ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Χάγκεν Φλάισερ: Ο Αθηναίος της εβδομάδας

Χάγκεν Φλάισερ Facebook Twitter
7
Χάγκεν Φλάισερ Facebook Twitter
Φωτό: Νίκος Κατσαρός
  • Γεννήθηκα στη Βιέννη, κι αυτό ήταν σωστή απόφαση…  Όχι μόνο επειδή είναι καταπληκτική πόλη, αλλά και γιατί η Αυστρία ξυπνά διαχρονικά φιλικά στερεότυπα πάσης φύσεως: από τον Μότσαρτ έως τα ομώνυμα σοκολατάκια. Αργότερα, πολύ αργότερα, όλα αυτά άνοιγαν πόρτες λ.χ., σε συνεντεύξεις με μάρτυρες της Κατοχής: «Οι Αυστριακοί, καλοί άνθρωποι, όχι σαν τους Γερμανούς!». Βέβαια, ξέχναγαν τους Αυστριακούς Χίτλερ, Άιχμαν, Σιμάνα και Λαίρ – οι δύο τελευταίοι αρχηγοί των ΕςΕς και της Βέρμαχτ στην Ελλάδα. Άλλωστε, όταν γεννήθηκα, η Βιέννη ήταν γερμανική. «Προδίδω» έτσι την ηλικία μου (68).
  • Μεγάλωσα στη Γερμανία. Ζοφερές οι πρώτες αναμνήσεις: δελτία, ατέλειωτες ουρές για τρόφιμα. Βομβαρδισμένες πόλεις. Παιδική χαρά το (απαγορευμένο) κρυφτούλι στα χαλάσματα ενός απόμερου ερειπωμένου εργοστασίου. Μια μέρα είχα τιμωρηθεί και δεν πρόλαβα να παίξω. Έτσι, δεν ανακάλυψα εγώ την κρυμμένη βόμβα που δεν είχε εκραγεί για 4-5 χρόνια. Άκουσα το «μπαμ» από μακριά. Θυμάμαι την κηδεία… Άκουγα για κάποιον Πόλεμο που εξακολουθούσε να χτυπάει τη χώρα, διψώντας ακόμα για αίμα. Αυτός είχε καταβροχθίσει το παιδί που παίζαμε παρέα, αυτός έφταιγε για το κρύο, την πείνα, τα ρούχα πένθους. Φανταζόμουν τον Πόλεμο σαν ανθρωποφάγο Κύκλωπα. Γνώριμη η απαίσια φάτσα του, από το μοναδικό μάλλον βιβλίο που είχα. Από κάπου μακριά είχε εισβάλει…

 

Χάγκεν Φλάισερ Facebook Twitter
Φωτό: Νίκος Κατσαρός

  • Τότε δεν γνώριζα πως ο Κύκλωπας είχε ξεκινήσει από εμάς, πως «δικοί μας» τον είχαν εξαπολύσει προς άλλους στόχους, πως –μετά από πολύχρονη σφαγή στα «ξένα», στους «αλλόφυλους»– είχε τυφλωθεί και στράφηκε κατά του αφέντη του, γυρίζοντας στην αφετηρία. Καλά εγώ, ο πιτσιρικάς. Αλλά ούτε οι «μεγάλοι» δεν το ήξεραν; Το είχαν λησμονήσει, άραγε, ή απέφευγαν να μιλήσουν; Ακόμα και οι δάσκαλοί μου…
  • Αντιμέτωπος με τη συλλογική σιωπή, αποφάσισα να σπουδάσω ιστορία, να μελετήσω τον πόλεμο, ένθεν και ένθεν. Είχα φίλους στη Δανία, έμαθα δανέζικα. Κάνοντας μπάνιο στη Βόρεια Θάλασσα, αλλάξαμε σε ένα μπούνκερ της Κατοχής. «Δικό σου είναι το μπούνκερ, γερμανικό», κορόιδευαν οι φίλοι. Διάβαζα κείμενα συνταρακτικά. Συγγραφέας ο θεολόγος-ποιητής Kaj Munk, που προέτρεπε τους Δανούς να απορρίψουν τον δωσιλογισμό και να αντισταθούν στον φυλετικό διωγμό. Πράγματι, σχεδόν όλοι οι Εβραίοι σώθηκαν, αλλά κομάντο των Ες Ες δολοφόνησε τον Μουνκ. Η κηδεία έγινε παλλαϊκό συλλαλητήριο – τη μέρα που γεννήθηκα. Έτσι, άρχισα διατριβή για την κατοχή «μας» στη Δανία.
  • Μεσολάβησε, όμως, το απριλιανό πραξικόπημα στην Ελλάδα.  Είχα κάνει αρχαία (και λατινικά) στο σχολείο, είχα αγαπήσει τον κλασικό πολιτισμό. Αβάσταχτη η σκέψη πως η Δυτική Ευρώπη, εκτός των φασιστοειδών απολιθωμάτων στην Ιβηρική Χερσόνησο, μολύνθηκε και από άλλη δικτατορία: μάλιστα, στη χώρα του Θουκυδίδη, την οποία τόσα χρόνια ονειρευόμουν να γνωρίσω. Τελικά, την επισκέφτηκα – υπό τη βαριά σκιά της χούντας. Γνώρισα τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο, ακούραστο μαχητή κατά της Χούντας, που έπειτα με τίμησε με τη φιλία του. Τον Γεώργιο Παπανδρέου τον πρόλαβα μόνο στην κηδεία του (2.11.1968). Ακολούθησα τη σορό από το παρεκκλήσι της Μητροπόλεως μέχρι το Α’ Νεκροταφείο, μαζί με την Ελένη. Την κατοπινή γυναίκα μου την είχα γνωρίσει στο Βερολίνο, στους αντιδικτατορικούς κύκλους του πανεπιστημίου. Συγκλονίστηκα από την ταυτόχρονα κατανυκτική και αντιστασιακή ατμόσφαιρα. Η λαοθάλασσα βοούσε: «Ελευθερία!», «Σήμερα ψηφίζουμε!». Έπειτα γνώρισα και τον Αλέκο Παναγούλη, στην αίθουσα του Έκτακτου Στρατοδικείου. Το ίδιο βράδυ έστειλα ανταπόκριση σε εφημερίδα του Βερολίνου.
  • Τότε αποφάσισα να στραφώ προς την Ελλάδα, και επιστημονικά. Ενημέρωσα τον επόπτη μου, ειδήμονα στη σκανδιναβική ιστορία, πως θα μετατόπιζα τον γεωγραφικό προσδιορισμό της διατριβής: «Κατοχή στην Ελλάδα»!, είπε. Διαφώνησε, νευρίασε, με προειδοποίησε πως δεν είχε ιδέα από ελληνική ιστορία. Τελικά υποχώρησε – έτσι κι αλλιώς δεν υπήρχε διδάσκων σε γερμανικό πανεπιστήμιο που θα γνώριζε περισσότερα. Επίπονη η έρευνα: αρχεία κλειστά, λεηλατημένα, κατεστραμμένα, ανύπαρκτα. Οι βιβλιοθήκες «εκκαθαρισμένες», πολλές ζώσες πηγές στα ξερονήσια. Έτσι, το εγχείρημα μου «στοίχισε» μια επταετία. Όταν τελείωσα, είχε ήδη τελειώσει η άλλη επταετία, η μαύρη της Χούντας.
  • Η Μεταπολίτευση άνοιγε τον δρόμο για εγκατάσταση εδώ. Τολμήσαμε το 1977. Και πάλι δυσκολίες. Έστελνα ανταποκρίσεις σε γερμανικές εφημερίδες (είχα σπουδάσει και ΜΜΕ) – συχνά μάταιος κόπος: ισχνό το ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Το 1978, ερευνητικό-εκδοτικό «πρότζεκτ» με την Ακαδημία Αθηνών. Τελικά αποσύρθηκα, απρόθυμος να δεχτώ λογοκρισία της έρευνάς μου ή και των εγγράφων των επιτελών της Βέρμαχτ, οι οποίοι (προφανώς κρυπτοκομμούνια!) επέμεναν πως όχι ο Ζέρβας αλλά το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ αποτελούσε την κύρια αντιστασιακή δύναμη… Διασπάστηκε τότε η Επιτροπή Β’ Παγκοσμίου Πολέμου της Α.Α., αφού αποχώρησαν οι Παν. Κανελλόπουλος και Άγγελος Αγγελόπουλος που μου είχαν συμπαρασταθεί. Επικράτησε η σκληροπυρηνική φράξια του Κων. Τσάτσου, όπως καυχιόταν στις αυτοβιογραφικές σημειώσεις του.

 

  • Το 1979 πρωτοδίδαξα σε ελληνικό πανεπιστήμιο. Στην Αθήνα, στην (πιο φιλελεύθερη) Κρήτη∙ το 1992 γύρισα στην Αθήνα. Αρχικά, πολλοί φοιτητές με κοίταγαν σαν εξωτικό πλάσμα: ένας Γερμανός που διδάσκει ταμπού θεματικές (Πόλεμος – Κατοχή –Αντίσταση), και μάλιστα πρώτος σε ελληνικό ΑΕΙ, ακουγόταν ως ανέκδοτο. Όταν το ’87-’88 εκπροσωπούσα τη νέα πατρίδα (ήδη Νεοέλληνας με το ΦΕΚ!) στη Διεθνή Επιτροπή Ιστορικών για το παρελθόν του Αυστριακού προέδρου Βάλντχαϊμ, σατιρικό περιοδικό αναρωτήθηκε δις γιατί η Ελλάδα έστελνε τον «συμπαθέστατο κατά τα άλλα» Φλάισερ και όχι Έλληνα εκ γενετής…
  • Από το 1972, όταν ο Βάρναλης πρώτος με αποκάλεσε Γερμανο-έλληνα, δεν έχω ρίξει μαύρη πέτρα προς την πρώτη πατρίδα: απλώς αγωνίζομαι εκείνη να είναι ηθικά «εν τάξει» (φευ) με τη δεύτερη που επέλεξα. Και αλλού δεσπόζει το Β’ σκέλος της ταυτότητάς μου: στις γαστρονομικές, κλιματικές κ.λπ. προτιμήσεις, στα όνειρα, στα χούγια… Ως προς τον ύπνο, είμαι διχασμένος: ξυπνάω με τους Γερμανούς και πέφτω με τους Έλληνες.

 

  • Πώς να ιεραρχήσω τα κυριότερα βιβλία μου; Σε χαλεπή εποχή, «με αίμα, ιδρώτα και δάκρυα», έγραψα το πρώτο, το δίτομο Στέμμα και Σβάστικα, μετεξέλιξη της διατριβής. Θεωρείται έργο αναφοράς, επειδή –όπως γράφηκε– «ξεχέρσωσε» το ναρκοπέδιο της κατοχικής ιστορίας, αφαιρώντας απολιθωμένους παραταξιακούς μύθους μέσω της αντιπαράθεσης όσο το δυνατόν περισσότερων νέων πηγών: αρχεία, βιβλιογραφία και προφορικές μαρτυρίες. Το τελευταίο βιβλίο, Οι Πόλεμοι της Μνήμης, εξετάζει τη «δημόσια ιστορία» του Β’ Παγκόσμιου σε όλες τις εμπλεκόμενες χώρες. Στηρίζεται κυρίως στα ΜΜΕ και ως εκ τούτου διαβάζεται ευκολότερα…
  • Πολλοί φοιτητές διψούν για γνώση. Με αυτούς με συνδέει μια «ερωτική» σχέση… Το 2010 κάναμε δεκαπενθήμερη ερευνητική εκδρομή με τελειόφοιτους και μεταπτυχιακούς σε τόπους μνήμης της ναζιστικής φρίκης, με αφετηρία το Βερολίνο. Ο σκηνοθέτης Ηλίας Γιαννακάκης μας συνόδευε και γύρισε ένα πολυπαιγμένο ντοκιμαντέρ. Φέτος τον Μάιο, μετά την ανησυχητική άνοδο της Χ.Α. και την απήχησή της σε ιστορικά αναλφάβητους νέους, με την τηλεοπτική άρνηση των κρεματορίων, οργάνωσα ανοιχτό «μεταπτυχιακό σεμινάριο» με επιζήσαντες του Ολοκαυτώματος και 450 συμμετέχοντες! Άλλο δείγμα, το πρόσφατο τριήμερο συνέδριό μας για τη δεκαετία του ’40, ασφυκτικά γεμάτο σε πείσμα των αντικειμενικών δυσχερειών. Δεν υπάρχει άλλο αντίδοτο, ικανό ν’ αποστομώσει τους μισαλλόδοξους αρνητές και διαστρεβλωτές της ιστορίας από την τεκμηριωμένη ενημέρωση και διαφώτιση.

 

Χάγκεν Φλάισερ Facebook Twitter
Φωτό: Νίκος Κατσαρός

Οι Αθηναίοι
7

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT

σχόλια

7 σχόλια
Τον είχα καθηγητή στη γερμανική φιλολογία, υπέροχος. Είχε στο γραφείο του παντού αποκόμματα από εφημερίδες, υπόδειγμα μελετητή. Ζήσαμε μαζί το σεισμό του '99 σε αμφιθέατρο που δίναμε μάθημα και ήταν πολύ ψύχραιμος. Νομίζω μας είπε αν θέλουμε να συνεχίσουμε να γράφουμε. Για τις εργασίες σχετικά με τον πόλεμο μας συμβούλευε να ρωτάμε τους παππούδες και τις γιαγιάδες στο χωριό μας και να κρατάμε σημειώσεις. Όσοι ήμασταν πολιτικοποιημένοι και είχαμε μελετήσει λογοτεχνία 1940-1949 μπορούσαμε στις εξετάσεις να γράφουμε παραδείγματα από μορφές αντίστασης π.χ.για το σπιτάκι στον Υμηττό και ό,τι άλλο γνωρίζαμε για τη Γερμανική κατοχή εκτός βιβλίου. Το εκτιμούσε πολύ. Κύριε Φλάισερ, σας <<ποστάρω>> στα facebook των μαθητών μου, μήπως ξεστραβωθούν λίγο!
Είχα την τύχη να έχω καθηγητή τον Χάγκεν Φλάισερ στην Κρήτη τη δεκαετία του '80. Υπέροχες αναμνήσεις...Και να σκεφτείς ότι η ΚΝΕ τον κατηγορούσε από τότε για ιδεολογική χρήση της ιστορίας, χωρίς βέβαια να έχουν παρακολουθήσει οι κνίτες το μάθημα. Ήταν σίγουροι, βλέπεις, ότι δεν πρόκειται για μαρξιστική-λενινιστική θεώρηση της ιστορίας...
Αγαπημένη εικόνα: Ο Φλαϊσερ με μια τεράστια ελληνική σημαία πάνω σε ένα τζιπ να κάνει το γύρο της προκυμαίας του λιμανιού της Σαμοθράκης το βράδυ του τελικού του Εuro 2004 και από κάτω να του φωνάζουν "είναι τρελός ο Γερμανός"
Ο Φλαισερ ευτυχως για την Ελλαδα κατεγραψε την ιστορικη περιοδο της κατοχης αλλα ιδιαιτερα την ιστορια της εθνικης αντιστασης χωρις προκαταληψεις και ταμπου με τοση αντικειμενικοτητα που δυσκολα συναντας σε ιστορικους. Ερχομενος στην Ελλαδα ακολουθησε τις μεθοδους του Θουκιδιδη πηγαινοτας επι τοπου κανοντας ερευνα με αυτοπτες μαρτυρες , αναζητησε επειτα τα κρυφα αιτια και τις αφορμες με εξαιρετικο τροπο. Σχεδον ολο το αρχειο της ΕΡΤ για την εθνικη αντισταη εχει τη δικη του συμμετοχη...Ευτυχως εχω την ευκαιρια να του πω ευχαριστω δημοσια και ελπιζω πως η Ελλαδα θα τον τιμησει καταλληλα. Αν ολοι οι ιστορικοι ειχαν το ταλεντο του και διδασκαν σε αυτον το κοσμο τους τοσους ιστορικα αναλφαβητους δεν θα υπηρχε κριση και κυριως ουτε και Χρυση Αυγη..
"Δεν υπάρχει άλλο αντίδοτο, ικανό ν’ αποστομώσει τους μισαλλόδοξους αρνητές και διαστρεβλωτές της ιστορίας από την τεκμηριωμένη ενημέρωση και διαφώτιση."Για τις στερεοτυπικές πιπίλες και την αλλαζονική ημιμάθεια -εκατέρωθεν- που θρέφουν το τέρας.