Θα μάθουμε άραγε ποτέ ποιος ήταν «ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν»;

Θα μάθουμε άραγε ποτέ ποιος ήταν «ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν»; Facebook Twitter
Δύο ώρες είναι λίγες για μια ζωή σαν του Τσάπλιν ή για μια στοιχειωδώς επισταμένη κινηματογραφική προσέγγιση του έργου του.
0



ΧΘΕΣ, 23 ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 2022,
συμπληρώθηκαν πενήντα χρόνια από την πιο συγκλονιστική ίσως στιγμή στην ιστορία της τελετής των Όσκαρ, όταν εμφανίστηκε στην σκηνή για να παραλάβει το τιμητικό του βραβείο ο Τσάρλι Τσάπλιν, μετά από μια εικοσαετία που είχε ήδη διαρκέσει ο εξοστρακισμός του από τις Ηνωμένες Πολιτείες με την στάμπα του «κομμουνιστή». Η αίθουσα σειόταν για ώρα από τα χειροκροτήματα και η συγκίνηση όλων των παρευρισκόμενων που αρνούνταν να ξανακαθίσουν στις θέσεις τους καθρεπτιζόταν στο βουρκωμένο πρόσωπο του τιμώμενου προσώπου που με τα χρόνια θύμιζε όλο και λιγότερο την μορφή του ‘Σαρλό’, του ‘Αλήτη’, που για τόσα χρόνια ήταν η πιο εμβληματική και η πιο «αναγνωρίσιμη» φιγούρα στην οικουμένη. Ήταν η στιγμή της επίσημης αναγνώρισης και της ιστορικής συμφιλίωσης, εκ μέρους του Χόλιγουντ έστω, αν όχι της επίσημης αμερικανικής πολιτείας ή του αμερικανικού κοινού. 

Ελάχιστες πιο αινιγματικές απροσδιόριστες διασημότητες τέτοιου υπεράνθρωπου βεληνεκούς υπήρξαν (αν υπήρξαν) στη σύγχρονη ιστορία, και αυτό δεν μπορεί να το αλλάξει το νέο ντοκιμαντέρ βρετανικής παραγωγής «Ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν» (The Real Charlie Chaplin), που είναι διαθέσιμο εδώ και λίγο καιρό στις πλατφόρμες, παρά τον υποσχόμενο για το αντίθετο τίτλο του. Το γνωρίζουν άλλωστε αυτό μάλλον και οι ίδιοι οι δημιουργοί, από τη στιγμή που η ταινία ξεκινά (υπό την μορφή μεσότιτλων του βωβού) με μια ρήση – ή ένα αξίωμα – του Αμερικανού σοσιαλιστή συγγραφέα και φίλου του Τσάπλιν: «Υπάρχουν πολλοί περισσότεροι Τσάρλι Τσάπλιν απ’ όσους μπορούμε να φανταστούμε. Απόλαυσε όποιον από αυτούς έχεις την τύχη να συναντήσεις, μην αποπειραθείς όμως να τον συνδέσεις με οτιδήποτε μπορείς να αντιληφθείς».

Η απληστία δηλητηρίασε τις ψυχές των ανθρώπων, περιχαράκωσε τον κόσμο με το μίσος, μας οδήγησε με το βάδισμα της χήνας στην μιζέρια και στην αιματοχυσία, αναπτύξαμε ταχύτητα, αλλά κλειστήκαμε στον εαυτό μας, η γνώση μας έκανε κυνικούς, η εξυπνάδα άκαρδους κι αγενείς…

Δύο ώρες είναι λίγες για μια ζωή σαν του Τσάπλιν ή για μια στοιχειωδώς επισταμένη κινηματογραφική προσέγγιση του έργου του, γι’ αυτό και στην διάρκειά της η ταινία σοφά αρκείται σε μια απόπειρα συναισθηματικής ‘διαλεύκανσης’  μιας μυθικής προσωπικότητας, με την βοήθεια νέου αρχειακού υλικού, ξεκινώντας από την αρχή. Την γέννησή του (την ίδια μέρα με τον Χίτλερ, γεγονός που θα φαινόταν πολλαπλώς σημαδιακό αργότερα) στις φτωχογειτονιές του Λονδίνου, τα παιδικά χρόνια της απόλυτης ανέχειας, το μιούζικ χολ, την φυγή στην Αμερική, την τυχαία είσοδό του στο σινεμά, την απίστευτου μεγέθους επιτυχία, τον δισταγμό να ακολουθήσει τον συρμό του ομιλούντος φοβούμενος ότι ο «Αλήτης» με συγκεκριμένη φωνή θα έπαυε να είναι οικουμενικός. «Η φωνή είναι κάτι το σπουδαίο», θα έλεγε αργότερα, «δεν μπορεί όμως να συγκριθεί με την σιωπή, ούτε με ένα βλέμμα».   

Θα μάθουμε άραγε ποτέ ποιος ήταν «ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν»; Facebook Twitter

Η σιωπή θα έληγε το 1940 με τον «Μεγάλο Δικτάτορα», η πρώτη ταινία που η φιγούρα με το μουστάκι, το καπέλο, το στενό σακάκι, τα μεγάλα παπούτσια και το μπαστούνι αποκτούσε συγκεκριμένη ταυτότητα (ο Εβραίος μπαρμπέρης που είναι φτυστός ο δικτάτορας) και η πρώτη ταινία που μιλά. Και μόνο αστεία δεν είναι αυτά που λέει όταν στο περίφημο μονόλογο του τέλους ανοίγει το στόμα του και απευθύνεται στον θεατή, στην οικουμένη ολόκληρη, ενώ ήδη την Ευρώπη θερίζει η ναζιστική λαίλαπα: «Η απληστία δηλητηρίασε τις ψυχές των ανθρώπων, περιχαράκωσε τον κόσμο με το μίσος, μας οδήγησε με το βάδισμα της χήνας στην μιζέρια και στην αιματοχυσία, αναπτύξαμε ταχύτητα, αλλά κλειστήκαμε στον εαυτό μας, η γνώση μας έκανε κυνικούς, η εξυπνάδα άκαρδους κι αγενείς…».  

Εν μέρει όμως, αυτός ο μονόλογος, τον οποίον καλείτο να επαναλάβει σε διάφορες επίσημες περιστάσεις, θα ήταν η αρχή της «πτώσης» και η δικαιολογία που αναζητούσαν οι κύκλοι που ήθελαν να τον συνδέσουν με την «ερυθρά απειλή» μετά τον πόλεμο. «Αν αυτά που λέω συνιστούν κομμουνισμό, τότε πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι στις Ηνωμένες Πολιτείες θα ψήφιζαν υπέρ του», είχε πει πριν μπει και επίσημα στο στόχαστρο του FBI, ενώ αργότερα θα δήλωνε: «Δεν έχω υπάρξει μέλος ή οπαδός οποιουδήποτε κόμματος, ούτε κι έχω ψηφίσει ποτέ στην ζωή μου».  

Θα μάθουμε άραγε ποτέ ποιος ήταν «ο αληθινός Τσάρλι Τσάπλιν»; Facebook Twitter
Ο Τσάρλι Τσάπλιν με τη δεύτερη συζύγό του Λίτα Γκρέι, την οποία γνώρισε όταν εκείνη ήταν 12 και την παντρεύτηκε όταν ήταν 16 (ο ίδιος ήταν 35).

Η ταινία αφήνει χώρο και για τις έντονες σκιές που έχουν να κάνουν με την κακομεταχείριση κάποιων γυναικών της ζωής του, και ειδικά της δεύτερης συζύγου του Λίτα Γκρέι, την οποία γνώρισε όταν εκείνη ήταν 12 και την παντρεύτηκε όταν ήταν 16 (ο ίδιος ήταν 35). Εμφανίζεται και η ίδια να μιλά σε αρχειακό υλικό από την δεκαετία του ’80 και να αφηγείται ένα χρονικό συστηματικής κακοποίησης. Όταν χώρισαν όμως, όχι μόνο δεν την πίστευε κανείς, αλλά σύσσωμη η (ανδροκρατούμενη) γαλλική ιντελιγκένσια πήρε αντανακλαστικά το μέρος του, στολίζοντάς την με φριχτούς χαρακτηρισμούς. 

Η συγκινητική τελετή των Όσκαρ του 1972 δεν ήταν αρκετή πάντως για να τον κάνει να εγκαταλείψει την μεγαλοπρεπή έπαυλη όπου ζούσε με την οικογένειά του στις ελβετικές Άλπεις. «Ήταν μια προσωπικότητα που γινόταν αποπνικτική αν βρισκόσουν πολύ κοντά του», ακούγεται να λέει η ηθοποιός κόρη του Τζέραλντιν, ενώ βλέπουμε οικογενειακές ταινίες με φόντο το λευκό σκηνικό. «Τον θυμάμαι να λέει "δεν είμαι πικραμένος με την Αμερική", το έλεγε όμως τόσο συχνά που αναρωτιόσουν…». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ