Ο Νίκος Ξανθόπουλος, το «μελό» και η μεγάλη παρεξήγηση

Ο Νίκος Ξανθόπουλος, το «μελό» και η μεγάλη παρεξήγηση Facebook Twitter
Ο Νίκος Ξανθόπουλος έπαιζε το «παιδί του λαού» στο πανί. Στην αληθινή ζωή ήταν ένας σταρ του σινεμά –  με τις ανάλογες αμοιβές.
0

ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΔΙΑΡΚΩΣ καταχρηστικά και για ψύλλου πήδημα τον (δανεικό) αυτόν προσδιορισμό, αν υπήρξε όμως κάποιος πραγματικά «εμβληματικός» –μιας εποχής, μιας μυθοπλασίας, ενός δημοφιλούς υποείδους του ελληνικού βιομηχανικού σινεμά– αυτός ήταν ο Νίκος Ξανθόπουλος.

Ο εκλιπών σταρ της επικερδούς αλυσίδας παραγωγής που είχε στήσει η κινηματογραφική εταιρεία ΚΛΑΚ φιλμ («ταινίες για όλη την ελληνική οικογένεια») του Απόστολου Τεγόπουλου για μια δεκαετία σχεδόν, από 1963 ως το 1972, χρίστηκε «το παιδί του λαού» και η φήμη του συντηρήθηκε ακόμα και πολύ μετά την παρακμή και το τέλος του μαζικού σινεμά.

Η πορεία του είχε και δεύτερη και τρίτη «ζωή» μέσα στις δεκαετίες, είτε μέσω του τραγουδιού και των περιοδειών του στα πάλκα και τις πίστες της ομογένειας, είτε μέσω της τηλεόρασης, ενώ τα τελευταία χρόνια η φήμη του είχε αποκτήσει μια διαφορετική διάσταση, ως φανατικού «βιβλιοφάγου», ως γλαφυρού αφηγητή στο facebook, ως πρότυπου απόδρασης από το αστικό χάος στην ύπαιθρο, ως ιδανικού συνταξιούχου.    

Από την εποχή που όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες του λεγόμενου εμπορικού κινηματογράφου ήταν για πέταμα, σύμφωνα πάντα με την αντίληψη μιας ντόπιας νομενκλατούρας, περάσαμε στην εποχή που αναβαθμίζονται και δοξολογούνται οι πιο άθλιες από αυτές.

Ήταν συμπαθής και ενδιαφέρουσα προσωπικότητα, σύμφωνα με πάσα εκδοχή και μαρτυρία, και η αναγγελία του θανάτου του χτύπησε πολλές διαφορετικές φλέβες.

Μέσα στη θολούρα όμως που προκαλεί η συναισθηματική φόρτιση της άμεσης νεκρολογίας, πολλοί έφτασαν στο σημείο να τον συγκρίνουν με άπιαστα μεγέθη (κοινωνικά, πολιτισμικά και καλλιτεχνικά) σαν τον Θανάση Βέγγο ή τον Στέλιο Καζαντζίδη. Αν είναι ποτέ δυνατόν.  Στον βωμό ενός ξέφρενου και ξεκούδουνου ρεβιζιονισμού, έχει χαθεί κάθε μέτρο. 

Θυμήθηκα τη γιαγιά μου που δεν μπορούσε ή δεν είχε τη διάθεση να διαχωρίσει τους χαρακτήρες στα έργα από τους ηθοποιούς που τους υποδύονταν. Ο Νίκος Ξανθόπουλος έπαιζε το «παιδί του λαού» στο πανί. Στην αληθινή ζωή ήταν ένας σταρ του σινεμά –  με τις ανάλογες αμοιβές. Και είναι ντροπή να χαρακτηρίζονται μελό ή μελοδράματα τα προϊόντα κυνικής εκμετάλλευσης ενός δήθεν λαϊκού ήθους στα οποία πρωταγωνιστούσε. Αποτελεί προσβολή και σπίλωση ενός ολόκληρου (και πολύ σημαντικού) κινηματογραφικού είδους.

Υπάρχουν πολλά αξιόλογα «μελό» (από τον «Μεθύστακα» και τα φιλμ της Μαρία Πλυτά ως τα «Χαμένα όνειρα» του Σακελλάριου και ένα σωρό άλλες ενδιάμεσα) στην ελληνική φιλμογραφία, και δεν έχουν σχέση με τα άρπα-κόλλα πορνό «φτωχολογιάς», «φιλότιμου» και «προσφυγιάς» του Τεγόπουλου – μνημεία λεβέντικης κακομοιριάς, μαύρης συντήρησης και ξεδιάντροπης εκμετάλλευσης.

Ούτε ένα δεν διασώζεται από πουθενά, ούτε ένα δεν αναβαπτίστηκε ποτέ στην κολυμπήθρα της cult ειρωνείας. Ούτε καν η επική «Οδύσσεια ενός ξεριζωμένου», με εξαίρεση φυσικά την περιβόητη σκηνή της πάλης του ήρωα με την «αρκούδα».  

Στην πραγματικότητα, δεν ήταν καν δημοφιλείς αυτές οι ταινίες στην τηλεόραση, αυτή την επουράνια σφαίρα όπου ανελήφθη για να κατοικήσει ως την αιωνιότητα ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος μετά το επίγειο τέλος του στις αίθουσες. Δεν προβάλλονταν ποτέ στην prime time ώρα της ελληνικής οικογενειακής εστίας το Σάββατο το βράδυ, αλλά τα μεσημέρια της Κυριακής μεταξύ χώνεψης και σιέστας, ανάμεσα σε εκκλησιαστικές εκπομπές και κλαρίνα.  

Κι όμως, βρέθηκαν άνθρωποι που μέσα στη φούρια τους να πενθήσουν έναν «λαϊκό ήρωα», ανακάλυψαν ξαφνικά σ’ αυτές τις ταινίες μια αλληγορική έκφραση του μετεμφυλιακού τραύματος. Μετα-κουλτουριάρηδες εν δράσει, αυτή η μάστιγα.

Από την εποχή που όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες του λεγόμενου εμπορικού κινηματογράφου ήταν για πέταμα, σύμφωνα πάντα με την αντίληψη μιας ντόπιας νομενκλατούρας, περάσαμε στην εποχή που αναβαθμίζονται και δοξολογούνται οι πιο άθλιες από αυτές.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ