Η νέα κατάσταση στον ΣΥΡΙΖΑ και οι δυο κουλτούρες

Η νέα κατάσταση στον ΣΥΡΙΖΑ και οι δυο κουλτούρες Facebook Twitter
Τα κόμματα εν τέλει δεν πεθαίνουν, αλλά γνωρίζουν ήττες ή περνούν κρίσεις και ενδέχεται να έχουν και δεύτερες και τρίτες ευκαιρίες. Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΟΛΟ ΑΥΤΟ ΤΟΝ καιρό συναντούμε ένα σχόλιο που δείχνει να επείγεται να διαγνώσει τον κλινικό θάνατο, την ανάσταση, την καλή υγεία ή την κατάρρευση κομμάτων. Είχε ακουστεί στο παρελθόν άπειρες φορές για το ΠΑΣΟΚ και τους τελευταίους μήνες σε σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ ή ακόμα και με τη συρρίκνωση των δημοσκοπικών ποσοστών της Νέας Δημοκρατίας.

Μάλλον βιαστικές σκέψεις και συχνά ευσεβείς πόθοι ή, ακόμα χειρότερα, προσπάθειες παρασκηνιακής κατασκευής αρεστών σεναρίων. Μπορούμε όμως να πούμε ότι όσο κι αν έχουν κρίσεις και δείγματα αποδυνάμωσης, τα βασικά, τουλάχιστον, πολιτικά σχήματα συνομιλούν πάντα με κοινωνικά συναισθήματα και πολιτικές ταυτότητες. Προφανώς έχει αυξηθεί η κινητικότητα των ψηφοφόρων και πολλά φαινόμενα απουσίας εμπιστοσύνης και έντονα απογοητευμένης αποστασιοποίησης.

Η χθεσινή εκλογή του Σωκράτη Φάμελλου στον ΣΥΡΙΖΑ και η ισχυρή παρουσία του Παύλου Πολάκη στο κόμμα φανερώνει κάτι που ήδη γνωρίζουμε: τη συμβίωση δυο διαφορετικών εκδοχών πολιτικής κουλτούρας.

Παρ' όλα αυτά, το κόμμα Κασσελάκη, από όλα όσα δείχνει συνθηματολογικά και ως προθέσεις, δεν αφορά τόσο την ελληνική αριστερά όσο έναν ενδιάμεσο χώρο κεντρώου, πατριωτικού και business friendly λαϊκισμού. Με μια έννοια, το Κίνημα Δημοκρατίας διεκδικεί περισσότερους θολούς κεντροδεξιούς και μεσαιοχωρίτες παρά αριστερούς.

Η χθεσινή εκλογή του Σωκράτη Φάμελλου στον ΣΥΡΙΖΑ και η ισχυρή παρουσία του Παύλου Πολάκη στο κόμμα φανερώνει κάτι που ήδη γνωρίζουμε: τη συμβίωση δυο διαφορετικών εκδοχών πολιτικής κουλτούρας, μιας πιο κοντά στη διαλογική γραμμή της ανανεωτικής αριστεράς και μιας που αγκαλιάζει περισσότερο τους συγκρουσιακούς τόνους της πολιτικής.

Αν το σκεφτεί κανείς, σε όλη μάλιστα την αριστερά, από την κεντροαριστερά μέχρι τις πιο ριζοσπαστικές ομάδες της, υπάρχει ένα σημείο έντασης μεταξύ μιας γραμμής συνθέσεων (μιας, ας την πω, συζητώσας αριστεράς) και μιας γραμμής που σπεύδει να τονίζει πάντα την ανάγκη πιο χοντρών, διαχωριστικών γραμμών. Το λάθος πολλών εξωτερικών παρατηρητών είναι να πιστεύουν ότι το ένα μπορεί να αυτονομηθεί τελείως από το άλλο, ότι η ορθολογική αβροφροσύνη μπορεί να κάνει λαϊκή πολιτική δίχως τα συναισθήματα ή ότι αυτά τα τελευταία μπορεί να εκπροσωπήσουν «αυθεντικότερα» το λαϊκό φρόνημα μόνο με τα παχιά λόγια και τις συμβολικές χειρονομίες κατά του αντιπάλου.

Τα κόμματα εν τέλει δεν πεθαίνουν, αλλά γνωρίζουν ήττες ή περνούν κρίσεις και ενδέχεται να έχουν και δεύτερες και τρίτες ευκαιρίες. Δεν ξέρουμε τι από τα παραπάνω επιφυλάσσει το μέλλον, ούτε καν για τον πολυτραυματία ΣΥΡΙΖΑ. Εκτός εξαιρέσεων, τα πορίσματα βέβαιου θανάτου δεν έχουν θέση στην πολιτική γιατί οι κομματικές-πολιτικές ταυτίσεις εξακολουθούν να υπάρχουν, έστω με πιο ευάλωτο αποτύπωμα και περισσότερες συγχύσεις.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ