ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Φιλαράκια: Όχι, η χοντροφοβία δεν ήταν ποτέ αστεία 

Φιλαράκια: Όχι, η χοντροφοβία δεν ήταν ποτέ αστεία  Facebook Twitter
Ασφαλώς, το fat shaming δεν ήταν μόνο χαρακτηριστικό των Friends. Υπάρχει σε πλεόνασμα σε πολλές ταινίες και σειρές.
0

ΠΕΡΑΝ  της ψυχαγωγικής της φύσης, η πολυδιαφημισμένη, πολυπροβληθείσα, πολυβραβευμένη και πολυαγαπημένη, όλα τα πολυ- δικαίως, σειρά Friends ήταν κοινωνικά πολύ μπροστά από την εποχή της. 

Τα Φιλαράκια είχαν τη Σούζαν που αποδείχτηκε από τα πρώτα επεισόδια λεσβία, ραγίζοντας την καρδιά του Ρος μεν, αλλά διεκδικώντας την ερωτική ελευθερία και την ατομική της ευτυχία με μια σεξουαλική ταυτότητα που ουδόλως είχε την αποδοχή που έχει σήμερα.

Τα Φιλαράκια είχαν τη Φοίβη που γενναία αποφάσισε να κυοφορήσει τα δίδυμα του αδερφού της, διαμηνύοντας στην απροετοίμαστη, άγουρη κοινωνία των 90s πως, ακόμη κι όταν δεν υπάρχει γονιμότητα, υπάρχουν τρόποι. 

Τα Φιλαράκια είχαν τη Ρέιτσελ που από άεργη κόρη του μπαμπά και μέλλουσα σύζυγος του γνωστού οδοντιάτρου, έγινε με τη βοήθεια των φίλων της μια αυθύπαρκτη προσωπικότητα και επιτυχημένη επαγγελματίας που, όταν κλήθηκε να αποφασίσει μεταξύ μιας έκτρωσης ή μιας μονογονεϊκής οικογένειας, επέλεξε το δεύτερο. 

Η Μόνικα συνοψίζει όλα τα κλισέ αλλοτινών, μικρόνοων εποχών: Είναι αιωνίως μόνη, αντιδημοφιλής στο σχολείο, παραμένει παρθένα, αποκαλεί τα γεννητικά της όργανα «λουλούδι», είναι λαίμαργη και λιχούδα, χορεύει με υπόκρουση πάντα το  γέλιο κονσέρβα, κλαίει κρυφά στα προσβλητικά σχόλια και κυκλοφορεί με ένα ντόνατ στο χέρι και σοκολάτα στα χείλη.

Τα Φιλαράκια είχαν μια μαύρη σύντροφο του Τζόι και μετά του Ρος, μια Κινέζα του Ρος, μια κοντούλα του Τζόι, μια με ένα κάτω μέλος του Τσάντλερ, ένα «σπασικλάκι» στο Μινσκ της Φοίβης. 

Τα Φιλαράκια είχαν έναν πατέρα τρανς που, παρά την αιώνια ντροπή του υιού Τσάντλερ, έφυγε με το pool boy και εξακολουθούσε να φορά τα φτερά που της ταίριαζαν. 

Τα Φιλαράκια είχαν ένα Τζόι που, εκτός του ότι δεν φοβόταν να κρατήσει γυναικεία τσάντα, να βγάλει τα φρύδια του και να απολαύσει τον ύπνο αγκαλιά με τον Ρος, διεμήνυε πως το να είσαι αφελής και κάθε άλλο παρά τέρας γνώσεων, δε σημαίνει πως δεν μπορείς να πετύχεις ό,τι θέλεις στη ζωή σου ή να είσαι αγαπημένος κοριτσιών και φίλων.

Τα Φιλαράκια είχαν το ζεύγος Μόνικα και Τσάντλερ που, όταν δεν κατάφεραν να κάνουν τα βιολογικά παιδιά που ονειρεύονταν, κατέφυγαν στην επιλογή της υιοθεσίας και τελικά στην παρένθετη μητρότητα, δείχνοντας τον δρόμο σε μια εποχή λιγοστών επιλογών και πολλών ταμπού. 

Όμως. 

Τα Φιλαράκια είχαν μια προσβλητική εμμονή απέναντι στα κιλά και κανένας τσάμπι χαρακτήρας δεν κατάφερε να «χωρέσει» ούτε για πλάκα, ούτε για διδακτικούς λόγους, ούτε καν για λόγους διαφορετικότητας και πλουραλισμού στις δέκα σεζόν της σειράς. 

Όσοι «υπέρβαροι» εμφανίστηκαν, είχαν πλέον απεκδυθεί το ενοχλητικό περίβλημα του «χοντρού». 

Σε ένα καυτό cameo, εμφανίστηκε ο κάποτε υπέρβαρος Μπραντ Πιτ, αλλά ήταν όπως τον ξέρουμε: Αδύνατος και αψεγάδιαστος. 

Και βεβαίως, η Μόνικα. Η Μόνικα τού «παρόντος» ήταν επίσης αδύνατη και αψεγάδιαστη ενώ η Μόνικα του παρελθόντος προβάλλεται σαν μια καρικατούρα αισχίστου είδους - όπως παρουσιαζόταν, ευτυχώς κάποτε, ο γκέι με σπαστό καρπό, παρδαλή εμφάνιση και σκανδαλιστικές ατάκες- που τρώει ασύδοτα ποσότητες γλυκών και λιπαρών, γίνεται στόχος φθηνών αστείων και χλευάζεται για το πώς ντυνόταν, πώς χόρευε, πώς έτρωγε. 

Η Μόνικα συνοψίζει όλα τα κλισέ αλλοτινών, μικρόνοων εποχών, που δυστυχώς εξακολουθούν να υπάρχουν, ελπίζω όχι να κυριαρχούν, και σήμερα: Είναι αιωνίως μόνη, αντιδημοφιλής στο σχολείο, παραμένει παρθένα, αποκαλεί τα γεννητικά της όργανα «λουλούδι» προς αγανάκτηση της προχωρημένης Ρέιτσελ, κάθεται στη μία πλευρά του καναπέ, εκτοξεύοντας τον Τσάντλερ στην άλλη, είναι λαίμαργη και λιχούδα, χορεύει με υπόκρουση πάντα το  γέλιο κονσέρβα, κλαίει κρυφά στα προσβλητικά σχόλια και κυκλοφορεί με ένα ντόνατ στο χέρι και σοκολάτα στα χείλη. 


Από τους εφιάλτες που έβλεπε ο Ρος πως τον έτρωγε η Μόνικα, μέχρι τον Τζόι που αναφωνεί βλέποντάς τη σε παλιό βίντεο «κάποια έφαγε τη Μόνικα». Από τον Τσάντλερ που δεν θέλει να μείνει το βράδυ των Ευχαριστιών στους Γκέλερ για να μην είναι «με τη χοντρή αδερφή σου» έως τον τρόμο της ίδιας της Μόνικα για τον αν θα εξακολουθεί να την αγαπά ο Τσάντλερ αν κάποια στιγμή παχύνει. Από τον κ. Γκέλερ που πρέπει να κάνει zoom out στην κάμερα για να χωρέσει το πλάνο τη κόρη του, μέχρι το «οι ελέφαντες ποτέ δεν ξεχνούν» τού Τσάντλερ για μια παλιά συμφοιτήτρια που είχε χωρίσει επειδή πάχυνε. Όσες φορές κι αν παρακολούθησα τα Φιλαράκια, κι ήταν πολλές αλήθεια, δεν κατάφερα να μη νιώθω κάθε, μα κάθε φορά κείνο το σφίξιμο στην καρδιά σε κάθε χονδροφοβική ατάκα. 

Ασφαλώς, το fat shaming δεν ήταν μόνο χαρακτηριστικό των Friends. Υπάρχει σε πλεόνασμα σε πολλές ταινίες και σειρές. Για την ιστορία, η μόνη τσάμπι πρωταγωνίστρια χωρίς αστερίσκους και παρενθέσεις που θυμάμαι να χάρηκα τόσο, ήταν η κόρη του Σάντι Κομίνσκι, Μίντι, στη «Μέθοδο Κομίνσκι». 

Το πρόσφατο, συλλεκτικό επεισόδιο με το comeback των έξι φίλων δεν το είδα, άρα αγνοώ τι ειπώθηκε και τι δεν... Πολύ θα ήθελα, όμως, να υπάρχει η παραδοχή πως, ναι, κάναμε λάθος. 

Πως ναι, θα έπρεπε να έχουμε εντάξει για λόγους κοινωνικού πλουραλισμού ανθρώπους υπέρβαρους. 

Πως ναι, οι υπέρβαροι είναι υπέρβαροι  πολλές φορές όχι επειδή το θέλουν. 

Πως κι όμως, σε αντίθεση με ό,τι επιτάσσουν παρωχημένα στερεότυπα , οι υπέρβαροι είναι ερωτικοί, ανταγωνιστικοί, κάνουν σεξ, έχουν αυτοσεβασμό, είναι επιτυχημένοι, είναι χαρούμενοι, αγαπούν και αγαπιούνται, έχουν ζωή και πλέον δεν ανέχονται τους αχαλίνωτους και αστοιχείωτους ιδεασμούς που ακόμη καλά κρατούν.

Πως όχι, δεν μπορεί να γίνεται η χλεύη ενός ανθρώπου, του οποιοδήποτε ανθρώπου για οποιονδήποτε λόγο, αιτία για φθηνό χιούμορ, για εύκολο γέλιο. 

Πως, τελικά και κυρίως, δεν αποκτά υπόσταση ένας άνθρωπος όταν ταιριάζει στην αισθητική μας ή εκπληρώνει τις προσδοκίες μας. 

Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο. 

Κι ασφαλώς, όχι μόνο στο συγκεκριμένο πεδίο. 

Οπτική Γωνία
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

tasos xiarcho

Δημήτρης Πολιτάκης / «Καλά να πάθετε που κάνετε διάσημους τις αδελφές και τα πρεζάκια»: Όταν η φήμη σε δαγκώνει με το δικό σου δηλητήριο

Θα πρέπει να ήταν χιλιάδες τα σχόλια και οι αναρτήσεις χθες που ξέρασαν στον εκπεσόντα influencer χειρότερο bullying από αυτό που έκανε ο ίδιος στην κοπέλα που είχε την ατυχία να βρεθεί στη δίνη του θολωμένου οίστρου του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα

Ρεπορτάζ / Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα που θα γκρεμιστεί και τα αντιπλημμυρικά έργα

Μεταξύ Καλλιθέας και Μοσχάτου ξεκινούν από την Περιφέρεια Αττικής έργα αντιπλημμυρικής προστασίας σε ένα τμήμα του Ιλισού. Εξαιτίας των παρεμβάσεων, που είναι πράγματι αναγκαίες, θα γκρεμιστεί στη λεωφόρο Ποσειδώνος μια πέτρινη πεντάτοξη γέφυρα, η μοναδική στην Αττική.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Οπτική Γωνία / Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Όπως και άλλοι επιφανείς εκπρόσωποι της σύγχρονης ακροδεξιάς, η Ιταλίδα πρωθυπουργός έχει στραφεί στις ιδέες του κομμουνιστή φιλόσοφου περί «πολιτισμικής ηγεμονίας» για την οικοδόμηση μιας δεξιάς κυριαρχίας στον χώρο του πολιτισμού.
THE LIFO TEAM
Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Ανάλυση / Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Αφίχθη στη Συρία ο υπεύθυνος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη βορειοανατολική Συρία, Σκοτ Μπολτζ - Οι Κούρδοι της Συρίας νιώθουν ότι η δέσμευση της Ουάσιγκτον απέναντί ​​τους εξασθενεί γρήγορα
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα στη διελκυστίνδα Ισραήλ - Συρίας

Ανάλυση / Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα διχάζεται μεταξύ Ισραήλ και Συρίας

Η μειονότητα των Δρούζων γύρω από τα υψώματα του Γκολάν δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να παραμείνει στη Συρία - Η εκστρατεία προσεταιρισμού από το Ισραήλ, η προσπάθεια πειθούς του Τζολάνι και οι μπερδεμένοι Δρούζοι
LIFO NEWSROOM
Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Tech & Science / Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Πανικό έχουν προκαλέσει στις ΗΠΑ τα μυστηριώδη drones πάνω από τον ουρανό του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά στο αιώνιο κυνήγι για τον εντοπισμό αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενων αντικειμένων, η ανθρώπινη μαρτυρία είναι συνήθως ο πιο αδύναμος κρίκος.
THE LIFO TEAM
Πέγκυ Αντωνάκου: Στην Google θα ξεκλειδώσουμε ερωτήσεις και αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε

Good Business Directory Vol.5 / «Στην Google θα ξεκλειδώσουμε αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε»

Η γενική διευθύντρια της Google για τη ΝΑ Ευρώπη, Πέγκυ Αντωνάκου, περιγράφει πώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο ράπερ Noizy που τραγούδησε στις φιέστες του Έντι Ράμα στην Ελλάδα

Ρεπορτάζ / Noizy: Ο υπόδικος τράπερ φίλος του Έντι Ράμα

Δύο μήνες πριν εμφανιστεί στη Θεσσαλονίκη για να τραγουδήσει στην εθνικιστική φιέστα του Αλβανού πρωθυπουργού, οι αρχές του Κοσόβου καταζητούσαν τον Noizy, ύστερα από καταγγελία γνωστού TikΤoker, με τον οποίο είχε beef, για άγριο ξυλοδαρμό και βιασμό. 
ΜΑΡΙΟΣ ΑΫΦΑΝΤΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Διεθνή / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και η νέα εποχή στη Συρία: Ο Ιωάννης Γρηγοριάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, κάτοχος έδρας Jean Monnet στις Ευρωπαϊκές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μπίλκεντ στην Τουρκία και ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε;

Οπτική Γωνία / Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Ο δεύτερος σύζυγος της πρόσφατα αποθανούσας, βραβευμένης με Νόμπελ Καναδής συγγραφέως ήταν παιδόφιλος και είχε κακοποιήσει σεξουαλικά τη μικρότερη κόρη της. Γιατί εκείνη παρέμεινε σιωπηλή;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Περιβάλλον / Πλαστική ρύπανση: Κανένας περιορισμός, απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου

Γιατί δεν περιορίζεται η πλαστική ρύπανση στην Ελλάδα; Μια αποκαλυπτική έκθεση του WWF η οποία δίνει απαντήσεις για τις αλλαγές που δεν έγιναν στην καθημερινότητά μας, τις ευθύνες της πολιτείας αλλά και τη συμπεριφορά των πολιτών.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ