Ο Διακογιάννης και το εκπρόθεσμο τέλος του 20ού αιώνα

Ο Διακογιάννης και το εκπρόθεσμο τέλος του 20ού αιώνα Facebook Twitter
«Για μένα η τηλεόραση είναι εικόνα», είχε πει σε συνέντευξή του ο ίδιος. «Άρα μιλούσα όσο έπρεπε, όταν έπρεπε. Τι να πω στον τηλεθεατή, ότι τώρα κάνει πάσα ο παίκτης; Δεν το βλέπει; Η περιγραφή ενός αγώνα θέλει και μέτρο».
0

ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ του Γιάννη Διακογιάννη έχει κανείς την αίσθηση ότι έληξε εκπρόθεσμα, μετά από πολλές καθυστερήσεις, παρατάσεις και πέναλτι, ο ελληνικός εικοστός αιώνας. Το ίδιο έχουμε πει βέβαια τόσες φορές και για τη Μεταπολίτευση, κι όμως φαίνεται να έχει τον ατέλειωτο.

Κομβική φιγούρα ο εκλιπών, ανέλαβε να εκπληρώσει έναν πολιτισμικό ή και θεσμικό ρόλο ως ο άνθρωπος που, με τη sui generis προσωπικότητα, την υποβλητική φωνή, την αστική εκφορά, το γλαφυρό ύφος, την καλλιέργεια και τον κοσμοπολιτισμό που εξέπεμπε, έβαλε το ποδόσφαιρο μέσα σε κάθε σπίτι, ακόμα και σε σπίτια που αντιστέκονταν στο λαοφιλέστερο των αθλημάτων.

Ο Διακογιάννης κρατούσε στην παλάμη του όχι απλά ένα κομμάτι του κοινού, όπως θα συνέβαινε στο κατακερματισμένο σήμερα, αλλά ολόκληρο εθνικό ακροατήριο που δεν χόρταινε να ακούει τη φωνή του και τους γλαφυρούς αντιπερισπασμούς του.

Ο Διακογιάννης λείαινε τις τραχιές άκρες του ποδοσφαιρικού σύμπαντος, εξωραΐζοντάς το για όσους δεν μπορούσαν να χωνέψουν εύκολα τα λούμπεν συστατικά του.

Ακόμα και κατά τις μεταδόσεις του, ο γαλλοτραφής «Ζανό» συχνά μιλούσε για οτιδήποτε άλλο εκτός από ποδόσφαιρο, χωρίς όμως ποτέ να φλυαρεί και πάντα με την εγκυρότητα ενός αλάθητου και υπεράνω πάσας κριτικής και αμφισβήτησης αφηγητή.

Όπως είχε γράψει και ο –αείμνηστος επίσης– Κωστής Παπαγιώργης πριν από πολλά χρόνια εδώ στη LiFO, με αφορμή μια απεργία της ΕΣΗΕΑ που είχε ως αποτέλεσμα τη «βωβή» μετάδοση των ποδοσφαιρικών αγώνων εκείνης της μέρας, ο Διακογιάννης «από νωρίς είχε συλλάβει τη λεπτότητα του ζητήματος [των αθλητικών μεταδόσεων] και ήταν ο πρώτος που μοίρασε σωστά τα μερίδια των ματιών και των αυτιών – χωρίς να βρει επάξιους συνεχιστές».

«Για μένα η τηλεόραση είναι εικόνα», είχε πει σε συνέντευξή του ο ίδιος. «Άρα μιλούσα όσο έπρεπε, όταν έπρεπε. Τι να πω στον τηλεθεατή, ότι τώρα κάνει πάσα ο παίκτης; Δεν το βλέπει; Η περιγραφή ενός αγώνα θέλει και μέτρο».

Αν είμαστε ακριβοδίκαιοι όμως, έχουν υπάρξει και καλύτεροι σε ό,τι έχει να κάνει με τη γνώση και την ανάλυση του αθλήματος. Με τα συστήματα, με τις τακτικές και με τα κρίσιμα τεχνικά στοιχεία ενός ποδοσφαιρικού αγώνα υψηλού επιπέδου. Είτε το παράκαναν όμως με την ξεκούδουνη γλαφυρότητα ή, με ελάχιστες εξαιρέσεις, απλά δεν μπορούσαν να κατοχυρώσουν το δικό του οικουμενικό κύρος.

Και πώς θα μπορούσαν άλλωστε; Η σύγκριση με το σήμερα είναι άδικη και άστοχη. Ο Γιάννης Διακογιάννης βασίλευε σε μια εποχή που ήμασταν ακόμη χωριό, σε μια εποχή που πράγματι «αδειάζαν οι δρόμοι κι ερήμωνε η πόλη» σε κάθε σημαντική μετάδοση.

Ο Διακογιάννης κρατούσε στην παλάμη του όχι απλά ένα κομμάτι του κοινού, όπως θα συνέβαινε στο κατακερματισμένο σήμερα, αλλά ολόκληρο εθνικό ακροατήριο που δεν χόρταινε να ακούει τη φωνή του και τους γλαφυρούς αντιπερισπασμούς του: «Οι Σάξονες για την μπίρα κι οι Λατίνοι για το κρασί, έτσι δεν είναι;». Αυτό το «έτσι δεν είναι;» ήταν τόσο χαρακτηριστικό στον λόγο του, σαν να αναρωτιόταν ο ίδιος αλλά σαν να ζητούσε επίσης και τη δική μας συγκατάθεση, παρότι ήταν ήδη εξασφαλισμένη.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ