Γυναικοκτονία σε τόνους σέπια: Έγκλημα και τιμωρία στο Αργοστόλι το 1887

Γυναικοκτονία σε τόνους σέπια: Η λαιμητόμος στο Αργοστόλι το 1887 Facebook Twitter
Το μόνο που λείπει, τότε αλλά και τώρα, είναι η φωνή της ίδιας της γυναίκας ή οποιασδήποτε άλλης που θα μπορούσε να βρεθεί στη θέση της. Φωτ.: Unsplash
0

«ΤΑ ΧΑΡΑΜΑΤΑ ΤΗΣ 22ας Ιουνίου 1887, στην πλατεία των Λυκιαρδοπουλάτων, στην είσοδο δηλαδή της πόλεως του Αργοστολίου, εκτελέστηκε στη λαιμητόμο ο Αναστάσιος Κουνάδης, 35 ετών, από τα Βλαχάτα Σάμης. Ο Κουνάδης, τρία χρόνια πριν, είχε δολοφονήσει την επιληπτική σύζυγό του και είχε επιχειρήσει να την κάψει ώστε να φανεί ότι ο θάνατός της προήλθε από ατύχημα λόγω της κατάστασης της υγείας της.

Μαζί με τον Κουνάδη είχε καταδικαστεί ως συνεργός στη δολοφονία και η γηραιά μητέρα του, η οποία με τις διαρκείς αιτιάσεις της εναντίον της νύφης της για ανάρμοστες σχέσεις οδήγησε τον γιο της στην αποτρόπαια πράξη. Στη μητέρα του Κουνάδη είχε απονεμηθεί χάρη.

Η λαιμητόμος, που περιφερόταν ανά την Ελλάδα για την εκτέλεση θανατικών ποινών είχε φτάσει λίγο νωρίτερα στο Αργοστόλι, ενώ κατά την εκτέλεση της θανατικής ποινής προκλήθηκαν βίαια επεισόδια που προκάλεσαν τον τραυματισμό πολιτών και ένστολων της στρατιωτικής δύναμης που έδρευε στην πόλη…».

Διαβάζοντας ολόκληρη την αφήγηση, η οποία εστιάζει στις έντυπες ανταποκρίσεις της εποχής, τόσο από τον τοπικό όσο και από τον αθηναϊκό τύπο, δεν μπορεί να μην αναλογιστεί κανείς τον σημαντικό βαθμό στον οποίον εξακολουθούν να ισχύουν αρκετές από τις προκαταλήψεις και τα κοινωνικά στερεότυπα εκείνης της εποχής.

Έτσι ξεκινάει το ερευνητικό δοκίμιο με τίτλο «Η λαιμητόμος στο Αργοστόλι (1887)» που δημοσίευσε το 2012 ο Ηλίας Τουμασάτος, εκπαιδευτικός στο Βαλλιάνειο Γενικό Λύκειο της Κεφαλονιάς και στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, και συγγραφέας. Τον σύνδεσμο για την πολύ ενδιαφέρουσα αυτή μελέτη πέτυχα στη σελίδα του στο Facebook, καθόσον τυγχάνει «φίλος» στην πλατφόρμα (για να λέμε και τα καλά των κοινωνικών διασυνδέσεων στο ίντερνετ).

Αφορμή στάθηκε άλλη μια στυγνή γυναικοκτονία (ποια απ’ όλες, έχει χαθεί η σειρά, θα πει εύλογα κανείς) που στιγμάτισε την επικαιρότητα και καθιστά ανατριχιαστικά επίκαιρο το παραπάνω απόσπασμα που αναφέρεται σε περιστατικά που συνέβησαν πριν από ενάμιση αιώνα σχεδόν.         

Διαβάζοντας ολόκληρη την αφήγηση, η οποία εστιάζει στις έντυπες ανταποκρίσεις της εποχής, τόσο από τον τοπικό όσο και από τον αθηναϊκό τύπο, δεν μπορεί να μην αναλογιστεί κανείς τον σημαντικό βαθμό στον οποίον εξακολουθούν να ισχύουν αρκετές από τις προκαταλήψεις και τα κοινωνικά στερεότυπα εκείνης της εποχής.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, οι τελευταίες λέξεις που απευθύνει από το ικρίωμα στο πλήθος ο δράστης, είναι ότι «αν εγκλημάτισα το έπραξα χάριν φιλοτιμίας, δεν είμαι κακούργος», ενώ το κοινό, αλλά και οι ανταποκριτές των εφημερίδων, φαίνονται να συγκινούνται από τον διπλό «σταυρό» που εκείνος κουβαλούσε: τη συμβίωση με άτομο που έπασχε από ψυχικό νόσημα και τη διαβρωτική δράση μιας «κακιάς πεθεράς» (της δύστυχης γυναίκας εν προκειμένω) που σκορπά τη διχόνοια στο ζεύγος, «διαβάλλουσα προς αυτόν και συκοφαντούσα αδιαλείπτως την άτυχη νύφη της», και συγκεκριμένα για «αθεμίτους σχέσεις μετά τινός ιερέως του χωριού».

Επίκαιρη μοιάζει επίσης η ανάδειξη της τιμωρίας του δράστη σε μιντιακό γεγονός για τα μέτρα της εποχής, έτσι ώστε, όπως παρατηρεί ένας από τους ανταποκριτές της εκτέλεσης, «ο λαός να καθησυχάσει τα νεύρα του διά τραγικών θεαμάτων».

Το μόνο που λείπει, τότε αλλά και τώρα, είναι η φωνή της ίδιας της γυναίκας ή οποιασδήποτε άλλης που θα μπορούσε να βρεθεί στη θέση της.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ