Ο καλλιτέχνης ως αριστερός;

Ο καλλιτέχνης ως αριστερός; Facebook Twitter
Στην εποχή όμως που θα ξεκινήσει μετά τη συρρίκνωση, την εξαφάνιση ή την περιθωριοποίηση των κομμουνιστικών κομμάτων, μια άλλη αριστερά είναι αυτή που κερδίζει έδαφος στους καλλιτέχνες. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ ΕΠΕΣΑ τυχαία σε ένα γαλλικό thread όπου κάποιος άνοιγε το θέμα με τη μορφή μιας ερώτησης: γιατί οι περισσότεροι καλλιτέχνες είναι αριστεροί; Στη ροή της συζήτησης παρατέθηκαν, δίχως βρισιές, αλλά με κάποια δόση ειρωνείας, τα πιο γνωστά επιχειρήματα για το θέμα. Από τη θεωρία που θέλει τους καλλιτέχνες να ελκύονται (ή να κολακεύονται) από την υπόσχεση γενναιόδωρων επιχορηγήσεων και κρατικής στήριξης μέχρι την εκτίμηση για την ευαισθησία του καλλιτέχνη απέναντι στις αδικίες και στις ανισότητες.

Αναπόφευκτα, κάποιοι βλέπουν στην αριστερή κλίση πολλών καλλιτεχνών τη μεταμφίεση ιδιοτελών συμφερόντων, άλλοι επιμένουν σε μια διάσταση ναρκισσιστικής ματαιοδοξίας και πολλοί, φυσικά, βλέπουν την απόδειξη ενός αυθεντικού ενδιαφέροντος για κάποιες απελευθερωτικές αξίες.

Το νήμα της συζήτησης δεν είναι καθόλου καινούργιο. Με τον έναν ή άλλον τρόπο ξετυλίγεται κάπου διακόσια χρόνια, από την εποχή του ευρωπαϊκού ρομαντισμού και των επαναστάσεων, και μέσα από χίλιες περιπέτειες έφτασε μέχρι τα δικά μας χρόνια του τεχνολογικού υπερεθνικού καπιταλισμού.

Υπήρξε, για παράδειγμα, ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο στον εικοστό αιώνα όπου σεβαστό μέρος του καλλιτεχνικού κόσμου στράφηκε όχι απλώς και αορίστως στην κομμουνιστική ιδέα αλλά και στα ίδια τα κομμουνιστικά κόμματα. Σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία (όχι όμως η δυτική Γερμανία ή η Μεγάλη Βρετανία) ο αριστερός καλλιτέχνης ήταν κατά κύριο λόγο είτε φίλος είτε οπαδός ενός κομμουνιστικού κόμματος.

Αν το σκεφτούμε καλύτερα, ξαναγεννιέται το δίπολο που αντιπαραθέτει τη ρομαντική νεότητα σε έναν «αντικαλλιτεχνικό» κόσμο γέρων. Η αριστερά φιλοδοξεί να ενώσει τον ελευθεριακό εξεγερτισμό με τον κοινωνικό λαϊκισμό. Όλες τις  υπόλοιπες αντιπαθείς ιδιότητες τις «μεταφέρει» στους αντιπάλους της που εμφανίζονται έτσι σαν γεροντικά και αντιδραστικά σκιάχτρα.

Όταν όμως στα δικά μας χρόνια μιλάμε για την καλλιτεχνική αριστερά, είναι λάθος να στεκόμαστε σε κομματικές σχέσεις. Για ποια «αριστεροσύνη» μιλάμε; Είναι εμφανής η διαφορά των σύγχρονων τάσεων από τις πολιτικές στρατεύσεις των δημιουργών κατά τον εικοστό αιώνα: εκείνες έπαιρναν συχνά τον χαρακτήρα προσαρμογής του καλλιτέχνη σε πολιτικούς οργανισμούς οι οποίοι είχαν, κατά κανόνα, πιο συντηρητικό χαρακτήρα. Γι’ αυτό και η «στράτευση» που παραπέμπει σε μια έννοια πειθαρχημένης ένταξης χαρακτήριζε μια στάση που είναι σπάνια σήμερα.

Κάποτε, ο αιρετικός ή ελευθεριάζων ποιητής, ζωγράφος ή χορευτής έπρεπε να κρύβει ορισμένες τέτοιες πλευρές του για να προσαρμοστεί στην ηθική των κομμουνιστικών κομμάτων που ήταν, κατά βάση, μια ηθική σταλινική ή, όπως στην περίπτωση των ξέχωρων Ιταλών κομμουνιστών, ένας ανθρωπιστικός ιδεαλισμός. Οι σουρεαλιστικέςμοντερνίστικες και πιο σκοτεινές πλευρές «ντύνονταν» το καρό πουκάμισο της εργατικής-λαϊκής ιδεολογίας.

Παρά τον ριζοσπαστισμό της, η παλαιά αριστερά είχε επίσης περί πολλού τον ορθολογισμό και την πίστη στην επιστήμη, οπότε και οι καλλιτέχνες της όφειλαν να εμφανίζονται ως λυρικές ή επικές προσθήκες σε έναν ορθολογισμό που δεν είχε τίποτα το προκλητικό (απεναντίας, έφερνε παλαιές, κλασικές αστικές αξίες στην επικαιρότητα)

Στην εποχή όμως που θα ξεκινήσει μετά τη συρρίκνωση, την εξαφάνιση ή την περιθωριοποίηση των κομμουνιστικών κομμάτων, μια άλλη αριστερά είναι αυτή που κερδίζει έδαφος στους καλλιτέχνες. Στην ουσία ένα μείγμα πολιτισμικού υπερφιλελευθερισμού και αντιεξουσιαστικού διδακτισμού. Είναι μια αριστερά όπου επιστρέφει, εν μέρει, στο πιο παλιό μοτίβο: ο ρομαντικός, ανυπότακτος καλλιτέχνης που απεχθάνεται τον έμπορο, τον τεχνοκράτη και ιδίως τον φιλήσυχο, συντηρητικό αστό.

Αν το σκεφτούμε καλύτερα, ξαναγεννιέται το δίπολο που αντιπαραθέτει τη ρομαντική νεότητα σε έναν «αντικαλλιτεχνικό» κόσμο γέρων. Η αριστερά φιλοδοξεί να ενώσει τον ελευθεριακό εξεγερτισμό με τον κοινωνικό λαϊκισμό. Όλες τις υπόλοιπες αντιπαθείς ιδιότητες τις «μεταφέρει» στους αντιπάλους της που εμφανίζονται έτσι σαν γεροντικά και αντιδραστικά σκιάχτρα.

Το ερώτημα, λοιπόν, για το αν ο καλλιτέχνης είναι αριστερός μπορεί να έχει πολλές απαντήσεις. Τι γίνεται, ας πούμε, με τους πιο σιωπηλούς ή με όσα λένε στις ιδιωτικές τους κουβέντες πολλοί καλλιτέχνες που μπορεί να μην είναι καθόλου αριστεροί;

Νομίζω ότι δεν έχει μπει στη συζήτηση το γεγονός πως διαχρονικά είχαμε μεγάλο αριθμό ηθοποιών, ανθρώπων της μουσικής ή του θεάτρου, εικαστικών ή συγγραφέων που υπήρξαν πολιτικά συντηρητικοί ή αποξενωμένοι από ιδεολογικές και πολιτικές ευαισθησίες. Φαντάζομαι πως πολλοί τέτοιοι συνεχίζουν να υπάρχουν και σήμερα, πως και αυτοί φοίτησαν σε διάφορες σχολές θεάτρου ή καλλιτεχνικά εργαστήρια, αλλά, για κάποιους λόγους, δεν θα τους δούμε να μιλούν δημόσια.

Αυτή η τελευταία διάσταση είναι ίσως η πιο σημαντική: η ιδέα πως ο καλλιτέχνης είναι περίπου συνώνυμο του αριστερού οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στο απλό γεγονός ότι κάποιοι γνωστοί ή λιγότερο γνωστοί, συνδικαλιστές ή όχι, στα social media όπως και σε πιο παραδοσιακά πεδία έκφρασης, υποστηρίζουν ανοιχτά αυτή την υπόθεση. Όπως και αλλού, είναι περισσότερο ορατές στην κοινωνία εκείνες οι απόψεις που δηλώνονται από τους φορείς τους με παρρησία και δεν κρύβονται πίσω από απουσίες, σιωπές ή «κατ’ ιδίαν» εξομολογήσεις.

Αν παλαιότερα η κομμουνιστική και αργότερα η πιο ασαφής φιλελεύθερη-αναρχίζουσα αριστερά έγιναν περισσότερο ορατές στους καλλιτεχνικούς χώρους, ήταν και ευθύνη όσων διαφωνούσαν ή ισχυρίζονταν πως είχαν διαφορετικές ιδέες. Πού είναι αυτές οι ιδέες; Τις περισσότερες φορές στάθηκαν αδύναμοι θεατές ή μοναχικά αγανακτισμένοι και δίχως τη διάθεση να δείξουν το πρόσωπό τους. Κανένας όμως δεν βρήκε τη θέση του στον δημόσιο χώρο των ιδεών μουρμουρίζοντας, απέχοντας ή περιμένοντας απλώς να περάσει η μπόρα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΥΤΕΡΑ 20/06 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Αριστερά, δεξιά: Παλιές λέξεις, νέο νόημα

Βιβλία και Συγγραφείς / Αριστερά, δεξιά: Παλιές λέξεις, νέο νόημα

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον πολιτικό επιστήμονα και συγγραφέα Γιάννη Μπαλαμπανίδη για το βιβλίο του «Οι ιδέες της προόδου και της συντήρησης - Δοκίμιο για την πολιτική σε ρευστούς καιρούς».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
70 καλλιτέχνες εμπνέονται από την Οκτωβριανή Επανάσταση

Εικαστικά / 70 καλλιτέχνες εμπνέονται από την Οκτωβριανή Επανάσταση

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης καταλαμβάνει το Eργοστάσιο της Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα με μια μεγάλη έκθεση με τον υποβλητικό τίτλο «Η Μνήμη της Επανάστασης»
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Θέατρο / Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ένας άνθρωπος που είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό. Σε εκείνον ανήκει και το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις» (και όχι στον Γιάννη Τσαρούχη).
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο γρίφος της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας και το ρίσκο του Σι

Διεθνή / Ο γρίφος της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας και το ρίσκο του Σι Τζινπίνγκ

Η Κίνα επιδιώκει ταυτόχρονα τη μακροπρόθεσμη ανατροπή της διεθνούς τάξης και τη βραχυπρόθεσμη διατήρησή της. Ο Σι είναι πρόθυμος να ανεχθεί έναν κόσμο που φλέγεται, με την ελπίδα ότι η Κίνα δεν θα καεί.
LIFO NEWSROOM
«Η ζωή στην Ευρώπη εξαρτάται από τους ψηφοφόρους στη Βόρεια Καρολίνα και την Αριζόνα»

Διεθνή / «Η ζωή στην Ευρώπη εξαρτάται από τους ψηφοφόρους στη Βόρεια Καρολίνα και την Αριζόνα»

Ο παγκοσμίου φήμης ιστορικός Πίτερ Φράνκοπαν και ο επικεφαλής διπλωματικός ανταποκριτής και βετεράνος των «New York Times» Στίβεν Ερλάνγκερ σχολιάζουν τη σημερινή εκλογική μάχη στις ΗΠΑ και τη σημασία της για τον υπόλοιπο κόσμο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αμερικάνικη μάχη, ο τραμπικός λαός και τα βαθιά διλήμματα

Οπτική Γωνία / Η αμερικανική μάχη, ο τραμπικός λαός και τα βαθιά διλήμματα

Τα διλήμματα που εμμένουν και θα έχουν καταλυτικό ρόλο είτε υπερισχύσει ο Τραμπ είτε η Χάρις αφορούν πια την ίδια τη συνθήκη της λεγόμενης «φιλελεύθερης δημοκρατίας» στην αμερικανική της εκδοχή.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Γιατί μια νίκη του Τραμπ θα είναι καταστροφική;

Οπτική Γωνία / Γιατί μια νίκη του Τραμπ θα είναι καταστροφική

Τα ρατσιστικά και σεξιστικά σχόλια, τα φαινόμενα αυτολογοκρισίας και το κλίμα που επικρατεί. Μιλά στη LiFO η Νένη Πανουργιά, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι παράνομες πισίνες των Κυκλάδων και το λιγοστό νερό που έχει απομείνει

Ρεπορτάζ / Οι παράνομες πισίνες των Κυκλάδων και το λιγοστό νερό που έχει απομείνει

Οι πισίνες, παράταιρες με το κυκλαδικό τοπίο και αρκετές από αυτές παράνομες, προκαλούν πια αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, που τις βλέπουν να γεμίζουν ενώ η παρατεταμένη λειψυδρία φέρνει στις βρύσες τους βιομηχανικό, πανάκριβο νερό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Ζίζεκ στα 75: «Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος»

Οπτική Γωνία / Ο Ζίζεκ στα 75: «Μην κοιτάς βαθιά μέσα σου, θα ανακαλύψεις μόνο σκατά»

«Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος» δηλώνει σε συνέντευξή του στον Telegraph ο διάσημος Σλοβένος φιλόσοφος, ο οποίος πιστεύει επίσης ότι είμαστε πλέον πολύ κοντά σε ένα είδος «ήπιου φασισμού», όπως γράφει στο νέο βιβλίο του.
THE LIFO TEAM
Γιατί να μη λιντσάρουμε τους ανήλικους δράστες;

Explainer / Το ποινικό δίκαιο ανηλίκων και η δίψα του κοινού για λιντσάρισμα

Τις τελευταίες εβδομάδες, μετά την υπόθεση ξυλοδαρμού μιας ανήλικης στη Γλυφάδα, η συζήτηση για τη βία μεταξύ ανηλίκων έχει αναζωπυρωθεί, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση εξήγγειλε κάποια μέτρα για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ