Γιατί τέτοια διγλωσσία στους τίτλους των ΜΜΕ για την υπόθεση Φιλιππίδη;

Explainer: Γιατί τέτοια διγλωσσία στους τίτλους των ΜΜΕ για την υπόθεση Φιλιππίδη; Facebook Twitter
Η δίκη Φιλιππίδη ήταν μία από τις πιο αργόσυρτες και κακοποιητικές –για τις καταγγέλλουσες– ακροαματικές διαδικασίες που έχουν υπάρξει στα ελληνικά χρονικά.
0

— Τελικά, πού ακριβώς καταλήξαμε με τη δίκη Φιλιππίδη;
Ότι καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια κάθειρξη, αλλά αφέθηκε ελεύθερος με αναστολή.

— Πώς γίνεται αυτό;
Να τα πάρουμε με τη σειρά: ο ηθοποιός κρίθηκε ομόφωνα ένοχος για δύο απόπειρες βιασμού σε βάρος δύο γυναικών συναδέλφων του. Επίσης ομόφωνα κρίθηκε αθώος –λόγω αμφιβολιών– για το αδίκημα του βιασμού κατ’ εξακολούθηση εις βάρος μίας τρίτης γυναίκας, επίσης συναδέλφου του.  

Το δικαστήριο με ομόφωνη απόφασή του επέβαλε στον Φιλιππίδη έξι έτη κάθειρξης για την πρώτη απόπειρα βιασμού, πέντε έτη για τη δεύτερη και η εισαγγελέας εν συνεχεία πρότεινε ποινή –κατά συγχώνευση– οκτώ ετών, κάτι που έγινε ομόφωνα δεκτό. Ομόφωνη ήταν και η απόφαση να χορηγηθεί αναστολή στον ηθοποιό, μέχρι το Εφετείο, οπότε επιστρέφει στην ελευθερία, αφού του επιβλήθηκαν περιοριστικοί όροι.

— Αφέθηκε ελεύθερος, ωστόσο απορρίφθηκαν τα ελαφρυντικά – σωστά;
Σωστά. Σύμφωνα με την εισαγγελέα της έδρας Στέλλα Στόγια: «Απαιτείται θετική συμπεριφορά του δράστη για μεγάλο διάστημα. Πρέπει να έχει τέτοια συμπεριφορά, ώστε να δημιουργείται στους τρίτους απορία σχετικά πώς αυτός ο άνθρωπος τέλεσε αδίκημα. Δεν αρκεί η μη τέλεση από τον κατηγορούμενο αξιόποινων πράξεων, αλλά απαιτείται η τέλεση θετικών περιστατικών. Αναφέρθηκε όλως αορίστως ότι από το 2014 και έπειτα δεν ακούστηκε τίποτα σε βάρος του κατηγορουμένου. Ο κατηγορούμενος επικαλείται περιστατικά της συνήθους συμπεριφοράς και ότι δεν ακούστηκε κάτι σε βάρος του.

Αυτό δεν είναι ακριβές κατά την κρίση μου και επικαλούμαι την κατάθεση του στελέχους του ANT1 για παρενόχληση το 2016 και την κατάθεση της κ. Δροσάκη για περιστατικά με το 2014».

Η ίδια ζήτησε να απορριφθεί και το ελαφρυντικό της μετέπειτα καλής συμπεριφοράς λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το γεγονός ότι ο κατηγορούμενος διαθέτει λευκό ποινικό μητρώο δεν αρκεί από μόνο του. Οι πράξεις για τις οποίες καταδικάστηκε ο κατηγορούμενος δεν ήταν παραφωνίες στην υπόλοιπη ζωή του. Ο κατηγορούμενος έχει λευκό ποινικό μητρώο και μας είπε η υπεράσπισή του ότι ήταν ελεήμων. Ισχυρισμός που προβάλλεται αορίστως κατά τη γνώμη μου. Η συμπεριφορά του κατηγορουμένου δεν ήταν παραφωνία ή έκπληξη σε σχέση με την προηγούμενη ζωή του. Είχε προηγηθεί αντικοινωνική συμπεριφορά από μέρους και ενδεικτικά αναφέρω όσα κατέθεσε η Εβελίνα Παπούλια για περιστατικά το 1996».

Από το «Χαμόγελα για τον Πέτρο Φιλιππίδη – Αθώος και ελεύθερος», μέχρι το «Ένοχος για τις απόπειρες, αθώος για τον βιασμό» και άλλα συναφή υπάρχει απόσταση τόσο σε ό,τι αφορά το «σερβίρισμα» της είδησης όσο και την αφομοίωσή της. Οι λέξεις έχουν σημασία, ειδικά σε τόσο κομβικές για το ελληνικό #MeToo υποθέσεις.

— Είναι ικανοποιητική αυτή η εξέλιξη για τις γυναίκες που βρήκαν το θάρρος να τον καταγγείλουν;
Σαφώς και όχι. Και είναι απολύτως λογική η απόγνωση των γυναικών ηθοποιών που κυριολεκτικά υπέμειναν αυτή τη δίκη, όπως λογικός είναι και ο προβληματισμός όλων των θυμάτων βιασμών και παραβιαστικών πράξεων ότι στο μέλλον θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη και οδυνηρή η διαδικασία καταγγελίας ειδικά για ένα έγκλημα εξουσίας που επίσης δύσκολα αποδεικνύεται. Πόσω μάλλον όταν οι καταγγελίες αφορούν παρελθοντικές επιθέσεις.

— Δήλωσε κάτι ο ηθοποιός που επιστρέφει στην ελευθερία;
Όχι. Ωστόσο σε δηλώσεις προχώρησε ο δικηγόρος του, Μιχάλης Δημητρακόπουλος, ο οποίος εξέφρασε... ελπίδες για πλήρη δικαίωσή του πελάτη του στο Δευτεροβάθμιο δικαστήριο.

— Τι ακριβώς είπε ο κ. Δημητρακόπουλος;
«Ο κ. Φιλιππίδης κρατήθηκε για 11 μήνες επειδή τον κατήγγειλε μία κυρία ότι διέπραξε σε βάρος της δύο τετελεσμένους βιασμούς. Γι’ αυτήν την κατηγορία που του στέρησε την ελευθερία ομόφωνα το δικαστήριο με σύμφωνη γνώμη της κυρίας εισαγγελέως, αθωώθηκε». Και επίσης: «Καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια κάθειρξη για δύο απόπειρές βιασμού ο κ. Φιλιππίδης, που άνοιξε την πόρτα και στις δύο καταγγέλλουσες και τους είπε "περάστε έξω". Σε σχέση με τα νομολογιακά δεδομένα αυτής της χώρας ποτέ δεν έχει υπάρξει ξανά απόπειρα βιασμού όπου ο βιαστής έχει πει στο θύμα του "περάστε έξω". Πιστεύω ότι στο δευτεροβάθμιο δικαστήριο θα υπάρξει η πλήρης δικαίωση του κ. Φιλιππίδη και για τις απόπειρες βιασμού».

— Δεν είναι εκ νέου χτύπημα για τα θύματα αυτές οι τοποθετήσεις;
Απολύτως. Γενικώς, η δίκη Φιλιππίδη ήταν μία από τις πιο αργόσυρτες και κακοποιητικές –για τις καταγγέλλουσες– ακροαματικές διαδικασίες που έχουν υπάρξει στα ελληνικά χρονικά. Τα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια όλων αυτών των μηνών έχουν αποτελέσει σοβαρό προβληματισμό συλλογικοτήτων και φεμινιστικών ομάδων, καθώς σηματοδοτούν ένα μοτίβο εξοντωτικών πρακτικών εναντίον των επιζησασών, αποτρέποντας ταυτόχρονα άλλες επιζήσασες να αρθρώσουν λόγο εναντίον των θυτών τους.  

— Γιατί εδώ και χρόνια επικρατεί τέτοιο μπέρδεμα με την ανακοίνωση ποινών και τη «μετάφρασή» τους από ΜΜΕ σε ΜΜΕ;
Για διάφορους λόγους, αναλόγως το Μέσο. Κάποιοι τίτλοι είναι τεθλασμένοι ή... μισοί για λόγους clickbait. Κάποιοι άλλοι για λόγους δημοσίων σχέσεων. Σε κάθε περίπτωση η απόκλιση είναι εντυπωσιακή: από το «Χαμόγελα για τον Πέτρο Φιλιππίδη – Αθώος και ελεύθερος», μέχρι το «Ένοχος για τις απόπειρες, αθώος για τον βιασμό» και άλλα συναφή υπάρχει απόσταση τόσο σε ό,τι αφορά το «σερβίρισμα» της είδησης όσο και την αφομοίωσή της. Οι λέξεις έχουν σημασία, ειδικά σε τόσο κομβικές για το ελληνικό #MeToo υποθέσεις.

— Ο κόσμος τι λέει;
Στα social media η συζήτηση μοιραία επιστρέφει στην υπόθεση Λιγνάδη, ο οποίος επίσης καταδικάστηκε σε κάθειρξη 12 ετών, ωστόσο αφέθηκε επίσης ελεύθερος μέχρι τη δίκη του σε 2ο βαθμό. Γενικώς, σταδιακά, και ειδικά για εγκλήματα σεξουαλικής βίας, επιθέσεων και βιασμών, διαμορφώνεται από την κοινή γνώμη ένα έλλειμμά εμπιστοσύνης στις αποφάσεις της ελληνικής δικαιοσύνης που στο μέλλον θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά τους λειτουργούς της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ζωή στην Ευρώπη εξαρτάται από τους ψηφοφόρους στη Βόρεια Καρολίνα και την Αριζόνα»

Διεθνή / «Η ζωή στην Ευρώπη εξαρτάται από τους ψηφοφόρους στη Βόρεια Καρολίνα και την Αριζόνα»

Ο παγκοσμίου φήμης ιστορικός Πίτερ Φράνκοπαν και ο επικεφαλής διπλωματικός ανταποκριτής και βετεράνος των «New York Times» Στίβεν Ερλάνγκερ σχολιάζουν τη σημερινή εκλογική μάχη στις ΗΠΑ και τη σημασία της για τον υπόλοιπο κόσμο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αμερικάνικη μάχη, ο τραμπικός λαός και τα βαθιά διλήμματα

Οπτική Γωνία / Η αμερικανική μάχη, ο τραμπικός λαός και τα βαθιά διλήμματα

Τα διλήμματα που εμμένουν και θα έχουν καταλυτικό ρόλο είτε υπερισχύσει ο Τραμπ είτε η Χάρις αφορούν πια την ίδια τη συνθήκη της λεγόμενης «φιλελεύθερης δημοκρατίας» στην αμερικανική της εκδοχή.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Γιατί μια νίκη του Τραμπ θα είναι καταστροφική;

Οπτική Γωνία / Γιατί μια νίκη του Τραμπ θα είναι καταστροφική

Τα ρατσιστικά και σεξιστικά σχόλια, τα φαινόμενα αυτολογοκρισίας και το κλίμα που επικρατεί. Μιλά στη LiFO η Νένη Πανουργιά, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι παράνομες πισίνες των Κυκλάδων και το λιγοστό νερό που έχει απομείνει

Ρεπορτάζ / Οι παράνομες πισίνες των Κυκλάδων και το λιγοστό νερό που έχει απομείνει

Οι πισίνες, παράταιρες με το κυκλαδικό τοπίο και αρκετές από αυτές παράνομες, προκαλούν πια αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, που τις βλέπουν να γεμίζουν ενώ η παρατεταμένη λειψυδρία φέρνει στις βρύσες τους βιομηχανικό, πανάκριβο νερό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Ζίζεκ στα 75: «Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος»

Οπτική Γωνία / Ο Ζίζεκ στα 75: «Μην κοιτάς βαθιά μέσα σου, θα ανακαλύψεις μόνο σκατά»

«Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος» δηλώνει σε συνέντευξή του στον Telegraph ο διάσημος Σλοβένος φιλόσοφος, ο οποίος πιστεύει επίσης ότι είμαστε πλέον πολύ κοντά σε ένα είδος «ήπιου φασισμού», όπως γράφει στο νέο βιβλίο του.
THE LIFO TEAM
Γιατί να μη λιντσάρουμε τους ανήλικους δράστες;

Explainer / Το ποινικό δίκαιο ανηλίκων και η δίψα του κοινού για λιντσάρισμα

Τις τελευταίες εβδομάδες, μετά την υπόθεση ξυλοδαρμού μιας ανήλικης στη Γλυφάδα, η συζήτηση για τη βία μεταξύ ανηλίκων έχει αναζωπυρωθεί, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση εξήγγειλε κάποια μέτρα για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ

Βασιλική Σιούτη / Η Τουρκία απαιτεί, ο Σαμαράς πιέζει, η αντιπολίτευση κρατά χαμηλούς τόνους

Η κυβέρνηση επιθυμεί την εξομάλυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αλλά δέχεται πιέσεις από την Άγκυρα, η οποία εγείρει διαρκώς νέες αξιώσεις, και από τους πρώην πρωθυπουργούς Αντώνη Σαμαρά και Κώστα Καραμανλή, που εκφράζουν επιφυλάξεις. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ηοw much is too much?

Οπτική Γωνία / Πόσες λεπτομέρειες αρκούν όταν μιλάμε για σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς «καταναλώνουμε» τη σεξουαλική βία σε μια εποχή που ο οποιοσδήποτε μπορεί να μεταδώσει ζωντανά έναν βιασμό από ένα κινητό ή να τον κάνει upload στο youporn, και που το πορνό είναι παντού και πιο βίαιο από ποτέ;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Γιατί οι αμερικανικές εκλογές είναι οι πιο κρίσιμες των τελευταίων ετών;

Διεθνή / Γιατί οι αμερικανικές εκλογές είναι οι πιο κρίσιμες των τελευταίων ετών;

Τι θα σημάνει μια πιθανή νίκη του Τραμπ; Πώς το αποτέλεσμα θα επηρεάσει την Ελλάδα και τις σχέσεις μας με την Τουρκία; Μιλά στη LIFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ