Ο Ιπτάμενος Ολλανδός

Ο Ιπτάμενος Ολλανδός Facebook Twitter
0
Ο Ιπτάμενος Ολλανδός Facebook Twitter

Η ώρα είναι 7 το απόγευμα της Κυριακής στο Ηρώδειο και η γενική πρόβα για τον «Ιπτάμενο Ολλανδό» έχει ήδη αρχίσει. Η σκηνή είναι καλυμμένη από ένα τεράστιο γαλαζοπράσινο κύμα που αφρίζει ανάμεσα σε ένα κατάρτι και μια συστάδα από κοφτερά μπλε βράχια. Στο βάθος ξεπροβάλλει η κατάμαυρη πλώρη ενός πλοίου στολισμένη με έναν ολόσωμο σκελετό. Ο συννεφιασμένος καιρός ταιριάζει απόλυτα με το σκηνικό - φυσάει ένας μανιασμένος αέρας, τα κρεμ μαξιλάρια του Ηρωδείου ίπτανται από διάζωμα σε διάζωμα, την ώρα που η ορχήστρα κουρδίζει τα όργανα.

Ο Ιπτάμενος Ολλανδός Facebook Twitter

Ο «Ιπτάμενος Ολλανδός» είναι το πρώτο σημαντικό έργο του Βάγκνερ. «Με αυτό το έργο αρχίζει η ποιητική μου καριέρα» έγραφε σε ένα αυτοβιογραφικό του κείμενο μερικά χρόνια αργότερα. Το έργο είναι βασισμένο σε έναν θρυλικό μύθο του 17ου αιώνα που παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής στους αιώνες. Πρόκειται για ένα καταραμένο πλοίο που δεν μπορεί να πιάσει λιμάνι και τριγυρνά στις θάλασσες. Στην εκδοχή του Βάγκνερ το πλοίο πιάνει στεριά κάθε 7 χρόνια - αυτή είναι και η μοναδική ευκαιρία του Ολλανδού να λύσει την κατάρα. Αν μια γυναίκα τού ορκιστεί αιώνια πίστη, τότε η κατάρα θα λυθεί. Αυτή η γυναίκα είναι η Ζέντα, που με τρόπο σχεδόν μεταφυσικό μοιάζει να τον περιμένει, ερωτευμένη πριν καν τον γνωρίσει, έτοιμη να τον λυτρώσει από την κατάρα.

«Έχω σκηνοθετήσει λαμβάνοντας υπόψη πως αυτό είναι ένα έργο της νεότητας του Βάγκνερ, όπου υπάρχει μια φούγκα, μια δύναμη, ένα σφρίγος πολύ πιο έντονο» μου διευκρινίζει ο Γιάννης Κόκκος, που παρακολουθεί κι αυτός την παράσταση από τα σκαλιά του Ηρωδείου. Ο ευγενικός, χαμηλών τόνων Γιάννης Κόκκος –η φωνή του μοιάζει περισσότερο με ψίθυρο– είναι ο ιδανικός σκηνοθέτης γι' αυτή την παράσταση. Ο διεθνής καλλιτέχνης, που ξεκίνησε ως σκηνογράφος αλλά είναι πλέον από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες όπερας διεθνώς, ανέβασε την ίδια παράσταση με μεγάλη επιτυχία δέκα χρόνια πριν στην Όπερα της Μπολόνια. Ξεκαθαρίζει, βέβαια, πως αυτό το ανέβασμα δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το παλιότερο. «Αυτό είναι ένα έργο απόλυτα φτιαγμένο για το Ηρώδειο» λέει. «Φυσικά, είμαστε κάτω από την Ακρόπολη και τον ελληνικό ουρανό και η δύναμη των τραγουδιστών που ενσαρκώνουν αυτά τα μυθολογικά πρόσωπα αποκτά μια τελείως ιδιαίτερη υπόσταση μέσα σε αυτόν το χώρο - με ενδιέφερε πραγματικά η σχέση που αναπτύσσεται εκεί με το κοσμικό στοιχείο. Ο Βάγκνερ έβρισκε πολύ συχνά έμπνευση στην αρχαία τραγωδία και ήθελα να δώσω κάτι που να συνδέεται με το αρχαίο τραγικό πνεύμα. Νομίζω ότι σε όλα του τα έργα υπάρχει αυτή η θέληση. Μπορεί να μην είναι πάρα πολύ εμφανής, αλλά είναι από τα δομικά στοιχεία της δραματουργίας του και αυτό είναι κάτι που ελπίζω να αναδειχτεί σε αυτόν το χώρο».

Η πρώτη πράξη έχει ήδη ξεκινήσει. Στη σκηνή βρίσκεται η αντρική χορωδία - οι ναύτες του πλοίου, μερικοί κομπάρσοι. Δέκα σειρές πάνω στο διάζωμα βρίσκεται ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Σκηνής Μύρωνας Μιχαηλίδης και η σύζυγος του Γιάννη Κόκκου Αν Μπλανκάρ, υπεύθυνη για τη δραματουργία του έργου. Αυτή είναι η πρώτη πρόβα που η χορωδία συνυπάρχει με την ορχήστρα και ο μουσικός διευθυντής Λουκάς Καρυτινός σταματά τη χορωδία ξανά και ξανά: «Έχετε ένα ωραίο τέμπο, αλλά δεν είναι το δικό μου τέμπο» τους λέει κάποια στιγμή και αρχίζουν πάλι από την αρχή. Σε λίγο βγαίνει στη σκηνή ο Ολλανδός, ο εξαιρετικός Γερμανός βαρύτονος Τόμας Μάγιερ, ντυμένος με μια βαριά, ναυτική καμπαρντίνα. Ο Μάγιερ έχει μεγάλη εμπειρία στον Βάγκνερ, αλλά είναι η πρώτη φορά που ερμηνεύει τον Ολλανδό. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ειδικεύεται, όπως και η Ζαν Μισελ-Σαρμπονέ, που παίζει τη Ζέντα στο γερμανικό ρεπερτόριο.

Ο Ιπτάμενος Ολλανδός Facebook Twitter
 

Όπως όλα τα έργα του Βάγκνερ, έτσι και ο «Ιπτάμενος Ολλανδός» είναι ένα έργο με έντονη πνευματική διάσταση, που έχει κάτι εξαιρετικά επιβλητικό – μυθολογικές φιγούρες που παλεύουν με κάτι μεγαλύτερο από τις ίδιες. Εδώ η λύτρωση έρχεται μέσα από τον έρωτα. «Με τη δική μου πίστη εγώ θα σε λυτρώσω» τραγουδάει η μαυροντυμένη Ζέντα στη β' πράξη, κοιτώντας το πορτρέτο του Ολλανδού που δεν έχει καν γνωρίσει ακόμα. «Νομίζω ότι αυτή η έντονη ένωση μεταξύ της Ζέντας και του Ολλανδού βασίζεται σε ένα ισχυρό ερωτικό στοιχείο αλλά και σε μια φαντασίωση. Από την πλευρά της Ζέντας είναι μια δυνατή ερωτική, αλλά αρκετά εγκεφαλική σχέση, ενώ από την πλευρά του Ολλανδού, που ψάχνει να βρει μέσα από την αγάπη τον θάνατο για να μπορέσει να λυτρωθεί, είναι αρκετά πολύπλοκη. Το έργο δείχνει και όλες τις ανησυχίες του Βάγκνερ εκείνη την εποχή, άρα έχει κι ένα αυτοβιογραφικό στοιχείο, αυτό του ρομαντικού ήρωα, με τον οποίον ταυτιζόταν ο Βάγκνερ εκείνη την εποχή» διευκρινίζει ο Γιάννης Κόκκος.

Η παράσταση έχει και τις εκπλήξεις της - ένα μελαχρινό κοριτσάκι που μπαινοβγαίνει από τα παρασκήνια κρατώντας ένα καραβάκι είναι η Ζέντα σε μικρή ηλικία αποτελεί προσθήκη του σκηνοθέτη. Έχει, άραγε, σχέση αυτό με το τέλος του έργου; Το μόνο που γνωρίζουμε, πάντως, είναι ότι θα δούμε «μια μικρή έκπληξη».

Είναι η πρώτη φορά που ο Γιάννης Κόκκος συνεργάζεται με τη Λυρική Σκηνή. «Παρ' όλες τις θεσμικές και οικονομικές δυσκολίες, νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό αυτός ο οργανισμός να βρεθεί στη θέση που του αξίζει και πιστεύω ότι προχωράει προς αυτή την κατεύθυνση» υποστηρίζει. Ζει στη Γαλλία πάνω από σαράντα χρόνια, αλλά προσπαθεί να επιστρέφει στην Αθήνα κάθε δυο μήνες. «Ενώ δεν υπάρχει τόση ελπίδα για το μέλλον, υπάρχει ένα είδος αναμονής και ανισορροπίας, η οποία είναι πάρα πολύ δύσκολη για τους ανθρώπους. Κατά κάποιον τρόπο, όμως, έχω κάποια ελπίδα. Πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι. Εάν δεν υπάρχει ελπίδα, δεν υπάρχει ζωή. Σαν τον Ολλανδό που προσπαθεί να βρει τον θάνατο για να κερδίσει ξανά τη ζωή, εμείς πρέπει να κάνουμε το αντίθετο, να βρούμε ξανά τη ζωή».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ