Μια τόσο μακρινή απουσία

ΕΠΕΞ Μια τόσο μακρινή απουσία Facebook Twitter
Έχουν γραφτεί και ειπωθεί σχεδόν τα πάντα για τον Μάη του '68 και τη βαθύτερη λογική εκείνων των γεγονότων. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΟΣΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΕΤΑΙ στον χρόνο η στιγμή που ονομάστηκε «Μάης του ‘68», μπορούμε να ξανασκεφτούμε ακριβοδίκαια τη σημασία της. Μάλλον να παραδεχτούμε πως το νόημα αυτής της πολύμορφης εξέγερσης δεν ήταν ποτέ ένα. Στις δεκαετίες που πέρασαν αποδείχτηκε άλλωστε πως η στιγμή «Μάης του ’68» είχε διαφορετικά στρώματα σημασιών, φιλοξενώντας διαφορετικές προσδοκίες και ποικίλα όνειρα.

Συνέβη απλώς να ταξινομηθεί μέσα στη φαντασία των επόμενων γενιών (ή όσων τον ανέφεραν) ως το κατεξοχήν νεανικό συμβάν των boomers, κάτι ανάμεσα σε μεγαλειώδη ελευθεριακή γιορτή και πρόβα τζενεράλε για όλα τα κινήματα δικαιωμάτων που θα αναπτυχθούν στη συνέχεια.  

Η έρευνα όμως στα «αρχεία» του Μάη (στα επίσημα και ανεπίσημα) επιβεβαίωσε κάποιες αδιάψευστες διαστάσεις: πέρα από μια άσκηση κοινωνικής φαντασίας για εκατομμύρια ανθρώπους, η συγκεκριμένη στιγμή φανέρωσε τη μετατόπιση της πολιτικής πέρα από την παραδοσιακή της επικράτεια. Από εκεί αντλήθηκε ένας σημαντικός προβληματισμός για το νόημα της εργασίας, τα όρια και τις δυνατότητες της τεχνολογικής κοινωνίας, τα νέα καταναλωτικά παραδείγματα.

Αν σταθεί πάντως κανείς στα πλούσια κοιτάσματα του Μάη, θα αισθανθεί αμέσως ότι οι ανησυχίες εκείνης της γενιάς, παρά τα προνόμια και τις ευκαιρίες που είχε πάνω στην ορμή του μεταπολεμικού καπιταλισμού, έχουν να πουν πολλά και σήμερα.

Φυσικά, μέσα στα ήθη του γαλλικού Μάη υπάρχουν και μαραμένα άνθη. Ας πούμε, η αλαζονική παντογνωσία των μικρών ομάδων, ο φανατισμός που θάβει το παρελθόν με περιφρόνηση και άλλες τάσεις που έγιναν όμως μόδα περισσότερο στη δεκαετία του '70 – περισσότερο σαν ήττα και στείρωση του πνεύματος του '60 παρά ως επιβεβαίωσή του.

Μια τόσο μακρινή απουσία Facebook Twitter
Φοιτητές και εργάτες διαδηλώνουν στο Παρίσι, 1968.

Αν σταθεί πάντως κανείς στα πλούσια κοιτάσματα του Μάη, θα αισθανθεί αμέσως ότι οι ανησυχίες εκείνης της γενιάς, παρά τα προνόμια και τις ευκαιρίες που είχε πάνω στην ορμή του μεταπολεμικού καπιταλισμού, έχουν να πουν πολλά και σήμερα. Για παράδειγμα, οι προειδοποιήσεις τους για το τίμημα της τεχνοκρατίας, για τους κινδύνους που έχει η υπερβολική συγκέντρωση εξουσίας και πλούτου, για τις ευτέλειες μιας πολιτικής αποκομμένης από τα ουσιώδη ερωτήματα του βίου.

Έχουν γραφτεί και ειπωθεί σχεδόν τα πάντα για τον Μάη του '68 και τη βαθύτερη λογική εκείνων των γεγονότων. Με τα χρόνια έγινε πιο ισχυρή η απορριπτική στάση. Ο «Μάης» παρουσιάστηκε σαν ηδονιστικό πανηγύρι το οποίο προετοίμασε το έδαφος για την εποχή των διαφημιστών και του ποπ καπιταλισμού. Ό,τι συνέβη με κάποιους επώνυμους και διάσημους της εξέγερσης –η μετέπειτα επιτυχημένη εδραίωσή τους στις επιχειρήσεις, τα media και την πολιτική– θεωρήθηκε κι εδώ ατράνταχτη απόδειξη μιας απάτης ή μιας αυταπάτης.

Περίσσεψαν έτσι οι σκληρές κρίσεις που θα μαστιγώσουν το «πνεύμα του ‘68», σαν να έφερε αυτό στον κόσμο μας την αποδυνάμωση των θεσμών, τις κρίσεις του σχολείου, τη φθορά των δημόσιων αξιών. Ό,τι περίπου έπεσε πάνω στους ώμους της δικής μας γενιάς του Πολυτεχνείου (ως αφοριστική απαξίωση) θα πετροβολήσει και τη «γενιά του Μάη» – και μάλιστα από ανθρώπους της ίδιας γενιάς, εκ των υστέρων αρνητές.

Αν δούμε όμως πόσο ισχνή είναι η σημερινή πολιτική κουλτούρα, θα αντιληφθούμε το άδικο των κατηγοριών. Πλησιάζουμε, για παράδειγμα, στις ευρωεκλογές και στις περισσότερες χώρες η συζήτηση είναι αναιμική. Αν μάλιστα δεν υπήρχε το σούσουρο και οι προγνώσεις για την «άνοδο της ακροδεξιάς», το σκηνικό παντού θα ήταν τελείως υπναλέο.

Η κυρίαρχη πολιτική κουλτούρα απωθεί τα επείγοντα ερωτήματα για τη μοίρα της εργασίας, τη δραματική κατάσταση του περιβάλλοντος, τις νέες μορφές αυθαίρετης κυριαρχίας. Κυρίως, δεν αναρωτιέται στα σοβαρά για τα συναισθήματα δυσφορίας και τις τάσεις αποσύνδεσης μεγάλου μέρους του πληθυσμού. Δεν κατανοεί το βάθος της απόσχισης που απειλεί τον κοινωνικό ιστό – είτε απόσχιση των νεότερων και των φτωχότερων είτε αποστασία και οχύρωση των υπερπρονομιούχων.

Ο «Μάης του '68» μπορεί να μην έδωσε τις «ορθές απαντήσεις» σε προβλήματα πολιτικής και πολιτισμού. Οι άνθρωποι, ωστόσο, που τον επωμίστηκαν, οι συντελεστές του και πάνω από όλα η μεγάλη, αφανής του περίμετρος, όχι οι στενές ηγεσίες του, έψαξαν με πάθος να απαντήσουν στα μεγάλα και στα καίρια. Έριξαν γέφυρες από το προσωπικό στο πολιτικό, από το καθημερινό στο ανοίκειο, κολυμπώντας σε ένα ρεύμα μετασχηματισμού της ζωής. Το έπραξαν με τρόπους που φάνηκαν εκ των υστέρων «γραφικοί» ή και επικίνδυνοι – ωστόσο σημασία έχει ότι ενδιαφέρθηκαν για μια πιο ζωντανή και πλούσια σχέση ανάμεσα στην ατομική ευαισθησία και στη συλλογική συνθήκη.

Τώρα, Μάιο του 2024, βλέποντας κρύα βίντεο στο TikTok περιμένουμε αν θα επιβεβαιωθούν οι δημοσκοπήσεις, αν στο Μέγαρο Μαξίμου θα αντηχήσει κάποτε το γάβγισμα της Φάρλι και θα πάρει πόδι ο αλαζών Πίνατ ή αν στην Ευρώπη ο κόσμος της Φον Ντερ Λάιεν θα έρθει ακόμα κοντύτερα στον κόσμο της Τζόρτζια Μελόνι. Μπορεί οι διαστάσεις των ουτοπικών σχεδιασμάτων ενός Μάη να είχαν όλα τα ελαττώματα που επισήμανε η κριτική – δεν επιβράβευαν όμως το ασήμαντο ούτε την αφόρητη κοινοτοπία. Πάνω από μισό αιώνα μετά, γι’ αυτό τουλάχιστον μπορούμε να είμαστε βέβαιοι.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήθελε και τι πέτυχε με τον ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Βασιλική Σιούτη / Τι ήθελε και τι πέτυχε με τον ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Το Μέγαρο Μαξίμου πόνταρε στο επικοινωνιακό φρεσκάρισμα της κυβέρνησης, αλλά, αντί γι’ αυτό, βρέθηκε να αντιμετωπίζει νέες κρίσεις που προέκυψαν από τον ανασχηματισμό.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας

Ρεπορτάζ / Ναυάγιο Sea Diamond: Ξανά στις δικαστικές αίθουσες

Δεκαοκτώ ολόκληρα χρόνια από τη δραματική βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην καλντέρα της Σαντορίνης, η υπόθεση εξακολουθεί να εξετάζεται. Την Πέμπτη, στο Αστικό Εφετείο Πειραιά, θα υπάρξει νέα συνέχεια.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Λυκούργος Πορφύρης: «Αν το βασικό σου κριτήριο στα σεξουαλικά σου θέλω είναι η ομορφιά, νομίζω ότι μάλλον κάνεις πολύ βαρετό σεξ»

Κοκέτα / Λυκούργος Πορφύρης: «Η ταμπέλα του όμορφου υπάρχει ως φετίχ για τον αλφισμό»

Ο Λυκούργος είναι καλλιτέχνης και queer ακτιβιστής γύρω από την αναπηρία που ζει μεταξύ Όσλο και Αθήνας, βασικά, είναι ένας πολύ ωραίος τύπος και μας τα είπε όλα έτσι ακριβώς όπως τα σκέφτεται. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ