Η νοσταλγία των Ανατολικοευρωπαίων για τη Δύση, κάτι που ίσως δεν μπορούμε να αντιληφθούμε

Η νοσταλγία των ανατολικοευρωπαίων για την Δύση, κάτι που ίσως δεν μπορούμε να αντιληφθούμε Facebook Twitter
Πιστός στην απόφαση που πήρε εδώ και σαράντα χρόνια σχεδόν να μην ξαναδώσει συνέντευξη, ο 92χρονος Κούντερα δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις «ομιλούσες κεφαλές» του ντοκιμαντέρ.
0

ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΣΗΜΕΣ συμμετοχές στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης που έληξε προχθές ήταν και η ταινία Μίλαν Κούντερα – Από το Αστείο στην Ασημαντότητα, μια αναδρομική περιπλάνηση στο έργο του διάσημου Τσέχου / Γάλλου συγγραφέα, πριν και μετά την εξορία του στο Παρίσι, που κράτησε για πάντα.

Πιστός στην απόφαση που πήρε εδώ και σαράντα χρόνια σχεδόν να μην ξαναδώσει συνέντευξη, ο 92χρονος Κούντερα δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις «ομιλούσες κεφαλές» του ντοκιμαντέρ, τον βλέπουμε όμως και τον ακούμε σε αποσπάσματα από τις εμφανίσεις του στη γαλλική τηλεόραση, κατά την δεκαετία του ’70 κυρίως.

Σε μια από αυτές, μιλά για την «αλλεργία» που είχε πάθει με τη ρωσική κουλτούρα μετά την σοβιετική εισβολή στην Πράγα το 1968, που είχε ως συνέπεια την ένταξή του στα μαύρα κατάστιχα του καθεστώτος:

«Ένας φίλος σκηνοθέτης μού είχε προτείνει να κάνω μια θεατρική διασκευή του "Ηλίθιου" του Ντοστογιέφσκι, υπογράφοντας με ψευδώνυμο, προκειμένου να βγάλω κάποια χρήματα. Δεν γινόταν. Προφανώς και πιστεύω ότι είναι μέγιστος συγγραφέας αλλά είχα πάθει μια δυσανεξία με το έργο του επειδή η χώρα είχε καταληφθεί από τους Ρώσους. Και ποιος είναι πιο Ρώσος από τον Ντοστογιέφσκι; Προσπαθήστε να δείτε το βαθύτερο νόημα της ρωσικής εισβολής στην Τσεχοσλοβακία. Εκείνη την περίοδο, με τρόπο αποφασιστικό και ωμό, ξέκοψαν μια μικρή χώρα από τη Δύση και την ενσωμάτωσαν στη ρωσική κουλτούρα. Εκείνη τη στιγμή, η νοσταλγία για τη Δύση ήταν κάτι το απολύτως φυσιολογικό… Για εσάς, η Δύση αντιπροσωπεύει τη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία, ενώ για μένα τον δυτικό πολιτισμό…».

Κατά ειρωνικό τρόπο ίσως, στο ντοκιμαντέρ εμφανίζεται να μιλά και ένας Έλληνας εμιγκρές του Παρισιού, ο συγγραφέας και δοκιμιογράφος (και εκ των κορυφαίων πρεσβευτών του παπαδιαμαντικού έργου στο εξωτερικό) Λάκης Προγκίδης, ο οποίος χρεώνει στην επιρροή του Κούντερα τη δική του φυγή (επίσης για πάντα) από την Ελλάδα, η οποία τον έστειλε στη φυλακή μετά την επιβολή της χούντας του ’67.

Και λίγο παρακάτω αναφέρει σχετικά με τις περίεργες συνδέσεις της πολιτικής με την υποκειμενική πραγματικότητα και με την ισοπεδωτική ισχύ της λήθης που επιβάλλει ένα αυταρχικό καθεστώς: «Η λήθη εμπεριέχει μια τόσο ισχυρή αρνητική ενέργεια που μπορεί να απορροφήσει και να αφανίσει τα πάντα, και υπάρχουν δυνάμεις που εκμεταλλεύονται αυτή την ενέργεια οργανώνοντας άμεσα τις διαδικασίες της λήθης για τους δικούς τους σκοπούς». 

Το απόσπασμα, αν κρίνουμε από τα ρούχα και τη ‘70s διακόσμηση του στούντιο, θα πρέπει να προηγείται του διάσημου δοκιμίου που έγραψε το 1984 με τίτλο «Η τραγωδία της Κεντρικής Ευρώπης» (ή «Η απαχθείσα ήπειρος» όπως ήταν ο γαλλικός τίτλος) όπου έκανε έκκληση για την επαναφορά στην ευρωπαϊκή/δυτική κοιτίδα των χωρών που είχε «απαγάγει» η Ρωσία το 1945, κάτι που φάνηκε να συμβαίνει μετά την πτώση του Υπαρκτού, πιθανότατα όμως ούτε ο ίδιος δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι το σχίσμα Ανατολής-Δύσης στην Ευρώπη θα επέστρεφε, με αποκορύφωμα τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Και μαζί θα επέστρεφαν και οι «δυσανεξίες» με τη ρωσική κουλτούρα, όπως συνέβη με το πολιτισμικό εμπάργκο που ισχύει τον τελευταίο καιρό, κατανοητό εν μέρει σε περίοδο πολέμου όταν πρόκειται για κρατικούς οργανισμούς της Ρωσίας, τελείως άγαρμπο και καθόλου «ευρωπαϊκής» ή «δυτικής» αντίληψης σε περιπτώσεις όπως στην ακύρωση συναυλιών με έργα Ρώσων συνθετών (από μη ρωσικούς φορείς) ή στην (προσωρινή ευτυχώς) ματαίωση των διαλέξεων του συγγραφέα Πάολο Νόρι για τον Ντοστογιέφσκι, στην Ιταλία.  

Κατά ειρωνικό τρόπο ίσως, στο ντοκιμαντέρ εμφανίζεται να μιλά και ένας Έλληνας εμιγκρές του Παρισιού, ο συγγραφέας και δοκιμιογράφος (και εκ των κορυφαίων πρεσβευτών του παπαδιαμαντικού έργου στο εξωτερικό) Λάκης Προγκίδης, ο οποίος χρεώνει στην επιρροή του Κούντερα τη δική του φυγή (επίσης για πάντα) από την Ελλάδα, η οποία τον έστειλε στη φυλακή μετά την επιβολή της χούντας του ’67.

Εκεί διάβασε «Το αστείο», το πρώτο μυθιστόρημα του Κούντερα, που εκδόθηκε για πρώτη φορά στα ελληνικά το 1971: «Ήταν μάλλον το πρώτο βιβλίο που είχε σε μένα έναν τέτοιο πραγματικό αντίκτυπο ώστε ένιωθα ότι αξίζει να μείνω άυπνος μέχρι να το τελειώσω. Ήταν επίσης το βιβλίο εκείνο που με έκανε να πάρω την απόφαση να εγκαταλείψω την χώρα».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ