Κινδυνεύουν τα θεμέλια του κράτους

Κινδυνεύουν τα θεμέλια του κράτους Facebook Twitter
Στο μη υπαρκτό, αλλά επινοημένο χωριό δίπλα στο Τελ Αβίβ οι φωνές προσπαθούν να καλύψουν το κροτάλισμα βομβαρδιστικών αεροπλάνων που πλησιάζουν! Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0


ΕΙΝΑΙ ΣΥΧΝΕΣ ΤΟΥΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥΣ ΜΗΝΕΣ,
και μαζικές, οι διαμαρτυρίες στο Ισραήλ ενάντια στην πολιτική του Βενιαμίν Νετανιάχου στη Γάζα. Δεν μεταδίδουν μόνο εναντίωση και οργή, μοιάζει συγχρόνως να ζητάνε εγρήγορση από τους ομοίους τους συμπολίτες Ισραηλινούς Εβραίους. Πράγματι, υπάρχουν πλήθος ενδείξεις ότι μέρος, πάντως όχι μικρό, αυτών των πολιτών διαβλέπει ότι η ασκούμενη πολιτική υποθηκεύει θεμελιώδεις αξίες του κράτους, όπως η δημοκρατική δομή και η εφαρμογή των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Αντιδρά βίαια η κυβέρνηση καταγγέλλοντάς τους ως συμπαθούντες τη Χαμάς. Στο διαδίκτυο, όμως, είναι συχνές οι κάθε είδους αναρτήσεις, από άρθρα και πολιτικά κείμενα έως λογοτεχνικά και κινηματογραφικά έργα, που μεταφέρουν μηνύματα ότι το Ισραήλ βαδίζει προς τον γκρεμό. Δεν είναι μόνο πρόσφατα αυτά τα μηνύματα, μερικά πρωτοεμφανίστηκαν έως και καμιά δεκαριά χρόνια πριν. 

Αποκαλυπτικό είναι ότι η ισραηλινή εφημερίδα «Χααρέτς» δημοσιεύει συχνά (εβραϊκά και αγγλικά) άρθρα καταδικαστικά της πολιτικής Νετανιάχου. Με βάση τα γενόμενα, οι επιλογές αρθρογράφων της εμφανίζονται ως άμυνα απέναντι στις απειλές ότι όποιος κατακρίνει την κυβέρνηση είναι οπαδός της τρομοκρατίας. Η εφημερίδα αξιοποιεί ονόματα ιδρυτών του κράτους, διπλωματών, μελών της Βουλής κ.ά., δηλαδή ατόμων «υπεράνω πάσης υποψίας» για αποδοχή της τρομοκρατίας.

Η «εγρήγορση» που μοιάζει να ζητάνε οι Ισραηλινοί Εβραίοι από τους ομοίους τους για να σταματήσει η πορεία του Ισραήλ προς τον γκρεμό εντοπίζεται σε πλήθος παραδείγματα δημιουργών. Θα παραπέμψω σε ένα μόνο βιβλίο, τη μοναδική συλλογή διηγημάτων του Άμος Οζ, Εικόνες από τη ζωή στο χωριό.

Ένα από τα ονόματα που εμφανίστηκαν πιο πρόσφατα στη «Χααρέτς» είναι αυτό του Αλόν Πίνκας, πρώην συμβούλου σε κυβερνήσεις με προσανατολισμό την επίλυση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης και πρώην πρόξενος του Ισραήλ στη Νέα Υόρκη. Ασκεί οξύτατη κριτική στην κυβερνητική πολιτική στη Γάζα. Θεωρεί τον Νετανιάχου υπεύθυνο γιατί νομιμοποιεί τον «θρησκευτικό φανατισμό», προβάλλοντας έτσι την εβραϊκή «υπεροχή», υποθάλποντας μια βαθιά αντιδραστική τάση της ισραηλινής κοινωνίας και καλλιεργώντας μια επικίνδυνη αλαζονεία που πλήττει τη δημοκρατική δομή και ιδεολογία και απομακρύνει κάθε ενδεχόμενο διαλόγου και συνύπαρξης δύο κρατών. 

Αμος Οζ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Άμος Οζ, Εικόνες από τη Ζωή στο Χωριό, Μεταφρ.: Λουίζα Μιζάν, Εκδ.: Καστανιώτης

Η «εγρήγορση» που μοιάζει να ζητάνε οι Ισραηλινοί Εβραίοι από τους ομοίους τους για να σταματήσει η πορεία του Ισραήλ προς τον γκρεμό εντοπίζεται σε πλήθος παραδείγματα δημιουργών. Θα παραπέμψω σε ένα μόνο βιβλίο, τη μοναδική συλλογή διηγημάτων του Άμος Οζ, Εικόνες από τη ζωή στο χωριό.

Στο διήγημα «Σκαφτιάδες» ο ήρωας είναι ένας γερασμένος σιωνιστής που μετανάστευσε από τη Ρωσία στο Ισραήλ για να κάνει πολιτική πράξη το όραμα της ίδρυσης του κράτους του στα εδάφη των προγόνων του. Νιώθει ιδρυτής του Ισραήλ, δίνει στον εαυτό του αυτό το δικαίωμα. Ζει απομονωμένος, καμπουριασμένος από την αγωνία, στο σπίτι του μαζί με τη μεσήλικη κόρη του. Τη βομβαρδίζει λέγοντάς της ότι κάθε νύχτα ακούει να σκάβουν και να καταστρέφουν τα πέτρινα θεμέλια του γερού σπιτιού του. Εκείνη απαντάει συνήθως ότι δεν υπάρχουν σκαφτιάδες. Μία φορά μόνο προσθέτει αδιάφορα τη φράση, «εκτός κι αν ακούς τη συνείδησή σου». Η φράση φτιάχνει αυτόματα το έμμεσο μήνυμα ότι ο ήρωας βασανίζεται από την αμφιβολία για την ευθύνη του ίδιου και των ομοίων του, δηλαδή εάν φέρει και κατά πόσο φέρει ευθύνη που κάθε νύχτα στο γερό, με τα στιβαρά θεμέλια σπίτι του, κρυμμένοι υπονομευτές τα καταστρέφουν, με στόχο ένα ξημέρωμα να χαθεί. Αποκαλυπτική λεπτομέρεια είναι ότι, κατά τον Οζ, το χωριό του οποίου κάποιοι υπονομεύουν τα θεμέλια βρίσκεται «κοντά στο Τελ Αβίβ», αλλά τέτοιο χωριό δεν υπάρχει στην πραγματικότητα, είναι επινόηση του συγγραφέα.

Το κλίμα της αναμενόμενης απειλής κυριαρχεί σε όλα τα διηγήματα. Εκεί που το λανθάνον αυτό μήνυμα γίνεται ξεκάθαρος συμβολισμός της επερχόμενης καταστροφής είναι το τελευταίο διήγημα με τίτλο «Τραγουδώντας». Σε μια ατμόσφαιρα όπου λανθάνει η αξία του καθήκοντος, η υποχρέωση να υπερασπίζεται την πατρίδα κάθε πολίτης, και μάλιστα νέος στην ηλικία, το χωριό πενθεί και έχει την ανάγκη να ξορκίσει την αυτοκτονία ενός εικοσάχρονου νέου (που έμμεσα μοιάζει με άρνηση του πατριωτικού καθήκοντος)· γι’ αυτό τραγουδάνε όλοι μαζί «παλιά συναισθηματικά, εβραϊκά και ρωσικά τραγούδια». Δηλαδή τραγούδια όπως εκείνα που τραγουδούσαν οι μετανάστες από τη Ρωσία στους «Σκαφτιάδες», ο γέρος σιωνιστής που δίνει στον εαυτό του (σε σύγκριση με τους Παλαιστίνιους) το δικαίωμα να νιώθει ιδρυτής του ισραηλινού κράτους. Μια μικρή λεπτομέρεια στο τέλος παράγει το έμμεσο, αλλά πολύ ισχυρό μήνυμα ότι αυτό το δικαίωμα οδηγεί το κράτος του Ισραήλ στον γκρεμό που επιφυλάσσει ο μονόδρομος της εξαφάνισης του πληθυσμού της Γάζας. Καθώς τραγουδάνε, οι φωνές των πενθούντων αρχίζουν να δυναμώνουν όλο και πιο πολύ. Στο μη υπαρκτό, αλλά επινοημένο χωριό δίπλα στο Τελ Αβίβ οι φωνές προσπαθούν να καλύψουν το κροτάλισμα βομβαρδιστικών αεροπλάνων που πλησιάζουν!

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διεθνής πίεση και διπλωματικός πυρετός για εκεχειρία μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς - Ανησυχία για τους αμάχους στη Ράφα

Διεθνή / Το Ισραήλ έτοιμο για επίθεση εναντίον της Χαμάς στη Ράφα - «Και οι άμαχοι πού θα πάνε; Στο φεγγάρι;» ρωτούν από την ΕΕ

Στο Κάιρο ο αρχηγός της CIA Ρίτσαρντ Μπερνς - Διπλωματικές συνεννοήσεις για νέα κατάπαυση του πυρός ώστε να απελευθερωθούν κι άλλοι όμηροι
LIFO NEWSROOM
Πώς να διαβάσεις τους μεγαλύτερους σύγχρονους Ισραηλινούς συγγραφείς

Βιβλία και Συγγραφείς / Πώς να διαβάσεις τους μεγαλύτερους σύγχρονους Ισραηλινούς συγγραφείς

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τη μεταφράστρια από τα εβραϊκά Μάγκυ Κοέν για την εβραϊκή γλώσσα και τους μεγάλους Ισραηλινούς συγγραφείς όπως οι Άμος Οζ, Αβραάμ Γεοσούα και Άαρον Άπελφελντ.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ