ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ, εκεί όπου το click-bait τρέχει σαν γάργαρο, ολύμπιο νερό, μια νέα μόδα έχει ανατείλει. Μιλάμε για «μεσαίου» διαμετρήματος σάιτ που φλερτάρουν με το lifestyle και τον τρόμο: βάζουν θέματα για «πολύνεκρη τραγωδία» με φωτό ένα μισόσβηστο κερί ή τίτλους όπως «Πάγωσαν οι γιατροί με αυτό που είδαν όταν άνοιξαν την πόρτα» και «Όλοι τη συζητούσαν. Μεγάλο σούσουρο με τη Χ.» ή προειδοποιήσεις από σεισμολόγους για «Ακραίο σεισμό που θα χτυπήσει την Ελλάδα» και μετεωρολόγους για χιόνια που θα μας καταστρέψουν («Κανείς δεν το περίμενε ότι θα γινόταν πάλι αυτό!») αλλά και διάφορα νέα όπως «Υπέρογκο πρόστιμο σε τεχνίτρια νυχιών που δούλευε από το σαλόνι της». Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό.
Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία.
Όλο αυτό ξεκίνησε με τη Δανάη Μπάρκα. Παραθέτω εδώ ελάχιστους από τους εκατοντάδες τίτλους που βρήκα: «Έπιασε το λάστιχο, ξάπλωσε και τρελάθηκε η γειτονιά: H Δανάη Μπάρκα ξετρέλανε άντρες και γυναίκες» / «Κι από κορμί… λαμπάδα: Η Δανάη Μπάρκα κάνει κατακόρυφο μόνο με το μαγιό της» / «Πέταξε τα σέξι ρούχα, “λιώνει” στο γυμναστήριο με 39 βαθμούς θερμοκρασία» / «Την κοιτούσαν οι γείτονες να κάνει ακροβατικά στην ταράτσα: Σούσουρο με τα κόλπα της» / «Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»: Αποθεώθηκε η Δανάη». Πρόκειται για μια μοναδική ελληνική πατέντα, τίτλους εξωφρενικά κολακευτικούς για ανθρώπους της διπλανής πόρτας, φτιαγμένους στην πραγματικότητα για να προκαλέσουν την απορία, το γέλιο ή τον χλευασμό προκειμένου όχι μόνο να διαβάσει κανείς αλλά και να σχολιάσει στο Facebook. Τα σχόλια από κάτω δεν αποτελούν έκπληξη για οποιονδήποτε γνωρίζει πώς λειτουργεί το ελληνικό ίντερνετ. Απ’ ό,τι φαίνεται, βρισκόμαστε μόνο στην αρχή: οποιοσδήποτε τολμάει να μη μοιάζει με μοντέλο και εκτίθεται στις κάμερες αποτελεί πλέον στόχο. Το τελευταίο θύμα θαυμασμού είναι η Έλενα Τοπαλίδου. «Πραγματική καλλονή: Η Έλενα Τοπαλίδου χόρεψε στο μαγαζί και τους άφησε όλους άφωνους» / «Μοναδική ομορφιά: Ποιος ηθοποιός χώρισε από τη φυσική καλλονή γυναίκα του;».
Δεν είναι πως το ελληνικό ίντερνετ δεν ειδικεύεται στο click-bait. Αλίμονο! Αλλά αυτή η πατέντα κανιβαλισμού είναι μάλλον ένας καινούργιος πάτος. Πιθανώς όλο αυτό να οφείλεται στην κατακόρυφη πτώση της βασικής πηγής traffic όλων αυτών των σάιτ, του Facebook, καθώς η Ελλάδα ακολουθεί, έστω και με καθυστέρηση, τις διεθνείς τάσεις. Σύμφωνα με την έρευνα της ΔιαΝΕΟσις «Οι ψηφιακές ειδήσεις στην Ελλάδα το 2024», η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση το Facebook έχει πέσει από το 68% το 2016 στο 44% σήμερα. Στις δε νέες ηλικίες (18-24) η πτώση είναι κατακόρυφη από 75% σε 13%. Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία.
Όχι πως το ελληνικό ίντερνετ χρειάζεται βοήθεια για να κανιβαλίσει. Πριν από μερικά χρόνια αγαπημένο τρικ των κίτρινων ελληνικών σάιτ ήταν να δημοσιεύουν ειδήσεις θανάτου με ανθρώπους που είχαν το ίδιο ονοματεπώνυμο με σταρ του εγχώριου καλλιτεχνικού στερεώματος. «Σοκ: Πέθανε ο Γιώργος Παπαδάκης» (όπου ο Γιώργος Παπαδάκης ήταν κάποιος βοσκός στη Φθιώτιδα), «Έσβησε η Άντζελα Δημητρίου» (όπου η άτυχη γυναίκα ήταν π.χ. λογίστρια στη Θεσσαλονίκη). Κάποια στιγμή το κοινό κατάλαβε τι συνέβαινε, σταμάτησε να διαβάζει αυτές τις ειδήσεις και το φαινόμενο σταμάτησε, μέχρι να βγει το επόμενο έξυπνο τρικ.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.