Νίκος Καραθάνος: «Τώρα τι με ρωτάς; Πότε περιμένω να ξανατραγουδήσουν; Αν θα είναι όλοι εκεί; Μακάρι να είναι!»

Νίκος Καραθάνος: «Τώρα τι με ρωτάς; Πότε περιμένω να ξανατραγουδήσουν; Αν θα είναι όλοι εκεί; Μακάρι να είναι!» Facebook Twitter
Κάθε μέρα πήγαινα στην πρόβα και στεκόμουν όλο και πιο μακριά από τους ηλικιωμένους. Κι αυτό που κατάλαβα ήταν ότι από αυτούς τους ανθρώπους δεν θα έκλεβες το παραμικρό σχόλιο. Ήταν τέτοια η αξιοπρέπειά τους, που δεν σχολίαζαν, ούτε καν σου δείχνανε το παραμικρό, ότι «φοβούνται», καθόλου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
0

Η όπερα «Μέσα Χώρα» σε μουσική Άγγελου Τριανταφύλλου, λιμπρέτο Γιάννη Αστερή και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου ήταν να κάνει πρεμιέρα στις 10 Απριλίου στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Όπως ήταν φυσικό, αναβλήθηκε.

Αυτό που έχει μεγάλο ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι το θέμα της είναι η μοναξιά και ο θάνατος στην τρίτη ηλικία. Μάλιστα, οι τραγουδιστές που συμμετέχουν είναι όλοι άνω των 65 ετών, όπως και οι δύο πολυπληθείς χορωδίες. Μια όπερα που αποδείχτηκε σχεδόν προφητική για όλα όσα έμελλε να συμβούν στους ηλικιωμένους, τις εκατόμβες νεκρών στην Ιταλία, στην Ισπανία αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο.

— Πώς ένιωσες όταν άρχισαν να καταφθάνουν οι πρώτες ειδήσεις για όλους αυτούς τους θανάτους;

Όπως όλοι, τίποτα διαφορετικό. Λύγισα όταν είδα φωτογραφίες ηλικιωμένων ανθρώπων πίσω από τζάμια να ακουμπάνε τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους και να προσπαθούν να έχουν έστω μια τελευταία επαφή. Ένα «δεν ξέρω πότε ή αν θα σε ξαναδώ». Πώς γιγαντώνεται η ανάγκη για αγάπη την ίδια στιγμή που ο θάνατος απλώς περπατάει, να μην πω χορεύει έξω στον κόσμο; Δεν εμφανίστηκε τώρα ο φόβος για το τέλος, υπήρχε πάντα η αίσθηση της απώλειας, της απομόνωσης και της μοναξιάς. Είναι ένας «ιός» που μας χτυπάει συνεχώς. Φλερτάραμε πάντα το φινάλε μας, μάθαμε να ζούμε μαζί του από παιδιά, πηγαίναμε από μικροί σε μια καραντίνα από μόνοι μας και τον γιουχάραμε τον χάρο, τον παλεύαμε κάθε βράδυ κάτω απ' την κουβέρτα, μικροί ζητάγαμε απελπισμένα, σχεδόν ερωτικά να μείνουμε μόνοι για να μεταμορφωθούμε σε τιτάνες και να τρυπήσουμε τον θάνατο πέρα ως πέρα.

Η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου και το λιμπρέτο του Γιάννη Αστερή, όταν μου πρότειναν αυτό το θέμα, ακούμπησε πλήκτρα του εαυτού μου που πάντα υπήρχαν μέσα μου. Απλώς ποτέ δεν περιμένεις ότι θα βγουν αληθινά. Τους γονείς μου, όσο μεγαλώνω, τους βλέπω και με βλέπουν πιο αραιά, τους θεωρώ δεδομένους και ό,τι μου θυμίζει πως τελειώνουν με κάνει να λιώνω. Όταν κοιτάω έναν άνθρωπο να ψάχνει και να αποχαιρετά τον δικό του με ένα άγγιγμα μέσα από ένα τζάμι, τα χάνω, σκορπίζει το μέσα μου. Και η «Μέσα Χώρα» είναι μια όπερα για την απώλεια, τον θάνατο και τη μοναξιά ανθρώπων σε επικίνδυνη στιγμή. Τελειώνει με τη φράση «αυτός ο Απρίλης τα έχει χαμένα». Είναι ένας ιός η μοναξιά.

Λύγισα όταν είδα φωτογραφίες ηλικιωμένων ανθρώπων πίσω από τζάμια να ακουμπάνε τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους και να προσπαθούν να έχουν έστω μια τελευταία επαφή. Ένα «δεν ξέρω πότε ή αν θα σε ξαναδώ». Πώς γιγαντώνεται η ανάγκη για αγάπη την ίδια στιγμή που ο θάνατος απλώς περπατάει, να μην πω χορεύει έξω στον κόσμο; 

— Ήρθε η ζωή και συνάντησε την τέχνη.

Όχι απλώς ήρθε, χτύπησε την πόρτα όλων μας. Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο στην τέχνη, βάζεις τα γέλια, λες «όπα, τι συνέβη εδώ;». Από την άλλη, είναι χαζό να σε πιάσει ναρκισσισμός και να πεις «το ίδιο έργο κάνω κι εγώ, το ίδιο σκέφτηκα κι εγώ». Αυτά είναι ανοησίες, απλώς συμβαίνει μέσα σου μια κατάφαση σε αυτά που σκέφτεσαι και λίγο σκύβεις το κεφάλι, όπως όλοι μας μπροστά σε αυτό το γεγονός. Όταν η τέχνη συναντά τη ζωή με τέτοια ακρίβεια, είναι σαν αυτό που έλεγε ο Σεφέρης: «Είναι κάτι συμπτώσεις που θα 'πρεπε να ντρέπονται».

— Παρ' όλα αυτά, είναι αποκαλυπτικό.

Είναι! Και ο θάνατος είναι. Είναι η πιο ιδιωτική στιγμή του ανθρώπου, τον οποίο βιώνει μόνος του, ανήκει μόνο σε αυτόν η εμπειρία και σε κανέναν άλλον. Το τέλος των γονιών μας, των φίλων, των γνωστών μας, είναι μια ανατίναξη της ζωής, όπου οι σφαίρες γυρνάνε και μας πετυχαίνουν. Αποκαλύπτεται μπροστά μας ο κόσμος όλος μαζί με το νόημά του και δεν ξέρεις τι να κάνεις. Ποτέ ξανά ο κόσμος δεν θα 'ναι τόσο ολόκληρος και τόσο, μα τόσο προσωπικός.

— Εδώ και τρεις εβδομάδες παρακολουθούμε κάθε βράδυ ειδήσεις που ανακοινώνουν εκατόμβες νεκρών. Αν αναλογιστούμε ότι αναφέρονται κυρίως σε ηλικίες άνω των 70, είναι σαν να χαρτογραφούν τη «Μέσα Χώρα».

Αυτό είναι αλήθεια. Κι εμείς συζητούσαμε για αλλεπάλληλους θανάτους δεκάδων ανθρώπων από μοναξιά. Συμβαίνει. Τώρα τι με ρωτάς; Πότε περιμένω να ανέβουν στη σκηνή να ξανατραγουδήσουν; Αν θα είναι όλοι εκεί; Μακάρι να είναι! Περιμένω να ξανασυμβεί και να φωτιστεί από την εμπειρία που περάσαμε. Θα μου πεις, ποια είναι η ψυχολογία ενός μεγάλου ανθρώπου όταν πάει να παίξει σε μια όπερα που μιλάει για τον θάνατο ή τον θάνατό του. Νομίζω ότι περισσότερο νοιάζονται για το παιχνίδι. Θέλουν να δηλώνουν το «παρών», νοιάζονται για το τραγούδι, θέλουν να είναι εκεί και να το λένε. Άσε τον το θάνατο, αυτός, όταν είναι να έρθει, θα έρθει.

— Τι θα συμβεί όταν έρθει η ώρα να το παρουσιάσετε; Το τεράστιο αυτό σοκ θα μας έχει αλλάξει συθέμελα. Θα χρειαστούν αλλαγές και προσαρμογή;

Με έναν περίεργο τρόπο, το λιμπρέτο και η μουσική γι' αυτό μιλάνε. Το πώς δέχεται ένας μεγάλος τον θάνατο, τον αποχωρισμό του. Μη νομίζεις ότι έχει τόσες διαφορές, για τις οποίες πρέπει να γίνουν αλλαγές. Ήταν μια σύμπτωση. Και η τέχνη ή, καλύτερα, η μίμηση της ζωής ξεφοβίζει τα πράγματα.

Στην παράσταση έχουμε 50 υπέροχους ανθρώπους ηλικίας 65+. Σε μία από τις σκηνές της όπερας έχουμε νοσοκόμους που απολυμαίνουν τους χώρους όπου πεθαίνουν οι ηλικιωμένοι. Ο θάνατος συνέβαινε, και συμβαίνει, όπως και η μοναξιά και η απώλεια. Όλο αυτό το μυστήριο της ζωής, ότι γερνάμε και αποχωριζόμαστε, ότι δεν ξέρουμε πότε θα ξανασυναντηθούμε, είναι το μόνο βέβαιο. Απλώς μας ήρθε τώρα πολύ κοντά το πρόσωπο του θανάτου και μας τρόμαξε.

— Σαρωτικά όμως. Οι απώλειες είναι πολλαπλές.

Βεβαίως είναι πολλαπλές, αλλά δεν αρρωστήσαμε ξαφνικά. Πάντα αρρωσταίναμε και πάντα πεθαίναμε. Υπάρχουν άνθρωποι που είναι άρρωστοι από καρκίνο και άλλες ασθένειες και πεθαίνουν, και οικογένειες που πενθούν. Η διαφορά είναι ότι αυτό το ζήσαμε μαζικά.

— Οπότε τα γεγονότα κάνουν την όπερα πιο επίκαιρη;

Είμαι κι εγώ μουδιασμένος, είμαι άναυδος, δεν έχω απαντήσεις. Ξυπνάω κάθε πρωί και λέω «τι νόημα έχει η ζωή έτσι;». Έλεγε η μάνα μου «ζούμε για να μην αδειάζει ο τόπος» και έλεγα «μα, τι κουβέντα είναι αυτή;». Σαν ο άδειος τόπος να μην είναι για τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος είναι για τον άλλον άνθρωπο, να είναι μαζί.

— Ανησυχείς για δικούς σου ανθρώπους αυτό το διάστημα;

Όχι παραπάνω απ' ό,τι ανησυχώ κάθε μέρα. Ξέρεις, οι μεγάλοι άνθρωποι ζούνε σιγά-σιγά μια μορφή καραντίνας. Έχουν διαλέξει 2-3-5 βήματα που κάνουν κάθε μέρα, συνήθως όχι κοινωνικά. Οι γονείς μου θα ακολουθήσουν μια καθημερινή ρουτίνα και φυσικά έχουν περιορίσει τις εξωτερικές επαφές, αλλά δεν το φοβήθηκα. Ίσως γιατί δεν ήθελα να το δω, ίσως γιατί δεν μπορούσα να κάνω κάτι παραπάνω;

— Με έναν αναπάντεχο και ύπουλο τρόπο ο κορωνοϊός χτυπάει όλες τις ηλικίες. Ένιωσες απειλή για σένα και το περιβάλλον σου;

Μπροστά στον κίνδυνο, φυσικά πρώτη αντίδραση είναι η προστασία, μετά έρχεται ο φόβος ‒ τρέχεις στους ανθρώπους σου, μοιράζεσαι sms, βάζεις ταινίες στο σπίτι να φωνάζουν, στέλνεις τα top μέρη του κόσμου σε φωτογραφίες, μέχρι και τα ρούχα σου θα κρέμαγες στον δρόμο αν ήταν να φοβηθεί το κακό και να φύγει. Είναι ανθρώπινο να ξορκίζεις τη ζωή σαν βλαχοσαμάνος.

Όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι με το έργο, όσο πιο κοντά στον θάνατο πήγαινα, τόσο κατέληγα να υμνώ τη ζωή. Όπως ο Μίνως Βολανάκης, που πήγε να δει την «6η αίσθηση», γύρισε στον διπλανό του και του είπε «παιδί μου, τη ζωή μας την ορίζει ο θάνατος» και επέστρεψε στο σπίτι του και πέθανε. Κρατιόμαστε με νύχια και με δόντια, δαγκώνουμε το γεγονός ότι ζούμε και αναπνέουμε. Ακόμα και στην εντατική να είμαστε, είμαστε ακόμα εδώ.

— Μόνο που η συνθήκη αυτόν τον καιρό είναι καθημερινές ανακοινώσεις αριθμών.

Ναι, λες ότι είσαι ένα ασήμαντο νούμερο. Είναι ώρα να κατέβεις από το λεωφορείο, πάει, αυτό ήταν. Μπορεί κάποιοι άνθρωποι να φύγουμε. Και λες, μα αυτό ήταν; Ναι, μπορεί να ήταν κι αυτό! Ποιος ξέρει πού θα φτάσει η εξάπλωση;

— Και στη Βρετανία, εντελώς κυνικά, είπαν απλώς «μπορεί να χάσετε αγαπημένους ανθρώπους».

Ήταν σαν να ακολουθούσαν ναζιστικές μεθόδους. Σου είναι αβάσταχτο να χάσεις έναν συγγενή σου, φαντάσου να μιλάς για τους νεκρούς σου σε πληθυντικό αριθμό.

— Οι πρόβες ήταν στην τελική ευθεία όταν ήρθε η καραντίνα;

Ναι, και κάθε μέρα πήγαινα στην πρόβα και στεκόμουν όλο και πιο μακριά από τους ηλικιωμένους. Κι αυτό που κατάλαβα ήταν ότι από αυτούς τους ανθρώπους δεν θα έκλεβες το παραμικρό σχόλιο. Ήταν τέτοια η αξιοπρέπειά τους, που δεν σχολίαζαν, ούτε καν σου δείχνανε το παραμικρό, ότι «φοβούνται», καθόλου. Ήταν ωραίοι, ήταν βουβοί. Εμείς ήμασταν έτοιμοι να αστειευτούμε, ότι «θα πεθάνουμε», ενώ εκείνοι σε κοιτούσαν με μεγαλύτερη σοφία. Έβλεπα δυο γέρους ρυτιδωμένους που διήνυσαν χιλιόμετρα στην Αγγλία για να δουν τα εγγόνια τους και μόνο μέσα από το γυαλί μπορούσαν. Δεν μπορώ να διανοηθώ τι είναι μια τηλεκηδεία. Δεν είναι εύκολο να αντιμετωπίσεις τον θάνατο.

— Σε απασχολεί το πότε θα επανέλθει το θέατρο;

Περισσότερο με νοιάζει το πώς και τι θα κάνουμε όταν ξαναβρεθούμε όλοι μαζί. Η ησυχία είναι ένα πολύ ωραίο δώρο, σε κάνει να σκέφτεσαι. Λίγο με γειώνει, με πατάει κάτω και με βάζει στο μέτρο μου. Με απομακρύνει από τον πολύ θόρυβο. Τα υπολογίζεις όλα αλλιώς, και τη δουλειά που κάνεις, και τον τρόπο που κινείσαι, και τον τρόπο που περπατάς πάνω στη σκηνή, και τα λόγια που λες. Όλα είναι προσωρινά πια. Ακόμα και οι άνθρωποι με τους οποίους σχετίζεσαι. Και πρέπει να τα φέρεις βόλτα. Έχει σημασία να αγαπήσεις τα μικρά πράγματα. Ξέρω, είναι κλισέ, αλλά έρχεται η στιγμή που σε επισκέπτονται τα κλισέ.

Έχει σημασία να νιώθεις πιο μικρός, πιο ασήμαντος, σε αντίθεση με αυτό για το οποίο μοχθούσαμε ως τώρα και μας έκανε να νιώθουμε οι πιο σημαντικοί και οι πιο ωραίοι. Μια ανάσα αγώνας. Ένας διαρκής πρωταθλητισμός με στόχο το βάθρο, να ανεβαίνουμε με τη βεβαιότητα ότι εμείς είμαστε ολόκληρο το πλανητικό σύστημα, ενώ δεκάδες κινητά που κινούνται γύρω μας σαν δορυφόροι αναβοσβήνουν τις οθόνες τους και γράφουν για εμάς. Έτσι ζούσαμε και ζούμε. Ό,τι ανήκει σ' εμάς ανήκει στη ζωή, ό,τι δεν ανήκει σ' εμάς, όχι. Και ξαφνικά, ξυπνήσαμε ένα πρωί και δεν ισχύει τίποτα. Είναι πια όλα τα άλλα κι εσύ, ένα ατελές ανθρωποειδές σε εξέλιξη. Όταν εμφανίζεται μια κρίση μπαίνεις στο μέτρο σου, προνόμιο που ως τώρα είχαν μόνο τα βουνά, μόνο αυτά μας φέρνουν στη σωστή μας διάσταση. Και η κρίση στην τέχνη είναι μια επανεκκίνηση των πάντων. Παρ' όλα αυτά, η απώλεια σε πειράζει πολύ. Πολύ. Άδειασαν τα σπίτια μας, μείναμε μόνοι, φεύγουμε και χανόμαστε. Αυτό ήταν και το νόημα της «Μέσα Χώρας». Τα άλλα, ες αύριον.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σιρανό ντε Μπερζεράκ: Σήμερα θα δούμε online μια από τις καλύτερες παραστάσεις της δεκαετίας

Θέατρο / Σιρανό ντε Μπερζεράκ: Σήμερα θα δούμε online μια από τις καλύτερες παραστάσεις της δεκαετίας

Λίγα λόγια για την αξέχαστη παράσταση του Νίκου Καραθάνου που παρουσιάστηκε το 2010 και θα έχουμε την ευκαιρία να την απολαύσουμε για ένα 24ωρο στο site του Εθνικού Θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θόδωρος Τερζόπουλος: Να ξανασκεφτούμε την ασημαντότητα και τις ελλείψεις μας

Ποιο είναι το μέλλον του θεάτρου; / Θόδωρος Τερζόπουλος: Να ξανασκεφτούμε την ασημαντότητα και τις ελλείψεις μας

Πού οδεύει το θέατρο, ως επάγγελμα, ως θέαμα, ως μέσο κοινωνικοποίησης και ως περιεχόμενο; Επιχειρούμε να ανοίξουμε τη μεγάλη συζήτηση ζητώντας μια πρώτη προσέγγιση από σημαντικούς Έλληνες σκηνοθέτες. Σήμερα μας μιλά ο Θόδωρος Τερζόπουλος.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Όταν οι ήρωες του θεάτρου κλείστηκαν στο δωμάτιό τους

Θέατρο / Όταν οι ήρωες του θεάτρου κλείστηκαν στο δωμάτιό τους

Από τα τέλη του 19ου αιώνα και μετά, οι μεγάλοι θεατρικοί συγγραφείς στράφηκαν όλο και περισσότερο προς τα «μέσα». Σχετικά πρόσφατα στην ιστορία του θεάτρου το δωμάτιο απέκτησε μια συμβολική διάσταση.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Λένα Κιτσοπούλου: Αυτή η εμπειρία θα βρίσκεται μέσα σε ό,τι φτιάξω στο μέλλον

Ποιο είναι το μέλλον του θεάτρου; / Λένα Κιτσοπούλου: Αυτή η εμπειρία θα βρίσκεται μέσα σε ό,τι φτιάξω στο μέλλον

Πού οδεύει το θέατρο, ως επάγγελμα, ως θέαμα, ως μέσο κοινωνικοποίησης και ως περιεχόμενο; Επιχειρούμε να ανοίξουμε τη μεγάλη συζήτηση ζητώντας μια πρώτη προσέγγιση από σημαντικούς Έλληνες σκηνοθέτες. Σήμερα μας μιλά η Λένα Κιτσοπούλου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ