Ένα εθιστικό freak show: Το 2022 ήταν η χρονιά του TikTok

Ένα εθιστικό freak show: Το 2022 ήταν η χρονιά του TikTok Facebook Twitter
Δεν είμαι σίγουρη τι ισχύει για την κυβερνοασφάλεια. Ξέρω μόνο πως το TikTok είναι σαν ένα εθιστικό freak show.. Εικονογράφηση: bianka/LifO
0


ΓΡΑΦΩ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
χαράματα, στο σκοτάδι, σκυμμένη πάνω από το λάπτοπ στην κουζίνα του σπιτιού μου, αγκαλιά με τον γάτο. Κοπανάω τα πλήκτρα με μανία, ενώ έξω χαράζει. Ο λόγος που δουλεύω τώρα, αντί να κοιμάμαι, δεν είναι ούτε η πολλή δουλειά ούτε ο γιος μου, που είναι δύο χρονών και έχει όλη την ενέργεια ενός κουταβιού Τζακ Ράσελ. Ο λόγος είναι ότι την ώρα που θα έπρεπε να δουλεύω περνάω ώρες ολόκληρες, κοιτώντας μαγνητισμένη βιντεάκια στο ΤikΤok.

Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν είμαι η μόνη. Την ώρα που τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα περνούν τη θλιβερή μεσήλικη κρίση τους, το TikTok, που περιγράφεται ως «μια κινέζικη πλατφόρμα δημιουργίας και κοινοποίησης βίντεο», έχει πλέον 1 δισ. χρήστες διεθνώς, κυρίως εφήβους ή και πολύ νέους. Ένα πρόσφατο trend έλεγε κάτι σαν «σας βλέπω εσάς στο “ενήλικο ΤikΤok” που έχετε γεννηθεί στο τέλος της δεκαετίας του ’90», οπότε για τα δεδομένα του μέσου δεν είμαι απλώς μεγάλη αλλά με το ένα πόδι στον τάφο.

Το TikTok είναι σαν ένα εθιστικό freak show ‒ υπάρχουν εκατοντάδες «χαλαρωτικά» βίντεο με υπερ-κοντινά πλάνα σε αφαίρεση, από μπιμπίκια και σπυράκια με μουσική υπόκρουση Σελίν Ντιόν και Κάρμινα Μπουράνα και σχόλια όπως «τι ανακουφιστικό, ευχαριστούμε».

Το ΤιkΤok είναι για νέους: απαιτεί να ξέρει κανείς να τραβήξει επαγγελματικού επιπέδου βίντεο με το κινητό του, να αντιλαμβάνεται τα trends εξαιρετικά γρήγορα και να μοιράζεται περιεχόμενο αστραπιαία. Η βασική διαφορά του είναι πως δεν είναι φτιαγμένο με σκοπό την επικοινωνία ή την οποιαδήποτε σύνδεση ‒ είναι περισσότερο σαν πλατφόρμα entertainment, γι’ αυτό υπάρχουν άπειροι χρήστες που δεν έχουν ανεβάσει απολύτως τίποτα και απλώς παρακολουθούν λογαριασμούς άλλων. 

Δεν ήταν η καλύτερη χρονιά για τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Το Μeta (στο οποίο ανήκουν Facebook και Instagram) βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο. Η εταιρεία προχώρησε σε 11.000 απολύσεις. Τα δύο προϊόντα έχουν πιάσει «ταβάνι» εμπορικά, ενώ το Μetaverse, το νέο μεγάλο στοίχημα του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, χάνει περίπου ένα δισ. δολάρια τoν μήνα. Το Ιnstagram προσπαθεί απεγνωσμένα να ανταγωνιστεί τη φόρμουλα του ΤikΤok, αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος που ο αλγόριθμος προτιμάει πλέον τα βίντεο και προωθεί τα reels, τα οποία είναι συνήθως βίντεο που έπαιξαν στο ΤikΤok πριν από μία εβδομάδα. Το Τwitter ζει ένα πρωτοφανές δράμα μετά την ταραχώδη εξαγορά του από τον Έλον Μασκ, ο οποίος «τρέχει» το Τwitter περίπου όπως διοικούσε ο Ντόναλντ Τραμπ τις ΗΠΑ ‒ κάθε μέρα είναι και μια καινούργια έκπληξη-ωδή στον ναρκισσισμό του.

Παρά τα προβλήματα των ανταγωνιστών του και την ολοένα αυξανόμενη δημοφιλία του, το ΤikΤok αντιμετωπίζει κι αυτό τις δικές του δυσκολίες, κυρίως με την αγορά των ΗΠΑ. Είναι πολλοί αυτοί που ισχυρίζονται πως το ΤikΤok είναι κάτι σαν Δούρειος Ίππος για την αμερικανική κυβερνοασφάλεια ‒ δεκαεννέα πολιτείες μόλις απαγόρευσαν τη χρήση του σε υπηρεσιακά τηλέφωνα.

Δεν είμαι σίγουρη τι ισχύει για την κυβερνοασφάλεια. Ξέρω μόνο πως το TikTok είναι σαν ένα εθιστικό freak show ‒ υπάρχουν εκατοντάδες «χαλαρωτικά» βίντεο με υπερ-κοντινά πλάνα σε αφαίρεση, από μπιμπίκια και σπυράκια με μουσική υπόκρουση Σελίν Ντιόν και Κάρμινα Μπουράνα και σχόλια όπως «τι ανακουφιστικό, ευχαριστούμε», challenges όπου πιτσιρίκια μαγειρεύουν κοτόπουλο με σιρόπι για τον βήχα, μανάδες που γκρινιάζουν για τις πεθερές τους και άπειρα μωρά και κατοικίδια ζώα μέχρι έφηβοι που κάνουν χορογραφίες.

Στην Ελλάδα είναι ακόμα ελαφρώς ερασιτεχνικά τα πράγματα, αλλά τα βίντεο του ΤikΤok έχουν το πλεονέκτημα πως παίζουν κανονικά μουσική (σε αντίθεση με το Ιnstagram, που στη χώρα μας «μπλοκάρει» λόγω των δικαιωμάτων). Υπάρχουν άπειρα βίντεο με παράφωνους ανθρώπους που χτυπιούνται σε χωματερές και λαγκάδια και μοιάζουν να βγήκαν από τα «Παρατράγουδα» της Αννίτας Πάνια, γάμοι και baby showers («είμαι η γιαγιά της νύφης και νομίζω θα είναι αγόρι»), έφηβοι που κάνουν challenges με τραπ τραγούδια και ζευγάρια που πουλάνε herbalife. Τα αγαπημένα μου βίντεο είναι από μικρά αγοράκια που τα βάζουν να χορεύουν ζεϊμπέκικο και τα χειροκροτούν όλοι γύρω γύρω περήφανοι. Στα σχόλια όλοι γράφουν «μπράβο, λεβεντιά, μας έβαλες τα γυαλιά» και «σαΐνι… ο μικρός»! 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

μαρκο ρούμπιο

Daily / Σταυροί στο μέτωπο 

Ο σταυρός στο μέτωπο του Αμερικανού ΥΠΕΞ, μεταξύ άλλων δυσοίωνων σκέψεων, έφερε στο μυαλό τον βανδαλισμό από Χριστιανούς των αρχαίων αγαλμάτων, συχνά με την χάραξη ενός σταυρού στη μορφή τους, όπως η κεφαλή της Αφροδίτης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οπτική Γωνία / Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οι καταιγιστικές εξελίξεις μετά την εκλογή Τραμπ και το αδιέξοδο στην Ουκρανία, οδηγούν πλέον σε έναν ιδιόμορφο ευρωπαϊσμό της θωράκισης, της στρατιωτικοποίησης και των αντίστοιχων τεράστιων επενδύσεων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Κοκέτα / Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Η ψυχολόγος στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου παίδων «Αγία Σοφία» και συνιδρύτρια της πρώτης σχολής σκύλων οδηγών στη χώρα μας μιλά στην Κοκέτα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Κοκέτα / Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Ακούγοντας τους πολύ μεγάλους: Ένα τηλεφώνημα στη γιαγιά της φίλης μου, στην Αμαλία Κωβαίου που μας στέλνει την αγάπη της από τη Δονούσα.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Ρεπορτάζ / Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Το επόμενο δίμηνο θα κλείσει ο κύκλος ενός έργου που ξεκίνησε να μελετάται πριν από 28 χρόνια. Πρόκειται για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας που έχει γίνει σίριαλ με παλιά και νέα επεισόδια. Άραγε, ετοιμάζεται να παιχτεί το τελευταίο; Ή μήπως όχι; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
STREAMING

Οπτική Γωνία / Πόσο εύκολο είναι να εντοπιστούν οι χρήστες παράνομου streaming στην Ελλάδα;

Ο χημικός μηχανικός και συγγραφέας του βιβλίου «Τεχνητή Νοημοσύνη: Άνθρωπος - Φύση - Μηχανές» Αντώνης Μαυρόπουλος μιλά στη LiFO για τις δυσκολίες εφαρμογής του νέου νομοσχεδίου σε όσους παρακολουθούν παράνομα ταινίες και αγώνες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο»

Οπτική Γωνία / Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο». Πόσες χιλιάδες διαδήλωσαν τελικά;

Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο. Από ένα μεγαλειώδες κοινωνικό σώμα  χωρίς ταξικά, ηλικιακά, κομματικά χαρακτηριστικά, που απαιτεί Δικαιοσύνη και ασφαλείς μεταφορές.  
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τεμπη

Οπτική Γωνία / Γιατί κατεβαίνω σήμερα στη διαδήλωση

«Τη θέση μας τη διατυπώνουμε όχι για την υπερτιμημένη δημοφιλία αλλά για την υποτιμημένη εντελώς φωνή των ανθρώπων σαν εμένα που δεν ανήκουν κάποιο κόμμα και μπορούν να αναγνωρίζουν λάθη και σωστά, δεξιά, αριστερά και στο κέντρο του δημόσιου βίου και να συναισθάνονται όσα συμβαίνουν γύρω τους»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ