Οι άνδρες προτιμούν τη Μάρθα Καραγιάννη

Οι άνδρες προτιμούν την Μάρθα Καραγιάννη Facebook Twitter
Τη χαροποιούσε πολύ το γεγονός ότι ως πιο καθημερινό, οικείο, μελαχρινό κορίτσι, αποτελούσε η ίδια ένα πρότυπο για πολύ περισσότερα κορίτσια.
0

«ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΕΡΑΣΩ γιατί αυτό σημαίνει ότι θα έχω ζήσει (μόνο όσοι πεθαίνουν νέοι δεν γερνάνε). Για τον θάνατο αδιαφορώ γιατί δεν θα είμαι εκεί», έγραφε στα απομνημονεύματά της που είχαν κυκλοφορήσει το 2001 υπό τον τίτλο Ο έρωτας, μωρό μου, είναι γλέντι – ατάκα που θυμίζει κάτι από το ύφος και την κοσμοθεωρία της Σπεράντζας Βρανά όπως γλαφυρά καταγράφηκε στις δικές της αυτοβιογραφίες, παρότι ως σύμβολα ερωτικής απελευθέρωσης εκπροσωπούν διαφορετικές ιδέες και αξίες στην πραγματικότητα.

Η Μάρθα Καραγιάννη μπορεί να εμφανιζόταν ντόμπρα και ξηγημένη και ανεξάρτητη και ακομπλεξάριστη, δεν ήταν όμως «της πιάτσας» αλλά «της διπλανής πόρτας». Κι αυτή η πόρτα μπορεί να βρισκόταν όχι μόνο στο Κερατσίνι όπου μεγάλωσε, αλλά και στην Κυψέλη, στον Κολωνό ή και στο Κολωνάκι ακόμα. 

«Θέλω να γεράσω γιατί αυτό σημαίνει ότι θα έχω ζήσει (μόνο όσοι πεθαίνουν νέοι δεν γερνάνε). Για τον θάνατο αδιαφορώ γιατί δεν θα είμαι εκεί»

Αυτή η φαινομενική έλλειψη «εξαιρετικότητας» δεν την εμπόδισε –ενδεχομένως μάλιστα τη βοήθησε–  να διαγράψει μια αυτόνομη πορεία και να ζήσει μια προσωπική ζωή χωρίς μέντορες και χωρίς διανοουμενίστικο mansplaining (τουλάχιστον μέχρι τα πενήντα):

«Όταν είσαι είκοσι χρονών κι έχεις να διαλέξεις ανάμεσα στον Σαρτρ και σ' έναν ποδοσφαιριστή», είχε πει κάποτε, όταν για πολλοστή φορά τη ρωτούσαν για τις σχέσεις που είχε στα νιάτα της με ποδοσφαιριστές, «θα είσαι βλάκας αν δεν πας με τον ποδοσφαιριστή. Βέβαια στα πενήντα σου θα είσαι βλάκας αν δεν πας με τον Σαρτρ».

Κάποτε την είχα ακούσει να λέει σε μια τηλεοπτική συνέντευξη ότι δεν είχε κανένα πρόβλημα που κάποια επιβλητική ξανθιά, σαν τη Ζωή Λάσκαρη φερ’ ειπείν, κέρδιζε μεγαλύτερη δημοσιότητα ως σταρ και ως ερωτικό σύμβολο. Αντιθέτως, όπως έλεγε, τη χαροποιούσε πολύ το γεγονός ότι ως πιο καθημερινό, οικείο, μελαχρινό κορίτσι, αποτελούσε η ίδια ένα πρότυπο για πολύ περισσότερα κορίτσια.

Είναι κάτι στιγμές στις ταινίες της (στα τεχνικολόρ μιούζικαλ του Δαλιανίδη βασικά) που μοιάζει σα να βρίσκεται εκεί για να χλευάζει τα μονότονα κλισέ των ανδρών, υπενθυμίζοντάς τους ότι αν πράγματι ισχύει το δόγμα «οι κύριοι προτιμούν τις ξανθές» (φυσικές και μη), τότε κακό του κεφαλιού τους. Εκείνοι χάνουν και όχι η ίδια.  

Την είχα δει από κοντά πριν από μερικά χρόνια στον Επιτάφιο του Αγίου Διονυσίου στη Σκουφά (προτού «στρατικοποιηθεί» υποκαθιστώντας την παροπλισμένη λόγω εργασιών Μητρόπολη) και ήταν τόσο ευχάριστο να τη βλέπεις έτσι απλά ντυμένη, επιμελώς  ατημέλητη σχεδόν, αλλά με την καλύτερη δυνατή έννοια, χωρίς τίποτα το εξεζητημένο ή μακάβρια ματαιόδοξο στην εμφάνιση, στην κίνηση, στο βλέμμα. Κοκεταρία μηδέν.

Κι όμως η μορφή της ήταν απολύτως αναγνωρίσιμη ακριβώς επειδή έμοιαζε να μην την ενδιαφέρει καθόλου να γίνει κέρινο ομοίωμα του νεότερου εαυτού της, που τόσους πόθους ξυπνούσε κάποτε. Ήταν απλώς η Μάρθα Καραγιάννη ως μεγάλη γυναίκα. Οικεία και προσηνής και ελκυστική όπως πάντα. 


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ