θέατρο αλλά ζωή σε έκθεση. Μια επινοημένη συνάντηση ηθοποιών». Η Ειρήνη Δράκου, εν τω μεταξύ, ενώ ετοιμαζόταν να ερμηνεύσει τον απαιτητικό και συγκινησιακά φορτισμένο ρόλο, έμεινε έγκυος. Πώς θα αντιμετωπίσει μια τέτοια συνθήκη; «Η πρώτη συνάντηση που επιδιώκουμε είναι με τον εαυτό μας. Στην καθημερινότητά μας έχουμε αποκτήσει αυτοματισμούς στο πλαίσιο της κοινωνικής μας συμπεριφοράς και για να πεταχτεί όλο αυτό χρειάζεται φοβερή αντίσταση. Αυτό που κάνουμε με τον Δημήτρη ως ομάδα είναι να μαλακώνουμε εσωτερικά ώστε να αντιστεκόμαστε, αφήνοντας λίγο χώρο στον εαυτό μας να μας εκπλήξει με κάτι καινούργιο. Δίνουμε μεγάλη έμφαση στις αισθήσεις, οπότε, με αφορμή την εγκυμοσύνη μου, που προφανώς δεν μου επιτρέπει να τρανταχτώ, όλη η δουλειά που έχουμε κάνει είναι τόσο απελευθερωτική, ώστε να μου επιτρέπεται να συναντήσω την ερμηνεία και τον εαυτό μου σε οποιαδήποτε φόρμα. Το σώμα μου έχει αποκτήσει άπειρες δυνατότητες».

 

Η μετάφραση της παράστασης είναι του Μίνωα Βολανάκη και ο Μπίτος εξηγεί τους λόγους που την επέλεξε: «Θεωρώ ότι είναι η πιο ποιητική μετάφραση της Αντιγόνης που κυκλοφορεί. Η πιο νευρώδης για ένα έργο που έχει νεύρο και παλμό πάνω απ’ το συνηθισμένο - και ο Βολανάκης τα έχει πιάσει αυτά τα στοιχεία. Είναι πολύ κοντά στον τρόπο που θέλω να προχωρήσει η παράσταση. Σίγουρα δεν με ενδιαφέρει μια ακαδημαϊκή παράσταση, αλλά ούτε και η πειραματική. Δεν είναι work in progress. Είναι μια ολοκληρωμένη πρόταση, με τον τρόπο όμως που εγώ αντιλαμβάνομαι το θέατρο, που είναι ένας τρόπος καθαρά βιωματικός. Νομίζω ότι τόσο το θέατρο όσο και τη ζωή τα συναντάς μόνο όταν τα βιώνεις. Δεν συναντάς τον άνθρωπο θεωρητικά. Αυτό είναι το στοιχείο του “εδώ και τώρα” που θα υπάρχει στην παράσταση». Έχει επιρροές ως σκηνοθέτης; «Μου αρέσουν πολύ οι παραστάσεις του Τσάντεκ και του Βαρλικόφσκι, αλλά δεν θα έλεγα ότι με έχουν επηρεάσει στη δουλειά μου. Οι παραστάσεις μου χαρακτηρίζονται από ένα συναίσθημα βαλκάνιο, όχι ευρωπαϊκό.

 

Στην Αντιγόνη, ας πούμε, συναντιούνται μουσικά ο Ψαραντώνης, ο Μπλέιν Ρέινινγκερ και το πολυφωνικό σχήμα Διώνη, που είναι από την Ήπειρο. Πρόκειται για μια παράσταση περισσότερο κοντά στο πνεύμα της ταινίας Γκάτζο Ντίλο». Και τα θέματα που θέτει ο Σοφοκλής, η ύβρις της εξουσίας, η κατάλυση και η σύγκρουση με αρχετυπικούς νόμους πού συναντιούνται;

Η Ειρήνη Δράκου παίρνει τον λόγο: «Η παράσταση που εμείς ετοιμάζουμε υποστηρίζει μια αίσθηση εντελώς ερωτική. Αυτό που προσπαθεί να φέρει η Αντιγόνη στο έργο λέγεται αγάπη, ως επαναστατική πράξη απέναντι στο εδώ και το τώρα, απέναντι στο κράτος και σε αυτή την ισχυρή δομή του συστήματος και των νόμων. Γιατί οι νόμοι προηγούνται μέσα μας και γύρω μας, στη φύση, και τους αγνοούμε. Οι άνθρωποι της υπαίθρου κουβαλάνε αρχετυπικούς νόμους μέσα από την παράδοσή τους. Οι τελετές το εκφράζουν πολύ αυτό. Το στοιχείο της τελετής είναι επίσης σημαντικό και μέσα από αυτές τις μουσικές ενισχύεται και ανακαλείται, κόντρα σε όλα τα ξένα στοιχεία που απαντά στα αστικά κέντρα κυρίως – σιγά-σιγά κατακλύζει και την ύπαιθρο. Το άλλο στοιχείο, του θανάτου, που σφραγίζει το τέλος του έργου, έχει μια κυκλικότητα που συναντάμε στη φύση. Αν υποθέσουμε ότι η Αντιγόνη μπορεί να είναι οποιοσδήποτε, ένα άτομο που ξεκινάει ως Αντιγόνη, αλλά τελειώνει ως Κρέοντας, στην ουσία είναι το ίδιο άτομο.

Η Αντιγόνη “γεννάει” τον Κρέοντα, μετατοπίζεται με καταλύτη την ίδια». Ο σκηνοθέτης, πάντως, κρατάει κι ένα μυστικό-έκπληξη. Την παράσταση θα συνοδεύσουν επί σκηνής σαράντα παιδάκια.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ