Εις μνήμην του προσφιλούς μας «ποντικιού»

Εις μνήμην του προσφιλού μας «ποντικιού» Facebook Twitter
Οι άνθρωποι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το mouse, αλλά όχι ως αυτονόητη διαδικασία. Οι ένδοξες μέρες του ανήκουν στο παρελθόν.
0

ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ, πολύ πριν τα smartphones ή ακόμη και οι φορητοί υπολογιστές κατακλύσουν το σύμπαν, το ποντίκι του υπολογιστή ήταν κάτι καινούργιο και συναρπαστικό.

Ο Macintosh του 1984 δεν ήταν το πρώτο μηχάνημα που διέθετε ποντίκι, αλλά ήταν το πρώτο που διέδωσε αυτό το εργαλείο στους απλούς ανθρώπους. Η σωστή χρήση του ποντικιού δεν ήταν αυτονόητη. Πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονταν να κινούνται και να κάνουν κλικ ταυτόχρονα, και το «διπλό κλικ» ήταν μια δεξιότητα που έπρεπε να μάθει κανείς.

Παρόλα αυτά, ο καθένας μπορούσε να το μετακινήσει πάνω σε ένα τραπέζι και να δει τα αποτελέσματα στην οθόνη: Ένας μικρός δρομέας κινούνταν μαζί μας. «Το τοξάκι που δείχνει είναι μια μεταφορά που όλοι γνωρίζουμε», είχε δηλώσει ο Steve Jobs το 1985 στο Playboy. Το ποντίκι ήταν κεντρικό στοιχείο για το μέλλον του υπολογιστή, το οποίο δεν ήταν ακόμη εξασφαλισμένο εκείνη την εποχή.

Αλλά η «εποχή του ποντικιού» που ακολούθησε δεν κράτησε πολύ. Μέχρι τη δεκαετία του 2010, η συσκευή βρισκόταν σαφώς σε απότομη πτώση. Φυσικά, δεν εξαφανίστηκε ποτέ – ένας γίγαντας των αξεσουάρ υπολογιστών όπως η Logitech εξακολουθεί να κερδίζει περίπου 750 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσιες πωλήσεις «συσκευών επισήμανσης».

Αλλά το ποντίκι έχει υποχωρήσει πλέον στη σκιά. Οι βασικές λειτουργίες που κάποτε εκτελούσε οδεύουν προς εξαφάνιση. Χειρίζεστε ένα smartphone με το δάχτυλό σας. Ο υπολογιστής σας είναι πιθανότατα ένας φορητός υπολογιστής με trackpad. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το mouse, αλλά όχι ως αυτονόητη διαδικασία. Οι ένδοξες μέρες του ανήκουν στο παρελθόν.

Το ποντίκι είχε πάντα περισσότερο νόημα όταν αντιμετωπίζαμε την «επιφάνεια εργασίας» του υπολογιστή ως ακριβώς αυτό: έναν διακριτό, ορθογώνιο χώρο. Το mouse pad ήταν ένα υποκατάστατο της οθόνης και μοιραζόταν τα όριά της.

Στη δεκαετία του 1980, τα Mac ήταν σπάνια και οι πιο δημοφιλείς υπολογιστές της Apple, η σειρά Apple II, δεν χρησιμοποιούσαν ποντίκι. Η Microsoft διέθετε το δικό της ποντίκι από το 1983, αλλά παρέμενε προαιρετικό αξεσουάρ ακόμη και στην εποχή των πρώτων Windows.

Λίγα χρόνια αργότερα, όμως, το ποντίκι θα περνούσε στο mainstream. Τα Windows είχαν υιοθετηθεί ευρέως. Ο Παγκόσμιος Ιστός εξαπλωνόταν και το ποντίκι θα αποτελούσε το εργαλείο για το σερφάρισμα στους συνδέσμους. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αγόραζαν και χρησιμοποιούσαν υπολογιστές για όλο και περισσότερα πράγματα – εργασία, ψυχαγωγία, παιχνίδια, ψώνια, κρατήσεις για ταξίδια, πληρωμή λογαριασμών. Ο μικροσκοπικός κινητήρας αυτής της επανάστασης ήταν το ποντίκι.

Αλλά το ποντίκι είχε πάντα περισσότερο νόημα όταν αντιμετωπίζαμε την «επιφάνεια εργασίας» του υπολογιστή ως ακριβώς αυτό: έναν διακριτό, ορθογώνιο χώρο. Το mouse pad ήταν ένα υποκατάστατο της οθόνης και μοιραζόταν τα όριά της. Οι desktop υπολογιστές θα επέμεναν, αλλά πλέον η οθόνη γινόταν αντιληπτή ως μια μικροσκοπική πύλη σε έναν ευρύτερο κόσμο. Ένα ποντίκι ήταν πολύ ευαίσθητο για να ευδοκιμήσει μέσα σε μια τέτοια απεραντοσύνη.

Οι υπολογιστές εξαπλώθηκαν πέρα από τα όρια του γραφείου. Στο καφέ, στο τρένο, στο κρεβάτι, στο σαλόνι, στο Uber: ξαφνικά η συνδεσιμότητα ήταν παντού. Εκεί που κάποτε το ποντίκι υποδήλωνε συγκεκριμένη εργασία και ανάγκη για πλήρη ενασχόληση με τους υπολογιστές, η σημασία του σύντομα αντιστράφηκε. Μια επιφάνεια εργασίας με ένα ποντίκι σηματοδοτούσε πλέον εργασία χαμηλότερου κύρους.

Ένα ποντίκι μπορούσε κάποτε να μας κάνει να νιώθουμε σαν να ταξιδεύουμε μέσα στα κυκλώματα. Αλλά αυτός ο τρόπος σύνδεσης με τους υπολογιστές έχει εκλείψει. Η οθόνη είναι απλώς ένα παράθυρο πλέον, κι εμείς είμαστε απ’ έξω και χτυπάμε το τζάμι.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πύλος ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ιλεκτρίσιτυ / Πύλος, ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ο λόγος που οι θάνατοι των μεταναστών περνούν «απαρατήρητοι» είναι ένας λιγότερο ή περισσότερο φανερός ρατσισμός, μια προ-συνειδητή αξιολογική κρίση που διαχωρίζει τις ζωές σε σημαντικές και ασήμαντες, πενθήσιμες και μη.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Ρεπορτάζ / Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Πώς κυλά σήμερα η ζωή στον εθελοντικό οργανισμό; Οι οικονομικές ατασθαλίες, ο κίνδυνος για «λουκέτο», οι αλλαγές στους χώρους, τα ίχνη του πατέρα Αντωνίου, οι αντιδράσεις των παιδιών και ο στόχος της αποϊδρυματοποίησης. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Ρεπορτάζ / Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Μετά την κραυγαλέα υπόθεση ανέγερσης ξενοδοχείου στο Σαρακήνικο της Μήλου, το υπουργείο Περιβάλλοντος προχώρησε στην αναστολή έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών στις περιοχές του νησιού για τις οποίες προτείνονται ειδικά μέτρα προστασίας μέσα από τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
trump hitler

Οπτική Γωνία / Είναι ο Τραμπ ο Χίτλερ των ημερών μας;

Εκατομμύρια πολίτες σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται αν όσα συμβαίνουν μετά την εκλογή του είναι πραγματικά ή πρόκειται για έναν κακό εφιάλτη. Όλα δείχνουν ότι έχουν πολλούς και βάσιμους λόγους γι’ αυτό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Οπτική Γωνία / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Το μπρα ντε φερ ΗΠΑ – Ουκρανίας, η Ε.Ε. και οι ευρύτερες συνέπειες. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
μαρκο ρούμπιο

Daily / Σταυροί στο μέτωπο 

Ο σταυρός στο μέτωπο του Αμερικανού ΥΠΕΞ, μεταξύ άλλων δυσοίωνων σκέψεων, έφερε στο μυαλό τον βανδαλισμό από Χριστιανούς των αρχαίων αγαλμάτων, συχνά με την χάραξη ενός σταυρού στη μορφή τους, όπως η κεφαλή της Αφροδίτης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οπτική Γωνία / Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οι καταιγιστικές εξελίξεις μετά την εκλογή Τραμπ και το αδιέξοδο στην Ουκρανία, οδηγούν πλέον σε έναν ιδιόμορφο ευρωπαϊσμό της θωράκισης, της στρατιωτικοποίησης και των αντίστοιχων τεράστιων επενδύσεων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Κοκέτα / Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Η ψυχολόγος στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου παίδων «Αγία Σοφία» και συνιδρύτρια της πρώτης σχολής σκύλων οδηγών στη χώρα μας μιλά στην Κοκέτα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Κοκέτα / Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Ακούγοντας τους πολύ μεγάλους: Ένα τηλεφώνημα στη γιαγιά της φίλης μου, στην Αμαλία Κωβαίου που μας στέλνει την αγάπη της από τη Δονούσα.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Ρεπορτάζ / Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Το επόμενο δίμηνο θα κλείσει ο κύκλος ενός έργου που ξεκίνησε να μελετάται πριν από 28 χρόνια. Πρόκειται για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας που έχει γίνει σίριαλ με παλιά και νέα επεισόδια. Άραγε, ετοιμάζεται να παιχτεί το τελευταίο; Ή μήπως όχι; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ