«Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»

«Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι» Facebook Twitter
Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ, εκεί όπου το click-bait τρέχει σαν γάργαρο, ολύμπιο νερό, μια νέα μόδα έχει ανατείλει. Μιλάμε για «μεσαίου» διαμετρήματος σάιτ που φλερτάρουν με το lifestyle και τον τρόμο: βάζουν θέματα για «πολύνεκρη τραγωδία» με φωτό ένα μισόσβηστο κερί ή τίτλους όπως «Πάγωσαν οι γιατροί με αυτό που είδαν όταν άνοιξαν την πόρτα» και «Όλοι τη συζητούσαν. Μεγάλο σούσουρο με τη Χ.» ή προειδοποιήσεις από σεισμολόγους για «Ακραίο σεισμό που θα χτυπήσει την Ελλάδα» και μετεωρολόγους για χιόνια που θα μας καταστρέψουν («Κανείς δεν το περίμενε ότι θα γινόταν πάλι αυτό!») αλλά και διάφορα νέα όπως «Υπέρογκο πρόστιμο σε τεχνίτρια νυχιών που δούλευε από το σαλόνι της». Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό. 

Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία. 

Όλο αυτό ξεκίνησε με τη Δανάη Μπάρκα. Παραθέτω εδώ ελάχιστους από τους εκατοντάδες τίτλους που βρήκα: «Έπιασε το λάστιχο, ξάπλωσε και τρελάθηκε η γειτονιά: H Δανάη Μπάρκα ξετρέλανε άντρες και γυναίκες» / «Κι από κορμί… λαμπάδα: Η Δανάη Μπάρκα κάνει κατακόρυφο μόνο με το μαγιό της» / «Πέταξε τα σέξι ρούχα, “λιώνει” στο γυμναστήριο με 39 βαθμούς θερμοκρασία» / «Την κοιτούσαν οι γείτονες να κάνει ακροβατικά στην ταράτσα: Σούσουρο με τα κόλπα της» / «Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»: Αποθεώθηκε η Δανάη». Πρόκειται για μια μοναδική ελληνική πατέντα, τίτλους εξωφρενικά κολακευτικούς για ανθρώπους της διπλανής πόρτας, φτιαγμένους στην πραγματικότητα για να προκαλέσουν την απορία, το γέλιο ή τον χλευασμό προκειμένου όχι μόνο να διαβάσει κανείς αλλά και να σχολιάσει στο Facebook. Τα σχόλια από κάτω δεν αποτελούν έκπληξη για οποιονδήποτε γνωρίζει πώς λειτουργεί το ελληνικό ίντερνετ. Απ’ ό,τι φαίνεται, βρισκόμαστε μόνο στην αρχή: οποιοσδήποτε τολμάει να μη μοιάζει με μοντέλο και εκτίθεται στις κάμερες αποτελεί πλέον στόχο. Το τελευταίο θύμα θαυμασμού είναι η Έλενα Τοπαλίδου. «Πραγματική καλλονή: Η Έλενα Τοπαλίδου χόρεψε στο μαγαζί και τους άφησε όλους άφωνους» / «Μοναδική ομορφιά: Ποιος ηθοποιός χώρισε από τη φυσική καλλονή γυναίκα του;».

Δεν είναι πως το ελληνικό ίντερνετ δεν ειδικεύεται στο click-bait. Αλίμονο! Αλλά αυτή η πατέντα κανιβαλισμού είναι μάλλον ένας καινούργιος πάτος. Πιθανώς όλο αυτό να οφείλεται στην κατακόρυφη πτώση της βασικής πηγής traffic όλων αυτών των σάιτ, του Facebook, καθώς η Ελλάδα ακολουθεί, έστω και με καθυστέρηση, τις διεθνείς τάσεις. Σύμφωνα με την έρευνα της ΔιαΝΕΟσις «Οι ψηφιακές ειδήσεις στην Ελλάδα το 2024», η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση το Facebook έχει πέσει από το 68% το 2016 στο 44% σήμερα. Στις δε νέες ηλικίες (18-24) η πτώση είναι κατακόρυφη από 75% σε 13%. Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία. 

Όχι πως το ελληνικό ίντερνετ χρειάζεται βοήθεια για να κανιβαλίσει. Πριν από μερικά χρόνια αγαπημένο τρικ των κίτρινων ελληνικών σάιτ ήταν να δημοσιεύουν ειδήσεις θανάτου με ανθρώπους που είχαν το ίδιο ονοματεπώνυμο με σταρ του εγχώριου καλλιτεχνικού στερεώματος. «Σοκ: Πέθανε ο Γιώργος Παπαδάκης» (όπου ο Γιώργος Παπαδάκης ήταν κάποιος βοσκός στη Φθιώτιδα), «Έσβησε η Άντζελα Δημητρίου» (όπου η άτυχη γυναίκα ήταν π.χ. λογίστρια στη Θεσσαλονίκη). Κάποια στιγμή το κοινό κατάλαβε τι συνέβαινε, σταμάτησε να διαβάζει αυτές τις ειδήσεις και το φαινόμενο σταμάτησε, μέχρι να βγει το επόμενο έξυπνο τρικ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο φασισμός των κρυμμένων νοημάτων στους τίτλους της ιντερνετικής ειδησεογραφίας

Στήλες / Ο φασισμός των κρυμμένων νοημάτων στους τίτλους της ιντερνετικής ειδησεογραφίας

Οι τίτλοι της ελληνικής ενημέρωσης συχνά κρύβουν μέσα τους εμπάθεια, ρατσισμό, επίκριση και βία με τόσο εύσχημο τρόπο που πολλές φορές δεν γίνεται αντιληπτός από μία μεγάλη μερίδα αναγνωστών.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΓΡΙΜΑΝΑΚΗ
«Είμαι στο villain era μου!»

Οπτική Γωνία / «Είμαι στο villain era μου!»

Πέρα από μια μόδα του ίντερνετ, η λογική του villain era είναι ενδεικτική της κυρίαρχης πολιτικο-προσωπικής (σ)τάσης του καιρού μας, δηλαδή του αχαλίνωτου ναρκισσισμού, της αυτοαναφορικότητας και της «μυθολογικοποίησης» του εαυτού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ