«Μόνο δύο φύλα»: Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ θέλει να μας πείσει ότι νοιάζεται για τις γυναίκες;

«Μόνο δύο φύλα»: Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ θέλει να μας πείσει ότι νοιάζεται για τις γυναίκες; Facebook Twitter
Είναι η αρχή ενός κρατικού gaslighting που ισχυρίζεται ότι δρα προς όφελος του γυναικείου φύλου, τη στιγμή που του αφαιρεί κάθε δυνατότητα ελέγχου πάνω στην εγκυμοσύνη, την αναπαραγωγή και την αυτοδιάθεση.
0

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΛΕΞΕΩΝ ΤΟΥ Ντόναλντ Τραμπ μού φάνηκε ενδιαφέρουσα.

Αναφέρομαι στην προφορική ανακοίνωσή του σχετικά με το εκτελεστικό διάταγμα για το φύλο. Ο Τραμπ είπε, επί λέξει: «As of today, it will henceforth be the official policy of the United States government that there are only two genders, male and female». «Από σήμερα, θα είναι επίσημη πολιτική των Ηνωμένων Πολιτειών ότι υπάρχουν μόνο δύο κοινωνικά φύλα, το θηλυκό και το αρσενικό». 

Κρατήστε τη λέξη «gender» στη συγκεκριμένη δήλωση και θα επανέλθω. 

Πάμε τώρα να δούμε τι λέει το εκτελεστικό διάταγμα. 

«Σκοπός. Σε όλη τη χώρα, ιδεολόγοι οι οποίοι αρνούνται τη βιολογική πραγματικότητα του φύλου (sex) συνεχώς χρησιμοποιούν νομικά και άλλα μέσα κοινωνικής πίεσης για να επιτρέψουν σε άντρες να αυτοπροσδιορίζονται ως γυναίκες και να αποκτήσουν πρόσβαση σε γυναικείους χώρους και σε δραστηριότητες σχεδιασμένες για γυναίκες, από “καταφύγια” γυναικών που έχουν υποστεί έμφυλη βία μέχρι ντους σε χώρους εργασίας. Αυτό είναι λάθος. Οι προσπάθειες να εξαλειφθεί η βιολογική πραγματικότητα του φύλου αποτελούν στη βάση τους επίθεση απέναντι στις γυναίκες, στερώντας τους την αξιοπρέπειά τους, την ασφάλεια και την ευζωία τους. Η διαγραφή του φύλου από τη γλώσσα και την πολιτική έχει καταστρεπτικό αντίκτυπο όχι μόνο στις γυναίκες, αλλά και στην ευστάθεια του συνόλου του αμερικανικού συστήματος. Το να είναι η ομοσπονδιακή πολιτική δομημένη πάνω στην αλήθεια είναι θεμελιώδες για την επιστημονική έρευνα, τη δημόσια ασφάλεια, το ηθικό και την εμπιστοσύνη στην ίδια την κυβέρνηση»

Είναι άλλο να πεις «από σήμερα οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν επισήμως μόνο το βιολογικό φύλο» και εντελώς διαφορετικό να πεις «από σήμερα στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι θεμιτή η έκφραση μόνο δύο κοινωνικών φύλων».

Στη συνέχεια, στο διάταγμα αναφέρεται ότι «Έτσι, η Διοίκησή μου θα υπερασπιστεί τα δικαιώματα των γυναικών και θα προστατεύσει την ελευθερία συνείδησης χρησιμοποιώντας ξεκάθαρη και ακριβή γλώσσα και πολιτικές που αναγνωρίζουν ότι οι γυναίκες είναι βιολογικά θηλυκά και οι άντρες είναι βιολογικά αρσενικά». 

Το πρώτο που παρατήρησα είναι η διαφορετική λέξη. Ο Τραμπ είπε «gender» στην ανακοίνωσή του, ενώ το διάταγμα έκανε λόγο για «sex». Η διαφορά τους κάποτε ήταν απλή, με το «gender» να σημαίνει κοινωνικό φύλο και το «sex» να σημαίνει βιολογικό φύλο. Να το πω με παράδειγμα: στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, αυτή η διάκριση θα σήμαινε ότι μια τρανς γυναίκα θα είχε για βιολογικό φύλο αυτό με το οποίο γεννήθηκε, δηλαδή το αρσενικό, και για κοινωνικό φύλο το θηλυκό, αυτό με το οποίο αυτοπροσδιορίζεται. Σε έναν κόσμο που κάνει διάκριση μεταξύ «gender» και «sex», αυτό μπορεί να σημαίνει πάρα πολλά για την πολιτειακή οργάνωση. Μπορεί να σημαίνει ότι το τρανς πρόσωπο έχει δικαιώματα διεκδίκησης του αυτοπροσδιορισμού του στη δημόσια σφαίρα. Μπορεί να σημαίνει ότι έχει νομική δυνατότητα αλλαγής του ονόματός του. Μπορεί να σημαίνει ότι έχει τρόπους να προστατευτεί από ιατρικές αυθαιρεσίες σε βάρος του ή να αποκρούσει την ψυχιατρικοποίηση. Μπορεί, απ’ την άλλη, να σημαίνει ότι δεν μπορεί να λάβει μέρος σε αθλητικούς αγώνες που αφορούν βιολογικό φύλο διαφορετικό απ’ το δικό του, ότι το κοινωνικό του φύλο δεν θα ληφθεί υπόψη στην αξιολόγηση της ποσόστωσης ενός οργανισμού ή ότι δεν μπορεί να διεκδικήσει υποτροφίες/θέσεις εργασίας που απευθύνονται σε βιολογικό φύλο διαφορετικό απ’ το δικό του. 

Γιατί ο Τραμπ είπε «gender» και όχι «sex»;

Μπορεί να σας φαίνεται λεπτομέρεια, αλλά οι δύο αυτές λέξεις και ο διαχωρισμός μεταξύ τους ή η ταύτισή τους αποκαλύπτουν πάρα πολλά για το από πού προέρχεται κάποιος, τι πιστεύει και τι ακριβώς υπερασπίζεται. Αρχικά, σκέφτηκα ότι η διάκριση μπορεί να μην αφορά τον Πρόεδρο των ΗΠΑ. Πάντως, οι νομικοί που συνέταξαν το διάταγμα τη γνωρίζουν οπωσδήποτε, αφού γράφουν «όταν σχεδιάζονται ή υλοποιούνται διαφοροποιήσεις με βάση το φύλο, κάθε φορέας και όλοι οι ομοσπονδιακοί υπάλληλοι που δρουν με την επίσημη ιδιότητά τους θα χρησιμοποιούν τον όρο “sex” και όχι “gender” σε κάθε πολιτική και σε κάθε έγγραφο που αφορά με οποιονδήποτε τρόπο το κράτος». Επίσης, σημειώνουν ότι «το “sex” αναφέρεται στην αμετάβλητη βιολογική ταξινόμηση ενός προσώπου ως αρσενικού ή θηλυκού. Το “sex” δεν είναι συνώνυμο και δεν περιλαμβάνει την ιδέα της “ταυτότητας φύλου”»

Αφού αυτά αναγράφονται με σαφήνεια στο διάταγμα και με δεδομένο ότι αποκλείεται να μην υπάρχει πλήρης ενημέρωση του Τραμπ απ’ το επιτελείο του, προς τι η δήλωση «υπάρχουν μόνο δύο κοινωνικά φύλα», τη στιγμή που το σύνολο του εγγράφου αφορά το βιολογικό φύλο; Φταίει που το «gender» είναι πιο οικείο στους Αμερικανούς ψηφοφόρους από το «sex»; Φταίει που ο όρος «gender identity» τρεντάρει πολύ συχνά στο Twitter και έχει σαφείς συνδηλώσεις για τους πολέμιούς του; Ή πρόκειται για κλείσιμο ματιού για την έναρξη μιας σειράς πολιτικών που τελικά θα αφορούν τον εξοστρακισμό της έκφρασης του κοινωνικού φύλου; 

Είναι άλλο να πεις «από σήμερα οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν επισήμως μόνο το βιολογικό φύλο» και εντελώς διαφορετικό να πεις «από σήμερα στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι θεμιτή η έκφραση μόνο δύο κοινωνικών φύλων». Αφορά τη διαμόρφωση δύο εντελώς διαφορετικών πολιτικών, θίγει με διαφορετικό τρόπο τα διάφορα κεκτημένα δικαιώματα και αφορά διαφορετικά αντικείμενα. 

Το διάταγμα, προς το τέλος του, περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις. Αυτές περιλαμβάνουν την επίσημη «κατάργηση» ορισμένων εγγράφων, όπως το «Εγχειρίδιο του Λευκού Οίκου για την Τρανς Ισότητα», το έγγραφο «Υποστηρίζοντας την Τρανς Νεολαία», ακόμη και το «Υποστηρίζοντας τους Ίντερσεξ Μαθητές: Ένα εργαλείο για μαθητές, οικογένειες και εκπαιδευτικούς» ή το «Αντιμετωπίζοντας την Παρενόχληση κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ Μαθητών: Ένα εργαλείο για μαθητές και οικογένειες». 

Ελάτε να δούμε λίγο μαζί τι διαβάζουμε. Διαβάζουμε ένα εκτελεστικό διάταγμα που έχει τίτλο «Για την υπεράσπιση των γυναικών από την “εξτρεμιστική ιδεολογία του φύλου” και για την αποκατάσταση της βιολογικής αλήθειας στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση». Μέσα σε αυτό το έγγραφο υπάρχει σαφής διαχωρισμός του κοινωνικού και του βιολογικού φύλου. Η ανακοίνωση του Προέδρου ταυτίζει τις έννοιες που το ίδιο το έγγραφο ξεχωρίζει. 

Στο τέλος του εγγράφου για την αποκατάσταση της «βιολογικής αλήθειας», καταργούνται επίσημα έγγραφα που αφορούν τη «βιολογική αλήθεια», όπως αυτό για τους ίντερσεξ μαθητές, των οποίων η συνθήκη είναι μια βιολογική πραγματικότητα. Στο ίδιο έγγραφο, καταργούνται επίσημα έγγραφα-πολιτικές για την προστασία των ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιών από παρενόχληση στο σχολικό περιβάλλον – ξαναλέω, στο έγγραφο που συντάχθηκε για την προστασία των γυναικών και την αποκατάσταση της «βιολογικής αλήθειας». Καταργούνται βοηθήματα που σχετίζονται με την προστασία των τρανς μαθητών, υποκειμένων των οποίων το κοινωνικό φύλο δεν ταυτίζεται με το βιολογικό. 

Το έγγραφο αυτό «για την υπεράσπιση των γυναικών» τίθεται σε απόλυτη προτεραιότητα από μία κυβέρνηση ορισμένης ιδεολογίας και προσήμου. Ο ίδιος αυτός Πρόεδρος διόρισε τους δικαστές Neil Gorsuch, Brett Kavanaugh και Amy Coney Barrett στο Ανώτατο Δικαστήριο, δημιουργώντας μια συντηρητική πλειοψηφία που οδήγησε στην ανατροπή της απόφασης της υπόθεσης «Roe Vs Wade», η οποία κατοχύρωνε ομοσπονδιακά το δικαίωμα στην έκτρωση. Μιλάμε για τον άνθρωπο που ανέσυρε το «Mexico City Policy», μια πολιτική που ουσιαστικά λέει ότι οι ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στη συμβουλευτική για θέματα αναπαραγωγής δεν θα λαμβάνουν καμία χρηματοδότηση αν περιλαμβάνουν την έκτρωση στις δυνατότητες που δίνουν στα πρόσωπα που απευθύνονται σ' αυτές για βοήθεια. Για τον ίδιο άνθρωπο που έδωσε στις ασφαλιστικές και στην εργοδοσία νομική βάση για να αρνούνται την κάλυψη της αντισύλληψης λόγω ιδεολογικών και θρησκευτικών ενστάσεων. Αυτός ο άνθρωπος, στη νέα του θητεία, έχει ως πρώτη προτεραιότητα την «προστασία των γυναικών» από «την εξτρεμιστική ιδεολογία του φύλου». 

Εσείς έχετε πειστεί;

Το έγγραφο αυτό είναι ένα τουρλουμπούκι εννοιών. Είναι νομικοφανές αλλά δεν είναι νομικό. Τα νομικά έγγραφα είναι σαφή. Ξέρουν τι θέλουν να πουν και ξέρουν τι γράφουν. Τα νομικά έγγραφα της προκοπής είναι αριστοτεχνήματα ακρίβειας – γι’ αυτό συντάσσονται από ανθρώπους που έχουν κόποις κτηθείσα νομική κατάρτιση. Κυρίως, τα νομικά έγγραφα είναι απαντητικά έγγραφα. Πας σ’ αυτά για να βρεις απαντήσεις σε ερωτήματα που προκύπτουν από δηλώσεις, προφορικότητες και ασάφειες. 

Το συγκεκριμένο διάταγμα δημιουργεί ερωτήματα και δεν τα απαντά. Δημιουργεί υποψίες πρόθεσης που χρειάζονται πολιτικό συγκείμενο, δεν τις ξεκαθαρίζει. Δημιουργεί εντυπώσεις, χωρίς να μας επιτρέπει να είμαστε απόλυτα σίγουροι για το τι διαβάζουμε και τι σημαίνει αυτό που διαβάζουμε. Δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να εστιάσει εκεί ακριβώς που θέλει και να αναπαραγάγει το είδος της είδησης που θέλει. 

Διαβάζω αυτό το έγγραφο σαν μια νομικοφανώς διατυπωμένη δικαιολογία· σαν τη βάση του «δεν είπα ακριβώς αυτό»· την αρχή του «η κυβέρνησή μου νοιάζεται έμπρακτα για τις γυναίκες»· την αρχή ενός κρατικού gaslighting που ισχυρίζεται ότι δρα προς όφελος του γυναικείου φύλου, τη στιγμή που του αφαιρεί κάθε δυνατότητα ελέγχου πάνω στην εγκυμοσύνη, την αναπαραγωγή και την αυτοδιάθεση. Το βρίσκω, εν ολίγοις, ένα έγγραφο με επαρκέστατη ποσότητα «αρσενικής ενέργειας». 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ