Ένας βιαστής στους Ολυμπιακούς και η αποποίηση ευθύνης

Ένας βιαστής στους Ολυμπιακούς και η αποποίηση ευθύνης Facebook Twitter
Αυτός ο άντρας κρίθηκε κατάλληλος να εκπροσωπήσει τη χώρα του στο μεγαλύτερο γεγονός του αθλητικού κόσμου. Φωτ.: Mario Hommes/DeFodi Images via Getty Images/Ideal Image
0


Η ΕΙΔΗΣΗ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Ο Steven van de Velde είναι Ολλανδός αθλητής, παίκτης του beach volley. Ανήκει στην ομάδα που θα εκπροσωπήσει την Ολλανδία στους επικείμενους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι. Το 2016 καταδικάστηκε σε τετραετή φυλάκιση για τον βιασμό μιας 12χρονης Βρετανίδας. Αφότου παρέμεινε για ένα έτος σε ολλανδική φυλακή, είναι πλέον ελεύθερος και συνεχίζει την επαγγελματική του πορεία.

Σημασία έχει και το πώς συνέβη ο βιασμός του παιδιού. Αφού την έκανε add στο Facebook και μιλούσε μαζί της κάθε μέρα σε Messenger, Snapchat και Skype, αποφάσισε να πάρει ένα αεροπλάνο από την Ολλανδία και να πάει στη Βρετανία, όπου τη συνάντησε, τη μέθυσε και τη βίασε. 

Περνάω στο σχόλιο. 

Αυτός ο άντρας κρίθηκε κατάλληλος να εκπροσωπήσει τη χώρα του στο μεγαλύτερο γεγονός του αθλητικού κόσμου. Αυτός ο άντρας, το θύμα του οποίου ξεκίνησε να αυτοτραυματίζεται μετά τον βιασμό και επιχείρησε ν’ αυτοκτονήσει, θα είναι στις τηλεοράσεις όλου του πλανήτη εκπροσωπώντας την πατρίδα του, σε μια διοργάνωση κατά τη διάρκεια της οποίας θα ακούσουμε για ήθος, ευγενή άμιλλα και αθλητικά ιδεώδη. 

Ήθελα να ’ξερα, στη διάρκεια λήψης της απόφασης για το ποιος αθλητής θα εκπροσωπήσει την Ολλανδία, ένας άνθρωπος δεν βρέθηκε να σκεφτεί «μήπως δεν είναι σοφό να περάσουμε το μήνυμα πως το γεγονός ότι βίασες κάποιον δεν επηρεάζει τη δυνατότητά σου να διεκδικήσεις ολυμπιακές δάφνες»;

Φυσικά, υπεύθυνος γι’ αυτό που συμβαίνει δεν είναι ο ίδιος. Κάθε εγκληματίας που διαπράττει εγκλήματα, είτε κατά της ζωής είτε κατά της γενετήσιας ελευθερίας, έχει το ελεύθερο, αφότου εκτίσει την ποινή του, να συνεχίσει τη ζωή του όπως θέλει και μπορεί. Το ζήτημα είναι πώς είναι δυνατόν οι διάφορες ομοσπονδίες που εμπλέκονται στη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων να μη βλέπουν κάποιο πρόβλημα με το ότι συναινούν μετά χαράς στην εκπροσώπηση μιας χώρας από έναν βιαστή.

Η Εθνική Ολυμπιακή Επιτροπή της Ολλανδίας δήλωσε στο BBC Sport ότι «μετά την απελευθέρωσή του, ο Van de Velde επιδίωξε να λάβει επαγγελματική βοήθεια, την οποία πράγματι έλαβε. Έδειξε στους ανθρώπους γύρω του –ιδιωτικά και επαγγελματικά– ότι έκανε αυτοκριτική και έδειξε διάθεση ενδοσκόπησης». Έχει προβλεφθεί να μη μείνει στο Ολυμπιακό Χωριό του Παρισιού αλλά σε ξεχωριστό χώρο. Δεν αποσαφηνίζεται αν η πρόβλεψη είναι για την προστασία των ανήλικων αθλητριών της διοργάνωσης ή τη δική του.  

Σε δήλωση στο Reuters, εκπρόσωπος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής είπε απλώς ότι «η επιλογή των μελών μιας ομάδας είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των Εθνικών Ολυμπιακών Επιτροπών». Και το θέμα τελειώνει εκεί. Άλλωστε, μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει κανόνας των Ολυμπιακών Αγώνων που να απαγορεύει σε καταδικασμένους για εγκλήματα να συμμετέχουν εφόσον επιλεγούν από τις αρμόδιες εγχώριες επιτροπές. Και η ερώτησή μου είναι: έστω ότι δεν είχε υπάρξει πρόβλεψη. Τώρα δεν είναι μια καλή στιγμή για μια υποσημείωση του τύπου «αν τυχόν έχετε βιάσει, δεν μπορείτε να συμμετέχετε στους Ολυμπιακούς Αγώνες»; Άσχετα απ’ τη νομιμότητα της κατάστασης, οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν είναι θεωρητικά ένας θεσμός προώθησης υγιούς συναγωνισμού και διαμόρφωσης ήθους; Εκεί είναι μαζεμένοι άνθρωποι που είναι ή θα γίνουν πρότυπα για τις επόμενες γενιές, άνθρωποι που θαυμάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι πολύ βαθιά αντικοινωνική πρακτική να προτάσσεις την αθλητική ικανότητα, ζητώντας απ’ το κοινό να χειροκροτήσει ή να υποστηρίξει έναν βιαστή. Πριν φτάσουμε στον νόμο ή τον κανονισμό, θα ήλπιζα ότι αρκεί η λογική. 

Τα δικαστήρια εδώ και δεκαετίες λαμβάνουν μέτρα για να μη συμβαίνει κάτι που ονομάζεται «δευτερογενής θυματοποίηση». Με απλά λόγια, δευτερογενής θυματοποίηση είναι όταν το θύμα ενός εγκλήματος «τραυματίζεται» ξανά στη διάρκεια της δικαστικής διαδικασίας. Για παράδειγμα, το να φέρεις το βιασμένο παιδί στην αίθουσα του δικαστηρίου για να αντιμετωπίσει πρόσωπο με πρόσωπο τον βιαστή του είναι δευτερογενής θυματοποίηση, γι’ αυτό το δικαστήριο ζητά την κατάθεση βιντεοσκοπημένη. Έχουμε πλήρως υπόψιν, λοιπόν, ως κοινωνοί νομικού πολιτισμού, τι σημαίνει «αντικρίζω τον βιαστή μου». Ήθελα να ’ξερα, στη διάρκεια λήψης της απόφασης για το ποιος αθλητής θα εκπροσωπήσει την Ολλανδία, ένας άνθρωπος δεν βρέθηκε να σκεφτεί «μήπως δεν είναι σοφό να περάσουμε το μήνυμα πως το γεγονός ότι βίασες κάποιον δεν επηρεάζει τη δυνατότητά σου να διεκδικήσεις ολυμπιακές δάφνες»; Ή ίσως «μήπως υπάρχει κάποιο θέμα με το κοριτσάκι που θα δει τον βιαστή του στην τηλεόραση;».

Κάθε πράξη έχει την ερμηνεία της. 

Είναι αδύνατον η συγκεκριμένη να μην ερμηνευτεί ως «ένα λάθος έκανε ο άνθρωπος, ας μην του το φορτώνουμε για πάντα». Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024, μέσα σε παγκόσμιες πολιτικές και κοινωνικές συγκυρίες που επιβάλλουν αυξημένη εγρήγορση για τα σεξουαλικά εγκλήματα, έχουν διαλέξει πλευρά. 

Απλώς δεν είναι η πλευρά των θυμάτων. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

βιαστής

Δημήτρης Πολιτάκης / Φρίκη επί Κολωνώ

Το επιτακτικό είναι να βρεθούν όλοι όσοι συμμετείχαν σε αυτήν τη φρικιαστική υπόθεση και να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη. Αυτό είναι όλο δυστυχώς. Η δικαίωση και η λύτρωση που επιζητούμε τούτη την ώρα δεν πρόκειται να έρθει ποτέ, ούτε για μας και κυρίως ούτε γι’ αυτό το κορίτσι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ